Toon posts:

Licht, Geluid, En meerdere aarde's. (club/disco)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik zit even met een vraag en hoop hier een antwoord te kunnen vinden. Heb de search al gebruikt maar kon geen goed antwoord vinden.

Ik ben werkzaam in een club/evenementen organisatie die een nieuwe zaal gaat bouwen, bovenop de bestaande locatie. Daar hebben wij nu een geluids en licht systeem waar in het verleden verschillende aardes voor zijn geslagen. Maar nu er nieuwe zalen bij komen vroeg ik me af hoe dat met de aardes moet ivm storingen.

Ik zal even de situatie schetsen zoals die op het moment is.

3 Zalen,

1e Zaal -
500Amp Kast voor licht
125Amp Voor geluid

2e Zaal -
500Amp Kast voor licht
63Amp Voor geluid

3e Zaal-
500Amp Kast voor licht
125Amp voor geluid

Zo komen alle aardes uit de licht techniek kasten uit op 1 punt waar een aarde geslagen is,
en alle aardes voor het geluid uit op een ander punt waar een aparte aarde geslagen is.
De fases komen natuurlijk ook gesplitst binnen, dus geluid en licht zit nergens bij elkaar.

De reden waarom dit in het verleden allemaal gesplitst is, is om storingen/aardlussen e.d. te voorkomen.

Nu is de vraag, we bouwen een aantal verdiepingen hoger nog 2 zalen, waar weer een heel geluids en licht systeem in gaat. Daar komen ook weer aparte kasten voor. Maar wat is nou wijs om met de aardes te doen.

Zouden we de aardes van de bovenste zalen naar beneden kunnen trekken, en aan laten sluiten op de bestaande punten die in het verleden geslagen zijn? Of zouden er nieuwe aardes geslagen moeten worden ?

Aangezien vooral geluid (en video) storings gevoelig kan zijn, zijn we er niet zeker van of het dus allemaal wel goed gaat als je zowel boven op de nieuwe verdieping, als beneden tegelijk open bent, het geluid en licht draait / staat aan, maar het komt allemaal op dezelfde aarde punten uit.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
Ook ben ik overigens nog opzoek naar bedrijven die hierover informatie kunnen verstrekken en het kunnen aanleggen en garanderen dat het goed gaat op de manier waar uiteindelijk voor gekozen wordt.
Hier ga ik zelf nog even met de goudengids en google voor zoeken, maar mocht iemand toevallig een goed bedrijf (of meerdere) kennen, zou ik het graag horen!

Ik hoop dat iemand hier mee kan helpen!
Alvast bedankt,
Stefan.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 12:45
wat zeggen de normen (nen 1010?) erover? Kan wel allemaal veronderstellingen gaan maken maar volgens mij staan zuke dingen netjes uitgelegd.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Volgens mij (maar let wel op, ik weet hiet niets van) kan je gewoon die aarde gescheiden aansluiten op de al eerder geslagen punten. Alleen zou ik het wel door een goed bedrijf laten doen. Weten jullie niet meer wel bedrijf die punten heeft geslagen? Verder heb ik nog 2 website's gevonden waar je misschien wat aan hebt:
http://www.schaapbliksem.nl/aarding_index.htm
http://home.wanadoo.nl/ni...rgietechniek/aarding.html

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
Bij mij op het werk (industriele automatiseerder) regelen we aardingszaken bij dit bedrijf.

Verwijderd

Topicstarter
kieltju schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:27:
wat zeggen de normen (nen 1010?) erover? Kan wel allemaal veronderstellingen gaan maken maar volgens mij staan zuke dingen netjes uitgelegd.
Uhm...nen1010 ?
Zegt me niks, ik zal eens googlen, of zou je misschien iets meer uitleg willen geven ? heb het idee dat jij hier meer van weet ;)

Alvast bedankt voor de replies, en het bedrijf die de aardes heeft geslagen ga ik morgen idd achter aan. Enige probleem met alle (of een hoop iig), die ruiken geld, die zien een groot electra plan en weten gelijk hoe laat het is.

