Bowers & Wilkins 600 serie vernieuwd.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Als eigenaar van een nog geen jaar oude set 601's was ik wel benieuwd naar hoe de serie eruit zou gaan zien, aangezien correct al een tijd nieuwe typenummers op de site had staan. B&W had echter nog geen foto's vrijgegeven, maar nu staan ze er wel.

Zie hier:

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=2373

..

En wat vindt men ervan? Ik vind ze eerlijk gezegd echt lelijk, zeker als je ze vergelijkt met de CM serie. Wie verzint het om de voorkant niet symmetrisch te maken? Het lijkt net alsof je luidsprekers je scheel aankijken.....

Nee, dan vind ik de vorige reeksen van de 600 serie toch beter smoelen. Of ze beter klinken weet ik uiteraard niet.

[ Voor 38% gewijzigd door PHiXioN op 09-05-2007 23:19 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind ze mooi, lekker strak :) Maar is enkel het uiterlijk vernieuwd of is ook de techniek veranderd ? Ondanks dat ik de vormgeving van B&W over het algemeen erg mooi vind is de klank helaas niet echt mijn ding.

• PHiXioN
Aan het uiterlijk te zien zijn de drivers weinig veranderd, maar schijnbaar is er nu wel een crossover aan toegevoegd. Verder zitten er volgens de specs ook mushrooms in, dus wellicht hebben ze ook een tijdje staan rijpen in een vochtige kelder.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik vind ze er erg mooi uitzien, mooie contrasten met de bekende kevlar conus. Zien er imo nu wat professioneler uit (richting CM serie), maar ook weer iets simpeler. De vernieuwingen brengen op het gebied van geluid zijn natuurlijk het belangrijkst, maar het oog wil ook wel wat.
Ik zit me al een tijdje te orienteren op een nieuwe 7.1 set en de 600 serie van B&W heeft zeker mijn aandacht getrokken...

Concrete Loop Watercooling

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 11:52
Ik vind dat dingetje bij die tweeters maar lelijk. De s3 serie vind ik toch een stuk mooier, en ben blij (sowieso qua looks) dat ik die hier heb staan.

Welke is eigenlijk de opvolger van de 602s3? De 685 lijkt me een stuk kleiner, net zo groot als de 601s3 ongeveer. Zo te zien is er ook geen opvolger voor de 602.5s3..

[ Voor 45% gewijzigd door robbert op 10-05-2007 00:06 ]

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Zijn erg mooie speakers wilde deze week gaan voor de 601 S3 maar de verkoper (hobo) had alleen maar demo modellen en attendeerde mij erop dat deze maand de nieuwe komen.

Geloof 10mei bij RAF, 686 gaat rond de €250 kosten en de 685 rond de €300 wel groot verschil ik nam eigenlijk aan dat de 601 S3 meest in de buurt komt van de 685.

Vormgeving is echt super ik vind ze erg strak stiekuhm let ik daar wel een beetje op, wil ze ook dolgraag luisteren ga ze aan een Denon hangen.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik was vanmiddag bij RAF, de 685 zou 275 ps gaan kosten, de 686 225 ps. De verkoper had ze horen spelen bij een demo en vond dat het geluid er zeer op vooruit is gegaan bij de vergelijking van 685 met 602 s3. Ik ben geen kenner, feit is dat de 685 qua inhoud precies tussen de 601 en de 602 in valt.

Ze hebben ze nog niet in het assortiment in RAF Amsterdam maar Hilversum schijnt ze te hebben, Amsterdam verwachte ze wel vanaf volgende week.

Tevens is er een 4e kleur toegevoegd aan het assortiment, (Wengé)

De verkoper gaf aan dat de 685 die 50 euro extra wel dubbel en dwars waard is. Ik zou er maar wat voor over hebben om 6 685 speakers om me heen te hebben 8) (eerst even luisteren natuurlijl :+ )

Wat ik dan weer helemaal ben vergeten te vragen is wat de stands kosten 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.bowers-wilkins.com/med/Libraries/3/685Gallery04_l2_w817_h328.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Pixal op 31-05-2007 16:39 ]

• robbert
Pixal schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:33:
Wat ik dan weer helemaal ben vergeten te vragen is wat de stands kosten 8)7
Dat wil je niet weten...
Ik wilde een tijdje geleden de originele stands voor mijn B&W 602s3's kopen. Die dingen kosten 150 euro per stuk, de luidsprekers heb ik destijds voor 250 euro per stuk gekocht. Vind het een beetje uit verhouding staan, 250 voor de luidsprekers, 150 voor de stands.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

robbert schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:54:
[...]

