[VOIP] Slechte kwaliteit Vigor 2800 icm Budgetphone

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik heb nu een paar maanden VOIP via een Vigor 2800 en als SIP provider Budgetphone. De werken opzich is redelijk, alleen is de kwaliteit van de spraak erg slecht.

Als ik praat, dan hoor ik mijzelf terug. Vaak hoor ik ook nog een ruis als iemand praat, en dat maakt het onverstaanbaar en moet ik keer op keer vragen of men het wil herhalen.

Nu heb ik meerdere malen met de Support van Draytek gemaild en ze hebben mij aangeraden wat instellingen te veranderen:

VoIP => Phone Settings

Ik heb bij "Codecs" naast Prefer Codec G.711MU (64Kbps) geselecteerd en Single Codec aangevinkt zodat de router zelf uitmaakt welke codec hij gebruikt, en niet Budgetphone.

Bij Packet Size heb ik de waarde op 30ms moeten zetten.

Deze instellingen hebben niets geholpen!

Verder is vaak het geval dat ik bepaalde nummers niet kan bellen. Bijvoorbeeld mijn eigen 06. De ene keer doet ie het prima, maar de andere keer krijg ik gewoon een ingesprekstoon... heel vaag.

Ik heb een ADSL verbinding van TweakDSL. De snelheid hiervan is 10 mbit down en 1 mbit up.

Wie heeft er veel verstand van VOIP en zou mij willen helpen?

• WiNlUx
Nobody?

Ik ben intussen ook aan het kijken naar andere VOIP aanbieders.

Zij er misschien nog meer mensen die problemen ervaren met Budgetphone?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik zie dat deze router vlan's ondersteund. Wat je zou kunnen proberen is om het voice en datalan te scheiden ,zodat eventueel broadcast verkeer niet meer het voicelan kan hinderen en daardoor dus een constantere bandbreedte krijgt.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 23:14
Ik heb een usb telefoontje van Toshiba voor VOIP dingen, en daar hoor ik mezelf ook een heel klein beetje in met vertraging van iets van 0,7 sec.
Geluid is echter wel erg goed, klinkt volgens mij beter dan de gewone telefoon. Geen ruis oid. in ieder geval. :)

Verwijderd

Probeer eens om een account aan te maken bij voipbusters.com
Dit is gratis en je kunt 30 testgesprekken voeren van 5 minuten naar o.a. vaste nummers in Nederland.
Mijn ervaring met de geluidskwaliteit van voipbusters is (tot op heden) uitstekend.
Als dit wel goed werkt, weet je dat je het bij je VOIP provider moet zoeken. Is het met VoipBusters ook slecht dan kun je verder kijken naar codes, QoS, bandbreedte etc.

Verwijderd

IK heb dezelfde soort problemen als Winiux.Budgetphone heeft mij een trace gemaild met hetgene waar ik naartoe heb gebeld en waarom ik daar geen contact kon krijgen.Reden was dat er telkens een 0 of een ander cijfer te weinig was gedraaid en ja dan is het logisch dat het niet werkt.Ik heb naar de draytek dezelfde als Winiux namelijk ook een Vigor 2800 en bij status gekeken als ik dan bel met mijn telefoon waar de nummers al in staan voor geprogrammeerd kan ik zien dat er regelmatig gewoon cijfers tussen uit vallen.m.a.w. de draytek doet niet helemaal precies wat 'm opgedragen word en of dat nu een softwarefout is ik vermoed het namelijk wel.Het geluid op budgetphone kan mij overigens ook niet bekoren veel echo.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:28:
IK heb dezelfde soort problemen als Winiux.Budgetphone heeft mij een trace gemaild met hetgene waar ik naartoe heb gebeld en waarom ik daar geen contact kon krijgen.Reden was dat er telkens een 0 of een ander cijfer te weinig was gedraaid en ja dan is het logisch dat het niet werkt.Ik heb naar de draytek dezelfde als Winiux namelijk ook een Vigor 2800 en bij status gekeken als ik dan bel met mijn telefoon waar de nummers al in staan voor geprogrammeerd kan ik zien dat er regelmatig gewoon cijfers tussen uit vallen.m.a.w. de draytek doet niet helemaal precies wat 'm opgedragen word en of dat nu een softwarefout is ik vermoed het namelijk wel.Het geluid op budgetphone kan mij overigens ook niet bekoren veel echo.
Misschien QoS?Met deze techniek kun je bepaald verkeer over lijn proriteiten meegeven (is nodig voor VOIP). De meeste routers hebben wel QoS

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 11-05-2007 18:03 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > IH

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

QOS oftewel quality of source regelt dat er genoeg bandbreedte is voor hetgene waarvoor die is ingesteld.Heeft volgens mij weinig te maken met het feit of het telefoontoestel wel goed met de draytek communiceert.

• Qpad
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 16:28
Volgende bericht gekopieerd van de Draytek site:

Quality of Service:

De QoS-functie zorgt ervoor dat datastromen, zowel inkomend als uitgaand, met een bepaalde prioriteit worden behandeld.
Er kan bijvoorbeeld per poort of per IP adres de bandbreedte worden aangeven. Quality of Service (QoS) zorgt eveneens voor gegarandeerde VoIP kwaliteit.
De toepassing van QoS garandeert dat overige datastromen, zoals HTTP en FTP, geen invloed hebben op de kwaliteit van het telefoongesprek.
Voor de toepassing van QoS voor VoIP is geen configuratie nodig.