Vandaar dat ik hoop dat er mensen zijn die hier een onafhankelijk advies kunnen geven, aangezien ik zelf niet genoeg kennis van dit soort zaken heb. En 'zomaar' een paar nieuwe aardes slaan zijn toch erg prijzige grappen.

Groeten,
Stefan

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
In de nen1010 zal je vooral eisen aan de aarde vinden die te maken hebben met de diameter van de aardleiding en de weerstand van je aardingsinstallatie. Die is weer afhankelijk van de zwaarte van je installatie en hoe je die beveiligd heb (aardlek enzo).

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:08:
In de nen1010 zal je vooral eisen aan de aarde vinden die te maken hebben met de diameter van de aardleiding en de weerstand van je aardingsinstallatie. Die is weer afhankelijk van de zwaarte van je installatie en hoe je die beveiligd heb (aardlek enzo).
Ja na wat google werk is dat inderdaad wat ik tegenkom.

Maar mijn grote vraag is eigenlijk of er problemen zullen zijn met aardlussen, en storingen (brommen) in het geluid oid, als de installaties zowel boven als beneden tegelijk tijdig draaien, maar op dezelfde aarding. Het is natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen (denk ik?) en waarschijnlijk ook nogal een vreemde vraag om te stellen, maar ik hoop toch dat iemand hier misschien ervaring mee heeft of eventueel een antwoord kan geven op basis van theoretische kennis.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 22:21 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 15:22
Theoretisch gezien wil je enorm dikke aarddraden (weerstand nagenoeg 0) die allemaal naar een centraal sterpunt (waar de aarde is geslagen dus) gaan. Door de aarding mag geen stroom vloeien.
En ideaal gezien, wil je een aparte aardingsleiding voor elk apparaat, in de praktijk lijkt het me erg logisch om het licht volledig gescheiden (zowel aarding als voeding) te houden van het geluid. (het licht is vaak nogal storend op het net)

Binnen het geluid, moeten alle aarde's zo goed en kort mogelijk aan elkaar hangen, om aardingslussen te voorkomen. Hierbij is de beste opstelling dat vanaf het aardpunt, de aarding eerst passeert bij het vermogensgedeelte (de versterkers), en dan verdergaat (zo kort mogelijk) naar de "zwakkere" audio. Zo wordt het zwak gedeelte niet in contact gebracht met storing van het vermogensstuk, terwijl aardingslussen toch vermeden worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 12:45
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:19:
[...]

Ja na wat google werk is dat inderdaad wat ik tegenkom.

Maar mijn grote vraag is eigenlijk of er problemen zullen zijn met aardlussen, en storingen (brommen) in het geluid oid, als de installaties zowel boven als beneden tegelijk tijdig draaien, maar op dezelfde aarding. Het is natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen (denk ik?) en waarschijnlijk ook nogal een vreemde vraag om te stellen, maar ik hoop toch dat iemand hier misschien ervaring mee heeft of eventueel een antwoord kan geven op basis van theoretische kennis.
Zover ik weet niet. Waar ik stage loop liep zitten de dimmers vaak verspreid door het gebouw op spanningspunten en het geluid heeft meestal genoeg aan een 63A snoertje (125A voor een zaal is best veel btw 8)). Nooit last gehad van storingen hier door.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply!

Zowiezo ga ik morgen checken bij het bedrijf die de aardes heeft geslagen of er volgens de norm nog wel meer bij gestopt mag worden, en of dat wijsheid is.

Het theoretische deel vlieg ik even over heen (qua reply), wel goed om te weten! maar koper is duur hehe.
Verder heb je het over aardes zo kort mogelijk houden, nou zijn de zalen die ik zojuist beschreef bij elkaar al 5000m2, dus ik denk niet dat je de aarde draden bij ons als "kort" kan beschrijven :+

Daarbij komt de nieuwe verdieping, zo'n 40 meter hoger (10e verdieping) en die is iets minder dan de helft van het pand (2000m2 grofweg)

om het maar even op te sommen, gaan we dan vanaf het sterpunt waar de aarde geslagen is, naar de kast op de begane grond zo'n 50 meter verder, vanuit daar splitsen we naar 3 zalen over de 5000m2 waar in elke zaal versterkers e.d. staan.

