Toon posts:

advies gevraagd voor budget laptop max 700,-

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enige tijd opzoek naar een laptop voor mijn studie en vrij tijd.De laptop moet draagbaar zijn omdat ik hem bijna elke dag nodig heb op school, dus een 17" model is uitgesloten.

De laptop zal voornamelijk gebruikt worden office doeleinden:
-tekst verwerken, browsen.
- Eens in de zoveel tijd, voor een project een beetje scripten/programmeren (php,java)
- lan en wlan onboard :P (zit niet op mijn huidge laptop)
Voor de rest een keertje film kijken. Spelletjes doe ik bijna nooit meer, en als ik een keertje daar zin in heb dan heb ik nog altijd mijn Desktop. Budget ligt rond de 700 euro,-

Ik wilde eerst een krachtige laptop en budget lag rond de 1000. Dit was tot ik een oude compaq armada 110 kreeg, toen heb ik gezien dat ik het in principe daar ook al mee kon doen. Het betreft hier een 700mhz celeron met een 10gb hd en 320 mb aan ram, geen lan en wlan aan board dus alles met pcmcia kaarten wat op op den duur gaat vervelen. Ook begin ik me te storen aan het beelscherm wat nogal onrustig is, leest zeker niet prettig. HD is ook een beetje aan de krappe kant met een dualboot systeem (debian,xp).

Het hoeft dus geen krachtpatser te zijn, want voor alles wat ik niet met de laptop kan daar heb ik mijn desktop voor. Een lange batterij tijd is fijn, maar 1,5 uur is meer dan zat (gemiddelde college) voor de rest heb ik hem aan 't net.

na een aantal productsurveys en oude post (budget laptop) en natuurlijk google heb een waslijstje samengesteld:
1. Lenovo 3000 C200 :
-Intel Celeron M 420(1.6GHz)
-512MB RAM
-40GB 5400rpm HD
-15in 1024x768 LCD
-Intel 950
-CDRW/DVDRW
-802.11bg wireless
-10/100 Ethernet
-IEEE 1394
-6c Li-Ion batt
-Intel GMA 950 grafische adapter
WinXP Home

Toshiba m70-215 :
-Intel Pentium M 740 (1,73 GHz), 2 MB Cache, 533 MHz FSB
-15.4" TFT WXGA (1280x800, 16:10) colour screen
-512MB (1 x 512MB) DDR2 PC533
-80GB SATA 5400 rpm
-Intel® 915 GM 128mb
-DVD +/- RW
-lan,wlan
Windows XP Home MULI

Fujitsu Siemens AMILO Pro V3505:
-AMILO Pro V3505
-Intel Core Duo T2250 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
-1GB (2 x 512 MB) DDR2 PC533
-80GB SATA 5400 rpm
-15.4" WXGA TFT, DVD±RW dual layer
-Intel GMA 950 grafische adapter
Windows Vista Business

De reden dat deze 3 mijn lijstje hebben gehaald is omdat ze natuurlijk in mijn budget zitten en ze zijn alle drie te koop bij mijn locale pc-boer. Het laatste vind ik vooral gemakkelijk i.v.m. garantie en service, gewoon langs gaan.

Nou komt de vraag, welke zouden jullie me adviseren voor de doelen waar ik hem voor wil gebruiken?
Ik sta ook open voor andere configuraties die jullie me evt willen adviseren, wel binnen het budget natuurlijk.

Verwijderd

dat is duidelijk de fujitsu siemens, met de volgende argumenten:

1 Het is de enigste in de reeks met 1 gig geheugen.

2 Het heeft de beste vga van de 3 (samen met de lenovo)

3 En hij heeft de beste processor

4 tevens is het gewoon een goed en degelijk merk, hij zal niet zomaar uit elkaar vallen

suc6 met de aankoop ;)

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Idd de Fujitsu Siemens, enige nadeel (voordeel?) daarvan is dat er Windows Vista bij zit, dan word die 1GB geheugen gelijk weer teniet gedaan ;)

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
ik heb zelf ook een FS uit de AMILO serie en kan je uit ervaring vertellen dat het hele degelijke laptops zijn. Verder is het qua systeemspecs ook gewoon de beste keus.

Dus, op naar die boer en halen die AMILO

Verwijderd

Topicstarter
BlackBull schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:30:
ik heb zelf ook een FS uit de AMILO serie en kan je uit ervaring vertellen dat het hele degelijke laptops zijn. Verder is het qua systeemspecs ook gewoon de beste keus.

