[iBook]Hard- en softwareproblemen...

Pagina: 1
Acties:

• Supremes
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 17:19
Hallo allemaal

Eerst de specs:

iBook G3 600 Mhz
384 MB RAM
Mac OS X 10.0.4

Nadat ik op een tweedehands verkregen iBook opnieuw Mac OS X heb geinstalleerd heb ik een aantal nogal frustrerende probleempjes waarop jullie misschien antwoord op kunnen geven want ik kom er niet meer uit (ben géén ervaren Mac-gebruiker):

- Waarom willen de .DMG bestanden niet openen? Ik heb geprobeerd ze in Disk Copy te laden (werkt niet... geeft een error: unable to verify :? ) en heb ze met Internet Explorer 5 geopend, waarbij de laatste resulteert in een crashende IE... daarvoor ben ik niet naar Mac OS X overgestapt..... :X

- Mijn externe hdd van WD (een MyBook van 250GB) wordt niet herkend. Ik heb hem met NTFS geformatteerd en voor de reinstall van Mac OS X werkte alles perfect... Als ik hem er nu inplug geeft hij weer dat het formaat niet leesbaar is voor Mac OS X en dat ik hem kan 'Initializen' wat dus neerkomt op formatteren...Liever niet aangezien mn complete muziekcollectie erop staat...

- Heel vaak als ik op het eject-knopje op mijn toetsenbord druk gaat de DVD-lade gewoon niet open. Heel zelden wel, maar met volledige willekeur... |:( Beetje vaag probleem en hier verwacht ik ook de minste oplossingen voor...

Ik ben nogal gefrustreerd en heb zeer de neiging het ding het raam uit te keilen maar omdat ik er net 250 ballen voor neer heb geteld wil ik wel dat het ding fatsoenlijk werkt....

Oja, wat ik zelf al heb gezocht:
- .DMG schijnen de standaardfiles te zijn van de Mac (maar waarom werken ze dan niet?)
- Externe HDD's werken normaliter gewoon met Mac's... geen probleemtopic gevonden...
- DVD-lade niks gevonden....

[ Voor 7% gewijzigd door Supremes op 09-05-2007 22:01 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kun je aan Mac OS X 10.3 komen?
10.0 is namelijk nogal oud.
Daar zou het mee te maken kunnen hebben.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Over je Hard-disk probleem:
OS X leest geen NTFS, je zult je data moeten overzetten naar iets anders en de schijf naar HFS moeten converteren of Fat32 als je hem ook nog op Windows wilt gebruiken.
En over je andere problemen:
10.0.4 is een erg verouderde versie van OS X. Waarschijnlijk zijn het gewoon bugs die later verholpen zijn. :) Probeer te updaten als het mogelijk is. En om volledig gebruik te maken van je Mac zal je moeten upgraden naar Tiger :)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
OS X leest wel NTFS.

• Supremes
Ok, bedankt voor de ( :*) snelle) reply's ! Ik kan wel via een vriend aan Mac OS X Tiger komen. Moet ik dan ook, als ik al een oudere versie van Mac OS X heb, een serial invoeren? Of kan ik gewoon de oude licentie gebruiken?

Edit: En zou een OS update naar Tiger dan ook de andere probleempjes oplossen?

[ Voor 19% gewijzigd door Supremes op 09-05-2007 22:25 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Mac OS X doet bij mijn weten niet aan serials.
Enne... Tiger zal wel wat zwaar voor dit ouwe beestje.
Beter pak je panther.

[ Voor 46% gewijzigd door Romke op 09-05-2007 22:08 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je hebt gelijk, maar wel pas vanaf 10.3.9 volgens mij. :)

Changelog van 10.3.9 update vind ik namelijk terug:
- support for NTFS formatted volumes

Verwijderd

Het is algemeen bekend dat 10.0 eigenlijk ook een beta versie was. Is ook niet zo raar aangezien er een hoop veranderd is ten opzichte van OS 9. Hoe dan ook met Panther (10.3) was er in mijn ogen een echt goede versie van OS X. Dat is ook de reden dat ik toen pas ben overgestapt.
Dus een clean install en dan 10.3 erop en vervolgens updaten naar 10.3.9 en dan zijn er waarschijnlijk een hoop problemen opgelost.

Overigens, wat bedoel je met dmg in Disk Copy laden. Gewoon dubbelklik of Appeltje-O is afdoende. In IE laden is ook niet de bedoeling aangezien dat gewoon een browser is.

Verwijderd

zowiezo om lekker te werken met mac osx 10.4 is je machine te traag voor

advies: vanaf 1 Ghz draait mac OSX 10.4 eeecht lekker soepel :) mischien eens kijke voor een nieuwere machine :> ?

edit: iBook G3 heeft ook geen USB2, dit wil je dus zowiezo niet met een externe harddisk :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 11:36 ]

• Supremes
Ok, bedankt voor alle antwoorden, ik kom er wel uit nu denk ik :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:35:
edit: iBook G3 heeft ook geen USB2, dit wil je dus zowiezo niet met een externe harddisk :+
Wat dacht je van FireWire? Is sneller en beter en die zijn ook te vinden op een WD MyBook. Ligt er wel aan welke versie je hebt maar dat heeft de TS niet vermeld.

Verwijderd

@G-force: heb je inderdaad wel gelijk in. eerlijk=eerlijk: beetje over het hoofd gezien eigenlijk. maar toch om soepel te werken is en blijft de machine te traaaag :>
Pagina: 1