En de nieuwe aarde zou dan vanuit hetzelfde sterpunt nog eens 50 meter opzij gaan naar de schacht voor de bekabeling, dan 40 meter omhoog, vervolgens de kast op de nieuwe verdieping in, en dan verspreiden over de vloeroppervlakte daar.

Ik heb zo het gevoel dat dit niet meer onder "aardes kort houden" valt :P Of zou als een professioneel bedrijf het aanlegt het toch wel goed kunnen gaan ?

Op het moment op de begane grond hebben we nergens last van en hebben we geen last van storingen oid.

Na jou verhaal gelezen te hebben begin ik ook m'n twijfels te krijgen of een bedrijf wat aardes slaat/aanlegt het uberhaupt overweegt om alles van de nieuwe kasten op de oude aarde punten erbij te stoppen.

Nog enig advies ?

Wel alvast erg bedankt! _/-\o_

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zegt het goed...

Professionele bedrijfen een aantal leuke offertes laten maken....
(Denk bijvoorbeeld aan de verzekering die dat misschien wel eist...)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
in totaal ~120kVA naar versterkers, verdeeld over 3 zalen?
Genoeg om zo'n zaal op te blazen :+

U vraagt, wij antwoorden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook belangrijk dat je natuurlijk geen kabel kabel legt van versterker in zaal A naar mixer in zaal B, dan kan er een stroom gaan lopen door de potentiaal verschillen. (vandaar dat bijv. afscherming van FTP kabel aan 1 kant aangesloten wordt).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 15:22
_ferry_ schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:41:
Ook belangrijk dat je natuurlijk geen kabel kabel legt van versterker in zaal A naar mixer in zaal B, dan kan er een stroom gaan lopen door de potentiaal verschillen. (vandaar dat bijv. afscherming van FTP kabel aan 1 kant aangesloten wordt).
^dat is wat ik bedoel met aarding kort houden. De aarddraad tussen de mixers en de versterkers (die aan elkaar hangen) moet zo kort mogelijk zijn, zodat er geen potentiaalverschil (~spanning) kan zitten tussen de beide aarde's. Als er toch een potentiaalverschil zit (door te lange aarding, stromen door het stuk aarding tussen mixer en versterker, verschillende aardpunten gebruikt, ...) zal er door de afscherming van de signaaldraad stroom lopen (potentiaalverschil/weerstand afscherming), hierdoor zal de afscherming niet goed werken en wordt er allerhande brom en storing op het geluidssignaal geïnjecteerd.
Er bestaan wel galvanische scheidingen (doorgaans een simpel trafotje) die de aardlus oplossen (er kan geen stroom meer door de afscherming lopen), maar deze verminderen de geluidskwaliteit nogal sterk. Bij optredens wordt vaak gebruik gemaakt van een Direct Injection (DI) Box, deze zorgt AFAIK ook voor galvanische scheiding, en zal ook wel voldoende kwaliteit bieden.

Wat ik dus voorstel is dit:
code:
1
2
mixers--------versterkers======*lange draad*====aardpunt===>andere aardingen
 |-afscherming audio-|

Zo zal storing op de aarding (door andere verbruikers of door versterkers zelf) niet lopen door het stuk aarding dat meedoet in de aardingslus (kringetje mixers-versterkers-afscherming audio). In theorie maakt de rest van je aardingsnet (dus buiten je aardingslus) dan totaal niets meer uit voor de geluidskwaliteit.

Ik geef ff een kick naar audio en video, daar kan men je wellicht beter vertellen over differentiële signalen, optische koppelingen, en al wat er nog bestaat om een goeie setup te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 10-05-2007 19:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1