Toon posts:

Strepen in weergave windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik hoop dat je mij kunt helpen;
Mijn computer - een compaq +-1000mhz, 512 mb ddr, Nvidia GLoria II - toont sinds kort (plotseling) een mankement.
Terwijl ik op internet surfte, werd mijn scherm plotseling zwart, zonder dat hij standby ging
(lampje bleef aan). Toen ik het scherm uit en aan zette, werkte het weer, maar zaten er horizontale strepen in het beeld.
Deze strepen zitten er sinds dat moment altijd (tijdens tekstverwerken, surfen, spel..)
en worden sterker als ik donkere dingen op het scherm heb (deze worden horizontaal uitgesmeerd) zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://www.schokker-engineering.nl/probleem_monitor_L194WT.jpg

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
Ik weet zeker dat het niet door mijn monitor komt.
Ik heb de systeemkast stofvrij gemaakt (zonder resultaat).
en alle virusscans gerund die ik heb. (zonder gewenst resultaat)

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? En wat de oplossing kan zijn.
Alvast bedankt voor je reactie!!

Met vriendelijke groet,

You-Know-Who

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je screenshot ziet er perfect uit, dus ik denk dat je videokaart gewoon stuk is (ding is waarschijnlijk artefacts gaan vertonen). Dus wat dat betreft zou ik die eens vervangen. (bekijk je screenshot eens op een andere pc, dan zul je zien dat er niets mis is met de monitor).

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

Koppensneller

winterrrrrr

Ik zie eigenlijk geen gekke dingen in je screenshot...

Verwijderd

Topicstarter
Haha, knetterdom!
Ik heb even op een andere computer gekeken hier.. nu blijkt inderdaad dat alleen ik het kan zien.
even een korte omschrijving van wat je ziet:
Het beeld is goed op het volgende na;

iedere donker dingetje op mijn scherm wordt naar de zijkant uitgeveegd;
horizontaal wordt de hoeveelheid gebruikt zwart egaal uitgesmeerd.
met de andere kleuren gebeurd het niet.

Sorrie van het plaatje; ik was ervan overtuigd dat het met een screenshot wel zichtbaar zou zijn.
Bedankt voor jullie reacties!
Alvast bedankt!

You-Know-Who

Verwijderd

Topicstarter
aha.. Wat zijn artefacts?
kan ik mijn grafische kaart op een andere pc testen? of is dat riskant?
Ik heb ook op een ander topic gelezen dat het misschien aan het geheugen kan liggen.
Zegt dat jullie iets? Hoe kan ik daarachter komen?

Weer bedankt!

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
aangezien je pc nog werkt is het opzich wel veilig om in n andere pc te testen, maar niks is natuurlijk zonder risico. geheugen zou ook kunnen, even een memtestje toen (google naar memtestx86 en artefacten :P).

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel!
Ik heb het even geprobeerd met een ATI 128 rage pro; oude koek met een lage resolutie, maar de strepen waren weg! dus mn kaart heeft krampjes..
Heb je enige ideeen welke kaart ik ter vervanging kan kopen in dezelfde prijsklasse als die ik nu heb (Nvidia GLoria II). Mijn pc is niet meer een van de nieuwste (Compaq professional workstation AP550 880mhz 512ddr)

Ik ga gelijk even google voor die tests en info over artefacts.
Wederom bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Aha, Artefacten zijn storingen waarbij er pieken zijn in de signalen die door de kaart lopen.
Dus dan zou mijn kaart overbelast zijn (geweest)?
Kan dit veroorzaakt worden door software? (een virus oid?)
Kan dit weer gebeuren als ik een nieuwe kaart koop?

Ik heb memtest86 gedownload en schijn dit eerst op een floppy te moeten zetten voordat ik het daadwerkelijk kan gebruiken. zip met 3 files; install (batch-file) memtest (ISO) rawrite (EXE).
Moet ik dit op een floppy zetten? PowerISO kan er niks mee.

Thanks! lees morgen hopenlijk jullie reactie!
Bedankt allemaal! zonder jullie zat ik me nu alleen te ergeren aan die strepen; nu weet ik waar het door komt en waar ik de oplossing ongeveer moet zoeken! :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 01:24:
Aha, Artefacten zijn storingen waarbij er pieken zijn in de signalen die door de kaart lopen.
Dus dan zou mijn kaart overbelast zijn (geweest)?
Kan dit veroorzaakt worden door software? (een virus oid?)
Kan dit weer gebeuren als ik een nieuwe kaart koop?

