Toon posts:

MSI 865PE NEO2-PFS VS P4 3,4 (Prescott)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem draaien
MSI NEO2-PFS Biosversie 3.A
Intel P4 @ 2,6GHz Northwoord (socket 478)
1024 MB RAM (JetRAM 2,5-3-3-8) ddr (2*512 matching pair)
SB Audigy 2 geluidskaart
Pinnacle PCTV 110i
Marvell (König) wireless netwerk kaart
DVDRW (LiteON) 2 *
160GB SATA HDD (WD)
Zalman koeler (type ?, is in ieder geval een "beul" van een fan)
Voeding TAGAN 480W
Windows XP-Pro geïnstalleerd (incl alle updates)

Alles draait als een zonnetje met deze config inclusief automatische overklok..

Ik heb een P4 3,4 Prescott processor gekocht (zijn nu nog betaalbaar en het mobo ondersteund deze volgens MSI-site) maar...

Ik installeer de processor, start het systeem op, windows XP start op tot inlogscherm.
Daarna schakelt het systeem zichzelf uit, reboot en op de D-Bracket (statuslampjes) branden alle 4 LED's rood.
Volgens het boekje houd dit in dat de processor beschadigd of verkeerd geïnstalleerd is :'(

Nogmaals processor geïnstalleerd (voldoende koelpasta erop) en alles dubbel-gechecked..
Weer opstarten, BIOS-defaults geladen, reboot en wederom zelfde symptomen als boven gemeld.

Ik heb de 2,6 GHz northwoord weer geïnstalleerd en systeem draait weer als voorheen.

Het lijkt er dus op dat mobo niet compatible is met de 3,4 prescott processor alhoewel dit wel gemeld wordt.

Heeft iemand anders nog tips/ervaringen zodat de processor alsnog zou kunnen werken op dit mobo

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:23
Hij zou inderdaad gewoon moeten werken: MSI CPU support site

Weet je zeker dat de CPU werkt? Misschien is het een idee om daar als eerste achter te komen. Heb je sowieso de laatste bios versie? En je zou eventueel een XP repair kunnen doen omdat XP de nieuwe CPU niet accepteerd.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
De CPU op zich zou goed moeten zijn, komt bij Alternate weg (niet dat de processor dan niet kapot kan zijn...)
Als ik hem plaats en het systeem start lijkt het dus goed te gaan, na verloop van tijd (+/- 5 minuten) is het over..
Als de machine dan herstart zijn alle 4 leds op d-bracket rood..

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Probeer eens een Linux Live CD te booten, b.v. Knoppix of Ubuntu, blijft je PC dan wel werken ?
En als je tijdens het opstarten meteen de BIOS induikt, blijft je PC dan wel aan ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Yep, als ik het BIOS induik tijdens opstart blijft ie in 1e instantie gewoon draaien.
Ik heb de default waarden van het bios gereload en daarna opgestart en toen was het
weer over...
Live-CD van knoppix heb ik wel liggen, maar nog niet geprobeerd.
(moet ik dus nog doen)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 12:48 ]

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 12:47:
Yep, als ik het BIOS induik tijdens opstart blijft ie in 1e instantie gewoon draaien.
Ik heb de default waarden van het bios gereload en daarna opgestart en toen was het
weer over...
Live-CD van knoppix heb ik wel liggen, maar nog niet geprobeerd.
(moet ik dus nog doen)
Begin met een complete bios reset doormiddel van de jumper. Reload de defaults en ga kijken wat je temps zijn. Mochten deze te hoog zijn dan heb je een verklarking voor uit ineens uitschakelen. Heb je ook al de laatste bios op je pc gezet? Mocht je de mogelijkheid hebben om de CPU in een ander bord uit te testen probeer dat dan.

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag bios geflashed (eerst 3.9 toen 3.A)

3.9 idle temps in bios 87grc.

toen 3.A geflashed

3.A idle temps in bios 73-75gr

Na instellen bios en reboot temp in bios 80grC

Aangezien ik voor de tijd een 2.6 Northwood HT processor had is mijn ervaring met de prescott niet zo groot, is de idle temp van 80 gr normaal??

** ** ** ** :|

Oké

Ik ben nu zover dat ik windows weer heb opgestart, corecenter geeft nu temp (as i type) van 66grC aan :?
Ik zie nu dat tgv achtergrond-activiteit temp oploopt naar +/- 88grC

Ik zal nog ff rondsnuffellen op internet

** ** ** 8)7

'K heb de processor wederom gedemonteerd, was xtra koelpasta erop gesmeerd
en .... temps zijn nu normaal...

PC lijkt nu goed te lopen

Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 16:20 ]

Pagina: 1