goede keuze receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 1.022 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:13
Hallo allemaal

Ik wil in de toekomst mijn huidige dvdspeler vervangen door een HD-recorder welke net zo veel kan als de Kiss HD-recorder (VR-558), LAN, HDtv, divx.etc. En de set uitbreiden met een goede LCD/HDTV.
Ik wacht met de koop hiervan tot dat andere merken ook met dit soort HD-recorders komen (dat zal toch wel?), of Kiss een iets beter product heeft. (Ik lees hier en daar nog redelijk wat negatieve ervaringen...)

Nu heb ik het probleem dat me huidige stereotoren geen coaxiaal/digitaal/HDMI aansluitingen heeft.
Ik heb de Yamaha RX-V393.
Ik wil deze 1-op-1 vervangen door de Yamaha RX-V559. (ca. 320E)
De link naar de gegevens van deze receiver.

Wat ik nu niet weet is of deze voldoende op de toekomst is voorbereid, zoals HDMI, HDTV, etc.
Dus mijn vragen zijn:
1 - Is deze set goed genoeg om in de toekomst, korte en lange termijn, om alles erop aan te kunnen sluiten?
2 - Als ik t.z.t. een nieuwe HD-recorder heb, moet je dan persee de HDMI aansluiting naar de yamaha receiver gebruiken? Of gaat dit gewoon net zo makkelijk met een coaxiale/digitale aansluiting.? Of zelfs buiten de receiver om??

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Die receiver heeft helemaal geen HDMI inputs. enkel en alleen HD compatible component inputs. HDMI heb je pas vanaf de RX-V661.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 10-05-2007 09:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
edterbak schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 01:45:
2 - Als ik t.z.t. een nieuwe HD-recorder heb, moet je dan persee de HDMI aansluiting naar de yamaha receiver gebruiken? Of gaat dit gewoon net zo makkelijk met een coaxiale/digitale aansluiting.? Of zelfs buiten de receiver om??
Ben je zelf wel op zoek geweest naar info, of heb je je wel laten informeren in een winkel bijvoorbeeld??

Moet je persé HDMI naar de receiver gebruiken? nee
Of gaat dit gewoon net zo makkelijk met een coaxiale/digitale aansluiting? ja

Je kunt gewoon HDMI naar de TV trekken en vervolgens coax/optisch naar je receiver. Problem solved.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16

Blaasvis

Cidora \o/

misschien dat deze receiver wat voor je is:
http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5368468.html

Ik zat met een soort gelijk probleem en heb deze gisteren besteld. Dus ik kan je nu nog geen ervaringen geven :P
Maar deze site was er wel heel erg positief over : http://www.areadvd.de/hardware/2007/onkyo_tx_sr505e.shtml

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

InZane schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:36:

Je kunt gewoon HDMI naar de TV trekken en vervolgens coax/optisch naar je receiver. Problem solved.
Een nadeel is alleen dat niet alle TV's met HDMI ook een SPDIF output hebben. Tevens kan SPDIF ook geen TrueHD / DTS-HD, waardoor de kwaliteit van je audiostream is beperkt tot DTS. Of je dat gaat merken op normale consumentenapparatuur of -speakers is een andere zaak :)

Hier staat wat handige info over HDMI voor de TS: http://www.hdmi.org/about/faq.asp

This can no longer be ignored.

• edterbak
voodooless schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 09:40:
Die receiver heeft helemaal geen HDMI inputs. enkel en alleen HD compatible component inputs.
Kijk, dit zag ik ook al staan. Nu wist ik niet wat er met "compatible component inputs" bedoelt word door yamaha. Dit weet ik overigens nu nogsteeds niet.
voodooless schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 09:40:
HDMI heb je pas vanaf de RX-V661.
Hier heb ik wat aan. Dank je!
Dank je voor de suggestie. Echter ga ik juist voor een Yamaha, omdat ik ook nog een cdwisselaar + casettedeck heb (ja, ik weet het. Uit het stenentijdperk) ook van Yamaha de Titanium versie
InZane schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:36:
Ben je zelf wel op zoek geweest naar info, of heb je je wel laten informeren in een winkel bijvoorbeeld??