Dat wil je niet weten...
Ik wilde een tijdje geleden de originele stands voor mijn B&W 602s3's kopen. Die dingen kosten 150 euro per stuk, de luidsprekers heb ik destijds voor 250 euro per stuk gekocht. Vind het een beetje uit verhouding staan, 250 voor de luidsprekers, 150 voor de stands.
Vind ik ook ronduit belachelijk, dan te bedenken dat ik niet vind dat een stand meer dan 25 eu mag kosten O-)

Iemand een aanrader op dit gebied?

Ik ga trouwens marktplaats in de gaten houden voor 602 s3 sets aangezien ik deze wel heb gehoord en die al prachtig vind klinken. Ongetwijfeld zijn er een aantal mensen die voor het nieuwe type gaan oid. Beter voor mijn portemonnee.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixal op 31-05-2007 17:13 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35
Voor stands: de Atacama Nexus is verkrijgbaar in verschillende hoogtes en afwerkingen, ziet er strak uit en kost rond de 100 euro per paar. All you need.

Ik vind de nieuwe 600 serie er niet beter op geworden qua looks, ben benieuwd of hij beter is gaan klinken. Persoonlijk vond ik van de oude serie alleen de 602 de moeite waard, de rest heeft een zeer matige balans tussen bas (nogal vol) en laag weergave (te weinig detail). Op alle vlakken is de S3 serie voorbijgestreefd inmiddels, dus het is terecht dat hij vervangen is.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dr. Strangelove schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:41:
Voor stands: de Atacama Nexus is verkrijgbaar in verschillende hoogtes en afwerkingen, ziet er strak uit en kost rond de 100 euro per paar. All you need.

Ik vind de nieuwe 600 serie er niet beter op geworden qua looks, ben benieuwd of hij beter is gaan klinken. Persoonlijk vond ik van de oude serie alleen de 602 de moeite waard, de rest heeft een zeer matige balans tussen bas (nogal vol) en laag weergave (te weinig detail). Op alle vlakken is de S3 serie voorbijgestreefd inmiddels, dus het is terecht dat hij vervangen is.
Voor mij iets heel onbereikbaars hoor maar blijft een bepaald geluid overtrefbaar? Vooral in deze prijsklasse ga je toch tegen beperkingen aanlopen op een gegeven moment?

Ik ben benieuwd of ik uberhaupt verschil zou horen tussen de 2 en of ik dan kon aanwijzen wat ik beter vond klinken. Blijft toch kwestie van smaak, misschien vinden sommige mensen de 602 wel veel beter klinken omdat laag en wollig hun smaak is.

• Abbadon
  • Laatst online: 14-02 13:51
Ik heb nu een paar jaren enkele S3's en ben er altijd vreselijk blij mee geweest (nog steeds :P ). Maar ik moet bekennen dat ik onderhand iets van Dr. Strangeloves verhaal herken, ik zou wel iets meer bite in het hoog hebben wanneer ik in stereo CD's aan het beluisteren ben. Waarschijnlijk is mijn smaak een beetje verschoven de afgelopen jaren.

Maar de plaatsing is ook erg kritiek, op de sweetspot klinken ze beter in het hoog.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dr. Strangelove
Pixal schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:46:
[...]

Voor mij iets heel onbereikbaars hoor maar blijft een bepaald geluid overtrefbaar? Vooral in deze prijsklasse ga je toch tegen beperkingen aanlopen op een gegeven moment?

Ik ben benieuwd of ik uberhaupt verschil zou horen tussen de 2 en of ik dan kon aanwijzen wat ik beter vond klinken. Blijft toch kwestie van smaak, misschien vinden sommige mensen de 602 wel veel beter klinken omdat laag en wollig hun smaak is.
Ik weet alleen dat ik vier jaar terug meer gecharmeerd was van de 600 serie dan nu. Ook toen vond ik hem al niet top, maar de 602 was toch wel een van de beste keuzes in die prijsklasse. Tegenwoordig zijn er voor dat geld echt legio speakers die ik stukken beter vind klinken dan de 602. My two cents.

Overigens heeft B&W het in mijn smaak lastig met het vinden van de goede balans; de 600, 300 en CM serie zijn me te 'bass-heavy', terwijl de 800, CDM/700 serie wat teveel hoog laten horen en wat warmte missen. Uitzonderingen daargelaten, er zitten ook echt hele mooie speakers tussen, de 801 en 805S klinken te geil voor woorden ;)

Ben overigens geen B&W hater; heb zelf veel B&W staan maar er is meer op de wereld.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-05-2007 20:13 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Dr. Strangelove schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:09:
[...]

Ik weet alleen dat ik vier jaar terug meer gecharmeerd was van de 600 serie dan nu. Ook toen vond ik hem al niet top, maar de 602 was toch wel een van de beste keuzes in die prijsklasse. Tegenwoordig zijn er voor dat geld echt legio speakers die ik stukken beter vind klinken dan de 602. My two cents.

