Toon posts:

GSM-verkeer naar server

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het bomen over het volgende:

Ik wil verkeer van verschillende mobiele telefoons in Nederland doorschepen naar een centrale server in een datacenter te Nederland. Dit moet volledig transparant gebeuren. Eventueel voorkeuzenummer mag wel maar liever niet.

Nu is mij aangeraden de volgende setup hiervoor te gebruiken:

- Een aantal ISDN-30 lijnen (PRI-lijnen) te regelen via KPN en deze aan te laten leggen in het datacenter.

- Achter deze ISDN-30 lijnen zou vervolgens een telefooncentrale moeten komen te hangen. Nu heb ik vernomen dat ik 1 telefooncentrale per ISDN-30 verbinding nodig ben. Is dit correct?

- Tenslotte nog een gateway tussen de telefooncentrale en de server. Nu is mij niet verteld wat ik mij hierbij moet voorstellen? :D. Is dit een serverpakket of een hardwaregeval? Wat is zijn functie in het geheel?

Nu heb ik hierbij o.a. nog de volgende vragen:

- Ben ik bij de ISDN-30 lijnen ook telefoonnummers nodig? Is het mogelijk om 1 centraal telefoonnummer toe te kennen aan alle ISDN-30 lijnen en dat de telefooncentrale gewoon een openstaande lijn pikt. Hoe is dit te bewerkstelligen? Zou dit aan de kant van KPN moeten gebeuren of aan mijn kant?

- Waarom ben ik per ISDN-30 verbinding 1 telefooncentrale nodig? Kan dit niet met 1 grote telefooncentrale die uitbreidbaar is? (Denkende aan grote chassis-based routers)

- Welke mensen zou ik moeten benaderen betreffende de hardware op het gebied deze telefooncentrales en gateways? Zijn er bekende merken en wat zijn hun distributeurs?

- Moet de gateway specifiek een GSM gateway zijn? Het kan namelijk zijn dat er in de toekomst ook gebruik zal worden gemaakt van vaste telefoons. Ik neem aan dat hiervoor dat weer een andere gateway benodigd is. Iemand die me hier meer over kan vertellen? Liever nu een iets duurdere gateway dan later een gateway weggooien :P.

- Zijn er in Nederland bedrijven welke ervaringen hebben in het opzetten van dergelijke oplossingen? Zo ja, aan welke bedrijven moet ik dan denken? Iemand nog aanbevelingen? :P.

OPTIE 2:
---
Nu ben ik al te weten gekomen dat er in Nederland zoiets is als Carrier Select en Carrier Pre-Select. Hierbij worden alle aanroepen automatisch doorgespeeld naar een andere partij om daar de aanroep af te handelen. Op zich zou dit natuurlijk ideaal zijn in ons geval. Echter is er nergens informatie over te vinden en KPN is ook niet echt gul met informatie ;). Hoe steekt een dergelijke opzet in elkaar en wat zou men hiervoor allemaal op moeten zetten om iets dergelijks voor elkaar te krijgen. Als iemand hier meer over weet dan zou ik graag te weten komen. Eventuele telefoonnummers naar bedrijven met praktijkervaring zijn natuurlijk altijd welkom :9.

Verwijderd

Een iet-of-wat degelijke isdn-telefooncentrale kan overweg met meerdere PRI's. Softwaregebaseerde centrales zoals Swyx werken trouwens met isdn-boards waar meerdere PRI-ingangen opzitten.

1 nummer voor de verschillende PRI-lijnen, dat kan ook. Je moet dan tegen je aanbieder duidelijk zeggen dat ze in point-to-point moeten staan.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je het nu over voice verkeer hebt. Voor dataverkeer kun je kijken
naar een Cisco ISR router met een HWIC-3G-GSM module.

Quescom heeft zogenaamde GSM Gateways.
Deze kun je koppelen met ISDN, of met IP-PBXen.
( Bijvoorbeeld op basis van SIP met Cisco CallManager.)

