Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch013
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 20:20
Hallo luitjes,

Ik heb windows vista oem 64bit geinstaleerd op mijn pas aangeschafde computer, een maand later heb ik mijn bios geupdate voor mijn moederboard asus p5wh deluxe naar versie 2004 via afidos.
Het volgende gebeurd:
na bios update computer herstart, na het inloggen vervolgens kwam het scherm dat windows opnieuw geactiveerd moest worden (terwijl dit al gebeurt was bij installatie).
Ik dacht ik activeer windows dan maar opnieuw, dit kon dus niet, omdat er aangegeven werd dat mijn exemplaar al in gebruik was.
Ik heb daarna maar via de telefoon geprobeerd windows te activeren, dit ging natuurlijk niet dus kreeg ik een aardige mevrouw van microsoft aan de lijn.
Ik heb haar verteld wat er is gebeurd (dus bios update herstart etc.) zij wijst mij erop of ik niet mijn mobo heb veranderd, ik herhaal het enige wat er gebeurd is, is dat de bios alleen maar geupdate is.
Zei vroeg mij waarom ik in hemelsnaam de bios wilde updaten, ik heb hierop gezegd dat ik dit doe omdat er bepaalde problemen bij een oude bios vaak verholpen zijn zodra je er een nieuwe op zet.
Vervolgens besloot ze mij maar te heractiveren.
Ik vroeg aan haar, of dit probleem wel vaker voorkomt bij bios updates, zei antwoorde vrijwel direct ja!
Ik heb enigzins het idee dat ik vastzit aan de configiuratie en eigenlijk zelfs geen update meer kan uitvoeren zonder dat ik weer hetzelfde probleem ga ondervinden.
Ik vind het persoonlijk ook niet netjes, van ms zij als software schrijvers die maandelijks een dozijn updates hebben mij gaan zitten vragen waarom ik in hemelsnaam mijn bios zou moeten updaten.
Zijn er misschien meerdere mensen met dit probleem, en wat vinden julliie van dit, ikzelf heb er enigzins een bittere nasmaak aan overgehouden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit echt een waardeloze gang van zaken bij Microsoft. Zou de nieuwste telg van Windows echt voor de simpele leek zijn die bij MHz al achter de oren gaat krabben? Ieder respecterend PC-gebruiker weet wat een BIOS is, en dat je deze kan opwaarderen. Een softwarebedrijf als Microsoft zou daar toch van huis uit rekening mee moeten houden.

Voor mij is dit weer een reden om te blijven bij het overigens zeer stabiele Windows XP. En ik heb geen idee of je Windows XP ook opnieuw moet activeren na een BIOS-update.

Maar anderzijds kun je het ook positief zien. Je kunt met je OEM-versie er rustig een ander moederbord in plaatsen en zeggen dat je alleen de BIOS hebt opgewaardeerd... en je krijgt een nieuwe code _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch013
Mijn ervaring is dat ik bij een bios update onder windows XP nog nooit een heractivering heb hoeven doen.
Dit is voor mij compleet nieuw (bij windows Vista).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik moest ook opnieuw activeren na wisselen van een externe harde schijf
met XP ook nog nooit meegemaakt

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Driek schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:56:
Ik moest ook opnieuw activeren na wisselen van een externe harde schijf
met XP ook nog nooit meegemaakt
Wat is dit nou weer voor onzin van MS???? BUG?

Mijn P5B Deluxe van ASUS al een aantal x geupgrade van BIOS, nooit geen problemen gehad, gebruik Windows XP PRO SP2

[ Voor 18% gewijzigd door remy007 op 09-05-2007 21:00 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik heb hetzelfde laatst gehad toen ik mijn bios moest resetten wegens een te hoge overclock, kon vista mooi weer opnieuw gaan activeren... MS gebeld en uitgelegd, gelijk geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Wat voor meerwaarde heeft een dergelijk activerings systeem als je zondermeer weer kunt activeren als je even belt. Er was al heel wat om de nieuwe activeringsmeuk te doen, maar ik krijg een beetje het idee dat het nu terecht is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

remy007 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:59:
[...]

Wat is dit nou weer voor onzin van MS???? BUG?

Mijn P5B Deluxe van ASUS al een aantal x geupgrade van BIOS, nooit geen problemen gehad, gebruik Windows XP PRO SP2
Het moge duidelijk zijn dat er verschillen zijn tussen XP en tussen Vista, het besturingssystem dat de TS heeft ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Een OEM/DSP licentie van Vista wordt gekoppeld aan:
Moederbord, Processor en Primaire Harddisk.
Even kort door de bocht gezegd: iedere hardwarechange zal er voor zorgen dat Vista opnieuw geactiveerd moet worden. Bij veranderen van een van bovenstaande drie zal er, even botweg gezegd, eigenlijk een nieuwe licentie moeten worden aangeschaft.
Heb het hier ook al aan de hand gehad met een andere videokaart plaatsen.
Bam, Vista moes heractiveren. En die lui bij MS zijn het inmiddels ook al behoorlijk zat aan het worden. Had wel een relaxte kerel aan de lijn. Ik legde het verhaal uit, zijn antwoord, letterlijk:
"Fijn he, dat nieuwe Windows Vista!".

