IP fout/conflict

Pagina: 1
Acties:
  • 427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik krijg telkens als ik in mijn studentenhuis mijzelf inplug aan het begin van de week met mn laptop een IP-conflict. Mijn laptop kan zich dan niet met het netwerk verbinden. Een herstart van het modem (van de router werkt niet) zorgt er dan wel voor dat ik weer toegelaten wordt.
Ook krijg ik soms tijdens het gebruik van internet te horen dat er een IP-conflict is.

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven hoe dit kan en wat ik er aan kan doen? Ik heb een keer iets gehoord over een vast IP nemen zodat ik hier geen last meer van heb?

Even wat extra info:

Orange 20MB ADSL + Livebox
Op die livebox zitten aangesloten:
Router met 7 poorten
Wireless Router

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35
Wie zit er nog meer op dat netwerk? Iemand heeft waarschijnlijk een fixed ip bij zichzelf ingestelt, terwijl de DHCP-server in je modem hetzelfde IP uit wil delen.

Kijk eens in je eventlog welk IP het is dat conflicteert. Is dat steeds hetzelfde? Zo ja: probleem gevonden. Zorg er vervolgens voor dat je een ander ip hebt (via dhcp of even zelf instellen) en ga dan dat andere ip constant pingen. Trek, terwijl je pingt, een voor een de netwerkkabels uit je router.

Als je de goede kabel hebt gevonden geven je pings een time-out. De computer aan het einde van deze kabel is de schuldige. Zit er een hub of switch aan deze kabel dan volg je daarmee dezelfde procedure.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gebruik jij een statisch of dynamisch adres? Verder is het zoals Paul zegt, dan zal de ander wellicht een fixed IP hebben en de router wil jou dat adres geven. (Of andersom natuurlijk ;) )

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03 09:29
Probeer z'n mac adres te achtehalen en zet hem vast op dat ip adres in de dhcp van je router.
Op die manier zal er oa aan jou laptop een ander ip adres toegekend worden.

Mac adres achterhalen:

Ping hier.het.ip.adres
arp -a

Onder Physical Address zie je dan z'n mac adres

[ Voor 24% gewijzigd door Mr.Wop op 09-05-2007 19:44 ]

• deejaylethal
Bedankt voor de hulp

Ik ben echter niet zo bar into de netwerken en ip-taal. Ik heb echter wel even geprobeer om zelf misschien een vast IP te nemen. Want waarschijnlijk is het IP waar ik nu op draai dus wel geschikt om voor mijzelf vast te houden?!
Hoe leg ik deze dus vast?

En als ik nu elders op een LAN wil inprikken, hoe doe ik dat dan?

• Paul
Inprikken op een ander netwerk: Aan de netwerkbeheerder daar vragen wat je in moet stellen :P

Wil je het in het studentenhuis fixed doen: post de uitkomst van "ipconfig -all" (er vanuitgaande dat je Windows gebruikt) eens, en kijk eens in de router wat het bereik van de adressen die hij uitdeelt is :)

Exorcist, Mr.Wop: Als hij vraagt of het door het instellen van een vast adres over is, dan ga ik er eigenlijk van uit dat hij nu DHCP gebruikt :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• deejaylethal
Afbeeldingslocatie: http://i6.tinypic.com/5yrerh5.jpg
Btw, hoe kom ik in mijn eventlog?

[ Voor 71% gewijzigd door deejaylethal op 10-05-2007 14:02 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
deejaylethal schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:57:
Ja, en hoe doe ik dat...? Ik krijg namelijk heel snel een prompt, maar die verdwijnt gelijk...
Typ eerst even command in. Dan krijg je een command prompt voor je neus en daar kan je ipconfig /all in tikken...

• deejaylethal
Mishmash schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:59:
[...]

Typ eerst even command in. Dan krijg je een command prompt voor je neus en daar kan je ipconfig /all in tikken...
Dank je, had t al gefixed ;).
Check hierboven even :)

• Paul
Makkelijkste oplossing is een ip kiezen dat bijna (of helemaal) bovenin de range zit. Ik betwijfel namelijk of de DHCP-scope zover doorloopt.

Ping 192.168.1.254 eens. Als dat time-out, dan kun je dat als ip instellen :) Gateway, subnetmasker en dns-adres neem je over van het screenshot.

Als je op .254 wel antwoord krijgt moet je even met je lokale netwerk guru in overleg welk ip je dan kunt nemen.

De mooiste oplossing is en blijft echter uitzoeken welke #%$&@ zijn PC zo heeft ingesteld dat hij vast op .11 zit. Ben blij dat hij geen .1 heeft gekozen, want dan heeft niemand meer internet.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• deejaylethal
Het is gelukt om 254 te ownen, dus ik zal straks eens kijken of dit soelaas biedt...
Bedankt iig!

• deejaylethal
Ben ik weer...

