[Geluid PC] Setje of amp + boxen?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Hallo, ik wil mischien een nieuw geluidssysteem kopen voor mijn pc. Ik heb nu een simpel Creative 5.1 setje. Ik luister heel veel muziek op mijn pc, en ik speel WoW. En soms kijk ik wel eens een DVD'tje (DD). Ik had een aantal configuraties in gedachten:

- alleen 7.1 (of 5.1) pc-setje (goedkoop, geen supermooi geluid)
- goede stereo-versterker + boxen (beste geluid, geen surroundgeluid)
- 7.1 (of 5.1) pc-setje én goede stereo-versterker + boxen en 2 geluidskaarten (duur)
- 7.1 (of 5.1) receiver + boxen (beste surround-geluid, alleen stereo iets minder)

Dus welke opstelling is voor mij het beste? Mijn budget ligt zo laag mogelijk, maar ik wil maximaal 1000 euro uitgeven.

Verwijderd

Ik zou een goedkope receiver aanschaffen met voldoende mogelijkheden.
Wat dacht je van een Marantz sr3001 @ 275 euro. Hij is 7.1 en 70 watt per kanaal.

En dan koop je Bijvoorbeeld 2x klipsch f2 als fronts en 2x de f1 als rears. + een center.
Of je koopt er een mordaunt short genie set bij. (afhankelijk van ruimte)

maar als je de ruimte heb zou ik iets proberen met grotere speakers.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 17:53 ]

• Tha Ra
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:46:
maar als je de ruimte heb zou ik iets proberen met grotere speakers.
Slaapkamertje van 5*3 ;) Ik zou grote full-range frontspeakers wel aan de muur kunnen hangen (full range is denk ik wel het mooist bij muziek) Maar hebben grote surroundspeakers echt veel nut? (bij games en films dan)

Verwijderd

Tha Ra schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:05:
[...]

Slaapkamertje van 5*3 ;) Ik zou grote full-range frontspeakers wel aan de muur kunnen hangen (full range is denk ik wel het mooist bij muziek) Maar hebben grote surroundspeakers echt veel nut? (bij games en films dan)
Ehm niet heel veel. Bij films wordt er toch vanuit gegaan dat de rears geen lage tonen

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:38
Stel je je eisen niet te hoog? Omdat je schrijft nu met een cheap ass Creative setje te werken. Kun je niet bijv. naar een Logitech Z5400 / Z5500 of een Teufel Magnum E kijken? Kosten je 150 ~ 300 euro en zijn de betere PC speaker setjes.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Tha Ra
NoepZor schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:27:
Stel je je eisen niet te hoog? Omdat je schrijft nu met een cheap ass Creative setje te werken. Kun je niet bijv. naar een Logitech Z5400 / Z5500 of een Teufel Magnum E kijken? Kosten je 150 ~ 300 euro en zijn de betere PC speaker setjes.
Ik vind goede geluidskwaliteit bij muziek belangrijk, en ik denk niet dat deze setjes dat geven. Mijn Creative setje klinkt ook voor geen meter bij muziek.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Het kost vaak weinig moeite om een paar hele goeie speakertjes voor onder de 100 euro op Marktplaats te vinden. Versterkertje erbij en je bent klaar. Eventueel stands erbij zodat ze op bureauhoogte staan.

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSC_0229_2.jpg

Voor mij geen PC speaker setjes meer :/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Tha Ra
Exirion schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:35:
Voor mij ook niet denk ik, ahoewel mijn Creative 5.1 stukken beter klinkt dan mijn Aiwa minisetje.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:21:
[...]

Ehm niet heel veel. Bij films wordt er toch vanuit gegaan dat de rears geen lage tonen
Bij Dolby Digital en DTS heb je gewoon fullrange achterkanalen hoor, dus grote speakers hebben wel degelijk nut. Zelfs met prologic is er verschil te horen..

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Tha Ra schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:42:
Voor mij ook niet denk ik, ahoewel mijn Creative 5.1 stukken beter klinkt dan mijn Aiwa minisetje.
Het soort speakertjes waar ik het over heb heeft pakweg 10 jaar geleden een paar honderd euro per stuk gekost. Dat klinkt beter dan menig set in de gemiddelde huiskamer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Tha Ra
Exirion schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:16:
[...]