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Evil Genius schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:05:
Wat voor meerwaarde heeft een dergelijk activerings systeem als je zondermeer weer kunt activeren als je even belt. Er was al heel wat om de nieuwe activeringsmeuk te doen, maar ik krijg een beetje het idee dat het nu terecht is geweest.
Het is toch een beetje een drempel. Veel mensen hebben als het erop aankomt toch niet het lef om telefonisch te activeren als ze weten dat ze een illegale versie gebruiken. Andere reden kan ik eigenlijk niet bedenken, omdat het proces verder net zo goed geheel automatisch via internet zou kunnen.

Ik vind die strengere heractivatieregels van Vista trouwens ook erg naar. Ik had dan weliswaar een nieuw moederbord/cpu etc. gekocht, dus wel wat meer dan alleen een bios update, maar het geeft me toch een onvrij gevoel om aldoor te moeten bellen en dan door een juffrouw min of meer ondervraagt te worden terwijl je gewoon betaald hebt voor het product. Omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Gebruik oa. hierom gewoon weer XP, want die doet veel minder moeilijk bij nieuwe hardware (kon gewoon online activeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch013
Dat wordt dus na elke biosupdate bellen voor een heractivering. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Dutch013 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:14:
Dat wordt dus na elke biosupdate bellen voor een heractivering. ;(
Ik heb al 2 updates gedaan voor mijn Bios in de afgelopen 2 maanden. 0 problemen gehad.

Lijkt mij een fout, of zeldzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:42
Ze zullen vast wel met een oplossing komen voor dit gedoe.
Daar ga ik wel vanuit.. want dit kan echt niet langer zo.
Steeds meer mensen zullen hier problemen mee krijgen en zoals Palomar zegt, bij Microsoft zelf gaat het ook irriteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28
ik had mijn xeon geinstalleerd met 1 cpu (vanwege de hitte) en daarna de 2e cpu erin, geen centje pijn, niks geen heractivatie. (vista ult. retail btw)

zelfde geld voor mijn HP laptop (retail vista ult. erop gekocht) nieuw bios erop> geen heractivatie

mischien dat de retail versies minder gevoelig zijn? (oems zitten vast aan je pc, dus dat moet je niet vergeten, retail is dat niet)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microsoft moet wel, anders gaan mensen vroeg of laat alsnog kiezen voor een "iets minder officiële weg" naar de nieuwste versie van Windows. Alleen financieel zeer onverstandige mensen hebben 309 euro over voor een retail-versie van Home Premium, de OEM-versie daarentegen is met 105 euro redelijk geprijsd.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:22:
Microsoft moet wel, anders gaan mensen vroeg of laat alsnog kiezen voor een "iets minder officiële weg" naar de nieuwste versie van Windows. Alleen financieel zeer onverstandige mensen hebben 309 euro over voor een retail-versie van Home Premium, de OEM-versie daarentegen is met 105 euro redelijk geprijsd.
onverstandig? retail mag je meenemen naar nieuwe hardware, OEM niet

3x een nieuw mainbord is 3x nieuwe vista.. je retail is zo terugverdient :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powershell schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:24:
[...]

onverstandig? retail mag je meenemen naar nieuwe hardware, OEM niet

3x een nieuw mainbord is 3x nieuwe vista.. je retail is zo terugverdient :z
Oké, voor tweakers zou het wel een reële optie kunnen zijn, omdat deze groep mensen heel vaak van moederbord wisselt en dan kan die 309 euro voor Windows Vista er ook nog wel af.

Anders ligt het voor de gebruiker die een nieuwe Vista PC koopt en denkt: misschien ga ik later mijn moederbord nog eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
mss toch ook even goed nieuws... ik heb onlangs (door een defect) een nieuw moederbord + grafische kaart, en vervolgens een biosupdate gehad op mijn laptop, maar vista bleef mooi doorgaan zonder te moeten heractiveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Het ligt er ook aan welke vista versie je hebt he, bij de oem versie zul je bij een bios update idd al moeten heractiveren.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
  • Laatst online: 13-09 17:10
wealthy_beggar schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:04:
Het ligt er ook aan welke vista versie je hebt he, bij de oem versie zul je bij een bios update idd al moeten heractiveren.
Is het te controleren dat het daadwerkelijk een Bios update was??
Zoniet dan kan je dit mooi gebruiken als rede wanneer je nieuw moederbord hebt gekocht voor een mooie upgrade...

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch013
Bij mij was het inderdaad een bios upgrade wat de MS medewerker gelukkig geloofde.
Binnen kort extra geheugen bij planten.
Volgens Brede P zou ik dus daar geen problemen mee moet krijgen.

Quote Brede P:
Een OEM/DSP licentie van Vista wordt gekoppeld aan:
Moederbord, Processor en Primaire Harddisk.
Even kort door de bocht gezegd: iedere hardwarechange zal er voor zorgen dat Vista opnieuw geactiveerd moet worden. Bij veranderen van een van bovenstaande drie zal er, even botweg gezegd, eigenlijk een nieuwe licentie moeten worden aangeschaft. _/-\o_

Dus ik ben benieuwd.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Ook hier geen centje pijn met een nieuwe BIOS op m'n mobo. Sterker nog...heb een ander mobo (wel met de zelfde chipset) geplaats en Vista64x wandeld vrolijk door...

