Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draadloos toetsenbord en muis bereik verbeteren

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus dit draadloze Microsoft optical desktop 700 systeem gekocht: Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/images/desktopset/ps_DS-wod-700.jpg
Voor 35 euro had ik niet verwacht dat ik er superver mee zou kunnen komen, maar 3 meter had ik toch wel gehoopt. Nu red ik maximaal 1 meter en daar wilde ik wat aan doen.

Ok, open die muis. Het leek me logisch dat het spoor wat om de print heen loopt de antenne is:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/rogierg/Muis1.jpg

Spoeltje gemaakt van draad en gesoldeerd op de print, resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/rogierg/Muis2.jpg

Alles weer aangesloten, maar dit had nul effect. Ik heb hetzelfde gedaan met de ontvanger en daar had het zelfs een nadelig effect. Bereik nam af naar 30 cm. o.i.d. Ik realiseer me dat de oplossing die ik toepas nooit zogoed afgestemd kan zijn als het origineel maar de grotere antenne zou een effect moeten hebben denk je niet. 8)7 8)7 8)7

Ik overweeg een aantal zaken:
- Aansluiten antenne op maar één van de soldeerpunten.
- Externe WiFi antenne aansluiten (http://hackedgadgets.com/...eyboard-range-boost-hack/)
- Onderbreken originele antenne op de print. (Er zijn nu 2 antennes aangesloten.)

Kan iemand me nog andere zinnige tips geven? _/-\o_

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Het kan zijn dat je de spoel op de aarde hebt aangesloten, dan doet het niks, heb je een multimeter? zet hem dan op diodestand en meet tussen waar je je spoel hebt gesoldeerd en de minpool van je batterijen. als het 0 aangeefd dan heb je de aarde te pakken

Verwijderd

Topicstarter
@Gieltjev: goede tip. Gaan we doen. Ik neem aan dat ik dan de nul los moet halen?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:09
Ik denk dat een WiFI-versterker niet gaat werken, omdat het signaal van je muis geen WiFi is. :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Met een printantenne is een flink bereik te halen, en ik zie niet direct reden waarom ze de antenne erg slecht zouden gemaakt hebben. Volgens mij zit je probleem in de overige componenten, er zal wellicht zo'n slechte SNR en zo'n laag zendvermogen zijn, dat je er niets mee kunt.
Een richtantenne zou misschien helpen, maar je bent wellicht akkoord dat zoiets niet zo handig is :)

Mijn kennis van hoogfrequent is wel beperkt, misschien is er nog wat te proberen met een HF transistortje (zolang je onder het maximale vermogen bij die bepaalde frequentie's blijft, blijf je legaal)?

Ik weet wel dat de antenne goed aangepast moet zijn op de gebruikte frequentie (golflengte/4 als ik me niet vergis, voor een simpele draadantenne) en de uitgangsimpedantie van de zender moet gelijk zijn aan de antenne-impedantie (anders beperk je het uitgezonden vermogen, krijg je reflecties en wat dies meer).

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 08-05-2007 20:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Weet je uberhaupt op welke frequentie die muis werkt?

Een langere antenne zegt niet meteen dat het bereik ook beter wordt. Er is namelijk zoiets als een VSWR en deze moet laag zijn voor zenders. Als jouw kabetje wat je als antenne gebruikt niet een bepaalde golflengte deel (meetstal 1/4 of zoals genoemd 1/4 lambda) is dan krijg je reflecties en neemt zoals je dus schrijft het bereik zelfs af.

Je zou misschien kunnen kijken of je je ontvanger gevoeliger kan maken maar denk toch dat je een verlengkabel voor je (denk) usb poort moet gebruiken.

Trouwens 1 meter is wel erg weinig ligt je ontvanger niet dicht bij een grote stoorzender (CRT)?

Alles is terug te redeneren naar 4

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
naftebakje schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 20:05:
Ik weet wel dat de antenne goed aangepast moet zijn op de gebruikte frequentie (golflengte/4 als ik me niet vergis, voor een simpele draadantenne) en de uitgangsimpedantie van de zender moet gelijk zijn aan de antenne-impedantie (anders beperk je het uitgezonden vermogen, krijg je reflecties en wat dies meer).
mede door deze feiten ben ik van mening dat je geen groter bereik kan je maken. Je zit nou eenmaal aan een bepaalde frequentie vast met een bepaald vermogen. Hierbij hoort een antenne van enkele cm's (Oftewel Ghz frequenties). Je kan deze dus niet zomaar langer maken en verwachten dat het beter werkt. Er is namelijk zoiets als een kritiek punt waarbij zo'n antenne het best werkt.

nog wat theorie :
300 delen door je frequentie (in MHz) is de lengte (in meter) van je antenne. En dan niet vergeten te vermenigvuldigen met je verkortingsfactor. Dit geldt voor een hele golf antenne.

Verwijderd

Topicstarter
@Tha Ra: doh... ik bedoelde ook alleen de antenne. ;-)

Ik houd jullie op de hoogte!
Pagina: 1