Het soort speakertjes waar ik het over heb heeft pakweg 10 jaar geleden een paar honderd euro per stuk gekost. Dat klinkt beter dan menig set in de gemiddelde huiskamer.
welk merk zijn ze?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JM Lab met Focal en Audax units erin (topspul). Dat soort dingen kun je tweedehands erg goedkoop vinden. Maar een merk als B&W zegt jou misschien meer ;)

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een Yamaha AP-U70 versterker met een paar B&W v201's. De versterker is een verticaal ontwerp speciaal voor naast de monitor en is van de meeste gemakken voorzien zoals een geïntereerde USB geluidskaart, anologe en digitale in/uitgangen en DD/DTS decoding. De luidsprekers zijn boekenplank modellen die heel aardig klinken voor het formaat. Dit alles neemt dus niet zo veel ruimte in en heeft bovendien heel weinig gekost. 5.1 zou best leuk zijn voor spellen, maar voor die achterste speakertjes heb ik toch geen plaats bij de pc.

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 18:35:

x3 een zwaar geweer klinkt uit 2 grote zuilen toch stukken harder 8) Vandaar ook mijn tip om 2e hands te gaan zoeken

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 20:49 ]

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Aangezien jij zegt dat je veel naar muziek luisterd... weet je waar jij eens naar moet kijken... (is natuurlijk puur smaak maar)

2e Hands:

Een goede stereoversterker van marantz (of een ander merk, maar die van marantz zijn over het algemeen veel te vinden op marktplaats en hebben veel bang for buck ;) )

En een stel Tannoy boxen, zoek eens naar de Mercury M20 series. Die heb ik ook gehad in combinatie met een Marantz versterker. Klinkt echt heel goed bij muziek. Het voordeel van deze set is dat hij niet veel gekost heeft en dat hij gewoon erg goed klinkt. Als alternatief zou je natuurlijk ook naar een set B&W DM 601 serie speakers kunnen zoeken (vond ik zelf ook erg mooi klinken). Voor de Tannoy Mercury m20's zou je niet meer als 80 euro moeten betalen 2ehands (zijn oude maar zeer degelijke speakers. Dan zoek je gewoon verder voor een wat oudere marantz stereo integrated versterker voor rond de 150 ~ 200 euro. Voor dit geld heb je 2ehands aardig wat goed geluid. Het voordeel hiervan is dat je dan erg goede stereoweergave hebt en dus ook nog geld overhoud voor een wat goedkoper surround setje voor je pc (hoewel ik betwijfel of je die nog zult gebruiken als je de combinatie van een goede marantz versterker + goede tannoy, b&w boxen gehoord hebt).

Waarom raadt ik je de tannoy's aan, deze zijn namelijk erg moeilijk kapot te krijgen en zijn vaak nog in goede staat. Je zult ongetwijfeld nog betere speakers tegenkomen voor dezelfde prijs. Als je naar een andere set speakers kijkt van ouder als 10 jaar moet je er op letten dat deze nog in goede staat zijn. Let er op dat bij speakers met foamranden (die rand tussen het frame van de speaker en de speaker zelf) dat deze nog in goede staat zijn, vaak zijn deze bij 2ehands speakers na een korte tijd al aan vervanging toe (foamranden gaan na een wat langere periode meestal kapot, vooral bij rokerige ruimtes, dan drogen ze uit). Bij een rubberen rand hoef je je meestal niet zo veel zorgen te maken. Als deze bij aankoop goed zijn dan hoef je je meestal geen zorgen te maken. Bij de versterker kan er niet zo heel veel fout gaan. Je zou eventueel kunnen vragen of hij in een rokerige ruimte heeft gestaan (is vaak wat minder goed voor een versterker). Dit ruik je overigens ook vrij snel als je hem aanzet ;) .

Nieuw:

Stel nou dat je idd alles nieuw wilt kopen voor 100 euro. De marantz PM 7200 is een erg goede stereo versterker totdat je er boxen op gooit die erg moeilijk zijn aan te sturen (zoals de Infinity Delta 70's)(zie mijn andere posts onder vintage audio).
Deze versterker kost zon 400 ~ 500 euro nieuw (zal nu wel iets goedkoper zijn, toen ik hem kocht was hij ong deze prijs).

Dan koop je als speakers een leuk setje Castle Speakers (deze worden vaak in combinatie met Marantz gebruikt). Deze kosten ook rond de 500 euro. Zo heb je voor 1000 euro een erg leuke stereo set voor muziek.

Het belangrijke is dat je gewoon een goede versterker koopt en vervolgens bij bijvoorbeeld een Hi Fi zaak of bij iemand (marktplaats) langsgaat met je versterker en dan gaat luisteren. Mijn advies is, koopt nooit klakkeloos wat op marktplaats of bij een Hi Fi zaak zonder dat je het als combinatie gehoord hebt. Jij moet het mooi vinden! Laat je niet misleiden door verkooppraatjes!

[ Voor 18% gewijzigd door Annihilism op 11-05-2007 15:05 . Reden: was nulletje vergeter bij bedrag ]

Pagina: 1