Toon posts:

Laptop valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een probleem met mijn laptop. Tijdens het spelen van S.T.A.L.K.E.R. viel mn laptop steeds na 5 minuten uit (gewoon compleet uit, alsof de stroom uitviel).

Dacht aanvankelijk dat het aan het spel lag, maar met Titan Quest doet ie nu hetzelfde.

Heb een Acer Aspire 1694
2,0 Ghz Pentium M
1024 Mb intern geheugen
ATI Radeon Mobility X700 256mb

Had Omega Drivers voor mn videokaart geinstalleerd, maar ook met de originele drivers geprobeerd en het probleem blijft.

Temperatuur gemeten met mobmeter, komt tot 60 graden. Heb echter met kapotte fan ooit zonder problemen Titan Quest kunnen spelen tot 97 graden. (niet slim, ik weet het ;))

Heeft iemand enig idee waar dit probleem vandaan komt en hoe het op te lossen is?

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

accu die slecht contact maakt wellicht?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt toch echt op uitschakeling door hitte...zeggen je logboeken nog iets?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik neem aan dat het OF een warmte-probleem is (heb je al redelijk uitgesloten) OF een vermogens-probleem. Zoals hierboven staat de accu, of anders de voeding kan misschien niet genoeg vermogen leveren. De accu zou ik eigenlijk uitsluiten, want ik neem aan dat de laptop zonder accu ook kan werken?

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 19:43

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Heb je dit ook bij andere spellen? Zoja; heb je dit ook als je alleen de processor een tijd belast?

Mijn laptop had dit ook, dat hij uitviel als je hem ~5 minuten belastte. Heb het uiteindelijk opgelost door de printer-service uit te schakelen. (geen idee waar dit aan lag, maar het werkt nu weer).

Kijk eens direct na het opstarten in de windows logboeken, misschien staat er wat intressants :)

[ Voor 14% gewijzigd door Gromba op 10-05-2007 23:32 ]

Gromba.nl

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Al is de temperatuur wel eens hoger geweest, ook ik denk dat het een temperatuur probleem is. Ik heb een Acer gehad die 3x terug is geweest voor reparatie omdat het CPU fannetje niet genoeg lucht meer verplaatste.

Verwijderd

Topicstarter
- Valt puur uit tijdens gamen, heb nog geen andere gevallen gehad tijdens hoge belasting, ook niet in 3dmax of maya. Andere spellen niet geprobeerd maar heb Titan Quest voorheen zonder problemen (lang achter elkaar) gespeeld.

- Denk dus niet dat het slecht contact van de accu is, laptop zou dan op batterij verder gaan. Is het slecht contact van de batterij gaat ie op accu verder. Combinatie lijkt me wel erg toevallig en gezien het patroon (alleen na 5 min in een game) ook niet waarschijnlijk.

- Reactie van TheBorg baart me het meest zorgen. Nu je er over begint is mn laptop pasgeleden (4 maanden geleden) drie maanden lang bij Acer geweest vanwege het totaal niet meer aan gaan. Nieuw mobo ingezet en teruggestuurd, nog steeds stuk, weer nieuw mobo en nieuw geheugen gekregen, toen deed ie het weer. Prutsers bij Acer doen er ook zo godvergeten lang over, maar opsturen lijkt me toch misschien de beste optie omdat ik nog 3 maanden verzekerd ben en daarna niet meer.

- Printer-service valt te proberen :) heb wel vaker vreemde oplossingen gehad die werken.

Zijn er ergens (anders dan de BIOS) nog instellingen te vinden wat betreft fanspeed of het uitschakelen bij een bepaalde temperatuur?

Verwijderd

Topicstarter
Na een uur torture testen met Prime95 met nadruk op hoge temperaturen komt ie niet boven de 68 graden uit. Voor een laptop lijkt me dit toch redelijk acceptabel als maximumtemperatuur, of zie ik dat verkeerd?

Titan Quest geprobeerd .. leek er even op dat ie het bleef doen (in een venster) maar viel uit na 15 minuten en temperatuur van 66 graden.

Heb echt steeds minder het idee dat dit een hardware probleem is...

Verwijderd

Behalve dat Prime95 je GPU niet belast. Als ik 't zo lees doet het probleem zich voor als je videochip te warm wordt, niet je CPU.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
Probeer eens Prime95 te draaien tesamen met 3Dmark0X (FF stressen ;) )en kijken of tie het dan ook nog blijft doen, kapt ie er dan mee dan mee ligt het voor 98% aan je video chip/kaart.

PS mijn laptop (CD T2400/GF7600go) word 75 graden stressed, dus 66 graden zou geen probleem moeten zijn. Een vriend van mij heeft een Dell en die word echt VEEL warmer en blijft het nog steeds doen...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb er ook last van gehad op mn 1692 (zelfde serie). Uiteindelijk naar acer opgestuurd en daar hebben ze het moederbord vervangen, dus er zal wel het een en ander aan de hand geweest zijn (of ze zijn gewoon lui daarzo ;)). Daarna werkte het weer ok.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 12-05-2007 17:15 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
@spone: Tsja, lijkt de enige oplossing. Heb echt slechte ervaringen met het opsturen, UPS die zich niet aan de afspraken houdt van ophaal en bezorg tijden, Acer die ontzettend lang gaat zitten wachten op een cd-klepje dat niet meer geproduceerd wordt etc.

Heb net even met 3DMark06 zitten spelen en een paar keer achter elkaar alle tests gedaan zonder problemen. Probeerde daarna een test-ronde met 3x herhalen van alle tests, toen viel ie uit tijdens de allerlaatste Batch-size test (32768 triangles).
Pagina: 1