Eigen Router Maken

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-03 10:51
Hallo,

Ik maak sinds enkele jaren gebruik van de "modem/router" oplossingen van Speedtouch. Opzich prima als je er niks aan veranderd.

Maar ik wil zelf nog wel graag eens wat dingen veranderen. Nieuwe PC's aansluiten, Poorten openzetten en meer van zulk soort dingen. En daar kunnen de kant en klare Speedtouch (en ook Linksys, welke ik hiervoor gehad heb) niet goed tegen.

En dan heb ik het al niet eens over zware belasting van het netwerk. Of een groot aantal connecties op 1 moment. Want ik heb ook met deze Speedtouch 585v6 toch regelmatig dat ik bij alle pc's hier een melding krijg dat er opnieuw verbinding is met het netwerk. Niet erg stabiel dus.

En ook met name om de port-forwarding simpel in te stellen is op de Speedtouch nogal een onhandig gedoe. Tevens moet ik op de Speedtouch 585v6 de Firewall in het modem uitschakelen, anders geeft ie de opgegeven poort niet eens vrij... 8)7

Maar ok, genoeg geklaag. Ik zit nu met het idee om mijn eigen Router te gaan maken...

Ik zit daarbij met de volgende dingen in me hoofd:
  • Laag stroomgebruik, dus zit ik aan een Embedded bordje van Via te denken
  • Gebruik maken van IPCop software
  • Opslag in de vorm van een Compact Flash kaartje? Geen HDD in ieder geval...
Nou heb ik al eens even rondgekeken op Google en ben ik onder andere deze site tegen gekomen: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24765/51/

Maar daaruit kan ik niet opmaken of ik dan de volgende dingen kan, en hoe ik het project moet realiseren...
  • Port Forwarding
  • Wireless mogelijkheid
  • Moet ik er ook een HUB bijkopen?
  • Zijn er ook negatieve dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ook in de Search van GoT kon ik geen topic vinden van een mede-tweaker die het zelfde idee had, dus vandaar dit topic.
Ik hoop hier aan aantal goeie reactie op te ontvangen, zodat ik binnenkort misschien hiermee aan de slag kan.

(Wat ik in ieder geval niet wil is: Pak een oude Pentium 1 bak pleur er een paar netwerkkaartje in en zet er een Linux Distro op... Ik wil graag een kleine, stille, zuinige oplossing hebben in een klein kastje...)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:30
Heb zelf jaaren gewerkt met IPcop met Addons een echtte aanrader en met de hardware die jij wilt gebruiken gaat dat zeker wel werken.

Verder zou ik inderdaad achter de LAN poort gewoon een switch neerzetten. Dit is een stuk gemakkelijker. Plus je kan de switch op een iets makkelijker plekje zetten waardoor je niet telkens achter bij de pc een stekker erin moet prikken (of je moet van losse draden houden..). Een Acces point kan Ipcop ook zijn. Het is een erg gemakkelijk maar wel effe uitzoekende Linux router versie. Een 2GB Flash kaartje zou voldoende zijn mar wil je echt wel wat dingen ermee gaan doen (lekker addons enzo gana proberen en vele tegelijkertijd zou ik voor 4GB gaan. Heb het zelf op een P3 733Mhz een tijd lang lopen draaien met 2 Intel netwerkkaarten (TIP neem hardwarematige netwerkkaarten scheelt enorm in de CPU last!) daarin zat verder een 10GB WD Ultra DMA 5 harde schijf in en tot slotte had ik die volgepropt met 768MB RAM. Hij was heerlijk snel.

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 21:31
Hardware:

Mini ITX is dan voor jouw de oplossing kleine moederbordjes (17cmx17cm) nadeel is dat deze wel maar één PCI poort hebben dus maximaal aantal NIC's is 2 (onboard is er ook nog een NIC aanwezig)(voor een klein routertje ideaal)

http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.99/.f één van de winkels die deze bordjes verkopen.

een switch is bij deze oplossing wel noodzakelijk

[ Voor 19% gewijzigd door speedy090 op 10-05-2007 18:56 ]

Verwijderd

speedy090 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:54:
Mini ITX is dan voor jouw de oplossing kleine moederbordjes (17cmx17cm) nadeel is dat deze wel maar één PCI poort hebben dus maximaal aantal NIC's is 2 (onboard is er ook nog een NIC aanwezig)(voor een klein routertje ideaal)
Niet persé, als je er een intel pro netwerkkaartje (enkel pci-e varianten) in steekt, dan kan je een netwerkkaart nemen die direct 4 gigabit-poorten beschikbaar heeft.

