IBM xSeries 135, onvoorspelbaar gedrag

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10
Beste medetweakers,

Ik heb gisteren van een medetweaker een simpele server gekocht, gezien mijn simpele doeleinde had ik weinig spectaculairs nodig en na een kleine zoektocht heb ik precies gevonden wat ik nodig had.
  • IBM eServer xSeries 135 Model nr: 8654-1xx
  • 1 x Pentium III 800
  • 1 x 256 MB ECC RAM
  • 2 x Maxtor Atlas 10K V 73.5gb Utra320 SCSI
Ik heb deze server gisteren met een goede vriend opgehaald in Amsterdam en vervolgens zijn wij direct doorgereden naar het datacenter om hem te installeren en op te hangen. Normaal is zoiets een kwestie van een uurtje werk maar helaas bij deze niet, ik kwam vanacht om drie uur thuis met een server in de kofferbak. :X

In eerste instantie kregen wij geen beeld en na een kwartiertje begon er opeens spontaan een groen lampje op het beeldscherm te branden. Wat we precies gedaan hebben weten we nog niet, maar vanaf dat moment werkte in ieder geval het beeld weer. Het volgende probleem was echter iets vreemder... deze server beschikt alleen over USB poorten om een toetsenbord op aan te sluiten. Opzich geen punt, ware het niet dat geen enkel USB toetsenbord in de bios werkt. Handig is het niet, want ik kan dus geen wijzigingen aanbrengen om bijv. een raid-array aan te maken. Nu schijnt het zo te zijn dat je USB support aan kunt zetten in de bios, maar hoe kom je in de bios zonder een toetsenbord 8)7.

De tweede hardeschijf werkte niet echt lekker mee tijdens het booten van de bios maar na het verwisselen van de beide schijven starten hij teminsten weer lekker door. Alhoewel we het op dat moment redelijk hadden opgegeven verscheen er opeens een Windows setup scherm en alhoewel Windows 2003 niet wou 'doorstarten' deed Windows 2000 dat (gelukkig) wel. Het installeren ging echter niet, op de tweede hardeschijf gaf aan dat hij een paar honderd GB groot was en het verwijderen van partities ging niet. We kregen ook een keurige error toen we op de andere (werkende) hardeschijf verder probeerde te gaan met de installatie. Na wederom een wisseltruc (lees, opstarten met alleen de werkende hardeschijf) kregen we het uiteindelijk wel voor elkaar om Windows te installeren. En vanuit Windows konden we zelfs de tweede hardeschijf weer gebruiken. Echter, de rest van de nacht verliep ook niet echt geweldig. En na een aantal vastlopers en andere wazigheden (PCI error lampje begon te branden enzo) hebben we het maar opgegeven.

Vanmorgen heb ik het maar weer eventjes geprobeerd. Ik was blij verrast dat ik ook gewoon weer beeld kreeg maar echt lekker werkte het allemaal niet. Op aanraden van de verkoper heb ik de bios gereset waardoor we nu met een nog leuker probleem zitten. De bios is namelijk zijn 'tijd' kwijt en hij wilt dat ik nu de juiste tijd opgeef. Echter, mijn USB toetsenbord werkt niet in de bios dus ik kan ook niet op 'F1 to continu' drukken. Ik heb vervolgens bij IBM de 'ServerGuide Setup and Installation CD' gedownload echter... nadat ik gereboot heb om van die cd op te starten heb ik geen beeld meer. Alles lijkt te werken maar na de POST hoor ik 'piep piep' en doet hij verder niks meer. Op het diagnose scherpje staat '71' en verder niks meer. ;(

Afgezien van het feit dat ik deze machine dus niet meer vertrouw, heeft iemand enige idee wat ik nog zou kunnen proberen? Of kan ik hem nu echt alleen maar gebruiken als opvulling van mijn kamer? :?

Verwijderd

Heb je de server wel werkend bekeken ? Zitten er geen oude aansluiting van tobo en muis op die ze op pentiums 1 gebruiktten (ik weet de naam even niet meer :( )

• Icey
Server heb ik niet werkend kunnen bekijken maar de verkoper is een aardige man, als ik 'haar' ( O+ ) niet werkend krijg hoef ik maar eventjes op te bellen en ik krijg gewoon mijn geld terug. Punt is echter dat ik haar graag zou willen ophangen :>.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:56:
Heb je de server wel werkend bekeken ? Zitten er geen oude aansluiting van tobo en muis op die ze op pentiums 1 gebruiktten (ik weet de naam even niet meer :( )
muis zou dan via de compoort horen, en toetsenbord via din.
Maar als een server een usb poort heeft vraag ik me af waarom die ouderwetse aansluitingen er nog op zouden zitten. Een p3 is nou ook weer niet zo oud.