;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
Zijn er al meer mensen die een OEM versie van Vista hebben en een BIOS update hebben gedaan en opnieuw moesten activeren bij Microsoft?

Ik wil graag een BIOS update doen, maar heb geen zin dat straks m'n systeem niet meer geactiveerd wordt door MS...

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 07:24

Raphaelo

boeiend!!

Marvie schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:04:
Zijn er al meer mensen die een OEM versie van Vista hebben en een BIOS update hebben gedaan en opnieuw moesten activeren bij Microsoft?

Ik wil graag een BIOS update doen, maar heb geen zin dat straks m'n systeem niet meer geactiveerd wordt door MS...
Ook last van gehad, hoewel last... gewoon even bellen en het was direct geregeld

originele signatures zijn top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bellen voor een product waarvoor ik al een licentie heb gekocht? Dacht het niet. Als het zo moet ken ik mijn wegen echt wel en gaan we gewoon weer terug naar illegaal.

Kijk, ik koop braaf mijn Vista, maar als ik mijn BIOS moet opwaarderen doe ik dat gewoon. Als ik mijn vaste schijf wil vervangen doe ik dat gewoon. Oké, ik zal wel bellen, maar mocht dat niet lukken.dan lossen we dat anders op?
Zout bij het vreten gooien is niet moeilijk, maar het zelf opvreten :>

Conclusie: Wanbeleid eerste klas.

Ho wacht, ik heb een beter idee.

Men installeerd Vista en doet na elke 29 dagen via de command line "slmgr /reset"
Wel je eigen serial gebruiken die je legaal hebt verkregen. Ik werk het gebruik van illegale software niet in de hand, maar ik (de consument) laat niet met zich sollen (althans deze consument niet)

[ Voor 39% gewijzigd door alt-92 op 23-05-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
slmgr /rearm en niet reset O-)

Uitlokken is ook niet lief.
Doe maar niet ;)

oh, en je typo is ook gefixt :P

[ Voor 103% gewijzigd door alt-92 op 23-05-2007 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Modbreak:Ik stel voor dat we de discussie over semi-slash-illegale zaken en cracks nu even laten voor wat die is voordat er maatregelen worden genomen, ok?

Bedankt voor de aandacht.

We now return to our regular program.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:37
Veel drukte om niks hier IMHO. Zowel bij XP als bij Vista komt het in zeldzame gevallen wel eens voor dat je moet heractiveren terwijl je geen hardware hebt vervangen. Zelf heb ik XP eens een keer moeten heractiveren nadat ik nieuwe drivers voor mijn mobo (Asus P5B Deluxe) had geïnstalleerd. Gewoon even bellen met de MS activatielijn; ze kennen dergelijke problemen en doen daarom ook helemaal niet moeilijk over heractivatie.

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
Kan iemand aangeven of het voor MS zichtbaar is of het gaat om een BIOS update of een hardware upgrade van je mobo en eventueel nog andere hardware?

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Marvie schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 21:50:
Kan iemand aangeven of het voor MS zichtbaar is of het gaat om een BIOS update of een hardware upgrade van je mobo en eventueel nog andere hardware?
jazeker, de hypotheker.

Heb al een aardige relatie met die helpdesk opgebouwd.
Het een retail XP en een retail Vista en verander vaak van software.
Maar elke keer moet ik weer bellen.

"Zo meneer, nog iets gewijzigd aan de hardware??"
Ja mevrouw, iets geheugen toegevoegd.
"Toevallig ook nog van harde schijf gewisseld??"
JA mevrouw.
enz
enz

Maar waar zitten die gasten. Je hoort toch echt een pools/duits accent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:37
De laatste keer dat ik belde werd ik te woord gestaan door een dame een zwoel Limburgs/Vlaams accent. :> Ik dacht daarom aan die regio.

[ Voor 13% gewijzigd door TommyCP op 23-05-2007 22:21 ]

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
hmmm dus het gaat niet lukken met aangeven dat je een BIOS hebt geupdate terwijl er een nieuw mobo inzit incl. processor (OEM versie Vista). Dan is de beste optie om aan te geven dat het mobo defect is geraakt en vervangen moest worden en er vanuit gaan dat de processor wordt geaccepteerd.

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Enige wat ik me kan bedenken in het geval van een BIOS update is dat de UUID verandert (zal vast niet voor het eerst zijn).
Dat is een Unique Identifier die ook gebruikt wordt in WDS/RIS, en héél soms veranderen sommige BIOS vendors die.
Dat zou je dan moeten controleren door in je settings te kijken of je dat ding tegenkomt.

(Uit ervaring weet ik dat Asus ten tijde van de CUV4X serie daar sowieso één beta-bios tussen had zitten waarbij de UUID naar 000000-00000nogwat werd gezet, vond m'n Windows 2000 RIS server niet fijn.)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1