Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nokia E70 of E61i?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een telefoon met PDA-functies. Op het eerste zicht lijkt er amper verschil tussen de functies van de Nokia E70 en E61i. Zijn die er überhaupt wel?

Hét grote verschil is natuurlijk het keyboard: uitklapbaar of niet? Wat is het meest handige?

Voor mij ook wel belangrijk: Zijn beide toestellen in "azerty" te krijgen?

Beide zitten in dezelfde prijsklasse, maar waarmee krijg ik het meeste waar voor mijn geld?

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
Ik heb zelf de Nokia E70 en moet zeggen dat ik het uitklapbare toetsenbord echt handig is. Zeker omdat het toestel WLAN heeft en je op internet even snel een domeinnaam of een iets langer stukje tekst wilt typen. Dit gaat natuurlijk een stuk sneller zo.

Nadeel is wel dat het toestel redelijk groot is.

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

Topicstarter
cdgrit schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:17:
Ik heb zelf de Nokia E70 en moet zeggen dat ik het uitklapbare toetsenbord echt handig is. Zeker omdat het toestel WLAN heeft en je op internet even snel een domeinnaam of een iets langer stukje tekst wilt typen. Dit gaat natuurlijk een stuk sneller zo.

Nadeel is wel dat het toestel redelijk groot is.
Als je de afmetingen vergelijkt lijkt mij de E70 zelfs net iets kleiner, maar wel wat dikker, dan de E61i

E61i
Lengte 11,7 cm
Hoogte 1,2 cm
Breedte 7 cm
Gewicht 150 gram

E70
Lengte 11,7 cm
Hoogte 2,2 cm
Breedte 5,3 cm

Ik heb op de nokia website eens de vergelijking gedaan en vind geen enkel verschil in functies of toepassingen? Dus enkel het toetsenbord zou mij voor de ene of de andere moeten doen beslissen?

• zugzug
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 22:09
Yep, en de grootte van het scherm verschilt ook. De e61i heeft een groter scherm en hoeft niet "om te klappen" als het om het toetsenbord gaat, wat weer een extra handeling is. Hij is dus wat toegankelijker om direct data in te voeren. Nadeel is dat je wel met een "rare" telefoon loopt en dat mensen op zullen kijken. Ook is bellen van nummers met de kleinere toetsjes van het toestenbord van de e61i ietwat lastiger met de grotere knoppen van de e70.

Ik heb nu de e61, hij bevalt goed maar ik denk dat ik bij opnieuw kiezen voor de e70 zou gaan, omdat ik in de meeste gevallen toch alleen snel iets wil checken of een nummer wil bellen. Bij andere taken ga je er toch wat meer voor zitten, dus dan is openklappen geen probleem.

Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De dikte kan wel enorm uitmaken in hoe lomp hij voelt. Mijn MDA Compact III is praktisch even groot als een MDA Vario (II), maar lijkt veel slanker en lichter doordat hij een halve centimeter dunner is ofzo (de MDA Vario heeft ook een uitschuifbaar tobo, de Compact III niet). Ook de eten X500 lijkt in het echt veel lomper, terwijl die ook op papier niet veel dikker lijkt.
Het handigst lijkt me dus om de apparaten in het echt te gaan bekijken en voor je zelf uit te maken of je de dikte vindt opwegen tegen de voordelen van een vast toetsenbord.

Verwijderd

Topicstarter
gwystyl schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:30:
Het handigst lijkt me dus om de apparaten in het echt te gaan bekijken en voor je zelf uit te maken of je de dikte vindt opwegen tegen de voordelen van een vast toetsenbord.
Dat was ik zowiezo van plan, maar eerst mij hier laten adviseren door de experts en gebruikers.

Er is ook nog een gevoelskwestie: de E70, is naar gsm-normen, al een tijdje op de markt. De E61i is fonkelnieuw. Beetje lullige denkpiste, maar ze speelt wel mee 8)7

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01
e61i=e61 + camera. e70 heeft camera. sw is identiek, firmware ook (beiden v3)

Verwijderd

Topicstarter
Op www.pdatotaal.info volgende vergelijking gevonden tussen de E61 (vorig model) en de E70.

E70
Voordelen:
Camera. Gebruik je toch als die er eenmaal is, mis je bij afwezigheid. Uitstekende printkwaliteit op formaat 10x15 cm, gewoon bij de Hema!
Toetsenbord gebruik je alleen als echt nodig, snel websurfen, raadplegen PIM's (agenda, notes, contacts) gaat sneller met de "duim" dan met een compleet toetsenbord.
Toetsenbord voldoet redelijk, aanwezigheid is een groot voordeel tov normale smartphones.
UI maakt optimaal van hoge resolutie, ook al is het scherm relatief klein.
Standaard Nokia steker voor lader.

