[Win2003] Veranderen rechten pas na heraanmelden

Pagina: 1
Acties:

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:44

DSK

boeiend...

Topicstarter
Beste tweakers,

Op mijn stage ben ik bezig met het opnieuw verdelen van rechten bij de mappen op hun fileserver.
Momenteel kan iedereen op het bedrijf zowat overal in en zijn individuele users toegekend aan shares.

De bedoeling is, zo heb ik het toch geleerd, dat er per share een Domain Local - Security group komt.
Aan die groep ken ik dan Global - Security groups toe die rechten nodig hebben op de map. Bij de map zelf zet ik de share-rechten volledig open en pas ik de NTFS-rechten aan zodat de Domain Local group toegang heeft.

Deze manier van werken is goed en op deze manier staan ook de rechten van nieuwe werknemers direct goed (als ze in de juiste Global group worden geplaatst).

Het enige wat me dwarszit is dat, bij het veranderen van de rechten, de gebruikers een keer opnieuw moeten aanloggen voor ze over de nieuwe rechten beschikken.
Als een gebruiker bijvoorbeeld met de oude rechten toegang had tot een map en met de nieuwe manier van werken ook, dan heeft hij na het aanpassen geen toegang meer. Pas na het opnieuw aanmelden werkt alles.

Is er een manier om dit te voorkomen?

Alvast bedankt

Blog (Linux-related)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DSK schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:23:
Als een gebruiker bijvoorbeeld met de oude rechten toegang had tot een map en met de nieuwe manier van werken ook, dan heeft hij na het aanpassen geen toegang meer. Pas na het opnieuw aanmelden werkt alles.

Is er een manier om dit te voorkomen?
Dat komt omdat je met hetzelfde Kerberos Ticket werkt, bij het afmelden en opnieuw aanmelden ververs je die direct.
Doe je niks, dan staat de standaard tijd op 12 uur :)

Daarom doe je dat soort acties bij voorkeur buiten de normale werktijden, of je vraagt je users uit te loggen tijdens de lunchpauze (terwijl jij lekker binnen zit te reACLlen :) )

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 09-05-2007 17:27 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:44

DSK

boeiend...

Topicstarter
Die acties doe ik normaal buiten werktijden. Kom dan gewoon wat vroeger of blijf wat langer.
Alleen, door de huidige onduidelijke rechten, staan de rechten niet onmiddelijk voor iedereen goed.
Als ik dan een telefoontje krijg van iemand die niet de goede rechten heeft, dan moet na het aanpassen de gebruiker afmelden en terug aanmelden. Niet onoverkomelijk maar wel irritant.

Misschien was er een simpele oplossing die ik over het hoofd zag.

Kerberos-ticket forceren voor vernieuwen zal wss ook wel niet zo'n goed idee zijn?
Ik weet dat dit mogelijk is bij het koppelen van Linux aan de AD, maar of het mogelijk is onder Windows?

[ Voor 9% gewijzigd door DSK op 10-05-2007 01:28 ]

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Rechten die je uitdeelt hebben meteen effect, maar groeplidmaatschap wordt inderdaad alleen bij het inloggen opgezocht en dan in het ticket gezet. Dat maakt het groepen model dat je gebruikt wat trager.

De gebruikers opnieuw laten inloggen is toch wel de makkelijkste oplossing. Alleen voor de paar die dat niet accepteren (directeuren enzo) zou je het gebruikersaccount direct de NTFS rechten kunnen geven, dat noteren en aan het eind van de dag weer weghalen. De volgende ochtend klopt het groeplidmaatschap wel en gaat alles goed.