ECS K7VTA3 (v5) opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Topicstarter
IK heb een raare issue met dit moederboard. Dit probleem speelt zich al langer af, maar ik had er in het verleden niet zo'n last van.

De situatieschets:

Mobo: K7Vta3, V5
Proc Sempron 2800 socket A (wordt gezien als Athlon XP 2400+)
4 x 80 gig maxtor raid 0 + 1 promise Lite Ata 100 controller
Radeon 9800XT

Het probleem (ook met de oude Athlon 1700+ CPU, en een geforce 4200Ti)
wanneer de computer een tijdje heeft uitgestaan (een nacht) dan moet ik de computer 4 tot 6 keer opnieuw opstarten voordat deze goed boot, alle bios checks en raid config check doorloopt hij prima, maar zodra windows (xp, en MCE 2005) op dient te starten gaat het scherm op zwart en gebeurt er niets.

Wanneer Windows eenmaal wel is opgestart is is rebooten, uitzetten en 5 minuuten wachten geen issue, hierna start windows weer prima op.

In den beginne verdacht ik de bios batterij, die is ondertussen vervangen, ook de PSU heb ik al vervangen door een asus 430 watt versie en toch blijft het probleem zich voordoen.

Ik heb ook een ECS K7VTA3 V3 waar dit probleem zich niet voordoet (maar hier zit geen firewire aansluiting enz op)

Heeft iemand wellicht een idee ?

Beste film ooit

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 20:46
Sommige series van ECS mobo's uit dat tijdperk lijdt nog wel eens van lekkende condensatoren.

Ik weet niet hoevveel verstand je daar van hebt maar hier is wat leesvoer: [EL] Condensators vervangen mobo

Dit zijn condensatoren die bovenop lekker, onderop kan ook nog, ook mogen ze niet bol staan.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052734326.jpg

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Ik ben er bekend mee, en ik heb ook al eerder elco's vervangen. Deze heb ik ook al gecontroleerd, en er staan er geneen bol. Ik heb waneer de pc eenmaal draait ook absoluut geen stabiliteits issues, dus het lijkt erop dat dat deze in orde zijn

Beste film ooit

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Even zien, dit lijkt verdacht veel op mijn ECS K7S5A perikelen een paar jaar geleden.

Even een checklist:
• CMOS Batterij... check
• PSU... check
• Condensators... check
• Onboard zut...
• RAM...

Ik zou zeggen, probeer alle onnodige onboard zut eens uit te schakelen. :)
En probeer eens andere RAM.

[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 10-05-2007 16:11 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Wat voor merk elco's zitten er op het moederbord? CHHSI, Teapo, tayeh, Taicon, G-Luxon, OST Kunnen degraderen zonder zichtbare lekkages of bollingen. Als de computer wat warmer is geworden gaan ze beter werken en dan start de pc wel goed door.

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Tatsu schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:10:
Even zien, dit lijkt verdacht veel op mijn ECS K7S5A perikelen een paar jaar geleden.

Even een checklist:
• CMOS Batterij... check
• PSU... check
• Condensators... check
• Onboard zut...
• RAM...

Ik zou zeggen, probeer alle onnodige onboard zut eens uit te schakelen. :)
En probeer eens andere RAM.
Helaas, ik heb al zelfs andere ram geprobeert, en alles uitgeschakelt. Het is ook dat die versie 3 maar 266 FSB aankan ipv 333 anders zou ik die wel gebruiken en een cheapo firewire kaartje eraan hangen.

Tevens is er ook geen socket A mobootje met PATA raid meer te krijgen :(

Nieuw socket A + PATA raid kaart + firewire kaart vindt ik een beetje zonde upgrade, en een nieuw mobo + processor is goed te doen alleen zijn er alleen mobo's met SATA raid, en dan moet ik of een sloot dure converters kopen, of een nieuwe sloot HD's.... en dan niet te spreken over mijn agp kaart te vervangen....
Wat voor merk elco's zitten er op het moederbord? CHHSI, Teapo, tayeh, Taicon, G-Luxon, OST Kunnen degraderen zonder zichtbare lekkages of bollingen. Als de computer wat warmer is geworden gaan ze beter werken en dan start de pc wel goed door.
Tja, dan moet ik dus preventief alle elco's vervangen ?

[ Voor 16% gewijzigd door soepkip op 10-05-2007 19:42 ]

Beste film ooit

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

soepkip schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:35:
[...]

Helaas, ik heb al zelfs andere ram geprobeert, en alles uitgeschakelt. Het is ook dat die versie 3 maar 266 FSB aankan ipv 333 anders zou ik die wel gebruiken en een cheapo firewire kaartje eraan hangen.

Tevens is er ook geen socket A mobootje met PATA raid meer te krijgen :(

Nieuw socket A + PATA raid kaart + firewire kaart vindt ik een beetje zonde upgrade, en een nieuw mobo + processor is goed te doen alleen zijn er alleen mobo's met SATA raid, en dan moet ik of een sloot dure converters kopen, of een nieuwe sloot HD's....

[quote
[/quote]

Tja, dan moet ik dus preventief alle elco's vervangen ?
Mja, dan zit er weinig anders op dan vervangen. Of een tweedehands socket A mobo met jouw eisen ergens vandaan halen. Een MSI KT4 Ultra bijvoorbeeld...

Ik heb die in mijn server zitten, maar dan zit ik zelf zonder mobo. :+

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Ik begin altijd met de elco's voor de cpu. als het moederbord daarna nog steeds dezelfde symptonen heeft vervang ik de geheugen elco's. Als het moederbord daarna nog steeds gek doet dan is het meestal iets anders. Met elcos lager dan 470uF is meestal niks aan de hand.

Verwijderd

ik heb zelfde probleem gehad met ecs bordje (k7s6a10)
heb ergens gelezen dat sommige usb app voor problemen kunnen zorgen.
in mijn geval was het loshalen van een logitech webcam voldoende om het probleem voor 90% te laten verdwijnen.

n.b. alle voorstaande voor de hand liggende oplossingen heb ik daarom niet getest...

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:16:
ik heb zelfde probleem gehad met ecs bordje (k7s6a10)
heb ergens gelezen dat sommige usb app voor problemen kunnen zorgen.
Hee, dat is een goed, thanks ga ik eens proberen

Beste film ooit

Pagina: 1