Helaas biedt dit maar voor een korte tijd uitkomst. Ik kan een "vrij" IP uitkiezen en mij daarop vastleggen (bijvoorbeeld .2 of .22) maar na een paar minuten kan ik geen website meer op. MSN blijft dan wel draaien, daar zitten geen problemen in, maar ik kan nergens meer bij.

Wat is een oplossing?

• Paul
Vul je naast het ip-adres en subnetmasker en gateway ook de DNS-server in?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• deejaylethal
Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/62dv8xy.jpg

Dit is zoals ik het nu heb staan

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:08

McMiGHtY

- burp -

Alternatieve DNS Server leeglaten

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11

ralpje

Deugpopje

Je had hem toch op 254 gezet?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• deejaylethal
McMiGHtY schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:46:
Alternatieve DNS Server leeglaten
Maakt dat uit?
Je had m toch op 254 staan?
Ja, maar inmiddels steeds geswitched. Staat nu op 22.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
.0 is geen 'legaal' ip adres., dus ja, dat maakt uit :P

Heeft ook een computer!

Verwijderd

wat ik nog mis in dit verhaal is de vraag naar de beheerder.

Wie heeft dit netwerk opgezet, ga bij hem/haar eens vragen wat jouw ideale instellingen zijn, zodat er een permanente oplossing komt. Dat gokken naar een IP-adres brengt alleen anderen weer in de knoei.

Je kunt ook eea afkijken bij een medestudent die geen problemen heeft (in geval van DHCP)

• deejaylethal
Ja, het stomme is dat die "beheerder" een vriend van een vriend van... etc. is. Schiet dus niet op. Ik heb al eens aangeboden de boel een keer fatsoenlijk te regelen (ook omdat er een draadloze modem is waar iedereen gewoon toegang toe zou moeten hebben). Maar dat wil dat meisje die de boel regelt niet, omdat ze namelijk bang is de "macht" te verliezen.

Lastig dus.

• Paul
Ik wil je niet beledigen hoor, maar denk je echt dat jij, gezien de vragen die je hier stelt, de aangewezen persoon bent om het netwerk te gaan beheren?

Dat degene die het beheerd bekend moet zijn en aanspreekbaar moet zijn (dus niet slechts 30 minuten per 3 weken aanwezig is enzo) ben ik met je eens, maar als je zelf al aangeeft niet zo into netwerken en "ip-taal" bent, en niet weet waar je het eventlog kunt vinden heb ik er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in dat je de wireless dichtgespijkerd krijgt of problemen op je netwerk op kan lossen.

Heb je geen medestudenten die er meer verstand van hebben?

Toegang tot het modem zelf zou ik overigens ook niet iedereen geven. Toegang tot het (beveiligde) draadloze netwerk dan weer wel, aangezien je nu toch ook een UTPtje krijgt. Wil mevrouw ook dat niet toestaan via haar hardware dat staat natuurlijk niets je in de weg om zelf een accesspoint op te zetten, zo duur zijn die dingen ook weer niet :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• deejaylethal
Oke, ik ben er weer. De boel werkte een tijdje als een tierelier, maar ondertussen is alles weer back to normal.

Het IP-adres is ineens veranderd. No big deal zou je denken, maar als ik nu mijn huidige IP probeer te fixen werkt dat niet meer. Ik snap er geen biet van.
Daarnaast wordt ik er nu gewoon meerdere malen per dag afgegooid en kan dan dus niet het internet op. Ik moet dan de stroom in het huis eraf halen omdat ik namelijk niet in de kamer kan waar het modem staat. Belachelijk en slecht voor koelkasten, etc.

Heeft iemand een idee waar het aan ligt??

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Wat voor IP adres krijg je nu toegewezen dan? Laat die ipconfig /all nog eens zien.

• deejaylethal
Mishmash schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:15:
Wat voor IP adres krijg je nu toegewezen dan? Laat die ipconfig /all nog eens zien.
Ik ben nu ergens anders, ik zal zsm weer ff posten.

• deejaylethal
Hier de huidige configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/6gj9aoy.jpg

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-03 11:37
zie ik dat nou goed en staat er als DHCP server 192.160.1.1???

en de dns server, die is 192.168.1.1 ik zou eens de waardes van jullie provider invullen, misschien dat dat al helpt.

• deejaylethal
lars1980 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:41:

en de dns server, die is 192.168.1.1 ik zou eens de waardes van jullie provider invullen, misschien dat dat al helpt.
Help me out, want ik heb geen idee hoe en wat... Mijn specialiteit ligt bij games, niet bij networking...

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

lars1980 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 19:41:

Even op het plaatje klikken: er is een pixel weggevallen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

deejaylethal schreef op maandag 04 juni 2007 @ 20:53:
[...]

Help me out, want ik heb geen idee hoe en wat... Mijn specialiteit ligt bij games, niet bij networking...
Gezien je hele eerdere verhaal zou ik toch een siemand erbij halen die er wel verstand van heeft. De koelkast uitzetten om een router te booten _/-\o_
Pagina: 1