Wat zegt de vorige eigenaar eigenlijk over het usb toetsenbord probleem?
Wel raar, ik heb eigenlijk nog nooit een pc gezien zonder toetsenbord aansluiting.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 10-05-2007 17:01 ]

• Icey
Ik kan prima leven zonder PS2, als het eenmaal allemaal werkt ;) Voor de ongelovigen onder ons,

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/fotoalbum/zooi/thumbsgroot/IMG_2386.JPG

• job

job

Hmm, het ziet eruit alsof je rechts een module kan invoeren. Als je daarmee een ps2 aansluitingerbij kan toveren zou je gered zijn. Maar probeer maar eens zo'n module te vinden.

Verwijderd

kun je niet een toetsenbord op de COM aansluiting aansluiten? op de echt oude computers was dat meer de standaard voordat toetsenborden hun eigen poort kregen.

andere kun je eens kijken wat er aan aansluitingen op het moederbord zelf zitten. somige moederborden hebben een PS2 jumper waarmee je USB support aan kunt zetten voordat dat in de BIOS software matig werd gedaan.

verder lijkt het me vreemd dat IBM geen informatie heeft over het hoe aansluiten van een toetsenbord anders zou deze server dus praktisch zichzelf omzeep helpen bij een bios reset. oftewel batterij leeg, geen stroom, server dood. er zal vast wel iets in de manual staan aangezien servers tegenwoordig meer service dan hardware is. zoniet dan weten we ook weer dat de service van IBM bagger is. maar dat zal vast wel niet.

mischien werkt het alleen met USB1.1 of USB1.0 voor zover dat bestaan heeft. mischien heeft de BIOS problemen met een USB2.0 toetsenbord. probeer eens aantal verschillende USB toetsenborden uit. vooral die dus uit de zelfde leeftijd van de server komen hebben een kans wel te werken.

kortom, zoek die manuals eens door, bel desnoods met IBM want ik geloof echt niet dat er geen manier is om na een BIOS reset niet in de BIOS te komen.

• Icey
We hebben meerdere toetsenbord geprobeerd, zowel hier thuis als in het datacenter. Andere die savonds laat nog in de collo aan het werk waren hebben ook nog wat toetsenborden uitgeleend. En opzich werken ze allemaal prima, maar niet in de bios.

De handleiding is eigenlijk wel grappig:
Make sure that USB is enabled in the BIOS.

1. Power on the system.
2. Press F1 to access the system Setup/Configuration utility.
3. Click Devices and I/O ports (or click the Device tab).
4. Click USB.
5. Ensure USB is set to Enabled.
Wat ik volgens deze handleiding (pagina 65) nodig zou hebben is een IBM C2T breakout cable, daarmee zou ik een vga+2x ps/2 aansluitingen moeten krijgen. Hmm... waarom is mij dat niet even verteld.

• Icey
Okay, leuk dit... die kabels kosten dus meer dan 200 euro. Zelfs tweede hands op ebay.

• job

job

90 euro: http://cgi.ebay.nl/IBM-C2...8QQtcZphotoQQcmdZViewItem

[ Voor 48% gewijzigd door job op 10-05-2007 19:19 ]

Verwijderd

Icey schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:11:
Okay, leuk dit... die kabels kosten dus meer dan 200 euro. Zelfs tweede hands op ebay.
heb even rond gezocht aangezien dat ik je niet wilde geloven oke ze zijn prijzig maar je kunt het ook goed af met 1tje niet oficeel van imb dus hier je linkje

http://cgi.ebay.nl/IBM-C2...egoryZ65568QQcmdZViewItem

90€

http://www.xenex.co.uk/product.aspx?id=107917
60 pond

alles bij elkaar minstens de helft goedkoper !!

