Windows, ghost en Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijn laptop heeft de schijf als volgt ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/196/492568292_db8b42d2a1.jpg

Op de C-schijf staat win xp, daar heb ik een ghost van. Omdat de nieuwe Ubunu er zo mooi uit ziet wil ik hem er ook gezellig bij zetten, de D-partitie heeft nog ruimte. Ik verwacht dat als ik nu Ubuntu zou installeren, de kans zou krijgen om D op te splitsen, zodat ik een Dual boot systeem krijg. Klopt dat?

Maar wat als ik later de ghost terugzet op C, ben ik dan mijn dual boot optie kwijt, en zit ik dan met een onbenaderbare partitie?

Weet iemand ook of het mogelijk is om de SWAP van Ubuntu te lokaliseren op partitie F?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Het is niet mogelijk om een swap partitie op een partitie te zetten met een filesystem anders dan linux swap. GRUB kan je terug installeren via de Live CD indien nodig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Helder, dank je! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

The Triad schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:39:
Het is niet mogelijk om een swap partitie op een partitie te zetten met een filesystem anders dan linux swap.
Dat is niet helemaal waar, je kan ook een swapfile gebruiken natuurlijk. En dat die swapfile dan toevallig op een FAT-filesystem (zijn tweede partitie in dit geval) staat maakt niet zoveel uit dan.

Ik denk alleen niet dat Ubuntu dat standaard zo op kan zetten, dus daar zul je het een en ander zelf moeten instellen.

Daarnaast krijg je het probleem dat de Windows swapfile natuurlijk ruimte inneemt en dat Ubuntu daar niks mee kan. Je zou dan ergens in het Ubuntu bootproces de Windows swapfile moeten weggooien en een Linux swapfile moeten aanmaken. Voor Windows' bootprocess moet je dan het omgekeerde doen, want Windows wil die Linux swapfile natuurlijk weg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Inefficient is het wel. En je kan toch wel 512mb missen op een 40GB schijf ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
deadinspace schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar, je kan ook een swapfile gebruiken natuurlijk. En dat die swapfile dan toevallig op een FAT-filesystem (zijn tweede partitie in dit geval) staat maakt niet zoveel uit dan.

Ik denk alleen niet dat Ubuntu dat standaard zo op kan zetten, dus daar zul je het een en ander zelf moeten instellen.

Daarnaast krijg je het probleem dat de Windows swapfile natuurlijk ruimte inneemt en dat Ubuntu daar niks mee kan. Je zou dan ergens in het Ubuntu bootproces de Windows swapfile moeten weggooien en een Linux swapfile moeten aanmaken. Voor Windows' bootprocess moet je dan het omgekeerde doen, want Windows wil die Linux swapfile natuurlijk weg hebben.
Oh, de besturingssystemen ruimen hun rommel dus niet op na gedane zaken. Ja, om zoiets te gaan hacken vind ik te ver gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk na het installeren van ubuntu weer opnieuw een ghost image maken van je C schijf
Dan staat de bootloader ook in je image ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

The Triad schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:45:
Inefficient is het wel. En je kan toch wel 512mb missen op een 40GB schijf ;)
Ik had begrepen dat sinds Linux 2.6 swapfiles ongeveer even efficient zijn als swap partities :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
deadinspace schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:39:
[...]

Ik had begrepen dat sinds Linux 2.6 swapfiles ongeveer even efficient zijn als swap partities :)
Goed nieuws d:)b
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:23:
Je kan natuurlijk na het installeren van ubuntu weer opnieuw een ghost image maken van je C schijf
Dan staat de bootloader ook in je image ;)
Ja, maar: ik ben lui & ik houd mijn windows ghost liever linux-agnostisch. Stel dat je later linux van de schijf haalt, kan je weer je ghost opnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ja, maar: ik ben lui & ik houd mijn windows ghost liever linux-agnostisch. Stel dat je later linux van de schijf haalt, kan je weer je ghost opnieuw maken.
Je kan ook linux op C zetten je in windows image naar D kopieren, en vervolgens een nieuwe image van C maken.
Dan houd je dus je schone windows image welke je altijd terug kan zetten naar C.
+ dat je ook meteen een image van linux hebt..

of gooi windows dr af en gebruik alleen maar linux >:)
Pagina: 1