SCSI U320 schijf traag

Pagina: 1
Acties:

• Sonic1986
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10-2025
Tweakers,

Ik trek net een nieuwe HP U320 SCSI schijf uit de verpakking met daarbij een nieuwe HP LSI U320 SCSI controller. Ik hang ze in m'n server en het eerste wat ik wou gaan doen is kijken wat voor performance dit setje kon halen in tegen stelling tot mijn SATA RAID0 setup.

Ik zet HD Tune 2.53 aan en schrik van verbazing. Ik bench m'n SCSI setje en kom tot de conclusie dat deze slechts een transfer rate van 33mbps gemiddeld heeft :| Theoretisch gezien zouden deze schijven toch 320mbps moeten kunnen halen? Mijn SATAII schijven in RAID0 halen ongeveer 110mbps, dit lijkt me toch vrij normaal?

Ik heb het uitpakken van een bestand van 5GB vergeleken met het uitpakken op m'n RAID0 setup en SCSI-setup met elkaar vergeleken en ook hieruit kan ik zien dat mijn SCSI-setje verreweg van snel is...

Serverspecs:

Asus P5B-E
Intel Pentium D 920 ES @3Ghz
2x 512mb PC6400 Corsair @570 mhz
2x Maxtor 160GB SATAII
Windows Server 2003 R2 SP2

PC is overgeklockt, maar was al zo voordat ik het setje eraan hing!

Is de lage transfer rate te verklaren?

Everest:
Device Description LSI 53C1030 PCI-X SCSI Controller

Driver Description COMPAQ BD072863B2 SCSI Disk Device

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nieuwe schijf en nieuwe controller dus? Grote kans dat die HP dan een saegate 15k5 is die wat meer dan 100mb per sec sequentieel doet. Vergeet niet dat de BUS wel op 320 MB per sec loopt maar dat je daar meer schijven voor nodig hebt om die snelheid te halen, sequentieel. 320 ga je dus never halen, misschien haal je in de Burst meer dan de doorvoer van disk.

Geef eens screenshotjes van HDtune en Atto (met 32mb). Want 33mb per sec klinkt wat weinig (dat bedoel je toch?)

Heb je gecheked dat de Bus wel op 320 loopt, en niet op UW/SE 40mb per sec snelheid? Kabel en actieve terminator goed?

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 10-05-2007 19:20 ]

specs

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:58

erwinb

Probeert iets secure te doen

Zit er een Terminator aan de kabel,

Zo niet, dan is dat het issue.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een ATA100/133 schijf zal ook nooit de 100 of 133 MB p/s halen, dus ga er niet vanuit dat de 320 gehaald zal worden.
Let overigens op je schrijven ; 33 mbps is maar 4 MBps.

• Sonic1986
erwinb schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:21:
Zit er een Terminator aan de kabel,

Zo niet, dan is dat het issue.
Yep, terminator aanwezig!

• Sonic1986
maratropa schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:18:
Nieuwe schijf en nieuwe controller dus? Grote kans dat die HP dan een saegate 15k5 is die wat meer dan 100mb per sec sequentieel doet. Vergeet niet dat de BUS wel op 320 MB per sec loopt maar dat je daar meer schijven voor nodig hebt om die snelheid te halen, sequentieel. 320 ga je dus never halen, misschien haal je in de Burst meer dan de doorvoer van disk.

Geef eens screenshotjes van HDtune en Atto (met 32mb). Want 33mb per sec klinkt wat weinig (dat bedoel je toch?)

Heb je gecheked dat de Bus wel op 320 loopt, en niet op UW/SE 40mb per sec snelheid? Kabel en actieve terminator goed?
De schijf is een 10k schijf!

Hoe check ik die bus snelheid? Ik moet er wel bijzeggen dat ik een converter heb gebruikt om het setje te koppelen, de interfaces van de controller en de schijf zijn verschillend (SCA --> 68 pins)

Screenie HDtune

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
het is een hele mooie rechte lijn in HD-tune, dus hij wordt ergens inderdaad belemmerd. Meestal moet het een mooie aflopende lijn zijn...

Je hebt niet heel toevallig iets als 'forced SE' aan staan ofzo? Dus dat ie op SE snelheden (= 40 MB / s) draait?

Andere scsi kabel?

En waar hangt die controller aan? Aan je 'standaard' pci bus? Dit trekt zo'n schijf in z'n uppie wel vol, dus dat kan ook wel een issue zijn. Het beste kun je zo'n controller aan een PCI-X (geen PCI-e!!!!) bus hangen, dan benut je optimaal de snelheid van de controller en de schijf....

