[XP pro] BSOD Acer 4102

Pagina: 1
Acties:
  • 88 views sinds 30-01-2008

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2025
Geachte Tweakers,

De laatste tijd heb ik regelmatig last van een BSOD met de volgende error code:

kernel_stack_inpage_error

0x00000077 (0xC000000E, 0xC000000E, 0xC0000006E, 0x00000000, 0X003E2000)

Vetgedrukte code is steeds hetzelfde, de rest verschilt dus..

Mijn laptop is sinds gisteren volledig geformateerd en opnieuw geinstalleerd. Specificaties:

Afbeeldingslocatie: http://www.q13.nl/maarten/Foto's/GoT/Systeem/1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.q13.nl/maarten/Foto's/GoT/Systeem/2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.q13.nl/maarten/Foto's/GoT/Systeem/3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.q13.nl/maarten/Foto's/GoT/Systeem/4.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.q13.nl/maarten/Foto's/GoT/Systeem/5.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.q13.nl/maarten/Foto's/GoT/Systeem/6.JPG

Zelf heb ik ondernomen:
-Memtest 6 uur lang zonder errors
-HD Seatools voor Windows zonder errors
-3dMark03 score 4576 (x700 normaal 6000 volgens "deze" site)

Vanavond wil ik gaan spelen met QuickTech, maar misschien heeft iemand een idee wat er kan zijn.

Zelf denk ik toch aan mijn HD. De laatste keren crashte mijn laptop tijdens Lightroom en Photoshop. Net tijdens MSN (met lightroom op de achtergrond). Tevens is er een externe HD aangesloten (zie ook specificaties) via firewire.

Microsoft vertelt over dit probleem:

Problemen oplossen met 'Stop 0x00000077' of 'KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR'
Bekijk de producten waarop dit artikel van toepassing is.
Artikel ID : 228753
Laatste beoordeling : donderdag 16 oktober 2003
Wijziging : 2.1
Dit artikel is eerder gepubliceerd onder NL228753

Geen virus in opstartsector
Symptomen
Wanneer Windows is gestart, kunt u een van de volgende foutberichten ontvangen: • Stop 0x00000077
KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR
In dit artikel wordt beschreven hoe u deze fouten kunt oplossen.
Naar boven

Oorzaak
Dit probleem kan optreden als een aangevraagde pagina met kernelgegevens niet vanuit het wisselbestand in het geheugen kan worden gelezen of als de hoofdopstartrecord met een virus is geïnfecteerd. U moet het foutbericht op de juiste manier interpreteren om de mogelijke oorzaak verder te bepalen. Als zowel de eerste als de derde parameter nul zijn, zijn de vier parameters als volgt gedefinieerd: 1. 0 (nul)
2. PTE-waarde (Page Table Entry) op het moment van de fout
3. 0 (nul)
4. Adres van signatuur in kernelstack
Als de eerste of de derde parameter niet nul is, gelden de volgende definities: 1. Statuscode
2. I/O-statuscode
3. Nummer van wisselbestand
4. Offset in wisselbestand
In dit geval kan de oorzaak van het probleem worden afgeleid uit de tweede parameter (de I/O-statuscode) met behulp van de volgende informatie die wordt weergegeven als 'waarde van tweede parameter' gevolgd door 'algemene oorzaak':

0xC000009A of STATUS_INSUFFICIENT_RESOURCES: onvoldoende niet-wisselbare groepsbronnen.

0xC000009C of STATUS_DEVICE_DATA_ERROR: beschadigde blokken op de vaste schijf.

0xC000009D of STATUS_DEVICE_NOT_CONNECTED: fout in bekabeling, geen afsluiting of de controller krijgt geen toegang tot de vaste schijf.

0xC000016A of STATUS_DISK_OPERATION_FAILED: beschadigde blokken op de vaste schijf.

0xC0000185 of STATUS_IO_DEVICE_ERROR: onjuiste afsluiting of defect in kabels van SCSI-apparaten of twee apparaten maken gebruik van dezelfde IRQ.

Oplossing
U kunt dit probleem oplossen met behulp van de juiste methode:
Naar boven

Virus in opstartsector
Om te bepalen of de opstartsector een virus bevat, voert u een bijgewerkt viruscontroleprogramma uit en desinfecteert u de computer als dat nodig is.
Naar boven

Geen virus in opstartsector
Zoek in het systeemlogboek van Logboekinzage naar foutberichten die u kunnen helpen te bepalen welk apparaat de fout veroorzaakt.

Beschadigd blok. Stop 0x77 wordt veroorzaakt door een beschadigd blok in een wisselbestand of een fout in een schijfcontroller en in een uitzonderlijk geval wanneer niet-wisselbare groepsbronnen niet beschikbaar zijn.

Als de eerste en tweede parameter gelijk zijn aan 0, is er geen stacksignatuur aangetroffen in de kernelstack. Dit wordt veroorzaakt door een defect in de hardware. Als de I/O-status C0000185 is en het wisselbestand op een vaste SCSI-schijf staat, moet u de kabels van de schijf en de SCSI-afsluiting controleren.

Als de I/O-statuscode gelijk is aan 0xC000009C of 0xC000016A, betekent dit gewoonlijk dat de gegevens niet van de schijf kunnen worden gelezen door een beschadigd blok.

Als u de computer opnieuw kunt opstarten na het foutbericht, wordt Autochk automatisch uitgevoerd om de beschadigde sector te markeren. Als Autochk om enigerlei reden de vaste schijf niet controleert op fouten, start u de schijfcontrole handmatig. Als de computer is geformatteerd met het bestandssysteem NTFS, voert u Chkdsk /f /r uit op de systeempartitie. U moet de computer opnieuw opstarten voordat de schijfcontrole begint. Als u door dit probleem de computer niet kunt opstarten, gebruikt u de opdrachtconsole en voert u Chkdsk /r uit.