Dus, op naar die boer en halen die AMILO
Jij bent toch niet die aardige verkoper van de pc zaak om de hoek he :P .. nee hoor grapje. Zelf twijfel ik tussen de Fujitsu siemens en de leonovo. De Fujitsu heeft een beter proc en 512 meer, maar goed.. ik vraag me af of dat veel uitmaakt voor waar ik hem wil gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:23:
4 tevens is het gewoon een goed en degelijk merk, hij zal niet zomaar uit elkaar vallen
De Fujitsu die ik heb (2 maand ofzo) is de laatste waar ik ooit mee werk, het moet zijn dat die amilo pro steviger is dan de gewone amilo (mijne is een pi1536, kostte iets van een 1300€), maar die is in ieder geval rommel.

- Het scherm is zo zwak dat je er geen kilo gewicht op kan leggen of je ziet het zo doorbuigen.
- Als ik rechts op het scherm tik in gesloten toestand maakt hij amper lawaai, zoals het hoort. Doe ik hetzelfde links dan rammelt er iets in mijn laptop (geen idee wat het is overigens)
- Als ik tijdens het typen toevallig licht mijn handpalm laat rusten op de laptop (en daarbij dus ook op het stukje waar de scroll inzit) neemt hij de helft van mijn ingedrukte letters niet meer. Ik moet dus telkens het touchpad uitzetten met dat knopje erboven...
- Batterij is werkelijk niets waard, bij 3D tekenen (cpu ongeveer ene 30% belast) haal ik er 40a45 minuten uit op batterij.

Bij mij komt er dus niets anders meer in huis dan IBM / Sony (die maken nl ook sterke laptops) / Dell. Ik wil trouwens niet weten wat een acer is, als FS al als kwaliteitsmerk aanzien wordt :?

edit; ibm = lenovo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit; ibm = lenovo.
klopt. Had een beetje research gedaan. Ik geloof dat het een chinees fabrikant is die de notebook tak van ibm had overgenomen. En wat betreft de laptop, wij hebben totaal verschillende eisen. Batterij tijd van 45 minuten is niet gek als je cpu intensieve taken als 3d modelen doet vind ik. Dat van de bouwkaliteit vind ik een beetje jammer, want hij moet toch wel een jaartje of 2/3 meegaan.
Van de lenovo weet ik iig dat het met de bouwkalitiet goed zit, een collega van mij heeft er eentje.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:02:
[...]
De Fujitsu die ik heb (2 maand ofzo) is de laatste waar ik ooit mee werk, het moet zijn dat die amilo pro steviger is dan de gewone amilo (mijne is een pi1536, kostte iets van een 1300€), maar die is in ieder geval rommel.

- Het scherm is zo zwak dat je er geen kilo gewicht op kan leggen of je ziet het zo doorbuigen.
- Als ik rechts op het scherm tik in gesloten toestand maakt hij amper lawaai, zoals het hoort. Doe ik hetzelfde links dan rammelt er iets in mijn laptop (geen idee wat het is overigens)
- Als ik tijdens het typen toevallig licht mijn handpalm laat rusten op de laptop (en daarbij dus ook op het stukje waar de scroll inzit) neemt hij de helft van mijn ingedrukte letters niet meer. Ik moet dus telkens het touchpad uitzetten met dat knopje erboven...
- Batterij is werkelijk niets waard, bij 3D tekenen (cpu ongeveer ene 30% belast) haal ik er 40a45 minuten uit op batterij.
Voor mijn vriendin heb ik eind 2003 een FS Amilo aangeschaft. Model is mijn even ontglipt.. een Centrino model, Pentium M, 512MB, 80GB HDD, 15" TFT, DVD+RW, the works.. voor 1400 euro. Wat geen gekke prijs was maar echt goedkoop ook niet.

Punt nummer 1 - jazeker, bekend probleem.

Maar mag ik toevoegen dat:

- na 2 jaar de schanieren vervangen moesten worden omdat deze compleet gescheurd waren
- er scheuren in de behuizing zijn ontstaan wat echt super zwak plastic is
- na 2 jaar de accu gewoon aan gort is. Na 30 minuten zonder netspanning is het ding dood
- na 4 jaar de accu helemaal dood is. Zonder netspanning werkt het ding gewoon niet
- na 3 jaar het keyboard vervangen is omdat de helft van de toetsen niet meer reageerde

De laptop wordt alleen maar in huis gebruikt (woonkamer, slaapkamer) door mijn vriendin .. voor wat internetten, email, brieven schrijven. En geloof me, ze gaat heel voorzichtig met d'r spullen om. Die laptop is nooit gevallen, van de trap geknalt, etc. Ook openen en dicht doen van de laptop is altijd heel normaal gebeurd.

We zijn beide heel erg teleurgesteld in de kwaliteit, stevigheid en bouw van de laptop. December 2003 is wellicht ook al weer bijna 4 jaar terug en enig slijtage kunnen we begrijpen maar dit is echt te gek.

