Asus A8N-SLI Deluxe zeer traag

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Ik heb het volgende probleem. Ik heb een A8n-SLI Deluxe met een 3500+ Venice. 512 mb geheugen (Twinmos, dual channel 3200) en een geforce 6600. Nu ben ik er achter gekomen dat mijn systeem en dan vooral de cpu zeer traag werkt. Als ik bijvoorbeeld super-pi draain dan heeft hij 1:30 nodig voor de 1m test. Ik heb een vergelijkbaar systeem maar dan met 1 gig ram en deze doet er rond de 35 seconden over.

Wat ik heb gedaan is upgraden van de laatste bios naar de laatste Beta bios, geen verandering. Nieuwe drivers van nvida voor de chipset staan erop. Ik heb ipv de 3500 er ook een 3700 San diego ingehad, ook geen verandering (een paar seconden sneller maar nog steeds 1:20 minstens)
super-pi van mn machine afgehaald, opnieuw gedownload, ook geen resultaat.

Alles draait stock, factory defaults. Ik heb dit met cpu-z gechecked en dat klopt allemaal.
Wat misschien van belang is, ik heb mn northbridge koeler vervangen door een zalman koeler. De eerste paar uur heeft deze zonder goede airflow gedraaid, en toen ik de heatsink aanraakte was deze zeer zeer heet. Nu is de airflow wel ok en blijft de temperatuur onder controle. (warm maar zeker niet heet) Ik heb die eerste paar uur geen crash gehad of iets dergelijks. Zou het misschien kunnen zijn dat mijn northbridge niet meer goed is en dat alles daarom traag draait? Of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen?

Het systeem draait op een clean install, geen last van spyware of virussen.

• Chups
Ik heb net even gekeken met hd video, een 720p trailer van apple speelt slecht af en de cpu staat dan ook op 100%, dus zit aan zijn max. voor de zekerheid kijk ik nog een keer maar dan met 1024 mb erin, maar het lijkt me toch echt dat er iets mis is met het moederbord. Iemand?

Verwijderd

mm, ik heb ook een A8N-SLI deluxe, mischien moet je eens je moederbord upgraden

• Chups
Kijk ik weet dat dit een oud systeem is en geen core 2 quad maar de score van superpi en sandra zijn erg laag en ik merk het in het gebruik ook. Hij loopt nu op 2,6 ghz met 1024 mb geheugen en nog haal ik met pifast maar 1:16 en dit moet rond de 0:34 zitten. Er is dus iets goed mis maar ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Behalve een eventuele overhitting van de northbridge maar dan vind ik het raar dat het voor de resst wel stabiel loopt (alleen maar traag dus)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Cool 'n Quiet aanstaan en dan je energie profiel op 'maximum power savings' of iets dergelijks ?
Wat zegt CPU-z b.v. ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Chups
met cpu-z is er niks geks te zien. snelheid van de cpu klopt, htt klopt, geheugen, alles lijkt in orde. Cool en quiet staat niet aan en het profiel staat op desktop/home.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:56

Sebazzz

3dp

En een live cd? Hoe zit het daarmee?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Is er geen programma dat heel je CPU op vreet? Wat zegt taakbeheer? Hoeveel taken draaien er?
Koeler goed geïnstalleerd toen je die vervangen had? Niet te veel/te weinig pasta?

[ Voor 45% gewijzigd door mieJas op 10-05-2007 20:29 ]

Yes, but no.

• Chups
Ok ik heb iets raars gevonden. Ga ik naar de task manager, processes dan staat er bij system idle process 99, als ik aan het idlen ben, prima zou je zeggen..maar ondertussen gaat CPU usage heen en weer tussen 40-60%. voor de rest staan alle processen op 00 cpu usage..
Wat is een live cd trouwens?

Ik geloof wel dat er voldoende pasta op de chip zit, toen er geen airflow op stond werd het koelblokje zeer heet, meer dan een paar seconden kon ik het niet aanraken.

Ik heb een programma van microsoft gebruikt, Process explorer, en ik zie nu dat de CPU usage in zn geheel naar " Hardware interrupts" gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Chups op 10-05-2007 21:20 ]

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

En wat als je je netwerkverbinding verbreekt, verdwijnt de load dan of wordt het juist meer ? Levert een "netstat -an" vage verbindingen op ? Die Interrupts duiden of op toch een hele rotte driver en/of rotte hw. of toch zelfs op een rootkit (minst waarschijnlijk).

En wat is de CSwitch/Delta waarde van die Interrupts ? Dat veld moet je mogelijk eerst even aanvinken ... Normaliter is die < 200 namelijk ...

[ Voor 65% gewijzigd door SKiLLa op 11-05-2007 09:37 . Reden: Stom niet goed gelezen :( ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Chups
Netwerk verbinding verbreken maakt niet uit.
de cswitch/delta waarde is 650,000 ongeveer...is de volgende stap dan nieuwe windows install om te kijken of er iets mis is met de drivers?

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

SysInternals Process Monitor dan maar draaien, zie je als het goed is (hopelijk) onder 'Process Name: System' wel welk process/bestand zoveel IRQ/DPCs genereert ... En post anders een linkje naar zo'n log ... Succes !

• Chups
Als ik de firewire uitzet in mn bios dan werkt het als een zonnetje. Ik heb nog naar de drivers gekeken maar daar is volgens mij geen eer te behalen. Gelukkig gebruik ik firewire niet dus kan ik het met een gerust hart uitzetten. Bedankt voor de tips.
Pagina: 1