Het is eindelijk zover, volgende maand ga ik nieuwe speakers aanschaffen
. Ik ben van plan om 2 mooie 2e hands Beolab 8000's te halen van de late versie (circa vanaf 2003), en nou was ik eigenlijk benieuwd of de 52hz die deze speakers halen laag genoeg zijn voor mijn favoriete muziek. Daarom zou ik willen vragen of het mogelijk is om de frequenties van muzieknummers te meten ? Ik heb zelf al wel wat aangeklooit met Audacity die ik via de search had gevonden, maar hier werd ik niet veel wijzer van. Het is me trouwens wel gelukt om wat lage tonen te genereren, maar hierbij hoorde ik zelfs tonen van 32hz die me toch wel extreem laag lijken voor mijn huidige zelfbouwspeakers...
Met Audacity kan dit inderdaad. Gewoon met Analyseren - Spectrum tekenen. En dan even een logaritmische schaal pakken, en dan de bandbreedte lekker hoog zetten.
Voor de speaker zul je een microfoon moeten hebben. Weet trouwens dat de plaatsing in de ruimte heel veel uitmaakt hè, van je speakers. Waarschijnlijk is het laag zo foetsie als je ze buiten zet.
Voor de speaker zul je een microfoon moeten hebben. Weet trouwens dat de plaatsing in de ruimte heel veel uitmaakt hè, van je speakers. Waarschijnlijk is het laag zo foetsie als je ze buiten zet.
zou je mischien kunnen uitlegge hoe dit precies moet want ik heb wel een analyse gemaakt maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Als ik hem opsla geeft hij dit weer bij een bep stukje uit een nr.Seers schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 23:10:
Met Audacity kan dit inderdaad. Gewoon met Analyseren - Spectrum tekenen. En dan even een logaritmische schaal pakken, en dan de bandbreedte lekker hoog zetten.

oftewel, het lijkt erop alsof hij niks onder 86hz meet
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 10:43 ]
Dan moet je microoon en je geluidskaart wel zulke lage tonen kunnen registreren anders meet je het idd niet.
dit is gemeten met Audacity... hierbij is dus geen gebruik gemaakt van mijn mic en geluidskaartjongentje schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:36:
Dan moet je microoon en je geluidskaart wel zulke lage tonen kunnen registreren anders meet je het idd niet.
edit:
als ik trouwens het vakje (dat nou donker grijs is) verander dan pakt hij wel lagere tonen mee maar dan snap ik alsnog niet echt hoe laag een bep nr. nou gaat aangezien de grafiek schommeld
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 10:43 ]
Als je wil testen moet je een sinusgolf genereren van die frequentie. In Audacity is dat Generate > Tone en dan kies je een sinus en de frequentie. Maak gewoon een stel test-tonen die een halve minuut duren of zo zodat je genoeg tijd hebt, zet de microfoon (welk type?) op de plaats neer waar je hoofd zit, en kijk wat je oppikt.
Wat die frequentietabel betreft; haal maar weg, de grafische weergave is echt genoeg
.
Wat die frequentietabel betreft; haal maar weg, de grafische weergave is echt genoeg
teveel zooi, te weinig tijd
ik zal eens wat met de mic en de tonegenerator spelen, maar dan weet ik alleen volgens mij nogsteeds niet wat de maximale laagste frequenties van bepaalde muzieknummers zijn 
EDIT: mm laat die mic maar zitten... heb even de frequenties van m'n Logitech Deskmic bekeken en die gaan van 100hz tot ...khz dus daar heb ik ook niks aan
EDIT: mm laat die mic maar zitten... heb even de frequenties van m'n Logitech Deskmic bekeken en die gaan van 100hz tot ...khz dus daar heb ik ook niks aan
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 10:48 ]
Zet die 512 maar eens wat hoger, dan krijg je meer resolutie.
Maar voor speakers te meten is Audacity totaal niet geschikt. Kijk eens naar ARTA
Maar voor speakers te meten is Audacity totaal niet geschikt. Kijk eens naar ARTA
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Het gaat eigenlijk vooral om de muzieknummers die ik wil meten. Ik weet alleen niet hoe ik die analyses moet aflezen
Wat valt er niet aan te begrijpen dan
Ik wil graag weten wat de laagste frequentie uit dat door mij uitgekozen stukje muziek is. Als ik afga op de grafiek neem ik waar dat dat 22hz is maar dit lijkt mij vrij onlogisch. Als ik met de cursor over het hoogste gedeelte beweegt dan geeft hij wel aan dat de top 50hz is wat me logischer lijkt maar ik heb dus geen idee of dit de juiste manier van aflezen is
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 11:26 ]
Maak eerst maar eens een plaatjes direct van de muziek i.p.v microfoon. Dan krijg je denk ik al een heel ander beeld te zien.
de geposte plaatjes zijn al rechtstreeks gemaakt met de record functie van Audacity zonder gebruik te maken van microfoon. Moet er trouwens nog even bijzeggen dat mijn vorige redenering volgens mij wel klote betreft het aflezen van de laagste frequentie. Ik heb namelijk een 51hz toon gegenereerd met dat programma. Vervolgens heb ik van diezelfde ene toon een analyse gemaakt en hier gaf hij ook aan dat de laagste toon 51hz was.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 11:51 ]
Wat die frequentie-analyse je laat zien is wat het volume is van een bepaalde harmonische (sinus dus) t.o.v. de rest. Een piek wil zeggen dat de frequenties rond dat deel een hoog volume hebben. Een ideale sinusgolf ziet er dus uit als 1 enkele lijn, maar in de werkelijkheid gaat dat anders.Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:17:
Ik wil graag weten wat de laagste frequentie uit dat door mij uitgekozen stukje muziek is.
Probeer maar eens een frequentie-analyse te doen op zo'n gegenereerde sinus; het lijkt op een top van een circustent. Wat er links en rechts nog aan frequenties zit ligt aan de onnauwkeurigheid van het geheel.
De schaalverdeling die je hebt gaat tot 11khz en loopt logaritmisch omlaag. Probeer het scherm eens wat breder te maken, misschien dat je dan wat meer ziet?
Een speaker heeft ook (als het goed is) in de specificaties staan wat de afsnijfrequentie (cutoff) is. Dat zijn die 52 Hz dus - onder dat gaat de geluidssterkte gewoon naar beneden met een bepaald tempo (ligt aan de constructie en de filter). Dat wil dus zeggen dat lagere tonen misschien wel worden weergegeven, maar niet op hetzelfde volume (en daarom heb je dan weer een subwoofer
Die lijn moet je ook terugzien in je speakers; knal witte ruis op hoog volume er door (dit is in je frequentie-analyse als het goed is een vrijwel recht gevulde rechthoek) en laat een microfoon met voldoende bereik opnemen. Daar zie je vervolgens dan op terug wat de pieken en dalen zijn, maar het ligt er wel aan of de microfoon misschien nog wat kleurt.
Die Desk Mic lijkt me daar ook absoluut niet geschikt voor; ten eerste is zo'n ding voor spraak (dus zullen de filters er ook wel op zijn aangepast) en ten tweede is het membraan in zo'n ding veel te klein.
teveel zooi, te weinig tijd

