[Asus a8n-e] Raid 0 config wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ok, ik heb heb alles inmiddels geprobeerd. Het wil gewoon niet lukken om XP of Vista werkend te krijgen op een Raid 0 array.

Gaat om volgende systeem:
Asus a8n-e @ 1013 Bios
AMD64 3500+
2x 300GB Maxtor Diamond

Tot nu toe geprobeerd:

1. Strippin Array aangemaakt, Vista Ultimate DVD erin -> I/O Error
2. Mirror Array aangemaakt, Vista Ultimate DVD erin -> I/O Error
3. Stripping Array aangemaakt, Vista Business DVD erin --> Installatie problemen
4. Stripping Array aangemaakt, XP cd erin, floppy met nieuwste raid drivers -> Kan array niet vinden
5. Stripping Array aangemaakt, XP cd erin, floppy met raid drivers van cdrom -> Kan array niet vinden
6. Stripping Array aangemaakt in Windows XP, Vista Ultimate DVD erin -> I/O error
7. Stripping Array aangemaakt in Windows XP, XP cd erin -> Kan array niet vinden
8. Andere Sata poorten geprobeerd, Stripping Array, XP cd erin -> kan array niet vinden
9. Anders kabels gepakt, Stripping Array, XP cd erin -> kan array niet vinden

Vreemde is ook dat als ik de array aan zet in dos, dat windows de hardeschijven wel herkend, maar niet kan installeren omdat er geen drivers gevonden kunnen worden.

Begin toch beetje hoop op een goed eind te verliezen. Heb vorige A8N-E al moeten terugzenden met defect, zou dit nummer 2 worden? Of helpt iemand mij uit de brand? :X

Edit:

Krijg nu ook melding: "No SiL controller was found in the system. Press the button to exit the application."

Applicatie geeft deze melding die bij A8N-E cdrom zat.

[ Voor 12% gewijzigd door Mesh op 09-05-2007 23:40 ]

Signature?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05
Het lijkt alsof je de Silicon Image SATA drivers probeert te gebruiken, wat absoluut niet gaat werken omdat er alleen een NVIDIA Nfroce SATA controller op een A8N-E zit. Alleen de A8N-SLI series zijn voorzien van een Silicon Image controller

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:13
Ik heb nu hetzelfde probleem maar met een a8n-sli ik krijg de juiste sillicon driver niet te pakken en ook nergens gevonden wat een ander gebruikt. Dus iemand met hetzelfde bord en raid-opstelling? Wat gebruik jij voor driver icm vista 32 bit? Ik zette het op een usb stick, slimmer om het toch op floppy te zetten?

M3P - M3LR - 6320Wp

• bokkow
kickje
Er zijn er hier genoeg met een a8n-sli waarom reageert niemand..
Is het zo dat je van of silicon raid gebruik kan maken of van nforce raid op dezelfde 4 sata poorten? Want dan ga ik voor nvidia, die ondersteund vista wel gewoon goed.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Heb systeem inmiddels verkocht, maar heb samen met jongen aan wie ik em heb verkocht inmiddels een work-aorund voor XP gevonden. Mocht je deze nodig hebben dan zoek ik deze op.

Vista lijkt gewoon te werken met de nvidia raid drivers, vertelde hij me laatst.

Signature?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
bokkow schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 07:43:
kickje
Er zijn er hier genoeg met een a8n-sli waarom reageert niemand..
Is het zo dat je van of silicon raid gebruik kan maken of van nforce raid op dezelfde 4 sata poorten? Want dan ga ik voor nvidia, die ondersteund vista wel gewoon goed.
Niemand reageerde omdat het antwoord er al stond.
Het lijkt alsof je de Silicon Image SATA drivers probeert te gebruiken, wat absoluut niet gaat werken omdat er alleen een NVIDIA Nfroce SATA controller op een A8N-E zit.
Er zit geen Silicon Image Controller op een A8N-SLI en dus ga je absoluut niets aan kunnen met een Silicon Image driver. Die hele chip zit niet op je moederbord.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

(jarig!)
slighty offtopic misschien, maar toch even mijn verhaal:

een tijdje terug ook een setjes raptors (2x 36 GB) gekocht om in RAID 0 te kunnen draaien, alleen RAID 0 met de standaard Nvdia nforce 4 controller onder windows XP heb ik nog nooit voor elkaar gekregen. De floppy netjes laden met F6 tijdens de XP install leverde altijd problemen op: ontbrekende bestanden. Wat googlen leverde op dat de Nforce RAID drivers klaarblijkelijk niet altijd lekker werken met XP, heb na nog een aantal pogingen de moed maar opgegeven en draai 2x single hoewel ik het in de toekomst nog wel eens wil proberen. Dus jah, het is herkenbaar, en ik heb er ooit wel wat over gelezen op internet, maar ik kom er zelf ook niet uit :P :X

Logius | Somda | Twitter

• kalizec
Ik ben daar na 1,5 jaar uiteindelijk wel uitgekomen.
Ik zit nu niet achter de juiste PC, maar zal hier straks even een link posten met een guide hoe je precies een RAID-0 aan de praat krijgt op een nForce 4 en het OS op die RAID-0 array krijgt.

Het geintje is dat zowel met F6 als met een normale slipstream de kans groot is dat WinXP precies de verkeerde driver combinatie (PnP vs Textmode) kiest uit de mogelijkheden voor de RAID-driver en de SATA-driver.

