1GB USB Met Dos 6.22

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80476

Topicstarter
Ik heb het voor elkaar gekregen met de "HP Drive Key Boot Utility" om mijn USB stick bootable te maken.. allemaal best.. zowel linux als msdos werken hierop. al zijn in de beide configuraties de USB stick anders geformateerd.. in de linux stand kan gebruik worden gemaakt van de volledige 1Gb die de stick heeft alleen is mijn Linux kenis erg laag.... maar in de Dos 6.22 versie, heb ik maar 1,4 Mb tot mijn beschikking (diskette format???)

Ik wil de rest van de USB stick ook kunnen gebruiken, toegang tot bestanden in dos, en programma's. maar dit kan nu niet..

als ik de stick benader met schijf beheer in XP ziet hij deze wel als 1GB, maar is niet toegankelijk als 1 GB..

Hoe kan ik dit veranderen? in principe wil ik ook gewoon windows98se op de stick kunnen installeren en gebruiken..

Bootable is geen probleem, alleen wanneer ik hem zelf in FAT formateer (1Gb), en alle systeem bestanden die nodig zijn voor Dos 6.22 opstart diskette.dan word deze neit als bootable gezien..

hoe kan ik dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117981

DOS 6.22 gaat waarschijnlijk niet werken. Er zijn twee soorten USB bootable standaarden, de een als 1.44MB diskette emulatie en de ander als ZIP drive emulatie. Die kun je vaak wisselen in je BIOS. Ik ben bang dat DOS 6.22 die ZIP drive helemaal niet kan zien zonder drivers.

Wat Windows 98SE betreft, dat kun je sowieso helemaal vergeten, want dat OS is niet aanpasbaar voor gebruik op een USB stick. Het zou veel te vaak je USB drive aanspreken waardoor het niet alleen traag wordt maar ook nog eens je USB stick behoorlijk snel zal slopen.

Wat er dan overblijft? Je had het zelf al eens over Linux en er zijn diverse Linux distributies die speciaal zijn aangepast voor gebruik op een USB stick. Damn Small Linux en Damn Small Linux Not zijn wellicht de bekendste. Op zich hoeft het zolang je de GUI gebruikt niet veel verschil te maken met het gebruik van Windows. Het enige is dat als je NTFS geformateerde drives ook wilt kunnen beschrijven dat je dan wel wat extra zal moeten installeren.

Misschien moet je eerst eens vertellen wat precies je doel is met de USB stick? Wil je het als een soort rescue disk gebruiken?

Ik zou zeggen, begin eens hier: http://www.damnsmalllinux.org/dsl-n/f/viewtopic/210.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Voornamelijk WOS lijkt me :)

Move --> WC

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah.. WOS.. windows? hmm oke.. tnx iig.

Dat linux zal 't dan worden denk ik..

Ik wil 't inderdaad voor herstel werkzaamheden hebben.. 't zal idd ook veel moeten kunnen.. zo weinig mogelijk beperkingen.. ik moet onder anderen de volgende dingen kunnen doen vanaf de USB stick boot:

Bios flashen,
Systeem crasher achterhalen/onderzoeken
Bestanden wijzigen/installeren etc.
formateren, partitioneren, beheeren
Bestanden kopieeren.
Rechten in bestaande systeem aanpassen/aanbrengen
Systeem (her)installatie oproepen
Systeem backup/herstellen

Het is over 't algemeen een redmiddel.. een voor jezelf zo aangepast mogelijke omgeving op de USB stick maken, die opzichzelf kan functioneren.. eventueel zelfs met defecte HD in de computer..

Ik weet ook niet zeker of ik in die "linux" versie, de gehele 1GB gebruikt kan worden, voor Tools, scripts, documentatie, etc... handig als 't allemaal op 1 stick zou kunnen..

Ik ga iig met dat DSL bezig.... wat is trouwens 't verschil dussen DSLN en DSL ?

Zover kom ik vast al een stuk verder.. ff wat linux boeken er bij voor de extra functie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 23:11
dsl houdt het op 50 mb en doet daar soms toegeving voor. DSLN gaat verder en bouwt een compact systeem op basis van DSL, ze schrappen echter geen functionaliteit.