Je geeft me een wat onvriendelijk gevoel, maar je geeft wel duidelijk antwoord. Dank je. Antwoord op jouw vraag: Ik heb zelf al informatie gezocht (google op HDMI). Echter of er beperkingen of toekomstige nadelen zijn, heb ik niet kunnen vinden. Ook niet of je persee een HDMI receiver nodig hebt als je al een TVscherm en HD-recorder hebt met een HDMI aansluiting.
Erik Jan schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:49:
Een nadeel is alleen dat niet alle TV's met HDMI ook een SPDIF output hebben. Tevens kan SPDIF ook geen TrueHD / DTS-HD, waardoor de kwaliteit van je audiostream is beperkt tot DTS. Of je dat gaat merken op normale consumentenapparatuur of -speakers is een andere zaak :)

Hier staat wat handige info over HDMI voor de TS: http://www.hdmi.org/about/faq.asp
Inderdaad een link met handige informatie. Wat jij zegt, heeft voor mij de beslissing gegeven. Dank je wel!

---------------------------------------------------------------Vervolg---------------------------------------------------------------
Ik ga nu dus denk ik voor de iets duurdere variant van Yamaha. De RX-V661 met HDMI support voor ca. 440E. Wat al aangegeven is, is dat ik misschien in de toekomst sommige geluidsformaten niet zal kunnen luisteren als je alleen SPDIF/Coaxiaal verbindingen hebt. Wel met die HDMI aansluiting dus. Ondanks dat het verschil misschien niet of nauwelijk te horen is, ga ik dan toch bewust voor deze HDMI aansluiting. Tevens hou ik hierdoor de mogelijkheid open om eventueel eenvoudig mijn pc aan te sluiten op de versterker.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25

lier

MikroTik nerd

Wat ook misschien handig is om mee te nemen in je overwegingen:

Bij het toepassen van LCD/plasma scherm heb je kans op lip-sync problemen. Simpel gezegd ijlt het beeld na op het geluid ten gevolge van de procestijd van de tv die nodig is om het beeld te optimaliseren.

Enige oplossing is een versterker met ingebouwde delay functioneliteit. Zou dit zeker meenemen in je zoektocht (heb niet gekeken of deze optie op de Yamaha aanwezig is...).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• edterbak
lier schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:43:
Wat ook misschien handig is om mee te nemen in je overwegingen:

Bij het toepassen van LCD/plasma scherm heb je kans op lip-sync problemen. Simpel gezegd ijlt het beeld na op het geluid ten gevolge van de procestijd van de tv die nodig is om het beeld te optimaliseren.

Enige oplossing is een versterker met ingebouwde delay functioneliteit. Zou dit zeker meenemen in je zoektocht (heb niet gekeken of deze optie op de Yamaha aanwezig is...).
Dank je voor je tip.
Onder het knopje gegevens van de Yamaha RX-V661 vind ik het volgende:
  • Audio Delay: 0–160ms
Is dit het zelfde als lip-sync? En voldoende delay?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
Erik Jan schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:49:
[...]

Ik bedoelde niet optisch/coax vanaf tv naar receiver, maar meer zoiets:

DVD -> HDMI -> TV

en

DVD -> coax/optisch -> Receiver

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:37:
Ik ga nu dus denk ik voor de iets duurdere variant van Yamaha. De RX-V661 met HDMI support voor ca. 440E. Wat al aangegeven is, is dat ik misschien in de toekomst sommige geluidsformaten niet zal kunnen luisteren als je alleen SPDIF/Coaxiaal verbindingen hebt. Wel met die HDMI aansluiting dus.
Houd er wel rekening mee dat de HDMI aansluitingen op deze receiver versie 1.2a zijn en dus niet DTS-HD of Dolby TrueHD ondersteunt. De TX-SR605 van Onkyo doet dit bijvoorbeeld weer wel.

• edterbak
InZane schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:37:

DVD -> HDMI -> TV

en

Ik ging er al van uit dat je dit bedoelde. :) Leek me logischer zo.

Betreft de lip-sync hierboven.
Ik dend dat deze AudioDelay van 0-160 ms voldoende moet zijn.
Ik lees hier en daar getallen van 20 tot 40 ms vertraging door het decoderen. 100 als max.

