Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kun je dit vragen tijdens sollicitatie gesprek

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat wel en wat niet te vragen. Dat je op een netjes manier kan vragen wat de baan opbrengt hoef je tegenwoordig niet meer te doen. Er komt altijd een standaart vraag van wat denk je te verdienen. Nou heb ik wel een vraag die ik graag beantwoord wil hebben maar mijn vraag is kan je zo iets stellen tijden een gesprek.

We krijgen allemaal opleidingen. In mijn geval krijg ik een paar maand voor begin van de baan een betaalde periode waarbij ik allemaal certificaten moet halen. Nou lees ik dat veel mensen na een bepaalde periode ( van 8 maand tot 3 jaar ) heb ik gelezen veranderen van bedrijf omdat ze er achter komen dat het niks voor ze is. Hoe zit het dan met de studie die gedaan zijn. stel ik werk er een jaar heb lekker dure studies gedaan en gehaald. Moet je die dan terug betalen

Heeft iemand hier ervaring mee. hoe is het in jou situatie gegaan en hoe zou je zo iets kunnen vragen tijden een sollicitatie gesprek.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt me handig om gewoon alles te vragen wat je wilt weten :?

Verwijderd

Wat ik gewend ben is dat als je binnen een jaar weg gaat je 100% moet terug betalen, binnen 2 jaar een lager percentage en binnen 3 jaar nog lager etc etc..
Binnen detachering schijnt het weer normaler te zijn dat je niets hoeft terug te betalen..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 14:41 ]

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:15
Vaak zeggen ze het zelf al, maar je kan gewoon vragen hoe het met studiekosten zit

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Vaak wordt er inderdaad in je contract vermeld of is er een aanvullend contract dat je onder bepaalde voorwaarden je studie terug moet betalen. Een en anders is wel erg afhankelijk van het bedrijf.
Ik denk dat je gewoon kunt vragen, wat de voorwaarden van de opleiding zijn, leg hierbij niet te veel de nadruk op eventueel vertrekken.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Verwijderd

Topicstarter
das een mooie zin

wat zijn de voorwaarden van de opleiding.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou niet weten waarom je sommige dingen niet zo mogen vragen. Zolang het relevant is voor de baan en jij het graag wilt weten lijkt mij de vraag volkomen legitiem.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:47:
Ik zou niet weten waarom je sommige dingen niet zo mogen vragen. Zolang het relevant is voor de baan en jij het graag wilt weten lijkt mij de vraag volkomen legitiem.
Dat lijkt mij ook. Je moet gewoon vragen wat jij denkt dat jouw keuze (of hun keuze misschien) kan beïnvloeden - zowel positief als negatief. Straks blijkt dat je iets niet durft te vragen, maar dat dat dan toch opeens héél belangrijk blijkt te zijn, of dat iets de hele sfeer verpest. Gewoon doen, zou ik zeggen.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Je moet *alles* vragen in je gesprek.

Als je dat niet doet kun je later met een probleem komen te zitten,
en daar is zo'n gesprek nou voor - als je van tevoren weet dat iets een probleem kan (gaan) vormen,
kun je bij jezelf nadenken of je het dan wel wilt, en met hun bespreken of er een mouw aan valt te passen.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Je kan het of vragen, of nadat je getekend hebt met de mogelijke problemen zitten. Vragen lijkt me dus het meest veilige voor jezelf. Gok dat het neerkomt op een terug betaal regeling. Zij betalen een studie voor jou omdat ze dan meer aan je hebben. Als jij besluit te vertrekken zul je hun moeten compenseren voor hun "zinloze" kosten. Gok ik, lijkt me ook wel zo eerlijk.

|{ brrr }] |

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44
Tijdens een sollicitatie gesprek komt het juist goed over om vragen te stellen. Schroom het dus niet :)

Wat bedreft de opleidingen,
Vaak is het zo dat je deze linear aflost. Dus je gaat een cursus doen die zeg 400 euro kost. Dit bedrag wordt uitgestreken over 4 jaar, wat zou betekenen dat je per jaar 100 euro afbetaald.

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

Verwijderd

Topicstarter
misschien iets verkeerd verwoord. Het was meer mijn bedoeling te weten te komen hoe iets te vragen. Waarbij in het begin van dit topic heel goed advies kwam niet te zeggen van "wat als ik nu weg gaat hoe zit het dan met de opleiding kosten....." maar "wat zijn de voorwaarden van de opleiding".

