Gala portretfoto's, hoe aanpakken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:54
Voor een gala ben ik gevraagd portretfoto's te maken (dus met de paartjes met mooie jurken en pakken tegen een achtergronddoek). Hartstikke leuk natuurlijk, alleen, hoe pak ik dat allemaal aan.

Voor de belichting kan ik flitsers en statieven huren. Ik heb zelf een SB80dx, ik kan een SB600 en twee statieven huren. Een achtergronddoek is geregeld. Het is voor een studentenvereniging, dus het is allemaal een beetje lowbudget.

Ik zat te denken aan zo'n soort opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.granaet.nl/temp/opstelling.gif.

Het probleem wat ik nu heb ik hoe ik de flitsers af laat gaan, aangezien ik een Nikon D50 camera heb, en ik de SB600 dus niet op afstand kan bedienen. De SB80dx wil ik laten reageren op het flitslicht van de andere flitser. Ik heb geen softboxen, die zou ik zelf kunnen maken maar misschien is er een andere oplossing tegen harde schaduwen? De ruimte is vrij hoog.

Welk objectief kan ik het beste gebruiken? Ik heb de keuze uit een 50mm f/1.8; 80-200 f/2.8, 18-55 f/3.5-5.6 en 28-110 f/3.5-5.6 (allemaal Nikon) en een Sigma 70-300 APO. Ik zat zelf te denken aan de 50mm voor mooie bokeh, zoomen doe ik dan wel met mijn voeten.

En heel belangrijk natuurlijk, hoe krijg ik leuke poses?

Wie heeft er goed advies. Het gala is over twee weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28443

Skaah schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 10:49:
Welk objectief kan ik het beste gebruiken? Ik heb de keuze uit een 50mm f/1.8; 80-200 f/2.8, 18-55 f/3.5-5.6 en 28-110 f/3.5-5.6 (allemaal Nikon) en een Sigma 70-300 APO. Ik zat zelf te denken aan de 50mm voor mooie bokeh, zoomen doe ik dan wel met mijn voeten.
Ik denk dat je voor groepen juist helemaal geen Bokeh wilt hebben en een wide angle nodig hebt, dus zou ik het bij de 18-55 of 28-110 houden. Het hangt er ook af wat voor een locatie je hebt voor de foto's schieten. Je zegt zoomen doe ik wel met mijn voeten, maar dit hangt dus van de ruimte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:16
1 ding is heel belangrijk, afstand tussen je model en je achtergrond vanwege de schaduwen, een reflectie scherm is ook erg aan te raden. Met gala's moet je wel een groot achtergrond scherm hebben, iig liefst iets moois op de grond, men wil vaak ook de gehele jurk erop :)

En draadloos flitsen een idee? Via ebay voor wenâg een draadloos flitssetje uit china scoren, is wel op tijd binnen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Simon schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 10:57:
1 ding is heel belangrijk, afstand tussen je model en je achtergrond vanwege de schaduwen, een reflectie scherm is ook erg aan te raden. Met gala's moet je wel een groot achtergrond scherm hebben, iig liefst iets moois op de grond, men wil vaak ook de gehele jurk erop :)
Zou je dit nog wat meer kunnen toelichten? Wel of geen schaduwen, dus dichtbij of veraf. En dat reflectiescherm, hoe zit dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-06 09:17

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Voor leuke poses; wij hadden voor een gala van de gecombineerde studentenverenigingen bij ons een fotolijst met goudfolie en transparante folie omwikkeld.

Dat ding konden ze dan vasthouden en zo op de foto... Gaf een erg leuk effect... Zal eens kijken of ik die foto's ergens kan vinden...

Found ;)
Leuk 1, Leuk 2, leuk 3, zat

[ Voor 39% gewijzigd door Rowdy.nl op 10-05-2007 11:33 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

hmmmm een D50. hopelijk krijg je geen jurkjes met veel details erin vanwege mollier effecten }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Skaah schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 10:49:
Ik zat te denken aan zo'n soort opstelling:
[afbeelding].
wanneer je van tangverlichting houdt, is dat een ideale opstelling. wanneer je echt geen ervaring hebt met dit soort dingen, zou ik met één flitser beginnen en dan eventueel je licht verlengen. de opstelling die je nu in gedachte hebt, zal waarschijnlijk geen succes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Je kan ook voor enkele tientjes gewoon een flitsset gaan huren. Ik neem aan dat je betaald zal worden voor deze opdracht, dus verreken je het gewoon in je kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Skaah schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:08:
[...]

Zou je dit nog wat meer kunnen toelichten? Wel of geen schaduwen, dus dichtbij of veraf. En dat reflectiescherm, hoe zit dat precies?
Door het persoon verder van 't doek te plaatsen heb je geen slagschaduw op 't doek..

1 flitser op persoon en 1 op doek is beter

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 10-05-2007 11:45 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hmm, heb je een beetje een fatsoenlijk rustig hoekje hiervoor? Want gala's met studentenverenigingen zijn meestal niet de meest nuchtere momenten en dan gaan die statieven geheid om als je niet in een rustig hoekje kan werken. Dus tenzij je echt een fatsoenlijk afgeschermd hoekje hebt voor deze setup, zou ik gewoon een goede flitser op je camera zetten en niet met statieven gaan klooien.

