Toon posts:

Peltier Amps genoeg ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heyz, ik ben van plan om een nieuwe peltier te kopen. Nu zou ik graag zo'n 120 Watt peltier hebben, bekijk de specs hieronder :

www.gtek.net

Qmax 120w
Imax 14amp
Vmax 15v
DeltaT 70C
Storlek: 50x50mm ( => is dit niet 10x10 mm te groot ?
Ansluiting: +/- kablar
Potted
Isolatie , sk "foam", medföljer

Het probleem zit h'm in de ampere, die vraagt 14A. Mijn 2 Aopen 300 Watt voedingen kunnen maar 12A leveren.

Maar ik ga ook geen 15 V op die peltier zetten, maar 12 V.

Zou die peltier dan kunnen werken in mijn systeem ?

En nog iets, die hebben daar ook 60 Watt en 85 Watt peltiers ( die zijn 40x40 mm ) en overal is die DeltaT 70 graden. Wat maakt dan het verschil uit in performantie tegen die verschillende peltiers ?

Thx

Verwijderd

bij peltiers (tec's) is het wattage de maximale warmteverplaatsing bij een temperatuurverschil tussen koude en warme zijde van nul graden. Dat dit in de praktijk niet haalbaar is, is duidelijk.
De Q neemt af tot nul bij een verschil van 70 graden.
De twee randen van 5(!) mm kunnen, afgezien van condens geen kwaad, alleen zet je daarmee 35% koelvermogen overboord. Kortom, je hebt een "cold-plate" nodig.
Bij een juiste dimensionering heeft een tec een rendement van ongeveer 50% dwz: 150W erin, 75W er doorheen -> 225W aan warmte eruit. Dat vergt een forse koeling, en die warmte moet de kast ook uit.
Tec's smelten bij 80 graden en zijn dan definitief onbruikbaar, beveiligen dus!

Overweeg dit eens: tec met waterkoelblokje direct op de waterleiding -> geen gedoe met radiators, driedubbellawaaiige blowers, etc.
Vereiste hoeveelheid water: 40 liter per uur.

C

Verwijderd

Topicstarter
waterkoeling geen probleem

die 50x50mm denk ik wel een probleem te zijn, mijn waterblok is maar 40x40mm.

Dus ik ga toch maar voor de 85 Watt versie gaan.

Maar hetgeen ik niet begrijp is dat die beide 70 Graden delta kunnen halen zelf het modelletje kleiner haalt dat ?

waar zit de performantiewinst ???

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:42
Bijna alle peltier elementen halen ongeveer een Delta T van 70 graden. Probleem is dat deze Delta T alleen geld als de load op de coldside 0.0 Watt is.

Een peltier met een hoger wattage kan gewoon een hogere Delta T behalen als er een load is. Een 80Watt peltier met een load van 60Watt haalt een niet al te grote Delta T (bij lange na geen 70) terwijl een 156 Watt element al een flink stuk dichter in de buurt van de 70 Graden kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Hazo thx

en bestaan er 120Watt peltiers of meer die op maat 40x40 mm te verkrijgen zijn ?

Verwijderd

je moet gewoon een koper plaatje op de pelt leggen en dan gewoon je 40x40 blok erop dat werkt perfect

Verwijderd

Topicstarter
duh ! dirkster, wat denk je wat ik doe ?
maar toch bedankt :)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
post je wel foto's als je um hebt???
ik zou trouwens die 70 watt nemen! :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
op m'n website zie je foto's van een ICE-71 Peltier. Maar die was defect omdat er een kantje heel warm werd ipv koud, daarom dat ik maar -15 graden haalde onbelast.
Dus nu ben ik op zoek naar een nieuwe, een goede vervanger

Verwijderd

70W???

gekke henk :)

dan blaas je je mooie opgeklokte CPUtje mee op! (op 12v dan he)

ik zou eerder denken aan die 120W ja...

beetje fatsoenlijk

(ik krijg dalijk 2x 156W's WHOOHOO)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 februari 2001 11:43 schreef freakyfrank het volgende:
70W???

gekke henk :)

dan blaas je je mooie opgeklokte CPUtje mee op! (op 12v dan he)

ik zou eerder denken aan die 120W ja...

beetje fatsoenlijk

(ik krijg dalijk 2x 156W's WHOOHOO)
2x 156 Watt !!!! Aan welke voeding ga jij dat hangen ? die hebben wel 16 A nodig dan als zo'n 120 Watt al 14 A nodig heeft ?