Wil je gesprekken opnemen dan kun je kijken naar producten van Cistera.
Dit voice verkeer moet dan al wel VoIP verkeer zijn.

Bovenstaand verhaal is gebaseerd op Cisco, maar wellicht
dat andere fabrikanten ook zulke oplossingen kunnen leveren.

Het voordeel van zulke GSM Gateways in een internationaal bedrijf, is dat je VoIP verkeer vrijwel gratis over het WAN vervoerd kan worden. Per land kun je lokaal uitbellen, direct op het GSM netwerk van de telco. Je belt dan dus tegen het normale, lokale GSM --> GSM tarief.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Wil je ermee mensen aftappen?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat wil je precies bereiken ? Wil je GSM als eindpunt van de PBX ,want hier zijn namelijk meerdere oplossingen voor of wil je toch iets anders ? Verkeer van mobiele telefoons doorschepen maakt voor mij niet duidelijk wat je precies wilt.

offtopic:
wat is bomen [

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 20:11:
Nu ben ik al te weten gekomen dat er in Nederland zoiets is als Carrier Select en Carrier Pre-Select. Hierbij worden alle aanroepen automatisch doorgespeeld naar een andere partij om daar de aanroep af te handelen.
Vergeet dat gelijk weer. De info is best te vinden, maar je hebt het over tonnen tot een paar miljoen aan hardware, een traject van een half jaar, en maandelijkse kosten die beginnen bij tienduizenden per maand. Je kunt het eventueel via andere telco's doen, maar ik kan je dat afraden als er ook maar het geringste spoortje van stressgevoeligheid of mentale instabiliteit in je familie te vinden is. 'Andere telco's' zoals Colt halen het slechtste in een mens naar boven. En ik spreek uit ervaring.

Ik sluit me aan bij de rest: wat is je specifieke probleem, en waarom wil je het zo oplossen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik snap wat je bedoelt kan je dit regelen als:

Het telefoons zijn die bij een en dezelfde provider zitten op een contract van het bedrijf. Bij Vodafone heb je bijvoorbeeld Corporate Net (http://www.vodafone.nl/gr...corporate_net/wat_is_het/) om dit te regelen.

Het gaat hierbij dan echter niet om habbiebabbie contractjes voor een paar GSM's.

Je kan meerdere ISDN30 bundels in een Cisco 2811 ISR krijgen door de juiste WIC's te gebruiken. Wij hebben vier bundels (2x2) nu redundant aangesloten zitten op twee 2811's bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 00:42:
Wat wil je precies bereiken ? Wil je GSM als eindpunt van de PBX ,want hier zijn namelijk meerdere oplossingen voor of wil je toch iets anders ? Verkeer van mobiele telefoons doorschepen maakt voor mij niet duidelijk wat je precies wilt.

offtopic:
wat is bomen [
Simpelweg: ik wil verkeer van mobiele telefonie doorschepen naar een server. Deze server zal hier vervolgens iets mee geen doen. Het gaat alleen om de link tussen de server en het gewone telefonienetwerk.

Je krijgt dan dus het volgende plaatje:
GSM -> ISDN30 -> PABX -> Gateway -> Server

Nu heb ik ook begrepen dat ik de PABX en gateway kan samenvoegen d.m.v. asterisk. Iemand die hier praktijkervaring mee heeft?

Nu heb ik daarnaast begrepen dat ik IVR nodig ben. Waarom is dit? Ik kan er niet meer over vinden dan dat dit een geautomatiseerd antwoordapparaat is :D. Waarom ben ik dit in de vredesnaam nodig om het signaal van mijn ISDN lijn naar mijn server te krijgen? :S.