Om te voorkomen dat je harde schaduwen op de achtergrond krijgt kan je misschien ook een paar flinke lampen op de grond zetten die je schuin omhoog ofzo tegen het doek aan laat schijnen. Kan je zelfs nog met kleurfilters werken om een beetje te varieren met de achtergrond.

En anders inderdaad bij en fotozaak een fatsoenlijke flitsset huren. Een setje SB-800's werkt al een stuk beter en kost een paar tientjes per dag ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 10-05-2007 11:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Orion84 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:51:
Om te voorkomen dat je harde schaduwen op de achtergrond krijgt kan je misschien ook een paar flinke lampen op de grond zetten die je schuin omhoog ofzo tegen het doek aan laat schijnen. Kan je zelfs nog met kleurfilters werken om een beetje te varieren met de achtergrond.
Dat is wel een blits idee. Met een paar bouwlampen ofzo moet dat wel te realiseren zijn. Kan eventueel ook met een extra flitser.
En anders inderdaad bij en fotozaak een fatsoenlijke flitsset huren. Een setje SB-800's werkt al een stuk beter en kost een paar tientjes per dag ofzo?
Ik ben bij een fotozaak hier geweest, maar die wilden alleen SB600's verhuren. Waar kan ik het het beste zoeken, in Groningen? (Ik zag dat fotokonijnenburg ook verhuurt, maar dan moet ik 2x naar Den Ham).

[ Voor 4% gewijzigd door Skaah op 10-05-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Skaah schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:57:
[...]

Dat is wel een blits idee. Met een paar bouwlampen ofzo moet dat wel te realiseren zijn. Kan eventueel ook met een extra flitser.

[...]

Ik ben bij een fotozaak hier geweest, maar die wilden alleen SB600's verhuren. Waar kan ik het het beste zoeken, in Groningen? (Ik zag dat fotokonijnenburg ook verhuurt, maar dan moet ik 2x naar Den Ham).
Is er in Groningen niet een of andere studentenfotografievereniging ofzo (hier in Eindhoven in elk geval wel). Die kunnen je wellicht ook wel aan spullen helpen, of een adres waar je kan huren?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Skaah schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:57:
ga het jezelf nou niet allemaal veel te moeilijk zitten maken. ik heb het idee dat je hier nauwelijks ervaring mee hebt. dan is het met één of twee (in de opstelling zoals Simon dat voorstelde) flitsers al moeilijk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:35

Garyu

WW

Pak inderdaad een setje Sb800s, dan heb je verder geen problemen mee.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

en sorry hoor maar een 'Gala' en Low budget zijn echt tegenstrijdig aan elkaar, juist bij studentenvereningen. als je alleen al het geld krijgt dat 1 koppel heeft uitgegeven om op het gala te verschijnen dan heb je al een goed inkomen voor de avond :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Het lijkt mij een kwestie van een extra flitser regelen met slave-functie (of een zo'n slave blokje er onder), Twee statieven (eventueel met plu), alles op manual, en gaan. :) Budget lijkt me geen probleem; studentenverenigingen hebben geld zat (en als ze z.g.n. geen geld hebben kom je gewoon niet).

B.t.w. niet zo handig om toezeggingen te doen voor iets waar je niet de spullen en de ervaring voor hebt, en dan twee weken van te voren eens te informeren hoe je dat eigenlijk aan moet pakken... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Anoniem: 63942 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:00:
B.t.w. niet zo handig om toezeggingen te doen voor iets waar je niet de spullen en de ervaring voor hebt, en dan twee weken van te voren eens te informeren hoe je dat eigenlijk aan moet pakken... :X
Het gaat om de vereniging waar ik zelf lid van ben. Het is een beetje last minute, ik ben pas deze week gevraagd. Ik ben zelf geen professioneel fotograaf.

Enfin, iemand nog tips voor poses. Dat van de gouden lijst heb ik genoteerd, ik vind het wel een leuk idee en toevallig heb ik hier nog zo'n ding staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Skaah op 10-05-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Geen bouwlampen doen, wordt enorm heet en hebben vaak slechte kleurtemp, heb ik ook geprobeerd, niet erg fijn.. 1 flitser op de mensen, 1 op de backdrop. Klaar...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een keer zo'n lijst gemaakt door een houten frame vol te spuiten met purschuim, en dit vervolgens met een goudkleurige spuitbus een kleurtje geven. Geeft ook een mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Skaah schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:14:
[...]

Het gaat om de vereniging waar ik zelf lid van ben. Het is een beetje last minute, ik ben pas deze week gevraagd. Ik ben zelf geen professioneel fotograaf.

