Ik zit weer eens met een vreemd probleem, namelijk het volgende.
Ik wilde graag muziek afspelen op mijn stereo en tegelijkertijd via mijn headset andere geluiden horen zoals games, msn etc. Dus ik heb een oude geluidskaart die ik nog had liggen ingebouwd.
Het gaat om de volgende hardware en software:
DFI lanparty ut nF3 Ultra-D (met laatste bios)specs
Asus V9999 6800
Cnet PRO 2000 (gewoon goedkoop netwerkkaartje)
Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM) (CT4810) (geluidskaart die problemen geeft)
Onboard gigabit lan
Onboard Realtek AC'97 audio
Windows XP SP2 (up to date)
Realtek drivers versie 5.10.0.5850
Standaard XP drivers voor de creative geluidskaart en de netwerkkaart
Nforce 3 chipset drivers versie 5.10
Ik heb gewoon de geluidskaart ingebouwd en ik heb opgestart. Hij startte gewoon en alles werkt. Ik krijg gewoon geluid eruit en alles lijkt te werken. Als ik apparaat beheer kijk dan werkt de gameport niet en ik wil die wel gebruiken.
Bij de gameport staat dit:
Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)
Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.
Dan kijk ik bij bronnen en daar staat bij I/O bereik dat hij de bronnen 0200 - 0207 wil gebruiken maar dat die dus niet beschikbaar zijn.
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
Geluidskaart in een ander PCI slot
Losse netwerkkaart eruit gehaald
Onboard firewire controller uitgeschakeld in apparaatbeheer
Geprobeerd handmatig een bron toe te wijzen aan de gameport. Niet gelukt, de bronnen die mogelijk waren bij deze instelling waren allemaal niet beschikbaar.
Gezocht welk apparaat de bronnen gebruikt die de gameport graag wil hebben. Dat apparaat heb ik niet kunnen vinden.
ACPI uitgezet in bios, windows bootte niet meer
IRQ configuration op manual gezet (stond op AUTO), geen resultaat, ik kon de irq alleen maar toewijzen aan een PCI device of reserved.
GoT Search uiteraard ook even bezocht:
SB16 alleen game poort
I/O conflict; gameport werkt niet
Abit NF7 Soundcard: Gameport Conflict
Wat ik nog kan proberen is mijn bios resetten, ik heb namelijk wel licht overclockt. Dat lijkt mij echter niet nodig omdat de geluidskaart wel gewoon werkt maar het niet de juiste bronnen krijgt.
Kunnen jullie mij helpen want ik wil dit wel graag aan het werk krijgen.
Ik wilde graag muziek afspelen op mijn stereo en tegelijkertijd via mijn headset andere geluiden horen zoals games, msn etc. Dus ik heb een oude geluidskaart die ik nog had liggen ingebouwd.
Het gaat om de volgende hardware en software:
DFI lanparty ut nF3 Ultra-D (met laatste bios)specs
Asus V9999 6800
Cnet PRO 2000 (gewoon goedkoop netwerkkaartje)
Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM) (CT4810) (geluidskaart die problemen geeft)
Onboard gigabit lan
Onboard Realtek AC'97 audio
Windows XP SP2 (up to date)
Realtek drivers versie 5.10.0.5850
Standaard XP drivers voor de creative geluidskaart en de netwerkkaart
Nforce 3 chipset drivers versie 5.10
Ik heb gewoon de geluidskaart ingebouwd en ik heb opgestart. Hij startte gewoon en alles werkt. Ik krijg gewoon geluid eruit en alles lijkt te werken. Als ik apparaat beheer kijk dan werkt de gameport niet en ik wil die wel gebruiken.
Bij de gameport staat dit:
Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12)
Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen.
Dan kijk ik bij bronnen en daar staat bij I/O bereik dat hij de bronnen 0200 - 0207 wil gebruiken maar dat die dus niet beschikbaar zijn.
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
Geluidskaart in een ander PCI slot
Losse netwerkkaart eruit gehaald
Onboard firewire controller uitgeschakeld in apparaatbeheer
Geprobeerd handmatig een bron toe te wijzen aan de gameport. Niet gelukt, de bronnen die mogelijk waren bij deze instelling waren allemaal niet beschikbaar.
Gezocht welk apparaat de bronnen gebruikt die de gameport graag wil hebben. Dat apparaat heb ik niet kunnen vinden.
ACPI uitgezet in bios, windows bootte niet meer
IRQ configuration op manual gezet (stond op AUTO), geen resultaat, ik kon de irq alleen maar toewijzen aan een PCI device of reserved.
GoT Search uiteraard ook even bezocht:
SB16 alleen game poort
I/O conflict; gameport werkt niet
Abit NF7 Soundcard: Gameport Conflict
Wat ik nog kan proberen is mijn bios resetten, ik heb namelijk wel licht overclockt. Dat lijkt mij echter niet nodig omdat de geluidskaart wel gewoon werkt maar het niet de juiste bronnen krijgt.
Kunnen jullie mij helpen want ik wil dit wel graag aan het werk krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernie op 11-05-2007 09:43 ]