[Vista] Traag met Intel 945 chipset

Pagina: 1
Acties:
  • 1.240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo,

ik heb op mijn spiksplinternieuwe pc Windows Vista Ultimate, samen met XP geinstalleerd (dual boot). In XP draait alles perfect. Alles werkt zeer snel, zoals je ook mag verwachten. Vista echter draait als dikke stront door een trechter. Wanneer ik Firefox oproep, duurt het 5-10 sec voordat het opstart. Wanneer ik met Bitcomet iets download met 1200 kb/s, dan is de CPU utilization rond de 90%. Wanneer ik tijdens het afspelen van muziek een venster verplaats begint het geluid te kraken. Een normaal filmpje fullscreen afspelen is zelfs al te zwaar. Vaak moet ik programma's handmatig via de task manager afsluiten, omdat ze te lang niet reageren. Het Media Center gedeelte is helemaal om te huilen. Eigenlijk alles waarbij ik meer dan één ding tegelijk doe is drama.

Mijn specs:
Asrock Conroe-945 mobo
2 GB DDR2
Asus NVidia 7300 met hieraan twee monitoren
320 GB 7200 Seagate Barracuda 10 SATA
160 GB Maxtor PATA
Celeron D 2,8 Ghz

Wat ik heb geprobeerd:
- in bios instellingen veranderd die ervoor zorgen dat hij terugschakeld wanneer cpu niet wordt gebruikt. Dit scheelde enorm, maar niet genoeg
- alle nieuwste drivers voor zowel videokaart als chipset geinstalleerd, van NVidia en Intel tot de eigen drivers van Asrock
- prestatiemanager van Vista bekeken, score is 3,0 , maar dit wordt veroorzaak door de grafische snelheid in spellen (en die speel ik niet).
- fouten bekeken in de logbestanden. Hierin staan alleen de afgesloten programma's die ik gekilled had via de taskmanager. Voor de rest niets kunnen detecteren.
- lichte instellingen gebruikt => beste prestaties
- indexeren is al voltooid

Heeft iemand misschien een tip? Op deze manier valt echt niet met het systeem te werken.

Alvast bedankt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Klinkt als driver probleem. moederbord vista ready? en drivers geinstalleerd?

• wcduck
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op. Het moederboard is Vista ready. Op de bijgeleverde cd-rom staan zelfs de Vista drivers. Alle drivers die er zijn heb ik geinstalleerd, en nog wel de laatste ook (zowel via de asrock site als van de bakker: Intel).

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Staan de harde schijven niet per ongeluk op PIO ofzo?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ChkDsk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

ChkDsk

Beter laat dan morgen

Intel inf driverpakketje nog ns opnieuw installeren kan soms ook helpen. Drivers en Vista mogen eigenlijk (nog) niet in 1 zin genoemd worden. ;)

• wcduck
  • Niet online
ChkDsk schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:17:
Intel inf driverpakketje nog ns opnieuw installeren kan soms ook helpen. Drivers en Vista mogen eigenlijk (nog) niet in 1 zin genoemd worden. ;)
Ik ga het direct (nogmaals) proberen, thanks.

Nu nog een noob-vraagje: waar stel je de POI in van de harde schijf? Ik heb bij apparaatbeheer gekeken, bij zowel de controller als de harde schijven zelf maar daar kon ik niets vinden. De prestatie-index van mijn harde schijf is trouwens 5.7 , niet slecht al zeg ik het zelf.

Ik ben nu met bitcomet is met 200 kb/s aan het downloaden en het zorgt voor een load van 40%. Echt niet fijn.

• wcduck
  • Niet online
Wat een toeval, sinds vandaag is er weer een nieuw driverpakketje uit van Intel. Dit scheelt enorm. Hij is een stuk vlotter. Thanks for the tip. De eerste keer toen ik het installeerde kreeg ik wel een freeze (de eerste in Vista). Toch is hij nog niet gewoon snel zoals ik mag verwachten. Illustrator CS3 opstarten duurt nog een minuut, en een random scherm oproepen (bijvoorbeeld verkenner) duurt ook nog te lang. Bitcomet heeft ook nog steeds de belachelijk hoge belasting.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wcduck schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:41:
Wat een toeval, sinds vandaag is er weer een nieuw driverpakketje uit van Intel. Dit scheelt enorm. Hij is een stuk vlotter. Thanks for the tip. De eerste keer toen ik het installeerde kreeg ik wel een freeze (de eerste in Vista). Toch is hij nog niet gewoon snel zoals ik mag verwachten. Illustrator CS3 opstarten duurt nog een minuut, en een random scherm oproepen (bijvoorbeeld verkenner) duurt ook nog te lang. Bitcomet heeft ook nog steeds de belachelijk hoge belasting.
Dat klopt niet, hoor, het zou een stuk vlotter moeten.

Over Bitcomet kan ik weinig zeggen, misschien is het wel voor XP geprogrammeerd of zit er een memory-leak in ofzo :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

je cpu is ook niet echt top. Celeron :z Mischien ligt het aan de dual boot. zou kunnen proberen alleen vista te kunnen installeren

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• wcduck
  • Niet online
Oef, dat zou wel erg rigoreus zijn. Dan moet ik alles opnieuw installeren. Het valt ook op dat Vista na verloop van tijd ook steeds trager wordt. In het begin is hij een stuk sneller dan na een half uur. Ik heb Photoshop getest in Windows XP: 13 sec. Toch wel een verschil met die minuut van Illustrator in Vista.

Die Celeron is volgens Microsoft snel genoeg. In september koop ik een Core 2 duo, daar had ik momenteel het geld niet voor. Ik betwijfel alleen of het uit zal maken in snelheid.

Pagina: 1