Matrox PH256DL + WinXP + video/flash = freeze

Pagina: 1
Acties:

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26
Hm, wist niet goed of ie in dit forum of bij videoplanken&beeldkanonnen hoorde.

Anyway,
Ik heb sinds 2 dagen een Apple 23" breedbeeld scherm. Daarbij van werkgever een splinternieuwe Matrox Parhelia 256DL PCI kaart gekregen ter vervanging van m'n niet-toereikende AGP kaartje.

Ik draai verder Windows XP SP2 op een AMD Athlon XP 64 3000+ met Asus A8V Deluxe bordje.

Alles werkt prima, beeldscherm draait z'n native 1920x1200 flawlessly en 't systeem herkent dankzij de latest Matrox PH drivers & WinACD 0.4.6 de monitor ook als echte Apple, ipv 'plug & play monitor'.

Het probleem zit'm echter in 't feit dat m'n systeem volledig freeze't op het moment dat ik een film (avi/wmv/dvd) kijk, of zelfs wanneer ik een flash animatie bekijk. Ook flash ads zorgen regelmatig voor een freeze van het systeem.

Nou las ik in andere topics dat 't aan de voeding of temperatuur kan liggen.
Voeding is een Codegen 400W, +/- 3 maanden oud.

Temperatuur .. geen idee, lijkt stable, ook al wordt de Matrox kaart significant warmer dan m'n vorige kaartje. Bovendien freeze't 't systeem ook als ik vrijwel idle en alleen zoiets als onslaught draai.

Het 'grappige' is dat de freeze niet altijd helemaal 't zelfde is. Soms blijft 't beeld staan. Soms lijkt 't alsof monitor uit/aan gaat, waarna ik een volledig zwart scherm krijg. Soms gaat m'n mobo piepen, soms blijft 't stil.

Ik heb 3DMark2001 SE gedraaid; probleemloos en zonder freeze. En m'n kast (bigtower) staat vrijwel helemaal open en staat op de tocht. Temperatuur lijkt dus ook geen probleem.

Ik heb inmiddels ook de oude nvidia drivers verwijderd. Ik zou zeggen dat dat goed gegaan is, maar lees her en der dat met 'verwijderen' niet echt alles 'verwijderd' wordt.

Ik heb echt geen flauw idee waar 't verder nog aan kan liggen. Het Asus bordje is nu zo'n anderhalf jaar oud oid. Ik heb volgens mij ergens 1 verdwaalde post gezien waarbij wel problemen tussen Matrox&Asus waren geconstateerd ... maar de symptomen waren anders.

Iemand enig idee voordat ik voor nop een nieuw bord en/of voeding en/of iets anders koop?

Kan ik nog dingen checken?
Zou een fresh WindowsXP install kunnen helpen?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26
*le kick*

Net Windows XP opnieuw geinstalleerd, maar that didn't solve anything. Ik kreeg nu tijdens een flash filmpje wel vage grote blokken op scherm in filmpje. Beeld begon zwaar te haperen, computer werd gruwelijk traag, harddisk begon te ratelen, maar verder geen freeze of crash.

Ik denk dat 't dus toch aan 't geheugen in videokaart ligt.

Any1 to confirm?

Ik moet van m'n werkgever dus maar een andere kaart halen ... maar welke?