Overigens heeft B&W het in mijn smaak lastig met het vinden van de goede balans; de 600, 300 en CM serie zijn me te 'bass-heavy', terwijl de 800, CDM/700 serie wat teveel hoog laten horen en wat warmte missen. Uitzonderingen daargelaten, er zitten ook echt hele mooie speakers tussen, de 801 en 805S klinken te geil voor woorden ;)

Ben overigens geen B&W hater; heb zelf veel B&W staan maar er is meer op de wereld.
Noem es iets vergelijkbaars op nu je toch bezig bent ;)

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Beperktere keuze, ik zie de 18cm driver niet meer terug komen in de boekenplank serie.

Het design vind ik nu niet schokkend om het lelijk te vinden. Het lijkt erop dat het design van de eerste 600 serie rond de tweeter op z'n kant is gezet. En waarschijnlijk zie je er met kap erop niets meer van....

Gewoon prima dus.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wat wel mooi is bij de htm61 center hebben ze de drivers uit de 683 gebruikt.

Verwijderd

Die nieuwe serie ziet er wel puik uit, maar ik vind het als symmetriefetishist wel jammer dat het alumium tweeter gedeelte van zowel de linker als de rechter kant naar rechts wijst :9

Verwijderd

Na de nieuwe CM serie verwachtte ik wel wat meer van de nieuwe 600 serie. Ik vind ze echt Niet mooi.
Lelijk is ook weer wat anders.. maar ze vallen gewoon tegen.

Ben daarentegen wel benieuwd naar het geluid na wat ik hier lees. Ik heb zelf 601's en 602's, daarvan had ik juist een wat ronder "midden" willen hebben. Dit kan natuurlijk ook aan je versterker liggen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:20
[...]

Dat wil je niet weten...
Inderdaad 150. Heb ze vorig jaar gekocht.
Heb ook nog wel naar Atacama's e.d. gekeken, maar ben uiteindelijk toch voor de B&W stands gegaan omdat ik die toch een stukje mooier vond en omdat ze perfect bij m'n 602's passen. Over de afwerking en robuustheid van die dingen niks dan lof trouwens. Heb hier op m'n werk helaas even geen foto van hoe ze nu staan.

De S4's moet ik nog steeds gaan bekijken. Ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden.
Dat asymmetrische vind ik niet zo erg, want ik heb eigenlijk altijd de kappen er wel op zitten (katten.. je weet maar nooit).

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 11:44
hmm, leuke topic dit. Heb net de TV, receiver enz vervangen maar mijn oude boxen (niet veel soeps, bose 2.2 II (achter) en Technics BS3030 (voor)) nog even laten staan (budget niet te veel belasten) maar zou graag binnenkort genieten van 'echt' surround geluid. De nieuwe 600 reeks trekt dan ook mijn aandacht, vind ze wel niet zo mooi als de Cm reeks maar ben benieuwd of de prijs kwaliteit goed zit)

Hier in België zouden ze echter pas te beluisteren vallen eind juli ....
Dr. Strangelove schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:09:
[...]

Alternatieven zijn altijd welkom (zeker als ze goedkoper uitvallen :o) )

• Deniax
  • Laatst online: 05-12-2025
Heb ze afgelopen vrijdag beluisterd. Klonken erg, erg goed!
Werd er compleet door verrast aagezien ik voor Monitor Audio of KEF ging, maar ik ging naar huis* met de nieuwe B&W 600 serie.

Ze hebben, vind ik, qua geluid niets meer te maken met de S3 welke ik te wollig vond overkomen.

Als fronts heb ik de 683 en als rears de 684 genomen.
Als center de kleinere HTM62.
Helaas past de HTM61 niet doordat de afstand van mijn kast waar me tv op staat dat niet toe laat.

Ik wilde als rears eerst de 686 nemen incl een voet, alleen werd dat zo duur dat met een beetje geld bijleggen ik beter de full range 684 kon nemen.

* Het geheel is gekocht, maar nog niet afgeleverd.

• alphacentauri
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-12-2012
Op http://www.avblog.nl/bowe...t-600-serie-luidsprekers/ staat een uitgebreide opsomming van de vernieuwingen in deze serie. Niet alleen design, maar zo te lezen zijn er een aantal fundamentele verbeteringen toegepast op onder andere tweeter en crossover-filter.

Deniax: is de set al afgeleverd ? Ik ben namelijk erg benieuwd !

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 15:52

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Dat wil je niet weten...
:?
ik heb originele B&W stands die mijn 602's horen en die waren 120 euro in totaal, 60 p.st. dus.

This too shall pass

• robbert
Sharky schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:34:
[...]

ik heb originele B&W stands die mijn 602's horen en die waren 120 euro in totaal, 60 p.st. dus.
Dan wil ik wel eens weten waar je die gehaald hebt? Ik heb dit bij geloof 2 of 3 winkels gevraagd destijds..