offtopic:
bomen is te vervangen met denken in de context :P

Verwijderd

Topicstarter
TheBrain schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:16:
Je kan meerdere ISDN30 bundels in een Cisco 2811 ISR krijgen door de juiste WIC's te gebruiken. Wij hebben vier bundels (2x2) nu redundant aangesloten zitten op twee 2811's bijvoorbeeld.
Kan ik met dat apparaat rechtstreeks het voice verkeer naar mijn server routeren? Zou namelijk heel erg mooi zijn ;). Echter twijfel ik daar aan :D. Wat is de richtprijs voor een dergelijk Cisco apparaat?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:43:
Kan ik met dat apparaat rechtstreeks het voice verkeer naar mijn server routeren?
Nee. Het is een IP router die een E1 als transport kan gebruiken. Het is geen voice endpoint. De voice-features van het ding zijn beperkt tot het routeren van de IP in VoIP. Ze kosten 1200-4000 euro afhankelijk van de uitvoering.

IVR: Toets 1 voor meer uitleg over IVR. Toets twee om met een telefoniste te spreken. Toets 9 om terug te keren naar het hoofdmenu.

Verwijderd

Topicstarter
burne schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:57:
Nee. Het is een IP router die een E1 als transport kan gebruiken. Het is geen voice endpoint. De voice-features van het ding zijn beperkt tot het routeren van de IP in VoIP. Ze kosten 1200-4000 euro afhankelijk van de uitvoering.
Dat dacht ik dus al. Aan welke hardware moet ik denken als ik het verkeer vanaf mijn ISDN-verbindingen door wens te spelen naar mijn server. Zou asterisk hierbij van assistentie kunnen zijn? Een PABX?
burne schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:57:
IVR: Toets 1 voor meer uitleg over IVR. Toets twee om met een telefoniste te spreken. Toets 9 om terug te keren naar het hoofdmenu.
Ik weet wat IVR is :D. Echter zou ik in de vredesnaam nog niet weten waarom ik dit nodig zou zijn om verkeer vanaf mijn ISDN verbinding door te sluizen naar mijn server.

• TheBrain
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:18:
[...]
Deze server zal hier vervolgens iets mee geen doen.
Het is natuurlijk van belang wat die server ermee gaat doen.

En ook hoe je de gesprekken vanaf het GSM netwerk op die ISDN30 bundel gaat krijgen. Gaan mensen met GSM's die nummers bellen ?

De 2811 is overigens in te richten als gateway die het telefoonverkeer als VoIP verkeer naar een VoIP centrale (Cisco Callmanager bijvoorbeeld) doorzet.

[ Voor 17% gewijzigd door TheBrain op 09-05-2007 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheBrain schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:25:
Het is natuurlijk van belang wat die server ermee gaat doen.
Die server verscheept het via het internet weer naar een andere server.
En ook hoe je de gesprekken vanaf het GSM netwerk op die ISDN30 bundel gaat krijgen. Gaan mensen met GSM's die nummers bellen ?
Die mensen gaan idd gewoon naar de ISDN30 bundel bellen. Alle ISDN-lijnen behoren dan ook hetzelfde nummer te hebben voor het oog van de client.
De 2811 is overigens in te richten als gateway die het telefoonverkeer als VoIP verkeer naar een VoIP centrale (Cisco Callmanager bijvoorbeeld) doorzet.
Maar volgens mij heb ik daar in mijn geval niets aan :(.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

waarom nodig je kpn niet uit voor een vrijblijvende offerte?

ik heb hier zelf een isdn 30 aansluiting met een vrij grote centrale

ze zijn bij mij langs geweest en hebben aangegeven dat zo iets wel mogelijk is
nou heb ik een centrale op leeftijd die vervangen moet worden, en dan was het idee dat er een of andere unit van cisco er bij kwam om het zwikkie (voip/gsm/centrale) met elkaar te kunnen laten communiceren.

ze hebben het wel.. maar online valt er weinig te vinden

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 21:00

Qwerty-273

Meukposter

Een al bestaande GSM <-> VoIP komt onder andere af van Orion Telecom met Quintum
http://www.oriontelecom.com/vclgsm/voip_gsm/voip_gsm.htm
Dus geen 'vaste' lijn die men kiest vanaf het GSM netwerk, maar direct GSM <-> GSM. Al zou je dan wel met een van de GSM providers een contract moeten zoeken voor 30 SIM's die luisteren naar het zelfde nummer.Het VoIP gedeelte kan je natuurlijk ook zelf opzetten en verder regelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:16:
[...]