Ik heb memtest86 gedownload en schijn dit eerst op een floppy te moeten zetten voordat ik het daadwerkelijk kan gebruiken. zip met 3 files; install (batch-file) memtest (ISO) rawrite (EXE).
Moet ik dit op een floppy zetten? PowerISO kan er niks mee.

Thanks! lees morgen hopenlijk jullie reactie!
Bedankt allemaal! zonder jullie zat ik me nu alleen te ergeren aan die strepen; nu weet ik waar het door komt en waar ik de oplossing ongeveer moet zoeken! :P
Artefacts veroorzaakt door virussen is extreem onwaarschijnlijk, waarschijnlijk is het geowon een hardware defect.
En ja, dit kan ook met een nieuwe kaart ontstaan, hoewel dat onwaarschijnlijk is (maar stel je voeding deugt niet, dan kan die je vidkaart slopen).

Voor wat betreft memtest, je kunt gewoon een ISO downloaden die je op cd kunt branden, heb je geen progs als PowerISO voor nodig.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als het aan de videokaart lag, zouden we dat toch in de screenshot ook zien?

Kan het niet zijn dat het scherm kapot aan het gaan is, maar dat het op een lagere resolutie/refreshrate beter werkt?

Yes, but no.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Maak anders een foto van je scherm, dan is het een stuk duidelijker :)

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Artifact onstaan doordat de videokaart last heeft van zogeheten 'bitflipping' oftewel de videokaart schrijft bevoorbeeld dat een pixel 50% rood is en als die even later dat weer terug leest staat er 52% bijvoorbeeld. hierdoor onstaan dus beschadigingen aan het uiteindelijke beeld, artifacts dus.

deze worden meestal veroorzaakt doordat de videokaart op een te hoge clock loopt zoals tijdens het overclocken gebeurt. door de snelheid weer te verlagen gaat dit vaak weer weg. een andere oorzaak is fysiek beschadiging door een te hoog of onstabiel voltage of contact met statische electriciteit waardoor de videokaart een opdonder heeft gekregen. deze schade is vaak permanent en kan niet gerepareerd worden. vooral het aanpakken van een videokaart zonder je zelf te ontladen is vaak de boosdoener.

aangezien je al een aardig oude computer hebt schat ik zelf dat de voeding wel eens de boosdoener is. als dat zo is dan loopt er meer gevaar. ook kan de videokaart gewoon "bejaard" zijn geworden al is het dan meestal in een keer over en uit.

dus tja, een nieuwe videokaart. zelf zou ik voor een hele nieuwe computer gaan omdat ik denk dat de videokaart slechts het begin is. 5-6 jaar is toch wel een aardige leeftijd voor een computer.

op je vraag welke videokaart een gelijkwaardige vervanging is voor de Nvidea Gloria 2 is eigenlijk elke videokaart een vervanging, maar omdat de Gloria 2 schijnbaar een Quadro achtige is uit 2000 denk ik dat je dus veel waarde hecht kleur correctheid etc, en zou je dus op zoek moeten naar een Quadro of de ATI tegenhanger de FireGL, of een Matrox kaart. geen van die kaarten zal in je huidige computer en dus kun je beter gewoon een nieuwe computer kopen met een Quadro, FireGL of Matrox kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties weer!

@R-O-Y: Ik zal vanmiddag een foto maken van m'n scherm. Dan kunnen jullie zien hoe het eruit ziet.
M'n monitor is echt ok (net een maandje oud), mn broer heeft dezelfde, met die van hem heb ik ook strepen en die van mij heeft op zijn pc niets raars.
Heb je enig idee hoe ik erachter kan komen of mijn voeding nog goed werkt? Kan ik dat gewoon meten met zo'n meetapparaatje?

@Docey: Ik heb 'm niet overgeklokt. Ik heb wel n vrij grote subwoofer naast mn systeemkast staan. misschien dat die ongewenste magneticiteit / electriciteit brengt? Ik had mn systeemkast dicht toen ie gek ging doen. dus het ontladingsprobleem is het denk ik niet.
Ja.. een nieuwe pc.. :P
Ik heb hetzelfde kaartje besteld als ik al had. 15 euro kan er wel af om het te testen.. ik denk dat het voorlopig weg is dan. (met ATI 128 Rage pro is het weg)
Probleem is opgelost maar ik twijfel of de oorzaak er nog zit..
Is trouwens een ATI 128 Rage Pro beter dan een ELSA NVidia GLoria Quadro 64?
Ik gebruik vooral 3D CAD applicaties

@MieJas: Ik heb geprobeerd op een andere resolutie en ander aantal hz. maar zonder resultaat.