Nadelen:
Met stip: Batterij verbruik. Bij intensief gebruik UMTS en Wifi is het na 6-10 uur op. Voor mij in de praktijk echt te weinig werktijd. Zeker wanneer opengeklapt en je werkt aan Documenten met toetsenbord verlichting aan.

E61
Voordelen.
Plat! Weliswaar breed, maar plat is beter dan klein en dik in de praktijk. Past daardoor ook uitstekend in kontzak, maar ook in strakke spijkerbroek, beter dan E70
Batterijverbruik: dezelfde krachtcentrale als in N9500. 2 dagen zwoegen: "no problem".
Groot, breed scherm. Veel apps maken hier niet optimaal gebruik van helaas, ook build in S60 functies zoals Todayscherm. Moet beter (groter) kunnen. Nu twee totaal verschillende grootte lettertypen in één scherm. Niet prettig. Agenda maakt gelukkig weer wel goed gebruik van het grote brede scherm, en is daardoor weer overzichtelijker dan die op de E70.
Webbrowsen: ik ken geen betere PDA voor mobiel webbrowsen. Op geen enkel platform!
Prima werkend toestenbord! Twee handig te bedienen, maar ook met een hand. Voor de E70 is altijd twee handen nodig. Vraagt wel iets langere leercurve door dubbele functies.
One touch inbox of email button: Fantastisch!

Nadelen:
nieuw stekkertje: klein, en dus bye bye accesoires als headset etc. Altijd een converter stekkertje mee, gelukkig meegeleverd. (dit wordt wel de nieuwe power interface, accesoires volgen met dezelfde aansluiting)
Voor sommige applicaties een beetje buggie: niet alle applicaties zijn geoptimaliseerd voor het nieuwe schermformaat. Biedt soms verrassende layouts ;) *
Nummeriek toetsenbord in sommige situaties moeilijk te lezen tov E70. (nummers intoetsen). En soms zeer onlogische plaatsing van tekens tegenover het meer standaard Qwerty bordje van de E70. (Maar alles went)
Geen camera dus :(
Voicerecorder knopje nog steeds een "gevoelig punt". Maakt redelijk snel ongewenste opnamen (Maar wel al veeeel beter dan de eerste proto's zoals te zien op de gebruikersdag).

* Ontwikkelaars onderkennen inmiddels dit probleem, en geven soms al een zoomfunctie mee aan hun nieuwe releases specifiek voor deze E 61.

Resumerend:

De machines zijn qua mogelijkheden echt goed gelijkwaardig aan elkaar: qua applicaties zowiezo. De E70 heeft dus eigenlijk meer te bieden: de camera. Maar het is het formaat van de telefoon zelf, het scherm, en de verschillende types toetsenborden die het grote verschil maken in gebruikswens, niet gemak. In de praktijk gebruikte ik eerst dan ook beiden: in het weekend de E70. Voor werk, de E61. Synchronisatie is immers een makkie: via Bluetooth van en naar, zonder tussenkomst van PC. En alles wordt gesynct: ook de nieuwe foto's uit de E70.
Maar als ik toch moet kiezen: de E61 is de winnaar. Batterij en formaat (lees lekker dun) geeft de doorslag. De laatste dagen is deze dan ook standaard aanwezig op dit goddelijk lichaam, meestal de kontzak :D
Maar ik mis de camera wel... Nokia ?

Op basis van deze review voorlopig gekozen voor de E61i, want de voornaamste opmerking (gen camera) vervalt bij de nieuwe E61i. Verder hebben het formaat (dikte), het feit dat de E61 blijkbaar ideaal is voor webbrowsen en de grotere autonomie de doorslag gegeven.

Iemand een idee hoe de E61i een antwoord is op de kritiek op de E61. Ik bedoel hiermee:
  • het kleine stekkertje
  • applicaties niet altijd geoptimaliseerd voor nieuwe schermformaat
  • Voicerecorder knopje als "gevoelig punt"

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 19:18
Ben ook opzoek naar een foon met pda-functies en ik moet zeggen dat een moeilijke zoektocht is. Het liefst heb ik er een met een 'volwaardig' toestenbord. Maar daarin zijn dan nog ontzettend veel modellen in: HTC, Nokia, Palm, ... ze hebben het allemaal.
Mijn zoektocht wordt verzwakt door het al dan niet kennen van het OS: PalmOS, Symbian, Windows Mobile.

Mijn voorkeur gaat ook wel uit naar de Nokia e61i maar omdat er applicaties zijn die het grotere scherm niet gebruiken, vind ik het wel spijtig van de gescaled informatie op het scherm dan.

Als ik voor jou moest kiezen tussen de e61i en de e70 dan zou ik toch wel de e61i kiezen. De e70 is veel dikker en zou voor mij persoonlijk onhandig in de broekzak zitten.

Ik post m'n bevindingen nog wel.

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Ik denk dat je beide toestellen het beste zelf kunt vergelijken in een winkel. Uiteindelijk moet je op jouw persoonlijke voorkeur afgaan.

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.