[edit]

Link naar het artikel niet meer kunnen vinden, maar wel naar de oplossing.
Je kunt het beste een CD voor WinXP + SP2 slipstreamen. Als je daar meteen de nforce 4 raid driver bij in slipstreamed dan weet nlite wel de juiste combinatie drivers (PnP + textmode) eruit te halen en te installeren. (Ze hebben het er bij nLite apart ingecodeerd welke drivers nodig zijn bij een nforce 4 om op een raid-0 te kunnen installeren).

http://www.nliteos.com

[ Voor 33% gewijzigd door kalizec op 01-09-2007 19:36 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• bokkow
kalizec schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:25:
[...]

Niemand reageerde omdat het antwoord er al stond.

[...]

Er zit geen Silicon Image Controller op een A8N-SLI en dus ga je absoluut niets aan kunnen met een Silicon Image driver. Die hele chip zit niet op je moederbord.
Niet zo snel bijdehandje, wedden dat ik op mijn A8N-SLi zowel een nVidia Raid controller alswel ook een Sillicon Image Raid controller Sil 3114 heb zitten (kan vanaf hier de chip btw ook zien zitten..). Ik wilde het eerst allemaal werkend krijgen op die Silicon Controller maar dat lukt niet want de vista ondersteuning is ronduit bagger. Dus nu zit alles op de nvidia raid controller en die maakt nu een heel irritant hoog piep geluid bij alles waar ie de harde schijven bij aanspreekt...

M3P - M3LR - 6320Wp

• kalizec
Dan heb je geen A8N-SLI.

Maar bijvoorbeeld een A8N-SLI Deluxe of een A8N-SLI Premium.
Kwestie van volledig zijn, dat was je niet en wat je andere opmerking betreft.
Tja, één woord: Treurig.

[ Voor 18% gewijzigd door kalizec op 01-09-2007 20:49 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

(jarig!)
kalizec schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:08:
Ik ben daar na 1,5 jaar uiteindelijk wel uitgekomen.
Ik zit nu niet achter de juiste PC, maar zal hier straks even een link posten met een guide hoe je precies een RAID-0 aan de praat krijgt op een nForce 4 en het OS op die RAID-0 array krijgt.

Het geintje is dat zowel met F6 als met een normale slipstream de kans groot is dat WinXP precies de verkeerde driver combinatie (PnP vs Textmode) kiest uit de mogelijkheden voor de RAID-driver en de SATA-driver.

[edit]

Link naar het artikel niet meer kunnen vinden, maar wel naar de oplossing.
Je kunt het beste een CD voor WinXP + SP2 slipstreamen. Als je daar meteen de nforce 4 raid driver bij in slipstreamed dan weet nlite wel de juiste combinatie drivers (PnP + textmode) eruit te halen en te installeren. (Ze hebben het er bij nLite apart ingecodeerd welke drivers nodig zijn bij een nforce 4 om op een raid-0 te kunnen installeren).

http://www.nliteos.com
tnx, de goede guide staat btw hier :). Ik ga dit binnenkort eens proberen :D

Logius | Somda | Twitter

• kalizec
En bedankt, want die link was ik weer kwijt.

• bokkow
kalizec schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:48:
Dan heb je geen A8N-SLI.

Maar bijvoorbeeld een A8N-SLI Deluxe of een A8N-SLI Premium
Kwestie van volledig zijn, dat was je niet en wat je andere opmerking betreft.
Tja, één woord: Treurig.
Het gaat om het verschil tussen de A8N-E en de A8N-SLi werd eerder in het topic gemeld, vandaar mijn aanname. Btw ik was in eerste instantie nooit over Silicon begonnen als ik het niet had. Wat is er treurig?

M3P - M3LR - 6320Wp

• kalizec
bokkow schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 23:11:
[...]

Het gaat om het verschil tussen de A8N-E en de A8N-SLi werd eerder in het topic gemeld, vandaar mijn aanname. Btw ik was in eerste instantie nooit over Silicon begonnen als ik het niet had. Wat is treurig?
De reden van correctie was dat het gewoon niet klopt dat alle A8N-SLI en vergelijkbare moederborden geen los chip-kaartje hebben. Dit is vooral erg belangrijk mocht iemand dit topic later weer een keer opduikel. Ik vind het persoonlijk erg treurig om voor 'bijdehandje' uitgemaakt te worden terwijl ik alleen maar tracht te zorgen dat eea. accuraat vermeld wordt.

Verwijderd

Ik snap de problemen niet echt, Array aanmaken in het controller bios en driver floppy inladen in de XP installatie is hier nooit anders dan vlekkeloos verlopen.

Haal nou gewoon de drivers van Asus.com dan vergis je je niet in wat voor controller (type) je hebt.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 02:47:
Ik snap de problemen niet echt, Array aanmaken in het controller bios en driver floppy inladen in de XP installatie is hier nooit anders dan vlekkeloos verlopen.

Haal nou gewoon de drivers van Asus.com dan vergis je je niet in wat voor controller (type) je hebt.
Heb je ook een Asus A8N-E dan? Want dit heeft bij mij nooit gewerkt. Drivers van Asus website, Asus cd-rom, Silicon Image, niets mocht baten. Tijdens de setup in dos werdt de array simpelweg niet herkend. Gaat wel om een stripping array he, niet mirror...

Via array rebuiliding in XP met nvraid-tool is het uiteindelijk gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mesh op 02-09-2007 10:43 ]

Signature?

• bokkow
De laatste Silicon Image Raid update stamt uit 2004 op de Asus site dus dat gaat niet werken.
Ik weet zeker dat het versie nummer Sil 3114 is maar als je hiervoor de laatste update op een floppy/usb-stick/cd-rom zet zegt Windows tijdens de installatie dat het geen ondersteunde driver is.

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1