[Excel 2007] Gegroepeerde 100% gestapelde kolom

Pagina: 1
Acties:
  • 1.119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Ik heb een databestand waar ik graag een overzichtelijke grafiek van zou maken, maar nu kan ik de optie die ik graag zou willen niet terugvinden in excel en google helpt me ook niet echt.

Het bestand bestaat uit 2 regio's met percentages over 5 perioden, in 5 categorieën. Omdat een beeld soms meer zegt dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: http://miiwii.nl/images/exceldata.jpg
Ik heb hier de totalen e.d. uit het bestand gehaald omdat deze momenteel irrelevant zijn
Nu wil ik de horizontale percentages van alle de verschillende jaren met elkaar kunnen vergelijken, ik zat zelf te denken aan een gegroepeerde 100% kolom. Dat dus Noord Nederland over 2000 strak naast Nederland totaal staat. Deze optie kent excel helaas niet, iemand ideeen hoe ik dit toch voor elkaar krijg, zonder te photoshoppen? Of zit ik op een compleet verkeerd soort grafiek te turen en moet het een heel ander soort zijn?

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Schop?

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
ik snap nog steeds niet helemaal wat je wil.
ik denk dat wat jij wel wel met excel kan (excel kan toch alles :P ) maar dan moet je het iets beter uitleggen.

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04 07:38
Ik heb gisteren een poging gedaan met de genoemde 100% gestapelde kolom, maar kon idd ook niet tot een oplossing komen waar ik tevreden over was...

Wanneer je dit nodig hebt voor (bijvoorbeeld) een PowerPointpresentatie, dan kun je het altijd via de grafiekoptie van dat programma proberen (dat heb ik niet geprobeerd)

• Mandurang
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2016
Het is handig om een kolom toe te voegen, waarin je regio en periode samenvoegt, fx: tekst.samenvoegen(...) met als resultaat "Totaal Nederland 2000"; "Totaal Nederland 2001" etc..

Sorteer vervolgens de hele tabel op Perioden.

Selecteer je samengevoegde kolom en de cijfertjes en kies voor een "100% Gestapelde kolom grafiek". Kies voor reeks in kolommen.