Internet down na starten machine

Pagina: 1
Acties:

• Keesiej
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik loop stage bij een bedrijf waar ze een grote freesmachine hebben staan.

Ze hebben een wanadoo livebox die bedraad aan een sitecom router zit. Verder zitte alle pc's inclusief die van de freesmachine draadloos aangesloten op de sitecom router. Er zijn 2 pc's met windows xp 64bit, 2 met windows xp en 3 met windows 2000.

Op moment dat de freesmachine gestart wordt valt het internet weg maar het netwerk niet. Dus het draadloze netwerk blijft in takt. Het lijkt of de livebox crasht. Ook geeft het internetten tijdens het freezen een probleem. Namenlijk dat de freesmachine zijn nulpunt verschuift zodat het hele product verziekt is.

heeft iemand een idee wat dit is en wat er aan te doen is?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-03 10:17
Heeft de freesmachine een dynamisch adres? Zo ja, wijzig deze in een vaste.

Of heeft ie misschien hetzelfde adres als de router/pc/printer whatever?

Misschien is de netwerkkaart kaduuk die er in zit...

• Keesiej
wat ik me net bedacht de modem hangt in de meterkast waar ook de 380v langsloopt zou het aangaan van de machine een groot machnetisch veld veroorzaken dat de modem raar doet?

het heeft volgens mij nix te maken met de netwerk kaart. Het gekke is dus dat het netwerk het wel blijft doen maar dat alleen het internet uitvalt.

De situatie is dus:

adsl-lijn --> wanadoo livebox -- draadje --> sitecom router -- draadloos --> pc's

en de pc's zijn ze dus allemaal dus ook van de machines. het enige dat dus uitvalt is het internet en niet de sitecom router.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

die freesmacine geeft een berhoorlijke a-symetricsche belasting op de fases (dat doen elektromotoren) tevens kan er lekspanning via de aarde zijn. Gevoelig (computer) apparatuur die dicht bij de stroombron zit waar het ontrokken wordt kan hier negatief op reageren. Sluit maar eens een lasaparaat aan op het zelfde contact als een pc, gaat meestal ook niet echt goed komen.

afhankelijk van de mogelijkheden kan je proberen:

ups voor de livebox, lost dit het probleem op weet je in ieder geval waar je moet zoeken.

dan eventueel aarding aanpassing, of de livebox op andere fases testen (waarschijnlijk niet zo veel resulstaat mee je moet wat)

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 09-05-2007 20:37 ]

• Keesiej
die livebox zit via een adapter dus niet aan de aarde maar het verhaal over die fase's dat klinkt redelijk aannemelijk alleen vind ik het zo vreemd dat de router er geen last van heeft. het moet toch te maken hebben met de meterkast waar de livebox hangt of een rare storing over het netwerk door de freesmachine computer die de livebox doet crashen.

zal binnekort eens kijken of ik die livebox buiten de meterkast kan hangen.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
waarom hang je eigenlijk een router achter de livebox? dat is redelijk overbodig aangezien de livebox al NAT ondersteund en standaard ingesteld staat?

• Ray

Ray

Keesiej schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:35:
die livebox zit via een adapter dus niet aan de aarde maar het verhaal over die fase's dat klinkt redelijk aannemelijk alleen vind ik het zo vreemd dat de router er geen last van heeft. het moet toch te maken hebben met de meterkast waar de livebox hangt of een rare storing over het netwerk door de freesmachine computer die de livebox doet crashen.

zal binnekort eens kijken of ik die livebox buiten de meterkast kan hangen.
fysiek verplaatsten kan helpen maar dat is redelijk ver gezocht omdat je dan gaat testen op instraling door inschakelpieken. Probeer eens een ups waardoor je dus de stroom stabiel maakt.laadt zo'n ding, trek de stekker eruit zodat hij op accu werkt en ga dan testen. Als dat werkt test je met de stekker erin. Werkt dat ook > probleem opgelost :)

• Keesiej
ik gaat eens vragen of ik dat mag doen hier StuiTer.

Het rare is alleen dat als het internet aanstaat het kan gebeuren dat de machine zijn nulpunt verlegt zodat het hele product verziekt is. Waar zou dat dan vandaan komen?

Of die sitecom een router is weet ik niet ik denk het wel. Hij hangt alleen niet aan de wan poort denk. Helaas kan ik er ook niet zomaar bij komen hij hangt in de werkplaats net te hoog om er aan te zitten.

update:

de sitecom is inderdaad een router en zit wel via de wan poort aangesloten (ik ga dit niet veranderen ze zijn veelste blij dat het netwerk werkt).

De modem en router zijn beide gewoon bereikbaar tijdens het frezen dus geen van beide apparaten crasht. Dus echt alleen het internet verkeer ligt er uit terwijl alle hardware functioneerd.

update2:
Er hangt nu een ups tussen maar dit geeft geen verschil. De freesmachine is nu gestart maar het internet ligt er zo goed als uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Keesiej op 10-05-2007 15:27 ]

• Ray

Ray

mmm kan je de internetverbinding van frees verbreken of heb je die nodig om via het netwerk hem aan te sturen ? Probeer hem anders een te starten zonder inet / lan erop en kijk dan of de rest stabiel blijft. Het zal ergens vandaan moeten komen dus of via het lichtnet of via het netwerk...eerst dat maar eens uitzoeken...

• Keesiej
Dat was ik inmiddels ook van plan. Maar ik mag er niet aanzitten. Alleen de gozer die dat hier bij houd. Hij zou dat inderdaad een keer doen maar heeft het nu nog niet gedaan dus ik kan het niet zomaar proberen nu.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou dit probleem vrij simpel oplossen: Geef de PC die de freesmachine aanstuurt gewoon een 2e netwerkkaart en gebruik die dedicated voor de freesmachine. Probleem opgelost gok ik zo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1