(helaas is die kaart "niet goedkoop" pricewatch: Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter (4x1000Mbps, PCI-e))

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik heb hier gewoon een Linksys oplossing hangen.
AG241 Router/Modem en WAP54G Accesspoint.

Ik weet niet wat er mis is met Linksys spullen, maar misschien ligt het aan het feit dat je een gewone pc wired aan hoort te sluiten.
*mompelt iets met achter een metalen kast verstopje usb stickjes of antennes*

Die router voorziet me al meer dan een jaar continu van internet, en die Accesspoints geven me een heel eind verderop nog een stabiele internetverbinding.....

Misschien ligt het probleem ook wel niet bij je spullen maar bij je plaatsing?
Wireless modem voor het hele huis in de meterkast plaatsen is natuurlijk uit den boze als je het stabiel wil.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39
2e hands zijn er anders ook wel 4x 100mbit kaarten op pci23/33 te vinden hoor :P

Ik heb hier een zNYX ZX346 liggen. Single chip ontwerp, wat is dat? :P 1 PCI-CI-bridge, 1 Digital (DEC) ethernetchippies en een zooi ondersteunende meuk. Ding is bijna full-length, maar het bestaat dus wel gewoon :) Op ebay staat er een voor 20 GBP Buy now zelfs :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 22:50
Koop een router die linux based is en tweak er op los!

Ik heb hier een Asus wl500g staan, daar kan je gewoon een usb stick op prikken, daar kan je volgens mij zelfs mee booten. Er zijn ook een aantal linksys routers te tweaken.
stroomverbruik < 10 Watt

check http://wl500g.info of www.macsat.com

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 21:10
Je kunt is kijken bij het volgende:
http://www.pcengines.ch/wrap.htm
http://www.soekris.com/products.htm

En dan met de volgende software:
http://m0n0.ch/wall/
http://www.pfsense.com/

Werkt perfect O+

• Saeverix
Bedankt voor de Reacties tot nu toe... Even over het modden van een Asus/Linksys router... Zoiets wil ik dus niet. Ram geheugen stelt niet veel voor en de CPU ook niet...

Weet iemand van jullie een "Via Epia + PSU en toebehoren" online winkel? Waar ik eens even kan kijken op wat voor bedrag ik ongeveer uitkom?

Want de sites als http://www.pcengines.ch/wrap.htm
http://www.soekris.com/products.htm heb ik zelf ook al bekeken, maar ik koop liever iets uit Nederland dan ergens uit het buitenland...

Want in princiepe heb ik maar 2 NIC's nodig toch?

Modem > Eigen Router PCtje > HUB/Switch > 3/4 Computers + enventueel een Wireless PDA...

Heb ik dan aan Embedded moederbord + Geheugen + PSU + Wireless Switch en de nodige software genoeg? En hoeveel Watt zou zo'n systeempje dan gemiddeld slurpen?

EDIT > Dit ziet er echt heel mooi uit... http://siliconkit.dnsalias.com/cart/wikit.html Is dat niet bij een Nederlandse winkel te krijgen ergens?

[ Voor 8% gewijzigd door Saeverix op 10-05-2007 21:10 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 13:21
Het is misschien geen VIA Epia maar wel waar voor je geld:
http://www.computerstunt....0-asrock-k7s41gx-vga.html

Op die site staan zowiezo wel een hoop mooie dingen voor weinig geld. Laatste hadden ze een VIA C3 1GHz op mATX formaat voor 5 tientjes ofso. Zelf heb ik het Geode setje dat al bijna een jaar stabiel draait. (Hoewel de standaardbios voldoet heeft de laatste BIOS wel een hoop optimalisaties voor de Geode mbt energieverbruik etc)

Ik heb een weekje geleden mijn VIA C3 de deur uitgedaan omdat ie gewoon te traag was naar mijn gevoel. Alleen als router is het misschien een beetje overkill maar als download bakkie, fileserver, mediaserver voldoet ie prima!

