VMware - Licentie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sonic1986
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10-2025
Beste Tweakers,

Ik draai op dit moment VMware ESX Server 3.0.1 op een HP/Compaq Proliant DL360 G2 die ik op afstand beheer met Virtual Infrastructure Client 2.0.1 in een testomgeving.

Op deze ESX server draaien twee win2k3 servers, misschien niet belangrijk maar mocht je het willen weten.

Ik heb een probleem met de licenties. Ik heb op de VMware site netjes geregistreerd en aangegeven dat ik ESX server ENTERPRISE[/url] wil testen. Na gedownload en geinstalleerd te hebben op m'n Proliant server, ga ik een SingleHost licentie met Enterprise mogelijkheden invoeren[/url].

Maar zodra ik bij de opties ga kijken die ik krijg na het invoeren van de licentie geeft deze aan dat ik een Standard licentie heb[/url], waarmee ik niet kan doen wat ik wil doen (namelijk Vmotion).

Ik heb tijdens de installatie van ESX server op m'n server niet aan moeten geven welke versie (Standard of Enterprise) ik wil gaan gebruiken. Ik neem aan dat dit wordt geregeld aan de hand van de licentie die ik invoer, of zit ik er langs?

Wat zie ik over het hoofd, ben ik vergeten of doe ik verkeerd?

Bij voorbaat dank :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sonic1986 op 30-01-2020 19:36 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Bel ze?

Anders is dit de place to be: http://www.vmware.com/community/forum.jspa?forumID=283

Ik zie nu ook dat je een host-based license file hebt, volgens mij moet je de VC license server gebruiken, en je hosts naar je license server pointen..

Maar daarnaast, volgens mij kun je altijd alleen kiezen tussen de starter en standard, en moet je dus met de hand de extra options aangeven, zoals VMotion, DRS, HA en vSMP. Enterprise is volgens mij standard, met alle opties.

[ Voor 75% gewijzigd door axis op 09-05-2007 16:47 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12

ralpje

Deugpopje

axis schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:43:

Ik zie nu ook dat je een host-based license file hebt, volgens mij moet je de VC license server gebruiken, en je hosts naar je license server pointen..
Dat zou voor je licenties toch niet uit moeten maken? Het blijven dezelfde licenties, namelijk.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• axis
ralpje schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:46:
[...]

Dat zou voor je licenties toch niet uit moeten maken? Het blijven dezelfde licenties, namelijk.
Ik dacht dat sommige opties niet werden geleverd in hostbased license files.. Maar ik heb het dus verkeerd.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Sonic1986
Bel ze?

Anders is dit de place to be: http://www.vmware.com/community/forum.jspa?forumID=283

Zodra je ze belt geven ze aan geen support te willen geven, omdat ik een test-licentie gebruik! Dan verwijzen ze inderdaad naar het community forum van VMware!

Ik heb daar nog geen topic geopend, ik had gehoopd dat iemand mij hier in het Nederlands kon helpen.

Als ik een VC license pak, geeft deze een error die aangeeft dat het geen geldige licentie is. En als dat wel zou werken, hoe moet ik dan mijn host naar mijn license server pointen? Ik kan toch maar 1x aangeven welke licentie ik wil gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door Sonic1986 op 09-05-2007 16:51 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12

ralpje

Deugpopje

axis schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:47:
[...]

Ik dacht dat sommige opties niet werden geleverd in hostbased license files.. Maar ik heb het dus verkeerd.
Mwa, wat ik zeg is niet per defnitie waar hoor :)
De VMWare server die ik laatst opgeleverd heb, gebruikt iig host-based files. Volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker!) is het bij server-based licentie dezelfde file, die je dan alleen op een andere pc / server plaatst.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Sonic1986
Maar daarnaast, volgens mij kun je altijd alleen kiezen tussen de starter en standard, en moet je dus met de hand de extra options aangeven, zoals VMotion, DRS, HA en vSMP. Enterprise is volgens mij standard, met alle opties.
Als ik voor Standard ga, krijg ik alleen de extra add-on Consolidation Backup. Daar zouden dus ook Vmotion, DRS, en HA bij moeten komen staan. Zoals je kunt zien heb ik de optie vSMP al wel tot mijn beschikking.

• axis
ralpje schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:52:
[...]

Mwa, wat ik zeg is niet per defnitie waar hoor :)
De VMWare server die ik laatst opgeleverd heb, gebruikt iig host-based files. Volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker!) is het bij server-based licentie dezelfde file, die je dan alleen op een andere pc / server plaatst.
Ik weet al sowieso dat de host-based en license-server files andere formats hebben. Ik ben 90% zeker dat als je de license-server based aanpak kiest, dat je ze er wel bij ziet staan (ik kan me herinneren dat ik thuis bij een evaluatie wel alle opties zag, maar ik kreeg van VMware ook alleen de license-server based file.)

• Sonic1986
axis schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:54:
[...]

Ik weet al sowieso dat de host-based en license-server files andere formats hebben. Ik ben 90% zeker dat als je de license-server based aanpak kiest, dat je ze er wel bij ziet staan (ik kan me herinneren dat ik thuis bij een evaluatie wel alle opties zag, maar ik kreeg van VMware ook alleen de license-server based file.)
Ik ben ondertussen al zover dat ik inderdaad de license-server based optie moet gebruiken. Ik heb nu dus lokaal een "servertje" draaien en in Virtual Infrastructure aangegeven dat ie daarmee moet connecten.

