Toon posts:

Mag DELL VISTA Capable op zijn computers zetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Enige tijd geleden kocht ik een computer van Dell. Deze was Vista Capable stond er met grote letters op.

Toen het zover was dat ik kon gaan upgraden, bleek niemand bij Dell mij te kunnen helpen met te vertellen waar ik die upgrade vandaan moest krijgen. Het kastje en de muur dus.

Dan maar zelf Vista kopen. En zelf upgraden.
Maar nu blijkt de 7.1 geluidskaart niet te werken. Dan maar naar de helpdesk.
Wat blijkt? Mijn systeem is niet Vista Capable. Ze hebben problemen met de geluidskaart onder Vista. En aangezien ik niet via hun heb geupgrade, wil men ook niet verder helpen. "Maar het werkt toch niet?" Was mijn vraag.
"Inderdaad, en daarom konden ze uw waarschijnlijk toen ook niet helpen toen u de upgrade zocht".

Ook mijn vertwijfeling dat men toch duidelijk had aangegeven dat het om een Vista capable systeem ging mocht niet baten.

Dan maar de klachtenlijn geven. "Nee mijnheer, we hebben daar geen telefoonnummer voor". Dan maar een mailadres, maar ook dat is niet beschikbaar. Print maar een briefje uit, zoek een envelop, zoek zo.n plakding voor in de hoek en stuur maar. DELL weet blijkbaar niet dat we in 2007 leven. O ja dat klopt ook: Hun computers werken niet met VISTA

Dan toch voor de zekerheid nog even met De klantenservice bellen.

Tip van hen: “Wacht nog enkele weken en dan komt er een nieuwe upgrade van Vista uit, misschien dat het zich dan oplost”

Het enige waar ik nu spijt van heb is ooit een Dell gekocht te hebben.

Maar mijn vraag: Mag dit eigenlijk wel? Ze leveren een systeem als Vista capable en vervolgens is deze dat niet, of zouden ze het moeten oplossen dooe bv een wel Vista capable geluidskaart na te leveren?

gr
Williamwhite

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:57:

Maar mijn vraag: Mag dit eigenlijk wel? Ze leveren een systeem als Vista capable en vervolgens is deze dat niet, of zouden ze het moeten oplossen dooe bv een wel Vista capable geluidskaart na te leveren?
De requirements voor Vista

A Windows Vista Capable PC includes at least:
* A modern processor (at least 800MHz¹).
* 512 MB of system memory.
* A graphics processor that is DirectX 9 capable.

Dell heeft gelijk, ze voldoen aan de vereisten om een Vista Capable logo te mogen voeren op hun PC's. Er staat niet vermeld over audiosystemen waaraan ze moeten voldoen. Vooraleer de schuld bij Dell af te schuiven, had je misschien beter wat opzoekingswerk gedaan (eerste hit op google: Vista capable).

Jij had duidelijk een Vista Premium Ready pc moeten kopen als je die eisen had:
A Windows Vista Premium Ready PC includes at least:

* 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor¹).
* 1 GB of system memory.
* Support for DirectX 9 graphics with a WDDM driver, 128 MB of graphics memory (minimum)², Pixel Shader 2.0 and 32 bits per pixel.
* 40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space.
* DVD-ROM Drive³.
* Audio output capability.
* Internet access capability.

Bronnen: http://www.microsoft.com/...buyorupgrade/capable.mspx

[ Voor 26% gewijzigd door bartgabriels op 09-05-2007 11:02 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke geluidskaart (en Dell model) hebben we het hier over? Misschien weet iemand hier of er een driver te vinden is.

Wat het hele "Vista Capable" gebeuren betreft, voor zover ik weet is dit een garantie dat de computer snel genoeg is (qua geheugen/cpu/video) om Vista te kunnen draaien, niet dat alle hardware gegarandeerd perfect werkt. Alsnog is het nogal treurig dat Dell geen Vista drivers voor deze hardware heeft.

(edit: ai, crosspost)

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 09-05-2007 11:03 ]

Verwijderd

bovendien is dit niet alleen bij dell zo, het is leuk als je er vroeg bij bent met nieuwe besturingssystemen
Alleen is het te verwachten dat niet alle hardwarefabrikanten er net zo snel bijzijn met de driver-updates :)

Ik heb hetzelfde hier op kantoor gehad met acer vista capable's. Ik heb als enige het 'basismodel' gekozen zonder raid/7.1 audio, Nvidia sli videokaarten oid enz..

en ben ook de enige die nu al probleemloos met vista werkt :y)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als de geluidskaart onboard is, is de kans aardig groot dat er een Realtek audiocontroller in zit.
Realtek heeft al lang en breed drivers beschikbaar voor Vista.
Kijk eens met een programma als Everest/SiSoft Sandra wat voor moederbord er in de PC zit, en belangrijker nog, welke audiocontroller er op dat moederbord zit verwerkt.
Best kans dat de fabrikant van die chipset al lang drivers beschikbaar heeft...

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Doorgaans heeft Dell op support.dell.com ook de Vista drivers klaarliggen voor onboard audio.

Realtek drivers zijn idd bij Realtek zelf te halen, maar bv ADI SoundMax drivers zijn nergens los te halen.

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:20:
Doorgaans heeft Dell op support.dell.com ook de Vista drivers klaarliggen voor onboard audio.

Realtek drivers zijn idd bij Realtek zelf te halen, maar bv ADI SoundMax drivers zijn nergens los te halen.
Idd. Goed zoeken op op de Driver site van Dell (zie hier) wil vaak wel wat opleveren. 'k Weet niet om welk model PC (Dimension/XPS) het gaat, laat staan het exacte typenummer audiokaart/onboard-sound, nog welke Vista versie. Maar je zou op zoiets kunnen uitkomen: Link.

Ik neem aan dat ze je dit bij de helpdesk toch ook hebben verteld, williamwhite?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 15:58 ]

Pagina: 1