Bovenstaande geldt zowel voor de 2700 alsmede 2800 series.

Verwijderd

Is er al verbetering in geluids kwaliteit? Ik zit namelijk te dneken om de draytek 2800v aan een MKB bedrijf te adviseren. Maar als de slechte kwaliteit aan de draytek router licht, is dat wellicht minder verstandig.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:28:
is het niet zo dat telefoon gewoon te snel uitkiest dat je voip provider of je modem het niet bij kan houden. Ik heb dat hier ook snelkeuzes in me B&O telefoon missen soms wel is een cijfer. In me panasonic dect toestel is er niets aan de hand die kiest altijd goed. Als ik in het B&O toestel tussen elke cijfer een pauze programmeer gaat dit wel goed.

Verwijderd

Het zou best kunnen dat mijn telefoon te snel uitkiest.Het is een Siemens dect toestel ( alweer een oudje inmiddels) en waarschijnlijk heeft budgetphone daar problemen mee want als ik bijvoorbeeld freecall als default kies is er niets aan de hand.Mijn huidige configuratie is dat de binnenkomende telefoontjes via een kpnlijn (belbudget) verlopen en de uitgaande over voip.Als iemand mij opgebeld heeft dan staat het nummer in de telefoon en als ik dan terug wil bellen hoef ik alleen maar een knop in te drukken om te bellen(maar ja het gaat jammergenoeg niet helemaal zoals ik zou willen dat het gaat).

Verwijderd

mijn Voipbuster is prima via zowel mijn Draytek 2200V (VOIP met lifeline) als via mijn Zyxel 2602HW-D1A (Tiscali). Met een Linksys 3000 is Voipbuster ook prima.
Ik heb als Primary Compression Type G-729 en niet de 711A.
Mijn Tiscali voipaccount is met dezelfde instellingen duidelijk slechter.... ook veel meer echo.
PS: mijn Draytek is inmiddels wat overcompleet geworden, heb nu 3 voips.... was er erg aangehecht maar mag nu weg als er een redelijke prijs voor komt; prima spul (3 sips na update firmware mogelijk). (PB zie profiel woonplaats...)

• WiNlUx
Beste mensen,

Het is weer een enige tijd geleden dat ik dit topic heb gestart, maar ik heb inmiddels het e.e.a. geprobeerd en ondervonden.

Ik heb sinds anderhalve week TweakPHONE. Gewoon om te proberen, en daarnaast draai ik met budgetphone. Ik merk dat het met Tweak iets beter is maar zeker niet veel!

Zodoende heb ik het een weekje geprobeerd, en vandaag maar eens contact opgenomen met Draytek. De meneer van de 1e-lijns support kon mij niet verder helpen. Hij heeft hier nog nooit van gehoord en hij raadde mij aan om een mailtje te sturen aan support van Draytek.

Dit ga ik dan ook zometeen doen, maar ik ben gewoon bang dat het aan de router zelf ligt.

Ik houd jullie op de hoogte.

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 10:49
WiNlUx schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:33:
Beste mensen,

Het is weer een enige tijd geleden dat ik dit topic heb gestart, maar ik heb inmiddels het e.e.a. geprobeerd en ondervonden.

Ik heb sinds anderhalve week TweakPHONE. Gewoon om te proberen, en daarnaast draai ik met budgetphone. Ik merk dat het met Tweak iets beter is maar zeker niet veel!

Zodoende heb ik het een weekje geprobeerd, en vandaag maar eens contact opgenomen met Draytek. De meneer van de 1e-lijns support kon mij niet verder helpen. Hij heeft hier nog nooit van gehoord en hij raadde mij aan om een mailtje te sturen aan support van Draytek.

Dit ga ik dan ook zometeen doen, maar ik ben gewoon bang dat het aan de router zelf ligt.

Ik houd jullie op de hoogte.
Ik gebruik zelf een draytek 2900, in combinatie met TweakPhone, al vanaf het moment dat TweakPhone nog geen Tweak naam had.

Het enige advies wat ik kan geven is: koop een fatsoenlijk telefoontoestel. Dit scheelt echt stukken.

De grootste problemen die ik met VoIP in het algemeen ben tegen gekomen zijn echo problemen en die worden voornamelijk veroorzaakt door telefoons waar het microfoon en het speaker gedeelte niet goed genoeg is afgeschermd. TweakPhone kent zelf namelijk echo cancellation, waarbij in enkele seconden de echo vrijwel volledig weg moet zijn.

Zelf heb ik hier een motorola zet van de kijkshop en dat werkt al 2 jaar fantastisch. Een AEG zetje, van dezelfde kijkshop gaf een minder resultaat.

Op de beursstand in 2005 had Tweak bij wijze van aankondiging 2 telefooncellen staan. Ondanks de beurslawaai was het mogelijk om in deze houten telefooncellen te bellen (en gebeld te worden) op basis van 2 toestellen die we gekocht hadden bij een primafoon winkel. Toestellen welke we eerst in gangbare bouwmarkt worden geleverd hebben ook niet die kwaliteit.

DrayTek is echt een aanrader voor VoIP.

Verwijderd

Het is voor mij lastig om allerlei telefoontoestellen uit te gaan proberen.Ik denk niet dat er veel wnkels zullen zijn die daar aan mee werken.
Pagina: 1