EDIT: Zit standaard wel een 40mm lawaai titanfannetje op... Spire Whisperrock @5V erop en het geluid is weg

[ Voor 6% gewijzigd door TeXiCiTy op 10-05-2007 21:12 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:47
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:47:
2e hands zijn er anders ook wel 4x 100mbit kaarten op pci23/33 te vinden hoor :P

Ik heb hier een zNYX ZX346 liggen. Single chip ontwerp, wat is dat? :P 1 PCI-CI-bridge, 1 Digital (DEC) ethernetchippies en een zooi ondersteunende meuk. Ding is bijna full-length, maar het bestaat dus wel gewoon :) Op ebay staat er een voor 20 GBP Buy now zelfs :P
Ze zijn er nieuw ook nog wel, handig als je extra poortjes nodig bent cpu gebruik maakt niet zoveel uit.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 22:50
Saeverix schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:54:
Bedankt voor de Reacties tot nu toe... Even over het modden van een Asus/Linksys router... Zoiets wil ik dus niet. Ram geheugen stelt niet veel voor en de CPU ook niet...
Ehhrr...voor een router heb je toch ook niet zoveel nodig...? Ram is inderdaad niet superveel, (mijne heeft 32 Mb (wordt misschien nog uitgebreid naar 64), en de processor is 200Mhz.)
Als stroomverbruik en formaat voor jou echt een issue is, zou ik het niet helemaal uitsluiten hoor.

Mijn router dient tegelijkertijd als webcam server, ftp, http, AccessPoint, printserver, datalogger, en dat lukt allemaal nog binnen de 32mb, heel af en toe een beetje gebruik van de swapfile, maar qua performance mag ik niet klagen.

Vanwege mijn zonnepanelen was er geen haar op m'n hoofd die eraan dacht om een pc cq server deze taken te laten doen, want dan staan die panelen puur stroom voor die server te leveren en verder nix...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon lekker freesco draaien op een oude P2 ofzo. Kost geen drol, en kan heel veel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Saeverix schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:54:
Weet iemand van jullie een "Via Epia + PSU en toebehoren" online winkel? Waar ik eens even kan kijken op wat voor bedrag ik ongeveer uitkom?
Heb zelf daar wel eens naar gezocht voor een Goedkope media pc

o.a. hier:
http://www.picco.nl/index.php?cPath=37_23

Is onder de streep toch duur. Ligt er vooral aan wat voor hardware je nog hebt liggen die je kunt hergebruiken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 08:55

DaRoot

Some say...

Ik heb thuis een Celeron 500 in een MSI Barebone systeem draaien, met 128MB geheugen.
Als OS draait er IpCop op, geïnstalleerd op een CF card van in mijn geval 512MB, maar in theorie moet je aan een kaart van 64 of 128MB genoeg hebben. Meer heb je echt niet nodig zolang je geen proxy-server met IPCop gaat draaien. Met een speciaal script kan je je IPCop installatie geschikt maken voor CF-cards, hij houdt dan ook rekening met het feit dat je een CF card niet oneindig vaak kan overschrijven bij het wegschrijven van logbestanden.

De CPU belasting bij grote downloads ligt op max. 22%, en verder zijn er helemaal geen pieken. Bij rustig verkeer ligt het gebruik onder de 10%.

Ik vind het een fantastisch pakket, en ik denk dat als de TS een VIA Epia neemt, met 2 goede netwerkkaarten (lees: geen realtek, maar Intel of 3Com), hij een erg goede, uitgebreide en energiezuinige (voor een PC dan) router heeft.

edit:
Wireless kan uiteraard wel met IPCop, met behulp van een los accesspoint. Je kunt deze zelfs op een eigen "blue" interface gooien. Wireless door met een PCI kaartje je IPCop router meteen als Wifi accesspoint te laten fungeren is volgens mij wel mogelijk, maar niet echt makkelijk. Vereist aardige kennis van Linux, IPCop, en een geschikte wireless kaart.

[ Voor 16% gewijzigd door DaRoot op 11-05-2007 16:27 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Saeverix
Ok bedankt allemaal! Ik moet even gaan kijken welke Via Epia ik ga nemen... Jetway heeft ook Via powered bordjes zag ik. Stukken goedkoper, maar ook evengoed?

En ik denk dat ik totaal toch wel op 300/400 euro uitkom of niet?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 08:55

DaRoot

Some say...

Ligt er beetje aan denk ik welke merken je koopt, en ook je behuizing enzo.
Ik heb voor mijn Celeron 500 het geluk gehad dat ik de machine zo kreeg. De vorige eigenaar wilde alleen de harde schijf houden.
Moest er alleen een CF card bij kopen, de CF naar IDE adapter hadden we nog liggen op de zaak, gekregen van een leverancier.
Plaatje: (klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tniehof/router_tn.jpg

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Pagina: 1