Edimax router

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roeland010
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 10:05
Sinds kort heb ik een nieuwe pc gekocht, waarop Windows Vista Home premium draait. Deze heb ik aangesloten op mijn Edimax router. Op de Edimax router heb ik tevens mijn oude pc aangesloten (er staan nu dus 2 pc op aangesloten).

Nu ben ik bezig om mijn nieuwe pc een beetje te beveiligen. Ik heb inmiddels NOD32 als AV scanner. Ik twijfel alleen nog of ik een firewall wil gaan kopen. In principe heeft windows vista al een standaard firewall.

Om mijn beslissing te makkelijker te maken, wil ik weten wat mijn router allemaal ondersteund (hardwarematige firewall, NAT etc.) Ik kan alleen nergens meer het type vinden :? Het is iedergeval een Edimax router (verder staat er niks op de router). Aangezien de router ongeveer 2 jaar oud is en ik de doos met handleiding niet meer heb, weet ik dus niet wat voor type ik heb. Kan ik daar nog achterkomen???

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
Kijk onderop de router voor een typenr en zoek die dan hier op: vast wel een pdfje te downloaden..

Systeem Specs

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:56
Probeer voor de gein eens in te loggen op je router, daar zal vast wel iets staan. Staat er niks van een serienummer oid op de router zelf?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Roeland010 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:44:
Ik kan alleen nergens meer het type vinden :? Het is iedergeval een Edimax router (verder staat er niks op de router).
Lijkt me best wel vreemd. Zelfs de grootste rommel heeft wel ergens een sticker opgekleefd gekregen met merk en modelnummer, en Edimax behoort niet tot de categorie 'rommel' :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Roeland010
Gevonden aan de hand van het serienummer... Er staat echt niks op de router (behalve dan de naam Edimax en het serienummer) Maar ik heb het gevonden met het serienummer:D

Het is idd een router met firewall en NAT. Ik heb de firewall ingeschakeld (deze stond disabled). Denken jullie nu dat ik genoeg beveiligd ben?

Ik heb dus de volgende beveiligingen:

-Alle Windows Vista updates
-Standaard windows firewall
-Nod32 anti-virusscanner
-Firewall in router
-NAT in router

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Dan ben je meer dan voldoende beveiligd.
Grootste probleem blijft toch ergens tussen het toetsenbord en de stoel zitten.
Krijg je er niet weg.

Ik heb de firewall in mijn router zelfs uit staan, ik heb alle Mac OS X updates en NAT, vind ik veilig genoeg.

Je kunt nog zo goed willen beveiligen, als je zelf gekke dingen doet en dingen binnenhaalt dan helpt je beveiliging daar niet tegen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Roeland010
Dat is waar, maar ik zat nog te denken aan een aparte softwaremarige firewall. Maja aan de ene kant wil ik niet allemaal van die (vertragende) zooi op me pc...

Trouwens in mijn router stond de firewall in principe ook uit, maar ik heb hem nu aangezet. Heb jij nog een special reden dat ie bij jou uitstaat?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je firewall in je router aanstaat (en goed geconfigureerd is) kan je je firewall op je pc's achter die router uitzetten. Voer online scans uit op je router om te checken of al je poorten afgesloten/stealth zijn.

Uiteindelijk is een zogenaamde 'hardware firewall' niet meer dan dedicated hardware, met een software firewall :). Een router is een computer met een hele hoop embedded componenten, en daar draait uiteindelijk gewoon weer software op. Software die getuned is op stabiliteit en veiligheid. Door één firewall te draaien (op je router) ipv meerdere (op je router en pc's of alleen op je pc's) bespaar je jezelf een hoop moeite :).

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 10-05-2007 22:41 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
Anti-XP schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:32:Grootste probleem blijft toch ergens tussen het toetsenbord en de stoel zitten.
Krijg je er niet weg.
da's een blijvertje :)

Systeem Specs

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Borromini schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:39:
Als je firewall in je router aanstaat (en goed geconfigureerd is) kan je je firewall op je pc's achter die router uitzetten. Voer online scans uit op je router om te checken of al je poorten afgesloten/stealth zijn.

Uiteindelijk is een zogenaamde 'hardware firewall' niet meer dan dedicated hardware, met een software firewall :). Een router is een computer met een hele hoop embedded componenten, en daar draait uiteindelijk gewoon weer software op. Software die getuned is op stabiliteit en veiligheid. Door één firewall te draaien (op je router) ipv meerdere (op je router en pc's of alleen op je pc's) bespaar je jezelf een hoop moeite :).
Een software-matige firewall (op de pc) heeft zeker wel voordelen t.o.v. hardwarematige firewall. Denk hierbij aan het blokkeren dat bepaalde programma's contact mogen zoeken met internet. Een hardwarematige firewall houdt een trojan niet tegen die info naar huis probeert te sturen.

Aan de andere kant zijn hardwarematige firewalls betrouwbaarder. Lekken in softwarematige firewalls zijn makkelijker uit te buiten. Daarnaast kan het gebeuren dat een softwarematige firewall per ongeluk uitgezet wordt, of niet kan opstarten. Dit gebeurt sneller dan bij een hardware firewall.

petersmit.eu

Pagina: 1