Tips voor compacte camera met ruime optische zoom?

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik zoek een compacte camera voor vakanties met voldoende zoom-opties. Een dSLR is geen optie voor mij, is te groot om praktisch mee te sjouwen op vakantie. Ik wil daarentegen wel portret-foto’s kunnen maken, liefst van enige afstand ;-)

Mijn lijstje van eisen is dus:
  • Relatief compact
  • Optische zoom: zoveel mogelijk
  • Beeldstabilisatie ivm 2
  • Bij voorkeur manueel instelbaar
Mogelijke (niet)gegadigden:
  • Canon Ixus-serie, gaat max tot 3.8x optisch, is te weinig
  • Sony cybershot (compact) tot 5x naar ik meen, nog wat krapjes. Bovendien ben ik geen sony fan wegens proprietary formats.. (memory-stick etc)
  • Panasonic Lumix DMC-TZ1K en aanverwante. Voordee: veel zoom, beeldstabilisatie. Manueel echter niet goed instelbaar, beeldkwaliteit wisselend
Ben benieuwd naar andere suggesties of ervaringen met bovengenoemde en andere modellen.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Panasonic FZ8
Sony H9
Canon S5IS

Voor portretfoto's-op-afstand is de FZ8 wellichte de beste keuze aangezien die de meest lichtsterke lens heeft waardoor je een smallere scherptediepte kunt bekomen wat portretfoto's veel mooier maakt.
De FZ8 is ook nog de meest compacte en goedkoopste van de drie.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Ik had dezelfde lijst van eisen en heb gekozen voor de Canon Powershot A710 IS

Deze camera valt nog ruim binnen de marges van compact, heeft een 6-voudige optische zoom met beeldstabilisatie en heeft bijzonder veel instelmogelijkheden, alles kan manueel, ISO/sluitertijd/diafragma/kleurtoon. Toestel is alleen niet erg lichtsterk, als enig nadeel, je hebt daarvoor echter weer een prima werkende IS tot je beschikking, ik kan onbewogen foto's tot 1/10e sec. maken. 2 gig geheugen kost je ook nog eens niks. :)

Heb niet gekozen voor de Panasonic Lumix vanwege het ontbreken van handmatige instellingen.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Byzanthy
Twister336 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:56:
Panasonic FZ8
Sony H9
Canon S5IS

Voor portretfoto's-op-afstand is de FZ8 wellichte de beste keuze aangezien die de meest lichtsterke lens heeft waardoor je een smallere scherptediepte kunt bekomen wat portretfoto's veel mooier maakt.
De FZ8 is ook nog de meest compacte en goedkoopste van de drie.
Qua mogelijkheden zijn deze toestellen uiteraard prima maar ik zoek het qua formaat toch wat kleiner.
De powershot A710 IS is wat dat betreft interessanter, blijft echter hangen op "slechts" 6x zoom, ik weet niet of ik daar in de praktijk mee uitkan.

• maaw
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05-2025
Byzanthy schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 17:48:
[...]

Qua mogelijkheden zijn deze toestellen uiteraard prima maar ik zoek het qua formaat toch wat kleiner.
De powershot A710 IS is wat dat betreft interessanter, blijft echter hangen op "slechts" 6x zoom, ik weet niet of ik daar in de praktijk mee uitkan.
Je zoekt net als in het schaap met 5 poten. Ik ben uiteindelijk voor de S3IS (12x zoom optisch) gegaan en wil bij mij volgende telefoon een beter camera. Die heb je altijd bij je.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zoom zegt tevens niks over het bereik. Misschien moet je eerst even wat meer kennis opdoen zodat je ook weet wat je zoekt. Straks eindig met je fantastiche camera met een super zoom bereik, echter is bv het wijd bereik al zoveel tele dat je daar een probleem hebt. Zoals een Canon Powershot S3/S5.

This footer is intentionally left blank

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

Platel

Trogdor the Burninator!

Misschien een Panasonic TZ3?

[ Voor 50% gewijzigd door Platel op 08-05-2007 19:12 ]

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Byzanthy
Dit is inderdaad een camera met formaat en bereik (28-280mm equivalent) waar ik aan zit te denken. Helaas heeft deze dus geen manuele instel-mogelijkheden en is de review t.a.v. beeldkwaliteit (met name noise-reduction en "smoothing/smearing" effect) iets minder.

Verwijderd

Én de TZ3 heeft vrij veel last van vervormingen (stil over "dat kan je corrigeren in photosoep", want je kan alles wel corrigeren in photoshop).
S6500fd is volgens mij de beste in de categorie superzoom compacts, behalve als een flash-hotshoe nodg is, dan is de S9600 beter.
Die dingen zijn niet echt broekzakformaat, maar daar kan je niet om heen als je 10x zoom nodig hebt.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 12:28 ]

Pagina: 1