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 14:26
Ze noemen dat Amortiseren, overigens. Zoekt wat makkelijker in je contract, mocht je dat krijgen. Het betekend dat studiekosten worden afgeschreven, dus als je een cursus van 2000 euro hebt gedaan en ze amortiseren dat over 4 jaar, dat je 500 euro per jaar 'aflost' (dit hoef je niet zelf te betalen, maar het tegoed van hun op jou wordt minder). Wat ook interessant is om te weten, of dit alleen geldt als JIJ vertrekt. Als ze jou eruit trappen en je moet ook nog studiekosten terugbetalen, is het dubbel zuur.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
rjeggens schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:37:
Wat ook interessant is om te weten, of dit alleen geldt als JIJ vertrekt. Als ze jou eruit trappen en je moet ook nog studiekosten terugbetalen, is het dubbel zuur.
Volgens mij is het bovenstaande per definitie onwettig.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Piels schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:55:
Tijdens een sollicitatie gesprek komt het juist goed over om vragen te stellen. Schroom het dus niet :)
Eerste vraag: wat ga ik verdienen?
Tweede vraag: krijg ik een beetje behoorlijk aantal vakantiedagen?
Derde vraag: waar blijft mijn dikke leasebak?

Ik snap je stelling wel, maar de vragen zelf, manier van stellen en timing zijn echt wel belangrijk tijdens een gesprek ;). Ook al gebruik je niet mijn exacte vragen: het idee is wel duidelijk denk ik ;)

Verwijderd

Vragen over primaire of secundaire voorwaarden zou ik in iedergeval pas in de tweede gesprek stellen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17
ebia schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:22:
[...]

Volgens mij is het bovenstaande per definitie onwettig.
De wet laat zich er niet letterlijk over uit voor zover ik weet. Sommige bronnen achten het wel waarschijnlijk op basis van goed werkgeverschap. Zie bv het voorbeeld aan het einde van http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69559 . Dezelfde bron bevat overigens 3 criteria van de hoge raad waar een opleidingsbeding aan moet voldoen.
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:16:
Vragen over primaire of secundaire voorwaarden zou ik in iedergeval pas in de tweede gesprek stellen.
Als het eerste gesprek uitgebreid over opleidingen gaan waarbij duidelijk is dat die een significante investering meebrengen dan kan er best naar evt. opleidingsbedingen gevraagd worden. Werkgevers die geagiteerd reageren (mocht je daar bang voor zijn) op de vraag geven een heel belangrijk signaal: blijf er ver van weg.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
In het algemeen geldt toch in contractrecht "wie breekt, betaalt"?
De opleidingskosten zijn een vergoeding voor de schade die de werkgever leidt doordat de werknemer vertrekt voordat hij z'n opleidingskosten terugverdiend heeft. Indien de werkgever zichzelf schade berokkent zijn de gevolgen daarvan voor eigen rekening.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:08:
misschien iets verkeerd verwoord. Het was meer mijn bedoeling te weten te komen hoe iets te vragen. Waarbij in het begin van dit topic heel goed advies kwam niet te zeggen van "wat als ik nu weg gaat hoe zit het dan met de opleiding kosten....." maar "wat zijn de voorwaarden van de opleiding".
Je wilt letterlijke zinnen hoe je het gaat vragen? :?

Als je erg op ziet tegen het gesprek en niet goed weet hoe je de vragen moet stellen, kun je het gesprek misschien even oefenen met je ouders/vriend/vriendin oid.
Ze hoeven niet alle ins en outs van de functie te weten, maar op deze manier kun jij rustig bedenken hoe je de vraag gaat stellen.
Ik heb dat ook voor m'n eerste echte officiele sollicitatiegesprek gedaan, en dat heeft geholpen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

vinnie1908

Appel != peer

Gewoon vragen:

"Ik weet dat er uitstekende voorwaarden gelden voor het volgen van opleidingen bij uw bedrijf. Wat is de regeling omtrent het betalen van deze opleidingen?"

Dan komen ze met een verhaal dat ze alles betalen etc..etc.. (of niet, dan weet je al genoeg)

"OK, goed om te zien dat een bedrijf wil investeren in een persoon, echter kan ik me voorstellen dat een bedrijf niet graag investeert zonder dat ze daar wat garanties voor terug krijgen"

Dan komt er vast wel een verhaal omtrent het afkopen van de studie. Ik kan me voorstellen dat je niet wilt vragen:

"Als ik nou weg ga na een jaar, wat dan?"

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Sterker nog. Als jij afspreekt met je baas dat je een opleiding mag gaan doen op zijn kosten en hij verzaakt te zeggen of contractueel vast te leggen dat er een terugbetaalregeling is in termen van dienstjaren en anders een percentage, dan is die terugbetaalregeling er niet (ofwel: het is gratis) of hij is nalatig.

Ik heb een dergelijke regeling meermalen meegemaakt en de voorwaarden werden -altijd- vooraf besproken. Inclusief de bonus die ik zou krijgen als ik binnen een bepaald tijsbestek zou slagen en het effect dat het zou gaan hebben op m'n salaris. :)

Als hij er niet over begint, dan is het dus doordnormaal als je dat even navraagd hoor. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1