Audacity geeft die 51hz toch prima weer hoor
Waarom zou je eigenlijk recorden met audacity als je direct de file kan inladen
Verder zeggen dit soort dingen sowiso weinig. Als je gaat luisteren, neem gewoon je eigen muziek mee, dan kon je er snel genoeg achter of de speakers doen wat jij wil. Veel makkelijker kun je het niet hebben.
Yoozer:
nog bedankt voor je uitleg
Voodooless
Ik heb de record mode gebruikt omdat ik toch maar kleine stukjes analyseer van circa 15 seconden. Verder ziet jou 51hz grafiek er bij mij ook zo uit als ik die 512 op 16384 zet
.
Heb de speakers een tijdje terug al wel beluisterd toen ik mij wat ging orienteren, maar toen heb ik lang niet al mijn favoriete muziek beluisterd. Vond wel dat ze nieuw te duur waren voor wat je kreeg (design niet meegeteld dan, want die is fenominaal
), maar de prijs die je er 2e hands voor betaald zijn ze kwa sound zeker waard
.
nog bedankt voor je uitleg
Voodooless
Ik heb de record mode gebruikt omdat ik toch maar kleine stukjes analyseer van circa 15 seconden. Verder ziet jou 51hz grafiek er bij mij ook zo uit als ik die 512 op 16384 zet
Heb de speakers een tijdje terug al wel beluisterd toen ik mij wat ging orienteren, maar toen heb ik lang niet al mijn favoriete muziek beluisterd. Vond wel dat ze nieuw te duur waren voor wat je kreeg (design niet meegeteld dan, want die is fenominaal
Als ik mijn muziek analyseer met een spectrum analyser, dan zie ik nog heel ver in het laag veel volume:

-15dBFS op 10Hz

-15dBFS op 10Hz
[ Voor 3% gewijzigd door Sefyu op 09-05-2007 22:06 ]
Verwijderd
Vergeet niet dat het aangegeven bereik het lineaire gebied (+/- 3dB bijvoorbeeld) van de speakers is. Ze gaan echt wel lager dan 52 Hz, al zal de weergave in verhouding tot bijvoorbeeld een 1 KHz toon zwakker zijn. Lijkt me dat je dit tot op zekere hoogte prima met een equalizer recht kunt trekken.
Pagina: 1