Toon posts:

[Acer Aspire 5671AWLMi] Intel VI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een Aspire laptop gekocht.

Deze laptop beschikt over een Intel T2300 processor.
Wanneer ik mijn cpuinfo van linux uitlees zie ik de volgende gegevens
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 14
model name      : Genuine Intel(R) CPU           T2300  @ 1.66GHz
stepping        : 8
cpu MHz         : 1000.000
cache size      : 2048 KB

De FLAGS die gepaard gaan met de processor zijn
code:
1
fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx constant_tsc pni monitor est tm2 xtpr

Als de informatie goed lees op de site http://www.intel.com/products/processor/coreduo/specs.htm dan lees ik dat de T2300 zou moet beschikken over de Intel® Virtualization Technology.

Om te controleren of je CPU dit dan ook daadwerkelijk heeft zou in de FLAG lijst de afkorting VMX moeten staan wat bij mij niet het geval is.

Op veel forum heb ik gelezen dat het ook sterk afhankelijk is van het BIOS. Veel mensen die de FLAG niet kunnen vinden moeten dit inschakelen in de BIOS, maar helaas zit die optie niet in mijn BIOS.

Wat ik graag zou willen weten is of andere mensen met deze laptop wel de VMX FLAG hebben? Dit kun je wanneer je geen linux hebt controleren met bijvoorbeeld SiSoft Sandra. Als je wel linux hebt kun je die checken met cat /proc/cpuinfo

De reden dat ik dit vraag is dat ik graag gebruik wil maken van KVM wat sinds enige tijd standaard
onderdeel is geworden van de Linux kernel. Wanneer deze VMX FLAG geactiveerd is levert dit een
gigantische boost op voor virtuele machines. Tot op heden draai ik VMWare Server voor mijn virutele
machines, maar ik zou liever KVM in combinantie met Qemu willen gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 19:48 ]

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-01 12:17
Ik zal zo eens even kijken op een Acer 5672, windows dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
Arjan Scholl schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:22:
Ik zal zo eens even kijken op een Acer 5672, windows dat wel.
Dat zou super zijn... wat ik ook raar vind is het volgende.
Het typenummer van mijn laptop is de Aspire 5671AWLMi, maar wanneer je dit
type gaat zoeken op internet vind je bij de technische gegevens de T2050 processor.
Blijkbaar werden de processors te duur waardoor ze een T2300 in mijn lappie gedrukt hebben.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Je hebt 2 T2300 versies en ik weet niet of die echt een apparte naam meekrijgen in Linux of op de chip. Er is een T2300 met VT en een T2300E zonder VT.

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:09:
Je hebt 2 T2300 versies en ik weet niet of die echt een apparte naam meekrijgen in Linux of op de chip. Er is een T2300 met VT en een T2300E zonder VT.
Ik weet dat er een ook een T2300e bestaat zonder VT, maar ook mijn BIOS geeft de T2300 aan... dus zonder de E

• Zuur!!!
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05-2022
Hierbij de gegevens van Sisoft Sandra 2007 Lite met betrekking tot mijn 5672WLMi:

Processor
Model : Genuine Intel(R) CPU T2300 @ 1.66GHz
Speed : 1.67GHz
Cores per Processor : 2 Unit(s)
Threads per Core : 1 Unit(s)
Type : Mobile, Dual-Core
Package : FC µPGA479M (Socket M)
Rated Speed/FSB : 1660MHz / 4x 167MHz
Multiplier : 10/1x
Minimum/Maximum Multiplier : 6/1x / 10/1x
Generation : G8
Name : CD1Y (Yonah) Core Duo 65nm 1.5-2.6GHz 0.85-1.3V
Revision/Stepping : E / 8 (0)
Stepping Mask : C0
Microcode : MU06E839
Core Voltage Rating : 1.263V
Min/Max Core Voltage : 0.713V / 1.263V
Maximum Physical / Virtual Addressing : 32-bit / 32-bit
Native Page Size : 4kB
Co-Processor (FPU)
Speed : 1.67GHz
Type : Built-in
Revision/Stepping : E / 8 (0)
Processor Cache(s)
Internal Data Cache : 32kB Synchronous, Write-Thru, 8-way set, 64 byte line size
Internal Instruction Cache : 32kB Synchronous, Write-Back, 8-way set, 64 byte line size
L2 On-board Cache : 2MB ECC Synchronous, ATC, 8-way set, 64 byte line size, 2 threads sharing
L2 Cache Multiplier : 1/1x (1667MHz)
Upgradeability
Socket/Slot : U2E1
Upgrade Interface : ZIF Socket
Supported Speed(s) : 1.67GHz+
Processor Power Management
Processor Throttling Support : Yes
Throttle Range : 14% - 100%
Environment Monitor 1
Model : Intel Core CPU [P1, C2, M1]
Version : 14.08
Mainboard Specific Support : No
Power Rating(s)
CPU Core Power : 24W (estimated)
Sensors
CPU Temperature : 52.0°C / 125.6°F td
Features
FPU - Co-Processor Built-in : Yes
VME - Virtual Mode Extensions : Yes
DE - Debugging Extension : Yes
PSE - Page Size Extension : Yes
TSC - Time Stamp Counter : Yes
MSR - Model Specific Registers : Yes
PAE - Physical Address Extension : Yes
MCE - Machine Check Exception : Yes
CX8 - Compare & Exchange 8-bytes Instruction : Yes
APIC - Local APIC Built-in : Yes
SEP - Fast System Call : Yes
MTRR - Memory Type Range Registers : Yes
PGE - Page Global Enable : Yes
MCA - Machine Check Architecture : Yes
PAT - Page Attribute Table : Yes
PSE36 - 36-bit Page Size Extension : No
PSN - Unique Serial Number : No
CLF - Cache Line Flush Support : Yes
DS - Debug Trace & EMON Store : Yes
ACPI - Software Clock Control : Yes
(W)MMX Technology : Yes
FXSR - Fast Float Save & Restore : Yes
SSE Technology : Yes
SSE2 Technology : Yes
SS - Self Snoop : Yes
HTT - Hyper-Threading Technology : No
TM - Thermal Monitor : Yes
PBE - Pending Break Enable : Yes
IA64 Technology : No
SSE3 Technology : Yes
MON - Monitor/MWait : Yes
DSCPL - CPL qualified Debug Store : No
VMX - Virtual Machine eXtensions : Yes
EST - Enhanced SpeedStep Technology : Yes
TM2 - Thermal Monitor 2 : Yes
Supplemental SSE3 Technology : No
CID - Context ID : No
CX16 - Compare & Exchange 16-bytes Instruction : No
xTPR - Send Task Priority Messages : Yes
DCA - Direct Cache Access : No
SSE4 Technology : No
POPCNT - Pop Count : No
DAZ - Denormals Are Zero : Yes