• Dr. Strangelove
Sharky schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:34:
[...]

Da's niet de nieuwprijs in elk geval. Die stands kosten goud geld.

• Deniax
  • Laatst online: 05-12-2025
alphacentauri schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:18:Deniax: is de set al afgeleverd ? Ik ben namelijk erg benieuwd !
Nee, ben nog steeds aan het afwachten. Volgens de laatste informtie kan ik ze begin volgende week verwachten

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Hier alvast een van de eerste nederlandstalige reviews

http://www.audioforum.be/article-1529-thread-0-0.html

• PHiXioN
Mooie foto's, maar luidsprekerreviews in het algemeen zijn wat mij betreft altijd een beetje nietszeggend (tenzij het een dramatisch slecht oordeel is), net zoals deze.

• Jivecar
Qua stands, die had ik voor mijn 602s3's ook nodig.
Maar ik kwam al snel tot de conclusie dat zelfs de prijs van de Atacama's niet in relatie staat met het geheel. De 602s3 + stand = de prijs van de 602.5s3.

Mijn oplossing toen (en tot op de dag van vandaag super tevreden mee) is het kopen van de zgn IKEA plantenstandaard. Deze ziet eruit als een klein krukje en is van hout (ongelakt) gemaakt.

Paste beter in mijn interieur door het verder overal aanwezige ongelakte teakhout. Zwarte glimmende stands zouden niet hebben gestaan naast een teak houten TV meubel. Ik ben zeer blij met deze goedkope oplossing. De stands kosten rond de 8 euro per stuk en door de constructie heb je geen last van resonantie.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• multipasser
  • Laatst online: 10-02 14:50

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Deniax, ondertussen toch al iets binnengekregen hoop ik? :))

Ik wil ook de 683's halen.
Black Ash.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Jivecar schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 08:59:
Qua stands, die had ik voor mijn 602s3's ook nodig.
Maar ik kwam al snel tot de conclusie dat zelfs de prijs van de Atacama's niet in relatie staat met het geheel. De 602s3 + stand = de prijs van de 602.5s3.

Mijn oplossing toen (en tot op de dag van vandaag super tevreden mee) is het kopen van de zgn IKEA plantenstandaard. Deze ziet eruit als een klein krukje en is van hout (ongelakt) gemaakt.

Paste beter in mijn interieur door het verder overal aanwezige ongelakte teakhout. Zwarte glimmende stands zouden niet hebben gestaan naast een teak houten TV meubel. Ik ben zeer blij met deze goedkope oplossing. De stands kosten rond de 8 euro per stuk en door de constructie heb je geen last van resonantie.
Ik weet dat ik op een oude post reageer...

Die IKEA plantentafeltjes zijn gemaakt van 'waaibomenhout'. Niks mis mee als je er een plant op zet, maar als je er direct een speaker op zet zal die standaard net zo vrolijk meetrillen. En als die standaard ook nog 's op een houten vloer staat gaat 'ie ook nog even fijn meedoen. Gevolg: de definitie van het laag gaat achteruit, en het mid wordt er ook niet beter op.

Voor diezelfde prijs kun je ook 2 stukken 18mm MDF van 30x30 nemen, een stuk PVC-buis die je vult met schelpenzand en een busje lak in de kleur die in je interieur past. En als je een houten vloer hebt zet je die stand op een oudhollandse stoeptegel.

Gaat qua geluid een stuk beter resultaat opleveren dan die IKEA dingetjes dunkt me, en je 602s3's zullen er blij mee zijn.

• Jivecar
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:38:
[...]

Ik weet dat ik op een oude post reageer...

Die IKEA plantentafeltjes zijn gemaakt van 'waaibomenhout'. Niks mis mee als je er een plant op zet, maar als je er direct een speaker op zet zal die standaard net zo vrolijk meetrillen. En als die standaard ook nog 's op een houten vloer staat gaat 'ie ook nog even fijn meedoen. Gevolg: de definitie van het laag gaat achteruit, en het mid wordt er ook niet beter op.
Dit is niet zo'n probleem omdat ik dit al ondervangen heb door spikes onder de luidsprekers. Gevolg: de trilling in het plantentafeltjes is tot het minimale beperkt. Daarnaast staan de tafeltjes op een stenen vloer. Hiermee heb ik de side effecten mi volledig onder controle. Maar je hebt gelijk als je geen spikes hebt toegepast en geen plavuizenvloer hebt liggen.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Bij Conrad heb je ook mooie stands voor B&W speakers, mijn 685 staan daar ook nu op. Verschillende maten 60/80cm.

Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3500/3507/350759_BB_00_FB.EPS.jpg

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Pagina: 1