• Wybl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-07-2022
Hallo allemaal,

Laatst maakte ik een foto met mijn fuji s9600 en gebruikte autoflash op de ingebouwde flitser. Ik had er een papiertje voor om het licht wat diffuser te maken. Toen ik afdrukte hoorde ik de flitser luider dan normaal en toen ik mijn hoofd achter de zoeker vandaan haalde zag ik een paar kleine wolkjes rook van de flitser komen. Daarna nog een keer proberen te flitsen en toen deed hij het nog (gewoon).

Het lijkt me niet goed dat er rook van af komt maar om eerlijk te zijn heb ik nooit eerder echt gekeken naar de flitser vlak nadat ik afdrukte.

Is het schadelijk?

Wybe Pieter

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:26
Grote kans dat je het papier zag roken. Is namelijk niet bestand tegen grootte hittes van de interne flitsers.

Dus niks aan de hand. Pas als het gebeurd zonder papier erop dan zou ik me pas zorgen maken.

huidige opstelling

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Komt zeer waarschijnlijk door het paper inderdaad. Er zijn verhalen bekend van tissues die bruingeblakerd werden door SB-800's of zo. Er komt natuurlijk een giga-hoeveelheid energie uit zo' ding in een zeer korte tijd. Daarom hoor je flitsers ook "ploppen" op full power.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoewel Mcdeath zegt dat er niks aan de hand is, zou ik het toch niet zomaar blijven doen met rook. Als het in de flitser zelf ook te warm wordt, kan het wel degelijk schadelijk zijn voor de flitser.
Wat je kan doen is het papier een beetje bol te zetten zodat het nergens tegen de flitser aan zit en de warmte aan de zijkanten erlangs kan ontsnappen.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Wybl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-07-2022
Ok, bedankt voor de snelle reacties mensen, ik zal het in gedachten houden als ik het weer probeer.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
En anders even aan de gang met een leeg wit filmbusje en een stanleymes.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik heb denk ik vorig jaar hetzelfde meegemaakt met mijn sony compact dingetje (vraag me niet welk type het was), maar toen had ik dus ook een papiertje voor de flitser geplakt en toen rook er ook wat verbrand nadat de foto gemaakt werd, ik had het idee dat het niet het papier was maar de flitser zelf die zo rook. De camera / flits leek overigens nog wel steeds goed te werken na die tijd.

Verwijderd

Die brandlucht komt wel degelijk van het papier, en niet van de flitser.
Ik gebruik die 'poor man's OmniBounce' al decennia zo nu en dan op m'n Metz staafflitsers (45 CT-1 en 45 CL-4, beide richtgetal 45), en daarmee is 't altijd goedgegaan. Zowel met een sigarettenvloei achter de groothoek-diffusor als met 2 lagen van een papieren zakdoekje voor de flitser.
Bij die laatste methode moet je trouwens wel zorgen voor wat afstand tussen de voorkant van de flitser en de tissue, 't beste werkt 't als je die tissue als een soort leeggelopen ballonnetje losjes voor de flitser zet. Ziet er niet uit, maar werkt uitstekend.

Maar... Die Metz 45's hebben een diep flitshuis, en een riante 'uitgang' (zal iets van 6x3 cm zijn, een vloeitje past er perfect voor), en dan wordt de energie niet zo heel erg gebundeld.

Ik heb die tissue-techniek ook 's geprobeerd op m'n meeneem-flitser (Pentax AF 160Sa, richtgetal 16, leuk compact opsteekflitsertje) en dat was 1x en nooit weer. Na 3x flitsen (redelijk snel achter elkaar, maar niet absurd snel) was er een duidelijke brandlucht, en had die tissue ook een paar bruine puntjes...

Dus, 't kan goed werken, maar 'your mileage may vary'. Bij die minieme flitsertjes van compacts die toch richtgetal 14 of hoger willen bieden zou ik er per definitie niet aan beginnen.
Pagina: 1