Zoals je ziet is VMX aanwezig.

Verwijderd

Topicstarter
Zuur!!! schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:56:
Hierbij de gegevens van Sisoft Sandra 2007 Lite met betrekking tot mijn 5672WLMi:

*knip*
Zoals je ziet is VMX aanwezig.
Zou je voor mij eens willen kijken wel BIOS versie je gebruikt?
En zou je mij via de mail (zie profiel) mij de complete uitvoer van SiSoft kunnen sturen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 22:05 ]

• Zuur!!!
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05-2022
BIOS versie 255.255 (24-02-2006)

mail volgt, hopelijk heb je er wat aan.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een 5672 model... Volgens mij heb ik ook een E-versie... Geen VT-ondersteuning :( het BIOS (v1.3233, datum 07/11/06) zegt ook T2300. Zonder E dus. Dit is de uitvoer van CPU-Z op mijn lappie:
-------------------------
CPU-Z version 1.36
-------------------------

Processors Information
------------------------------------------------------------------------------------

Processor 1 (ID = 0)
Number of cores 2
Number of threads 2 (max 2)
Name Intel Core Duo T2300E
Codename Yonah
Specification Genuine Intel(R) CPU T2300 @ 1.66GHz
Package Socket 479 mPGA (platform ID = 5h)
CPUID 6.E.8
Extended CPUID 6.E
Core Stepping C0
Technology 65 nm
Core Speed 1666.9 MHz (10.0 x 166.7 MHz)
Rated Bus speed 666.7 MHz
Stock frequency 1666 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3
L1 Data cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 2048 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes
FID range 6.0x - 10.0x
max VID 1.263V

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 10-05-2007 23:49 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Topicstarter
ari3 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:46:
Ik heb een 5672 model... Volgens mij heb ik ook een E-versie... Geen VT-ondersteuning :( het BIOS (v1.3233, datum 07/11/06) zegt ook T2300. Zonder E dus. Dit is de uitvoer van CPU-Z op mijn lappie:

[...]
Zou je het ook een willen testen met SiSoft Sandra? Volgens mij geeft CPU-Z niet alle mogelijke FLAGS weer.

Probeer ook eens http://support.intel.com/support/processors/tools/piu/ en kies voor de Windows versie. Eenmaal de tool gestart zie je bij het tabbladje CPU Technologies of de processor Intel VI ondersteunt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 07:58 ]

• ari3
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 07:54:
[...]Probeer ook eens http://support.intel.com/support/processors/tools/piu/ en kies voor de Windows versie. Eenmaal de tool gestart zie je bij het tabbladje CPU Technologies of de processor Intel VI ondersteunt.
Dat Intel tooltje zegt bij "Virtualization Technology = No". Ik heb even zitten zoeken en het lijkt er op VT aangezet moet worden door het BIOS:
On some implementations, IVT support may be switched off in the BIOS/EFI. This can be determined by checking if the VMX flag is enabled by the Feature Control MSR.

Documentation on the Intel website has stated that VT requires not only support from the processor, but also support from the chipset, BIOS, and perhaps software.
(bron: Wikipedia)

Het zou dus kunnen zijn dat er wel VT in zit, maar dat dit niet aangezet is. Mischien heeft Acer dit wel expres gedaan omdat niet alle laptops in de 567x series met E-versie processor zijn geleverd.