Verwijderd

Een voorzichtige schatting:

Qmax = 2x156W
echter, zodra er een temperatuur *verschil* is loopt de Q terug, tot er een evenwicht ontstaat tussen warmtebron en pompvermogen.
Nog simpeler kun je stellen dat je niet meer warmte kunt verpompen dan dat je processor produceert, plus wat 'lek'warmte.
Bij onze amd-tjes dus 75W + 'iets'. Stel 'iets' voor het gemak op 25W en we komen op 100W pompvermogen.

Voor de voeding van een peltier moet je uitgaan van 2 maal de Qmax.
Dat is dus 600W.

Totaal af te voeren warmte: 700W, en dat is de warmteproductie van tien OC-ed TB's

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Die voedingen zijn hetprobleem niet. Kwestie van er gewoon een hele stapel inpleuren desnoods. De warmte afvoeren, dat wordt een probleem. Doe 700W slik ik niet helemaal (no offence hoor, maar op meerdere plaatsen kan je op internet formules vinden hiervoor, en dan kom je op hele andere getallen uit), ik houd het op 400W max., 350 realistisch. Maar ook dan al heb je echt een ongeloofelijke goede waterkoeling nodig.

Verwijderd

Onderdimensioneren is een dure hobby.....

De theoretische maximum productie voor een 156W tec is trouwens 416W.

Zelf wacht ik op de dual athlon borden.
Zodra ik er daar een van heb zullen we eens zien wat voor leuks we kunnen doen met 4 80W tec's per processor (daar heb ik er 300 van liggen)

Waterkoeling is uiteindelijk gewoon luchtkoeling, het aardige is alleen dat je het probleem kunt verplaatsen naar een grotere warmtewisselaar.

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 23:16 schreef cogr het volgende:

Zodra ik er daar een van heb zullen we eens zien wat voor leuks we kunnen doen met 4 80W tec's per processor (daar heb ik er 300 van liggen)
300 peltiers??? verkoop mij er een paar

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 23:16 schreef cogr het volgende:

Waaat??
Heb jij 300*80 Watt Peltier/TEC's liggen?? :9~

Wa kost da?? :9 :9~

Verwijderd

Topicstarter
Zo wil ik er ook wel een paar :)

Verwijderd

Sorry dames, maar die hebben een bestemming, en die heeft *niets* met pc's te maken.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Ga je er een elektrische deken van punniken? :P

Verwijderd

haha.. en in de zomer kan het in bed vriezen .. :)

de wat's die er aan stroom verbruikt worden staan NIET gelijk aan de wat's die er aan warmte geproduceerd worden... lees maar es een boek over het peltiereffect en het thomsoneffect (ook wel joule-effect genoemt)

156W ... zeg maximaal he.. dus dan krijg je 312W eruit... met cely2-900 gooit er 50W uit..

dus 312W+50W=362W...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 09 februari 2001 10:51 schreef freakyfrank het volgende:
haha.. en in de zomer kan het in bed vriezen .. :)

de wat's die er aan stroom verbruikt worden staan NIET gelijk aan de wat's die er aan warmte geproduceerd worden... lees maar es een boek over het peltiereffect en het thomsoneffect (ook wel joule-effect genoemt)

156W ... zeg maximaal he.. dus dan krijg je 312W eruit... met cely2-900 gooit er 50W uit..

dus 312W+50W=362W...
haha, misschien kan je je vinding verkopen aan wat electriciteitsmaatschappijen? want het is natuurlijk wel erg interessant dat je zomaar energie op kan wekken uit het niets.

wat er aan warmte uit je peltier komt is de stroom die er is ingegaan plus de warmte die verplaatst word.

in jouw voorbeeld dus 156+50= 206 watt.
Pagina: 1