Wat dat betreft komt FS er gewoon niet meer bij ons.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
Kijk anders ook eens naar Asus. Dan heb je ook gelijk 2 jaar garantie.
Bijvoorbeeld deze: 1GB, vista home premium, 2 jaar garantie, ingebouwde webcam, dual layer dvd brander, ati x1100. Voor 635. (en voor de garantie die je anders op de hoek hebt hoef je het ook niet te laten; 2 jaar pick up en return zit erbij).

Over fujitsu: zie verhaal hierboven of dit (=HK)

[ Voor 47% gewijzigd door marteltor op 09-05-2007 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:11:
Kijk anders ook eens naar Asus. Dan heb je ook gelijk 2 jaar garantie.
Bijvoorbeeld deze: 1GB, vista home premium, 2 jaar garantie, ingebouwde webcam, dual layer dvd brander, ati x1100. Voor 635. (en voor de garantie die je anders op de hoek hebt hoef je het ook niet te laten; 2 jaar pick up en return zit erbij).

Over fujitsu: zie verhaal hierboven of dit (=HK)
Ik krijg een error wanneer ik op die link klik. En die asus is helemaal niet verkeerd, 2 pick up en return is ook nog eens ideaal.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
Dat betekent dat je nog geen toegang hebt tot het huiskamer subforum. Niks om je zorgen over te maken ;) In ieder geval is het een topic waar iemand klaagt over slechte service van Fujitsu.

Als je iets meer te besteden hebt kun je ook hiernaar kijken:
andere asus laptop
of als je echt goedkoop, maar compleet wilt

[ Voor 47% gewijzigd door marteltor op 09-05-2007 18:13 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
babbaloerie schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:27:
Idd de Fujitsu Siemens, enige nadeel (voordeel?) daarvan is dat er Windows Vista bij zit, dan word die 1GB geheugen gelijk weer teniet gedaan ;)
Valt best mee, als je de geheugenvretende zaken uit zet is daar prima met 1 GB mee te werken. Bovendien, als je na een jaartje of twee meer nodig hebt koop je wat geheugen bij, dat is tegen die tijd ook niet echt duur meer, terwijl een Vista licensie echt niet goedkoper wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 09-05-2007 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dreamvoid schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 19:09:
[...]

Valt best mee, als je de geheugenvretende zaken uit zet is daar prima met 1 GB mee te werken. Bovendien, als je na een jaartje of twee meer nodig hebt koop je wat geheugen bij, dat is tegen die tijd ook niet echt duur meer, terwijl een Vista licensie echt niet goedkoper wordt.
Een OS vind ik eigenlijk niet zo interessant. Heb hier namelijk 2 legale xp pro's,en 1 win2kpro. Vista hoef ik niet meteen te draaien, xp is meer dan voldoende voorlopig omdat ik sindskort linux(debian) draai en steeds meer dingen daarin doe.

Het valt me op dat asus zo'n beetje de enige is die standaard pickup&return van 2 jaar aanbiedt, wat ook niet onbelangrijk is.

Ondertussen heb ik deze laptop gevonden Het is een lenovo, net iets boven het budget maar absoluut niet verkeerd. Heb er ook al een review van gevonden en enige minpunt was dat hij toch net iets dikker was dan de meeste in dat segment. Is dit wat?

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik heb een acer laptop gekocht, een paar maanden geleden voor 600 euro nieuw. Het is een acer 3620 alles zit er op. Ik gebruik deze laptop voor mijn informatica studie dus ook voor het programmeren. Het grafische gedeelte in de laptop is ook goed voor elkaar. Als ik jou was zou ik ook een acer kopen.

Windsoft

Verwijderd

Topicstarter
JoostMartijn schreef op zondag 13 mei 2007 @ 02:54:
Ik heb een acer laptop gekocht, een paar maanden geleden voor 600 euro nieuw. Het is een acer 3620 alles zit er op. Ik gebruik deze laptop voor mijn informatica studie dus ook voor het programmeren. Het grafische gedeelte in de laptop is ook goed voor elkaar. Als ik jou was zou ik ook een acer kopen.
hmm.. heb de specs gechecked, niet slecht en de prijs is ook nog een gunstig, maar over acer lees ik tot nu toe niet veel positiefs over.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Wat ook een heel nette laptop is, is de Toshiba Satellite L30. Heb die aan een vriendin aanbevolen. Er zit een zeer degelijk scherm op, vind ik. Daarnaast ziet de laptop er netjes uit, niet overdreven plastic. En hij is te koop bij de meeste grote ketens (bijvoorbeeld Dynabyte) en waarschijnlijk ook wel bij de lokale pc-boer.
Pagina: 1