Nog steeds krijg ik nu de opties niet te zien en lijkt het erop dat ik de "Standard" versie gebruik.

Iemand anders nog ideeen wat ik over het hoofd zie?

• axis
Je kunt in de license server naar de tab Server Status gaan, en dan op de knop 'Perform Status Enquiry' klikken, dan zie je alle licenseerbare opties.. misschien staat daar: PROD_ESX_FULL, PROD_SAN, ESX_FULL_ISCSI, VC_DRS, etc.

Als je er niet uit komt, en je wilt per-se in het Nederlands geholpen worden (volgens mij moet je als je met producten als ESX werkt zoveel lezen dat de Engelse taal je wel machtig zou moeten zijn), eens op vmug.nl moeten kijken, in het forum daar wat posten.

• Sonic1986
axis schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 10:35:
Je kunt in de license server naar de tab Server Status gaan, en dan op de knop 'Perform Status Enquiry' klikken, dan zie je alle licenseerbare opties.. misschien staat daar: PROD_ESX_FULL, PROD_SAN, ESX_FULL_ISCSI, VC_DRS, etc.

Als je er niet uit komt, en je wilt per-se in het Nederlands geholpen worden (volgens mij moet je als je met producten als ESX werkt zoveel lezen dat de Engelse taal je wel machtig zou moeten zijn), eens op vmug.nl moeten kijken, in het forum daar wat posten.
Ik heb ondertussen ook een topic lopen op het VMTN Discussion Forum. Ik ben de engelse taal wel machtig, maar Nederlands is en blijft toch het makkelijkst 8)

Als ik bij die opties kijk, zie ik inderdaad dat er licenties aanwezig zijn, maar dat VC_ESXHOST, VC_VMOTION, VC_DAS en VC_DRS allemaal niet in gebruik zijn. Dat betekent dus dat ik er nu wel de licenties voor heb.

Nu is nog de vraag hoe ik ze in gebruik ga nemen?

Moet ik persee mijn servers aan een SAN hangen om Vmotion te enabelen?

• axis
Sonic1986 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:27:
[...]

Ik heb ondertussen ook een topic lopen op het VMTN Discussion Forum. Ik ben de engelse taal wel machtig, maar Nederlands is en blijft toch het makkelijkst 8)

Als ik bij die opties kijk, zie ik inderdaad dat er licenties aanwezig zijn, maar dat VC_ESXHOST, VC_VMOTION, VC_DAS en VC_DRS allemaal niet in gebruik zijn. Dat betekent dus dat ik er nu wel de licenties voor heb.

Voor VMotion heb je 2 servers nodig, die naar dezelfde shared storage kijken. Dit kan op een SAN zijn (in 98% van de gevallen ook zo), maar sinds ESX3 kan het ook op een NAS (NFS) of iSCSI volume. Wordt geloof ik niet gesupport, en zal traag zijn, maar goed, het is toch een testlab.

Zoek maar eens in die andere fora, kun je er waarschijnlijk veel over vinden.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 12:15

SpamLame

niks

Sonic1986 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:27:
[...]

Licenties als VMotion zie je pas binnen de properties van je ESX in VC op het moment dat dit mogelijk is, lees meer dan 2 ESX-en in je farm.

Jij gebruikt 1 server en ziet daarmee alleen de licenties die je daarmee gebruiken kunt.
Van de ene kant verwarrend, want waar zijn je licenties nu? Maar van de andere kant te begrijpen (althans ik) want waarom VMotion laten zien terwijl dit niet mogelijk is. Die status check met de licentiesserver is samen met inkijken van de lic bestanden, de enige manier om te zien wat je aan licenties hebt als je denkt dat er iets niet klopt in de VC overzichten. Zodra jij een 2de (of 3 of etc) ESX in gebruik neemt, zul je zien dat bij allen opties als VMotion, DRS beschikbaar komen zodra je voldoet aan de requirements.
Het plaatje vd qoute
Afbeeldingslocatie: http://www.van-oss.nl/vmware/licentie.jpg
Ongeacht de licenties die je (niet) hebt, geeft ESX alleen maar die 3 opties. Dat daar geen Enterprise in staat zegt dus niks.

En SAN is niet verplicht voor VMotion etc., het moet shared storage zijn. Ja SAN is shared, maar NAS & NFS zijn dat ook. In jou geval wellicht een NFS server in richten voor testdoeleinden maar als je beschikking hebt over een NAS doos of SAN scheelt je dat de inrichting van NFS (+ dat het ook wat veiliger is)

Overigens heb je voor VMotion wel een dedicated (V)LAN nodig ofwel 2 NIC's per ESX minimaal.

Check eens de VMTN Technical Paper Directory http://www.vmware.com/vmtn/resources/cat/91,100
waar veel te vinden is over VI3

vSMP is iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Hoewel ik het niet uit eerste hand heb, heb ik begrepen dat als je vSMP gebruikt, de VM beide /alle geconfigureerde CPU's claimt/ timeslices voor reserveerd ook al heeft de VM maar werk voor 1 CPU. DIt gedrag kan resulteren in een slechter performerende VM dan wanneer je diezelfde VM als Single CPU uit zou rusten..

[ Voor 21% gewijzigd door SpamLame op 13-05-2007 10:28 ]

• jpistoor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09-2025
Idd, je hebt maar 1 host lees ik uit je verhaal, voor vmotion heb je er minimaal 2 nodig in 1 cluster. Tevens heb je dan ook een virtual center server nodig; zonder vc geen vmotion nl!
Pagina: 1