Ik blijf het raar vinden dat alleen de zwarte pixels horizontaal uitgeveegd worden.
Ik zal vanmiddag een foto uploaden.
Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ter verheldering hierbij de foto's van mijn scherm.

Afbeeldingslocatie: http://www.schokker-engineering.nl/PICT0003.JPG
grote afbeelding: http://www.schokker-engineering.nl/PICT0003.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.schokker-engineering.nl/PICT0004.JPG
grote afbeelding: http://www.schokker-engineering.nl/PICT0004.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 15:36 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-07 09:46
beetje jammer beide plaatjes werken niet.....

maar 99 tegen 100 dag het je videokaart is

enne een woofer naast je systeemkast is nooit echt handig. zit namelijk een vrij grote permanente magneet in.... Dat op een hdd is ook magnetisch.....

[ Voor 45% gewijzigd door muppet99 op 11-05-2007 15:31 ]

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ben de plaatjes nog aan t uploaden.. smartftp wil niet echt vlotten.. ze komen er zo aan..

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

dat ziet er uit als een gesloopte kabel of een dode videokaart, en ik ga met de rest mee in deze, tis de videokaart!

Verwijderd

de ATI Rage is de voorloper van de Radeon en dus bedoelt voor het consumenten publiek. de ATI FireGL is de tegenhangen van de Quadro waar de Gloria2 64 de voorloper van is. mischien dat je een 2e hands FireGL of Quadro op de kop kunt tikken.

ik denk dat je dan wel een AGP 2x versie moet hebben, veel nieuwer, zoals AGP 4x of 8x zal waarschijnlijk niet willen. of je zou voor een PCI versie kunnen kijken die kun je waarschijnlijk dan ook meenemen naar je nieuwe computer. AGP moederborden worden niet meer gemaakt laat staan AGP 2x spul. het is tegenwoordig allemaal PCI express met vaak nog een aantal PCI 32-bit sloten erbij waardus zo'n PCI versie van een FireGL of Quadro in zou kunnen.

een sub-woofer bevat een grote magneet welke niet erg gezond is voor je computer. vooral de voeding kan hier last van hebben omdat zo'n magneet ruis veroorzaakt in de spanning. en als de voeding geen stabiele spanning kan afleveren welke bijvoorbeeld eens 1v er naast zit en dan kan zo'n videokaart daarvan overlijden. daarnaast neemt de stabiliteit van een voeding ook af als deze ouder wordt en dat is dan ook vaak de reden waarom na zo'n 6 a 7 jaar component van de een op de andere dag overlijden. vaak moederborden en insteekkaarten zoals een videokaart.

je computerkast werkt vaak als een kooi van faraday welke dus storing en magentische velden buitenhoudt maar ook storing van de computer zelf binnenhoudt. dit gelt alleen als de kast een kubus of balk vorm heeft van een geleident matriaal, dus niet aluminium of kunstof. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage voor meer over dit natuur verschijnsel.

mijn advies: probeer een PCI versie van een FireGL of Quadro 2e hands te kopen/vinden en begin te sparen voor een nieuwe computer. een PCI versie kun je dan meenemen naar je nieuwe computer zodat je niet meteen nog eens een nieuwe PCI express videokaart hoeft te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:48:
Beste lezer,

Ik hoop dat je mij kunt helpen;
Mijn computer - een compaq +-1000mhz, 512 mb ddr, Nvidia GLoria II - toont sinds kort (plotseling) een mankement.
Terwijl ik op internet surfte, werd mijn scherm plotseling zwart, zonder dat hij standby ging
(lampje bleef aan). Toen ik het scherm uit en aan zette, werkte het weer, maar zaten er horizontale strepen in het beeld.
Deze strepen zitten er sinds dat moment altijd (tijdens tekstverwerken, surfen, spel..)
en worden sterker als ik donkere dingen op het scherm heb (deze worden horizontaal uitgesmeerd) zie afbeelding.

[afbeelding]

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
Ik weet zeker dat het niet door mijn monitor komt.
Ik heb de systeemkast stofvrij gemaakt (zonder resultaat).
en alle virusscans gerund die ik heb. (zonder gewenst resultaat)

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? En wat de oplossing kan zijn.
Alvast bedankt voor je reactie!!

Met vriendelijke groet,

You-Know-Who
Allemaal: Hartelijk bedankt. Ik heb exact dezelfde videokaart terug gekocht. en het werkt weer perfect. Nu kan ik weer fatsoenlijk aan de slag. En inderdaad sparen voor een nieuwe computer..

Nogmaals; allemaal hartelijk bedankt!

Wat mij betreft: topic closed

You-Know-Who
Pagina: 1