250gb hdd met een oude p3 bak

Pagina: 1
Acties:

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 18:15
Beste Tweakers,

Ik wil een raid kaartje bestellen met 2x S-ata aansluitingen. (omdat mijn mobo geen ide aansluiting heeft) Hierop met een Seagate Barracuda 250 GB hdd. Nu heb ik die gelezen @ internet dat deze p3 bak niet meer als 120gb hdd ziet in het bios. Nu is mijn vraag lukt dit met het S-ata raid kaartje via pci wel dat ie de volle 250gb ziet? Mijn idee was omdat dit niet via het moederbord zelf loopt moet het wel werken waarschijnlijk. Maar vraag het toch maar even hier naar. :)

Groeten,
Dennis

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De beperking ligt in de controller. Dus als je een losse controller gebruikt heb je totaal geen problemen met een 128GB limiet.

• xares
Bedankt voor je antwoord!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je er een fatsoenlijk OS op zet is een BIOS limiet niet eens een probleem. Dan 'kijkt' het OS zelf naar de grootte van de disk.
Volgens mij doen de Windows varianten dit vanaf Windows 2000 en Linux kan het ook.
zo heb ik tijden een 40GB disk in een Pentium Classic gehad welke er maar 8.4GB van detect ;)

Zolang er van geboot kan worden gaat het goed. In Windows werk je dan gewoon met een aparte datapartitie en in Linux zet je gewoon /boot op een kleine partitie aan het begin van de disk.

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 09-05-2007 22:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 14:02
Naar mijn ervaring ligt de limiet niet bij de controller, maar echt bij de BIOS. Ik kan tenminste harde schijven die veel groter zijn dan de BIOS ondersteunt prima gebruiken, aangezien het besturingssysteem de BIOS niet gebruikt om harde schijven te lezen. De BIOS is alleen relevant tijdens het booten, dus waarschijnlijk moet je wel van een aparte schijf booten (of van een kleine partitie in het begin van de schijf).

edit:
Wat cybersteef ook zegt dus. Enige OS dat ik heb gebruikt dat dit niet deed, was MS-DOS. Geen enkel modern OS gebruikt na het booten de BIOS voor I/O; dat is retetraag.

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 09-05-2007 22:31 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

cybersteef schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:29:
Als je er een fatsoenlijk OS op zet is een BIOS limiet niet eens een probleem. Dan 'kijkt' het OS zelf naar de grootte van de disk.
Volgens mij doen de Windows varianten dit vanaf Windows 2000 en Linux kan het ook.
zo heb ik tijden een 40GB disk in een Pentium Classic gehad welke er maar 8.4GB van detect ;)

Zolang er van geboot kan worden gaat het goed. In Windows werk je dan gewoon met een aparte datapartitie en in Linux zet je gewoon /boot op een kleine partitie aan het begin van de disk.
Mijn ervaring is dat Windows 2000 dat niet automagisch doet, maar dat je eerst een progje van de fabrikant moet installeren.
In mijn geval datalifeguard voor mijn 160GB Western Digital.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zou best kunnen ja, de echte zekerheid heb ik bij Linux omdat ik daar hands-on ervaring mee heb. En ik had gelezen dat Win2k het ook zou kunnen, maar dat blijkt dus tegen te vallen :P
Maar er zijn verder ook allerlei van die tools idd.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Je zou ook DDO kunnen gebruiken (Dynamic drive overlay).
Dit is een soort vangnet tussen BIOS en OS zodat de volledige capaciteit beschibaar is
(gebruik het zelf ook op een P2-bak met 20Gig HDD)

Check ff onderstaande link:
http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM100000dd04090aRCRD

Met diskwizard kun je een DDO installeren en zodoende de volledige capaciteit van je HDD benutten

Succes!

• xares
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Nu heb ik nog een vraag is het mogelijk om op dit kaartje: http://azerty.nl/producte...al-ata-raid-pci-card.html ook een S-ata dvd brander van lite-on aan te sluiten?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17
xares schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 10:46:
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Nu heb ik nog een vraag is het mogelijk om op dit kaartje: http://azerty.nl/producte...al-ata-raid-pci-card.html ook een S-ata dvd brander van lite-on aan te sluiten?
Zou ik niet doen. Silicon Image chipsets gaan niet echt lekker om met SATA-Opticals, zou voor een brander gewoon de normale IDE gebruiken
Pagina: 1