Het werkt allemaal wel mooi maar een windows installatie herstellen vanop een linux stick is niet zo eenvoudig. sommige dingen werken heel eenvoudig:
bestanden wijzigen - vernietigen
formateren partitioneren en beheren
bestanden kopiëren
andere zijn een pak lastiger: het hele rechten systeem is volgens mij een soep gewoon omdat *nix systemen een heel ander systeem hanteren
bios flashen - doe je dat niet vanop een boot diskette?
systeem crashes achterhalen/ onderzoeken - gaat waarschijnlijk wel maar dan moet je weten waar de logboeken staan
...

Voor jouw geval (ik begrijp dat je het altijd op je eigen pc wil gebruiken) zou ik ook eens kijken op TinyXP of eens zoeken op Windows XP USB Stick Edition . In hoeverre het allemaal legaal is , weet ik wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het moet ook voor andere systemen functioneel zijn.. als bij de handje.. :D lekker handig lijkt me.. verder het bios flashe met floppy gaat lastig zonder floppy drive.. :p deze die voor mij eigenlijk nooit meer gebruikt word.. en ik voorheen een bootable CD gebruikte. maar daar kan je niet op schrijven. plus minder snel/toegankelijk. het is me nu al gelukt met flashdrive maar alleen met 1,4mb ruimte.. kan voor flashen wel, maar voor partitioneren met bijv. part. magic. etc.. heb je toch meer dan 1.4 mb nodig :p

Ik heb nu DSL binnen, en zal hem op stick zetten.. kijken hoe dat gaat..
kan ik er niet een Boot menu bij maken, zodat ik ook voor msdos kan kiezen?
opzich lijkt me dat ni zo'n probleem, via de HD zelf kan 't wel.. waarom ni via USB?

Zal proberen zoveel mogelijk info te geven.. t.z.t. denk dat meer mensen hier wel iets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 23:11
Het probleem is dat het os dat je opstart usb ondersteuning moet hebben. Voorzover ik weet is dat niet het geval met msdos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb Msdos 7.1 op mijn USB stick staan.. maar dat zal dan zeker alleen werken met een Diskette "Emulator" ? omdat de stick als een floppy geformateerd is?

De USB stick krijgt als station de letter "A:" toegewezen.

tzal mij benieuwen of 't me lukt.. ben dr nog ni uit ;)
ook een XP setup vanaf USBstick zou heel handig zijn..... of Diverse Ghost restore menu..
kun je wel NTFS bestanden schrijven vanaf een image naar de schijf in DSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat voor image heb je in gedachte? .ISO images (CD en DVD) pakt ie volgens mij standaard uit met archiefbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien niet voor een USB stick, maar wel erg handig: http://www.ultimatebootcd.com/

Edit: whoops, is nu ook voor USB sticks :)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 117981 op 10-05-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Dat je met DOS 6.22 maar 1.44 MB ziet komt doordat er een soort van diskette-emulatie wordt gebruikt om DOS te kunnen booten vanaf de USB stick. Met een bootable CDROM met DOS heb je hetzelfde. Om de rest te kunnen aanspreken moet je eerst DOS drivers van het betreffende device laden in config.sys en/of autoexec.bat.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:51
Anoniem: 80476 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:18:Ik wil 't inderdaad voor herstel werkzaamheden hebben.. 't zal idd ook veel moeten kunnen.. zo weinig mogelijk beperkingen.. ik moet onder anderen de volgende dingen kunnen doen vanaf de USB stick boot:

Bios flashen,
Systeem crasher achterhalen/onderzoeken
Bestanden wijzigen/installeren etc.
formateren, partitioneren, beheeren
Bestanden kopieeren.
Rechten in bestaande systeem aanpassen/aanbrengen
Systeem (her)installatie oproepen
Systeem backup/herstellen
Mocht je niet zo'n held zijn met linux zou je ook nog kunnen kijken naar een WindowsPE afgeleide. Dit is een afgeslankte XP kernel die van cd/usb stick gestart kan worden. Zijn bijvoorbeeld BartPE of de daarop gebaseerde en erg handige UltimateBootCD voor Windows.
Pagina: 1