Enfin, iemand nog tips voor poses. Dat van de gouden lijst heb ik genoteerd, ik vind het wel een leuk idee en toevallig heb ik hier nog zo'n ding staan.
Waarom vragen jullie niet galapaardje.nl of een vergelijkbare dienst dan? Volgens mij komen die ook gratis omdat je dan de foto's bij hun afneemt (en dik betaald)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 16:51

Nic

Vrij

Met kleine flitsertjes als de SB600 kun je het wel vergeten, als ze al genoeg licht zouden geven laden ze niet snel genoeg om lekker door te kunnen schieten. Studioflitsers zijn wel een must.

Vat het trouwens niet te licht op, je moet tijdens het gala echt aan alles tegelijk denken: je licht (moet zowel voor paren als groepen goed ingesteld zijn), de poses van de dronken studenten, je compositie, het in toom houden van alle mensen die op de foto willen, het intussen wegjagen van iemand die leuk denkt te zijn en stiekum achter anderen op de foto wil (en daardoor de foto verpest), intussen lopen anderen bijna je flitslampen omver, en je kunt je niet verstaanbaar maken vanwege de muziek. En dan nog mooie foto's maken. :/ Voordeel is dat je de gasten waarschijnlijk persoonlijk kent, dat scheelt wel.

Heb je ook gedacht aan wat je gaat doen met die 1000 foto's die je straks geschoten hebt, qua logistiek? Je kunt eventueel gebruik maken van een nabestellings-website die de foto's voor jou verkoopt, dan heb je zelf geen troubles met nabestellingen.

Galafotografen zoals Galapaardje of Richard Hulshof komen inderdaad vaak kosteloos langs, en dat is ook nog wel op korte termijn te regelen. Maar dan verdien jij er natuurlijk niet aan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nic op 10-05-2007 15:06 . Reden: Link naar mijn website verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:35

Garyu

WW

Och, met een tweetal of drietal aan normale flitsers kom je een heel eind hoor. Het is nou eenmaal niet professioneel, dan moet je het beste van een amateurset zien te maken.

Ik zou thuis nog wel even van tevoren oefenen ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173041

http://www.galapaardje.nl/

Hier sta ik ook op ergens bij 2 gala's, iig het was inderdaad zon set up die jij had, 2 flitsers en dan jij+camera int midden ;) Begin van de avond kun je nog wel leuke foto's maken, later op de avond is meestal iedereen wel van de kaart en maakt het niet zoveel meer uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

dsltv schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:36:
Met kleine flitsertjes als de SB600 kun je het wel vergeten, als ze al genoeg licht zouden geven laden ze niet snel genoeg om lekker door te kunnen schieten. Studioflitsers zijn wel een must.
Zolang de groepen niet te groot zijn lukt het best imho. Des noods zet je camera op iso400, zolang je het netjes belicht kan het best. Ze laden inderdaad niet zo snel op en je bent gebonden aan je hoeveelheid batterijen (of de snelheid van je batterijlader).
Heb je ook gedacht aan wat je gaat doen met die 1000 foto's die je straks geschoten hebt, qua logistiek?
Tip: je kunt gebruik maken van Oypo (http://www.oypo.nl), dan heb je zelf geen troubles met nabestellingen.
Is dat toevallig niet jouw eigen site, waar je zelf aan verdient? Of vegis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 16:51

Nic

Vrij

Anoniem: 63942 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:27:
Is dat toevallig niet jouw eigen site, waar je zelf aan verdient? Of vegis ik me?
De site is inderdaad mede van mij. De term 'verdienen' is helaas nog niet van toepassing ;) Had ik 'm dan niet mogen noemen? Excuus in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
dsltv schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:34:De site is inderdaad mede van mij. De term 'verdienen' is helaas nog niet van toepassing ;) Had ik 'm dan niet mogen noemen? Excuus in dat geval.
gezien je rijke post historie op dit forum, komt dit - iig op mij - nogal over op spam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19

Floor-is

5.2

Guys, laten we het gezellig houden. Er worden ook tips gegeven en ja hij promoot zichzelf, doen we volgens mij allemaal hier ;)

Wil je wel verzoeken om het wat minder opzichtig te doen dsltv, voordat er allemaal mensen over vallen enzo. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Met lateef en Simon.

Een tangverlichting (jouw plaatje) wil je echt niet, dan krijgt iedereen 2 onafhankelijke schaduwen onder zijn/haar neus en zo. Niet echt flatterend. En bouwlampen voor de achtergrond staan garant voor het om zeep brengen van de sfeer.

Met 2 flitsers zou ik kiezen voor 1 flitser net boven ooghoogte op zeg 2 meter van je camera, en een 2e flitser met een softbox wat hoger pal naast je camera, aan dezelfde kant als flitser 1. Die 2e heldert dan de schaduwen op zonder zelf schaduwen toe te voegen.
Een 3e flitser (ook weer aan dezelfde kant als flitser 1, maar ongeveer naast of ietsje achter de feestgangers) op een hoog statief die omlaag gericht is kan fraaie highlights op het haar van de gasten toevoegen.
En de achtergrond? In 99% van de gevallen hoef je die niet extra te belichten, tenzij je een speciaal effect in je hoofd hebt.
Pagina: 1