E-MU 1212M, CS4398 DAC

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 17:03
Hey,

Ik ben van plan mijn geluidskaart (Audigy II) te vervangen door een E-MU 1212m PCI of ESI Juli@. Op de E-MU vind je een DAC van het type CS4398.

E-MU 1212m

Wat verwacht ik van de kaart?
  • [i]
  • Het geluid moet net zo goed of beter klinken dan mijn huidige dvd-speler.
  • [/i]
Waarvoor ga ik 'm inzetten
  • MP3, muziek vanaf CD, film op DVD. Ik gebruik 'm zelden voor games.
Mijn huidige dvdspeler, een Cambridge Audio 540D is voorzien van een CS4360 DAC. Die heb ik aangesloten op mijn Cambridge Audio 540R receiver.

Een Marantz 7001 SACD speler is voorzien van een CS4397 DAC. Ik heb die laatst beluisterd in een audiozaak en vindt die schitterend klinken.

Klopt het dus dat die geluidskaart vergelijkbaar presteert met dat soort spelers? Want als dat zo is is 149,- voor de E-MU geen geld. Ik ga 'm uiteraard aansluiten via de receiver. Of hangt het voornamelijk van een aantal andere factoren af.

[ Voor 5% gewijzigd door et36s op 09-05-2007 20:10 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een DVD-speler of CD-speler bevat naast een DAC ook nog aardig wat analoge componenten en volgens mij hebben die een grotere invloed op het geluid dan de DAC. Daarnaast is een geluidskaart altijd in het nadeel omdat ie in de kast van een PC moet functioneren met alle storende invloeden van digitale electronica. In theorie zou een externe geluidskaart (USB of FW) al beter moeten presteren dan een interne.

• et36s
Hm heb je toevallig een aantal bronnen voor mij met meer info, technische info zodat ik me wat meer in kan lezen :) Ik ging ervanuit dat de DAC het 'hart' van een speler is dat wordt namelijk overal als 1e aangekaart op de marketing pagina's van de leveranciers.

[ Voor 38% gewijzigd door et36s op 09-05-2007 21:37 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

et36s schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:34:
Hm heb je toevallig een aantal bronnen voor mij met meer info, technische info zodat ik me wat meer in kan lezen :)
Nope. Maar Google is je vriend :)

• Grenco
  • Laatst online: 31-12-2025
Let wel op dat die EMU kaarten geen SPDIF passthrough ondersteunen zo ver ik weet.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je de kaart alleen gaat gebruiken om DVD's af te spelen zou ik deze niet aanraden, dit is een allround kaart met heel veel functies.
Als je dat toch een allround kaart wil nemen zou ik je iets duurders(/beters) aanraden, iets van een RME of een Lynx studios.

• et36s
Het kaartje gaat in een HTPC dus wordt idd alleen gebruikt om muziek te luisteren en om dvd's te bekijken. Dus ik kan net zo goed een X-FI Xtreme Music aanschaffen en die digitaal aansluiten? Maar die klinken toch niet best?

Dit leek me anders ook wel wat?

ESI MAYA 44

Die RME kaarten zien er erg goed uit maar dat moet ik toch eens ff goed doorlezen.

[ Voor 11% gewijzigd door et36s op 09-05-2007 22:00 ]

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

sanook

_/-\o_

et36s schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:00:
Het kaartje gaat in een HTPC dus wordt idd alleen gebruikt om muziek te luisteren en om dvd's te bekijken. Dus ik kan net zo goed een X-FI Xtreme Music aanschaffen en die digitaal aansluiten? Maar die klinken toch niet best?

ESI MAYA 44

Die RME kaarten zien er erg goed uit maar dat moet ik toch eens ff goed doorlezen.
et36s schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:00:

ESI MAYA 44

Er is ook een USB variant van die MAYA44 (hier)

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Die RME kaarten zijn idd erg goed maar ook heel erg prijzig, het zijn eigenlijk ook geen kaarten om alleen dvd'tjes mee te kijken, maar meer voor professionele audio productie.

• et36s
Ik ga wel voor M-Audio 24/96. De voordelen zijn beter geluid dan mijn huidige setup, RCA & digitale aansluitingen zodat ik'm direct op mijn receiver kan aansluiten. Uitstekende drivers. Daar kan Creative nog wat van leren,

Verwijderd

ESI Juli@ zou je ook nog naar kunnen kijken. Maar de 24/96 is niks verkeerd mee. Ik heb hier een Delta 44 in mijn kast. Creatives mogen sindsdien niet meer in de buurt komen van mijn PCI sloten ;)
Pagina: 1