Ik weet wat IVR is :D. Echter zou ik in de vredesnaam nog niet weten waarom ik dit nodig zou zijn om verkeer vanaf mijn ISDN verbinding door te sluizen naar mijn server.
Niet. IVR, GSM en ISDN30 hebben geen drol met elkaar te maken, maar Asterisk maakt 't wel mogelijk om 't te doen mocht je 't willen.

Hoe kom je trouwens in godsnaam bij de taalconstructie 'ik ben iets nodig'? Je hebt iets nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 09-05-2007 12:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 10:52
Qwerty-273 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 12:28:
Een al bestaande GSM <-> VoIP komt onder andere af van Orion Telecom met Quintum
http://www.oriontelecom.com/vclgsm/voip_gsm/voip_gsm.htm
Dus geen 'vaste' lijn die men kiest vanaf het GSM netwerk, maar direct GSM <-> GSM. Al zou je dan wel met een van de GSM providers een contract moeten zoeken voor 30 SIM's die luisteren naar het zelfde nummer.Het VoIP gedeelte kan je natuurlijk ook zelf opzetten en verder regelen.
30 sims op 1 nummer is onmogelijk. Een duokaart gelijktijdig aanzetten is al problematisch :+
Indien het om KPN gaat, kun je met de GRIP oplossing volgens mij alles al rechtstreeks in de pabx krijgen. Voorwaarde is wel dat de contracten allemaal binnen de grip overeenkomst vallen. Staan die op andere naam dan kun je dit ook al vergeten..

edit: de bovengenoemde oplossing is door KPN verboden. Officieel mag je geen "simboxen" plaatsen (zie algemene voorwaarden business select). En zeker als je met meer dan 30 kanalen gaat werken ben je binnen een dag weer uit de lucht. Gemiddelde gsm mast handeld 25 a 30 gesprekken. Moeten ze een mastje voor jou alleen neer zetten.

Met een Sopho (philips) PABX is het geen enkel probleem om meerdere ISDN30 lijnen binnen te laten komen. Wat voor telefonieserver staat er aan de andere kant dan? Niet alles kan met alles gekoppelt worden.

[ Voor 38% gewijzigd door thefox154 op 09-05-2007 12:50 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Wat je ook kunt doen is een Avaya Media (S8700) server aanschaffen met een module EC500. EC500 is een stukje software dat via een mobiele connectie (UMTS GPRS enz.) als eindstation van je PBX komt. Het worden dus echt toestellen (moeten Nokia's met Symbian zijn btw) waar al het verkeer eerst naar de S8700 word gerouteerd en dan vanaf daar een routering volgt via: PSTN, ISDN, LAN of WAN.

Overigens is er officieel bekend gemaakt dat KPN jacht gaat maken op Sim-boxen (GSM gateways) door te meten welke SIM-kaarten wel de hele dag in gesprek zijn,maar zich niet verplaatsen.

• NjedVet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-02 21:56
@Herby: Inderdaad. Ik werk hier ook met een Avaya en toevallig laatst gevraagd of het mogelijk is 2 centrales te koppelen. Volgens onze support leverancier is dit inderdaad mogelijk. Lijkt me dat de TS dan geen gateway en server nodig heeft. Over wat precies de kosten hiervoor zijn heb ik geen idee en er zijn vast meerdere merken die dit kunnen.

Wellicht is het zelfs wel mogelijk zelf iets in elkaar te zetten, dus van een server een soort hele kleine PABX maken. Er zijn immers PRI kaarten waarop je een ISDN30 bundel kunt aansluiten... Het enige wat je dan nog nodig hebt is een programma wat de spraak die erop binnenkomt converteerd naar VoIP en transfereerd naar de andere server...