• Sonic1986
-krekel- schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:33:
het is een hele mooie rechte lijn in HD-tune, dus hij wordt ergens inderdaad belemmerd. Meestal moet het een mooie aflopende lijn zijn...

Je hebt niet heel toevallig iets als 'forced SE' aan staan ofzo? Dus dat ie op SE snelheden (= 40 MB / s) draait?

Andere scsi kabel?

En waar hangt die controller aan? Aan je 'standaard' pci bus? Dit trekt zo'n schijf in z'n uppie wel vol, dus dat kan ook wel een issue zijn. Het beste kun je zo'n controller aan een PCI-X (geen PCI-e!!!!) bus hangen, dan benut je optimaal de snelheid van de controller en de schijf....
Hij hangt aan een normaal PCI slot. Ik beschik niet over de PCI-X sloten. Ik kan de controller nog de schijf configureren, tenminste ik heb geen idee hoe of waar?

Anders SCSI kabel is nog een optie, zal het eens proberen!

• -krekel-
HP gebruikt volgens mij LSI controllers.... dus als ik me niet heel sterk vergis moet je na de POST van het booten op ctrl + L drukken.... of ctrl + m... shit wat was het nou?? ;-) Als het een adaptec controller is dan is het ctrl + A.... zo kom je dus in de bios van je controller btw...

Voor je PCI-bus probleem zou dit wel een oplossing kunnen zijn: V&A aangeboden: Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) (dus met PCI-X bus)....

Check: http://nl.asus.com/produc...=0&model=1289&modelmenu=1

[ Voor 28% gewijzigd door -krekel- op 11-05-2007 11:51 ]

• maratropa
  • Niet online
het gaat er om dat je moet checken of de controller en de schijf op u320 snelheid "syncen". Als je de pc opstart, krijg je dan wat info van de controller de zien als de schijf gevonden wordt. Kijk daar eens goed naar misschien staat daar de bus-snelheid tussen.

specs

• Sonic1986
maratropa schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:43:
het gaat er om dat je moet checken of de controller en de schijf op u320 snelheid "syncen". Als je de pc opstart, krijg je dan wat info van de controller de zien als de schijf gevonden wordt. Kijk daar eens goed naar misschien staat daar de bus-snelheid tussen.
Het is inderdaad een LSI controller, dat staat er gewoon op! De POST van de controller gaat wel zo gruwelijk snel, maar ik heb op de "pause" knop gedrukt en daar staat geen toetscombinatie bij die mij toegang geeft tot de "bios" van de controller.

Er staat wel een melding dat de controller geen attached devices heeft gevonden, maar ik kan er wel een OS op installeren en in Windows wordt de controller + schijf gewoon herkend!

• maratropa
  • Niet online
maar, dus, wat zie je in de bios? Een overzichtje?

specs

• -krekel-
Sonic1986 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:52:
[...]

Het is inderdaad een LSI controller, dat staat er gewoon op! De POST van de controller gaat wel zo gruwelijk snel, maar ik heb op de "pause" knop gedrukt en daar staat geen toetscombinatie bij die mij toegang geeft tot de "bios" van de controller.

Er staat wel een melding dat de controller geen attached devices heeft gevonden, maar ik kan er wel een OS op installeren en in Windows wordt de controller + schijf gewoon herkend!
Er hoeft op zich geen toetsencombinatie bij te staan. In de bios is namelijk de optie om de weergave van de toetsencombinatie uit te zetten, dus dan zie je niets. Maar dat betekend natuurlijk niet dat je niet in de bios kunt komen. Kwestie van een paar keer lukraak ctrl + L drukken (of + M dus) en hopen dat je in de bios komt.

• Sonic1986
-krekel- schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:24:
[...]

Er hoeft op zich geen toetsencombinatie bij te staan. In de bios is namelijk de optie om de weergave van de toetsencombinatie uit te zetten, dus dan zie je niets. Maar dat betekend natuurlijk niet dat je niet in de bios kunt komen. Kwestie van een paar keer lukraak ctrl + L drukken (of + M dus) en hopen dat je in de bios komt.
Als ik die toetscombinatie gebruik dan zie ik een cursor knipperen, maar gebeurd er niks.. Als ik dan een seconde of 10 wacht, gaat de pc Win2k3 booten.
Pagina: 1