Het riekt naar een gevalletje Dell. Toen ik de laptop kocht werd er ook geadverteerd met T2300. Ik wist niet dat ik een E-versie zou krijgen. Het is wel een gemis want zonder VT werkt Xen minder efficiënt.

Ook vond ik deze discussie waarin een HP-medewerker toelicht waarom VT niet aangezet wordt in HP-notebooks. Interessant is dat ze claimen dat de Intel 945PM chipset (die dus ook in onze 567x lappies toegepast is) niet compatible is met VT. Dit kan een reden zijn waarom het uitgeschakeld is.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Topicstarter
ari3 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:39:
[...]
Dat Intel tooltje zegt bij "Virtualization Technology = No". Ik heb even zitten zoeken en het lijkt er op VT aangezet moet worden door het BIOS:

[...]

(bron: Wikipedia)

Het zou dus kunnen zijn dat er wel VT in zit, maar dat dit niet aangezet is. Mischien heeft Acer dit wel expres gedaan omdat niet alle laptops in de 567x series met E-versie processor zijn geleverd.

Het riekt naar een gevalletje Dell. Toen ik de laptop kocht werd er ook geadverteerd met T2300. Ik wist niet dat ik een E-versie zou krijgen. Het is wel een gemis want zonder VT werkt Xen minder efficiënt.

Ook vond ik deze discussie waarin een HP-medewerker toelicht waarom VT niet aangezet wordt in HP-notebooks. Interessant is dat ze claimen dat de Intel 945PM chipset (die dus ook in onze 567x lappies toegepast is) niet compatible is met VT. Dit kan een reden zijn waarom het uitgeschakeld is.
Het schijnt mogelijk te zijn deze feature geforceerd in te schakelen, maar zou alleen niet weten hoe het moet.

• ari3
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:51:Het schijnt mogelijk te zijn deze feature geforceerd in te schakelen, maar zou alleen niet weten hoe het moet.
Ik heb even de CPU datasheet bekeken. VT-ondersteuning kan in- of uitgeschakeld worden in het MSR register. Dit kan ook (softwarematig) worden ingeschakeld indien het MSR-register niet gelockt is. Softwarematig kan alleen maar op privilegeniveau 0. Kernelniveau dus. Dat betekent dat in Windows je een driver moet schrijven om het register te kunnen schrijven. Een andere mogelijkheid is het BIOS te patchen.

Eigenlijk vind ik dat Acer een BIOS upgrade moet aanbieden waarin VT gewoon aan staat of beter nog: je kan kiezen voor aan of uit. Het geeft geen pas om het uit te zetten als de hardware het gewoon kan. Mischien allemaal even support requests bij Acer aanmaken hiervoor?

Overigens zou ik niet teveel waarde hechten aan wat de CPUID programma's zeggen. Zowel de T2300 en T2300E hebben dezelfde CPUID, model, stepping en revision waardoor ze niet van elkaar te onderscheiden zijn. Aangezien de VT-vlag door het BIOS uitgezet kan zijn weet je dus nooit zeker of je een T2300 of T2300E hebt.

Verwijderd

Topicstarter
ari3 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:12:
[...]
Ik heb even de CPU datasheet bekeken. VT-ondersteuning kan in- of uitgeschakeld worden in het MSR register. Dit kan ook (softwarematig) worden ingeschakeld indien het MSR-register niet gelockt is. Softwarematig kan alleen maar op privilegeniveau 0. Kernelniveau dus. Dat betekent dat in Windows je een driver moet schrijven om het register te kunnen schrijven. Een andere mogelijkheid is het BIOS te patchen.

*knip*
Ik zal eens even kijken of ik dit voor elkaar ga krijgen in Linux. Ik heb echt geen idee hoe dat zou moeten...

• ari3
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:16:Ik zal eens even kijken of ik dit voor elkaar ga krijgen in Linux. Ik heb echt geen idee hoe dat zou moeten...
Voor Linux vond ik dit. Verder is het MSR register gelocked op mijn Acer. In Windows kun je met CrystalCPUID MSR register 0x3a uitlezen. Ik krijg dan 0x0 en 0x1. Die 0x1 betekent dus dat het register door het BIOS gelockt is. Ik heb wel geprobeerd probeerd 0x4 of 0x5 te schrijven om VT aan te zetten, maar dat doet niets vanwege de lock :(

Het ziet er naar uit dan zonder BIOS hack het niet gaat lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Gameover kan ik dus eigenlijk wel zeggen?

Ook ik kan die BIT niet zetten helaas..

En ik ben bang dat Acer mij hier niet mee gaat helpen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik Windows heb geinstalleerd en het programma CPU-z heb geprobeerd zie ik dat ik een T2300e processor in mijn laptop hebben zitten. Ik baal hier echt stevig van, aangezien er nergens maar dan ook nergens staat dat ik een T2300e gekocht heb. Zelfs het BIOS heeft een T2300 aan! dat is toch raar? Ik denk dat ik maar eens een klachtenbrief naar Acer ga sturen. Niet dat het helpt, maar zo kan ik ze wel laten weten hoe ik er over denk.
Pagina: 1