• Icey
Ik vind het alleen zonde om 90 euro uit te geven aan een kabel, ik heb 100 euro uitgegeven aan die server en dan had ik net zogoed er eentje van 200 euro aan kunnen schaffen met ps/2 poorten en waarschijnlijk veel betere specificaties.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Hmm valt er zelf niet iets te knutselen ?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

had de vorige eigenaar dan niet zo'n kabel?

verder mischien is er hier op GoT wel iemand die je even zo'n kabel wil lenen. en verder zou ik gewoon een spaarpotje op de kast zetten er daar telkens wat kleingeld in stoppen dan heb je binnen een jaar vast wel zestig euro bij mekaar om een niet officieele kabel te kopen.

tja, nu weet je ook waarom die service contracten zo duur zijn. die zijn dus inclusief een kabeltje van 200 euro welke de monteur na bezoek gewoon weer meeneemt naar de volgende klant.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 05:50

Totaalgeflipt

De enige echte

En een ps2(female) tot usb convertor, werkt dat ook niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Totaalgeflipt op 10-05-2007 20:12 ]

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
hij heeft geen ps2.. wat heeft ie aan een converter? :\

That's the way the cookie crumbles.

• Icey
Puch-Maxi schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:52:
Hmm valt er zelf niet iets te knutselen ?
Vind ik relatief link voor een server die ik eigenlijk in een rack wil hangen. Daarnaast ben ik niet echt handig met een soldeerbout (lees, totaal niet) dus... nee, dat word niks ;).
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:06:
had de vorige eigenaar dan niet zo'n kabel?
Daar ga ik nog even over e-mailen.
Totaalgeflipt schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:12:
En een ps2(female) tot usb convertor, werkt dat ook niet?
Nope, ik had zo'n convertertje meegenomen maar ook dat mocht niet helpen...

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 05:50

Totaalgeflipt

De enige echte

Moneta schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:21:
hij heeft geen ps2.. wat heeft ie aan een converter? :\
Ben ik nou dom,

Als hij een usb(female) to usb converor heeft, kan hij daar een oud ps2 toetsenbord op aansluiten, en in de usb poort stoppen,

Zucht.,,, 8)7

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 23:00

erwinb

Probeert iets secure te doen

Zou er een nieuwe versie van de bios beschikbaar kunnen zijn die beter werkt met USB keyboards?

(hoe die te laden zonder kb????)

En is er geen totale system reset uit te voeren, misschien zijn er settings in de bios gedaan die nu tegenwerken?

• Icey
Bios batterij eruit noem ik een redelijke totale systeem reset. Dat is ook het punt geweest waarna ik eigenlijk helemaal niks meer kon...

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 23:00

erwinb

Probeert iets secure te doen

check "http://www-304.ibm.com/jct01004c/systems/support/supportsite.wss/docdisplay?lndocid=MIGR-44716&brandind=5000008"
als je bij bios versie 1.02 kijkt zijn er updates voor USB spul! Dit is echter wel voor een 330 en niet voor een 130!

• Icey
Ik kan geen bios updates vinden voor de 135 en al zou ik er eentje vinden, hoe ga ik die uitvoeren zonder toetsenbord? Ik denk dat ik de oorspronkelijke eigenaar maar een mailtje ga sturen want ik ben bang dat ik hier verder weinig mee kan ;( .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie op marktplaats een aantal advertenties voor een IBM chaining kabel. Dat lijkt de zelfde aansluiting te zijn - wellicht kun je daar iets mee qua solderen :?

Verder weet ik dat de website van BalusC op een IBM Netfinity draait en ik meen zelfs te weten dat hij zelf bij IBM werkte - dus wellicht zou je hem eens kunnen vragen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Icey
Het idee van die kabels is dat je meerdere servers (max 42) aan elkaar kunt knopen. Waarbij de laatste een toetsenbord + muis + vga eraan heeft hangen. Door op het groene knopje op de voorkant te drukken switch je tussen die computers. Een soort ingebouwde KVM switch. Wat ik eigenlijk nodig heb is alleen die laatste kabel, dus waar een ps/2 + vga aan vast zit.

Dit hele gebeuren verklaard ook waarom ik nu geen beeld meer heb, die pci matrox kaart die er nu in zit hoort er officieel niet in te zitten en die staat na de bios-reset dus ook niet meer primair. Vandaar dat ik geen beeld meer heb...

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58
Icey schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:11:
Denken ze daar dat die kabel van goud is?

Ik weet niet of je al een oplossing gevonden hebt maar hier kost zo'n kabel €57.12

• Icey
Dat ziet er al een stuk beter uit, alhoewel het natuurlijk nogsteeds veel geld is voor... tja... eigenlijk niks. Ik zal ze maandag even bellen. Punt is dat ik natuurlijk niet 100% zeker weet of die server goed werkt dus het kan zijn dat ik dan een kabel aanschaf waar ik niks aan heb. Maargoed, dat regelen we dan wel :). Thx!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:58
Ik kom er net achter dat de kabel bij IBM Reserve Onderdelen nog goedkoper is namelijk €33,64.
Pagina: 1