• edterbak
evEndzhar schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:48:
Houd er wel rekening mee dat de HDMI aansluitingen op deze receiver versie 1.2a zijn en dus niet DTS-HD of Dolby TrueHD ondersteunt. De TX-SR605 van Onkyo doet dit bijvoorbeeld weer wel.
Mhhh.. dit hebben ze dus geen van allen van Yamaha. :( :X :X

In dat geval kan ik misschien beter een paar Eurotjes uitsparen, en gaan voor de eerst genoemde versie Yamaha RX-V559. Deze heeft ook een audio delay van 0-160ms.

[ Voor 18% gewijzigd door edterbak op 11-05-2007 17:59 ]

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

InZane schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:37:

DVD -> HDMI -> TV

en

Het is idd veel logischer dat het afspeelapparaat het decoderen voor z'n rekening neemt, nu je het zegt. Ik was ff in de war doordat sommige TV's die output wel hebben, maar dat zal dan wel voor zaken als digitale TV (voor TV's met ingebouwde DVB-T decoder) zijn.
evEndzhar schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:48:
Daarover herinner ik me het volgende stukje uit die FAQ van mijn vorige post:
No. The Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, and DTS-HD Master Audio can be decoded by the playback device into multi-channel Pulse Code Modulation (PCM) digital audio streams, which is an audio format standard that can be sent over any version of HDMI. In fact, all versions of HDMI can support up to 8 channels of PCM audio at 192kHz, 24 bits per sample.

To do this, consumers should ensure that their playback device (such as HD-DVD or Blu-ray player) is capable of decoding these new lossless Dolby & DTS audio formats into the PCM format on the HDMI output, and that the audio device (such as an A/V receiver) is capable of receiving multi-channel PCM audio over the HDMI inputs.
Dat kan je afspeelapparaat dus als het goed is weer decompressed doorsturen, zodat een <1.3 reciever daar ook mee overweg kan.

• edterbak
8)7

Het begint me iets te duizellen... ghehehe. Moet veel dingen in de gaten houden.

offtopic:
Ik moet eerlijk zeggen dat een forum als dit enorm waardevol is! Door al deze 'gedachten uitwisselingen' worden enorm veel mensen behoedt voor verkeerde aankopen! SUPER!

[ Voor 97% gewijzigd door edterbak op 11-05-2007 18:11 ]

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Erik Jan schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:58:
Dat kan je afspeelapparaat dus als het goed is weer decompressed doorsturen, zodat een <1.3 reciever daar ook mee overweg kan.
Tja, zo kan je ook wel zeggen dat elke receiver met anologe 5.1 of 7.1 input HD audio ondersteunt. In beide gevallen ben je afhankelijk van je Blu-ray/HD-DVD speler om het geluid te decoderen en in beide gevallen gaat er informatie verloren. Misschien niet zo belangrijk, maar ik zou een receiver kopen waar DTS-HD en Dolby TrueHD op de voorkant staat.

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

evEndzhar schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 18:22:
Tja, zo kan je ook wel zeggen dat elke receiver met anologe 5.1 of 7.1 input HD audio ondersteunt. In beide gevallen ben je afhankelijk van je Blu-ray/HD-DVD speler om het geluid te decoderen en in beide gevallen gaat er informatie verloren. Misschien niet zo belangrijk, maar ik zou een receiver kopen waar DTS-HD en Dolby TrueHD op de voorkant staat.
Nee hoor, de speler decodeert het TrueHD signaal en zet dat in het PCM formaat op de HDMI kabel. Aangezien PCM "lossless" is, gaat er geen detail verloren. De D/A conversie vindt nog gewoon plaats in de reciever.

• edterbak
Mijn gevoel zegt dat zo een situatie waar de dvdspeler het geluid moet omzetten naar PCM en daarna door naar de receiver, mogelijk leidt tot een situatie waar ik nu in zit.

Ik heb dus nu een receiver die alleen 6 gescheiden kanalen kan ontvangen. Voor-gedecodeerd dus.
Misschien dat de toekomstige dvdspeler/ recorder (whatever) deze optie niet meer hebben. Moet ik weer een nieuwe receiver kopen.

Ik kan het mis hebben hoor. Ik ben geen expert.

Evengoed gaat mijn voorkeur nu uit naar die nieuwere RX-V661 van Yamaha.
Pagina: 1