EC500 is alleen handig als je daadwerkelijk je GSM's als end-points wilt gebruiken... Is denk ik in dit geval niet van toepassing...

[ Voor 12% gewijzigd door NjedVet op 09-05-2007 15:34 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:22:
Die server verscheept het via het internet weer naar een andere server.
Is het een groot geheim wat je er mee gaat doen? Je blijft extreem vaag en wazig doen over hoe en wat. Vertel nu eens wat je probeert op te lossen. Is het voice? Data? Wil je spraakverkeer via VoIP naar een ander land brengen? Wil je voorkomen dat je gebruikers andere nummers bellen?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Herby schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:18:
Overigens is er officieel bekend gemaakt dat KPN jacht gaat maken op Sim-boxen (GSM gateways) door te meten welke SIM-kaarten wel de hele dag in gesprek zijn,maar zich niet verplaatsen.
In mijn KPN GSM contract staat niets over het verplicht af te leggen aantal meters per dag. En als KPN de kapitale blunder zou begaan me aan te spreken over mijn mobiliteit of gebrek daaraan kost het me vijf volle minuten om over te stappen op een concurrent die niet loopt te zeiken over of ik wel of niet rondloop. :z

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Ik kan je misschien wel helpen, maar als je vraagt om telefoonnummers of email adressen, zorg dan iig dat je eigen adres beschikbaar is / ik je kan dm'en

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• JannoS
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07-2024
Het blijft inderdaad een vaag verhaal. Maar als je wil kunnen bellen van GSM naar één of meer ISDN30 bundels met één telefoonnummer, dit verkeer wil omzetten naar IP en dan via internet naar een ander apparaat wil doorzetten, dan heb je niet meer nodig dan die ISDN PRI's en de 2811 router zoals eerder genoemd. De functionaliteit blijft vaag maar blijkbaar ben je niet van plan meer aan ons te vertellen terwijl je wel onze kennis wilt hebben... Eigenaardig. :?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eigenaardig is het niet, hiermee kan je zeer goedkoop naar de VS, Azië, Afrika,... bellen. Dump 2 telefooncentrales die lokale telefonie over het Internet doorverbinden. Je kan zelfs telco worden, telefoonkaarten voor langeafstandsgesprekken verkopen.

• JannoS
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07-2024
rapture schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:00:
Eigenaardig is het niet, hiermee kan je zeer goedkoop naar de VS, Azië, Afrika,... bellen. Dump 2 telefooncentrales die lokale telefonie over het Internet doorverbinden. Je kan zelfs telco worden, telefoonkaarten voor langeafstandsgesprekken verkopen.
Ik bedoelde ook niet eigenaardig vwb de techniek maar eigenaardig vwb de openheid.

Verder is het in de jou voorgestelde situatie het meest voor de hand liggende om gewoon twee cisco routertjes in te zetten, dan is de oplossing al compleet:
gsm-isdn-rtr-internet-rtr-pstn of pabx

• Herby

Herby

Stalknecht

@burne Het fijne kan ik zo niet voor je ophoesten ,omdat ik nu een weekje vrij ben, maar op mijn werk kreeg ik deze informatie uitgebreid van KPN. Maandag zal ik het eens posten.
CyBeR schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 12:32:
[...]
Hoe kom je trouwens in godsnaam bij de taalconstructie 'ik ben iets nodig'? Je hebt iets nodig.
Dat doen ze nou eenmaal in Drenthe ben ik bang (lang leve de lange afstandsrelatie)

• TheBrain
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:00:
Dat op zich is natuurlijk niks nieuws. Er zijn zat bedrijven die dit met hun IP Telephony centrales doen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Alles leuk en aardig, maar als je niet eens duidelijk aangeeft wat je nu exact wilt bereiken, en men moet gissen naar je type oplossing, zie ik geen levensvatbaarheid voor een topic als dit.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.