Defect of onbetrouwbaar RAM-geheugen is een andere algemene oorzaak van dit probleem.

Controleer of alle adapterkaarten in de computer goed zijn geplaatst.

Controleer of alle contacten van de adapterkaarten schoon zijn.

Schakel de systeemcache in het BIOS uit en controleer of het probleem hierdoor is opgelost.

Als het probleem hierdoor niet is opgelost, kan het moederbord van de computer zijn beschadigd.

-------------------------------------------------------------------------------

De informatie in dit artikel is van toepassing op:
• Microsoft Windows XP Home Edition
• Microsoft Windows XP Professional Edition
• Microsoft Windows 2000 Advanced Server
• Microsoft Windows 2000 Professional Edition
• Microsoft Windows® 2000 Server
• Microsoft Windows NT Server 3.51
• Microsoft Windows NT Workstation 4.0 Developer Edition

De uitleg over de error code is voor mij onduidelijk.. Wat bedoelen ze daarmee? De laptop is nu bijna twee jaar oud.. Het kan volgens deze uitleg overal aan liggen.. Ideeen? :D

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten L op 08-05-2007 16:26 ]

www.maartenlangelo.nl

• Maarten L
Update: net weer het slachtoffer van een BSOD. Dit keer zonder blabla_blabla_check_blabla maar wel met onderstaande code:

STOP: 0x000000F4 (0x00000073, 0x862663E0, 0x86266554, 0x805C7AE2)

Google zegt:
Connecting a hard disk drive in slave only mode leads to system halt during resume from standby
View products that this article applies to.
Article ID : 330100
Last Review : August 25, 2005
Revision : 5.0
This article was previously published under Q330100
On This Page

Steps to reproduce the behavior
SYMPTOMS
A computer that is running Microsoft Windows XP or a later operating system stops responding during resume from standby, and you receive the following KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR stop error message:
0x0000007a (e163a3e4,c000000e,bf8e9313,0697f860)
or
0x000000F4 (0x00000003, Parameter2, Parameter3, Parameter4)
Note Parameter2, Parameter3, and Parameter4 in the stop error may vary.

This problem occurs on a computer in which Windows XP or a later operating system is installed on a hard disk that is configured as a subordinate and no other device is connected to the same IDE controller channel (primary or secondary).
Back to the top

CAUSE
This behavior may occur when you use Windows XP or a later operating system with some motherboards. Microsoft is researching this problem and will post more information in this article when the information becomes available.
Back to the top

RESOLUTION
To resolve this behavior, use one of the following methods:• For Parallel Advanced Technology Attachment (PATA) hard disks, configure your disk drive as master only. For Serial Advanced Technology Attachment (SATA) hard disks, connect the hard disk cable to a master channel SATA connector on the motherboard.
• Connect another device as a master, such as another disk drive or a CD drive or DVD drive.
• Change your PATA and SATA IDE cable even if the cable does not appear worn.
• Install Windows on a new hard disk because it is possible that your hard disk or your Windows installation may be corrupted.

MORE INFORMATION
Steps to reproduce the behavior
1. For PATA hard disks, set the hard disk jumper to slave mode. For SATA hard disks, connect the hard disk cable to a slave channel SATA connector on the motherboard.
2. In BIOS power management, set BIOS to S1 or S3 (STR).
3. Install Windows XP Professional with Service Pack 1 or Service Pack 2.
4. Restart the computer.
5. Set the computer to Standby.
6. Try to resume the system. The system stops responding.

Niet precies wat het kan zijn in mijn laptop, maar misschien toch de HD? :D

www.maartenlangelo.nl

• Maarten L
Update: weer twee vastlopers.

1: eerst een normale 'error' drwtsn32.exe heeft een ongeldige bewerking oid uitgevoerd en moet worden afgesloten. (was bezig in explorer). Systeem blijft soms hangen.. Daarna een BSOD met de volgende code: 0X000000F4 (0x00000003, 0x86262458, 0x862625CC, 0x805C7AE2)

2: BSOD code: 0x0000007A (0xE1697968, 0xC0000185, 0x13F924716, 0x27C11860)

win32k.sys - address BF924716 base at BF800000, Datestamp 43446B4E

Die laatste 'line' is dus voor eerst. Grmbl, de BSOD volgen elkaar ook sneller op. Rechtsonder in mijn taakbalk is zo nu en dan ook een (naast de klok) gele driehoek met een uitroepteken te zien. Ik kan er niet op klikken en er verschijnt verder oook geen tekst..

www.maartenlangelo.nl

• Maarten L
Update: weer een vastlopers, of eigenlijk verschillende constant. Deze code komt constant terug:

0x000000F4 (0x00000003, 0x8598EDA0, 0x8598EF14, 0x8659AE2)

Eerste gedeelte is constant.. de laatste twee reeksen kunnen verschillen. Ook tijdens het opstarten soms gelijk een freeze + BSOD. WAT! kan het toch zijn?!

www.maartenlangelo.nl

• Maarten L
Bah, nog niks werkt.. iemand ideeen? maw: kick

www.maartenlangelo.nl

• Maarten L
Update: het virtueel geheugen had ik op handmatig beheren gezet. Dat heb ik nu veranderd naar 'door windows beheerd' en tot nu toe nog geen crashes gehad..

www.maartenlangelo.nl

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

tja wat verwacht je met zo'n topicstart 8)7 dat is absoluut niet leesbaar zo met die screenshots en quotes van internet ;)

Dit is overigens een probleem wat eerder met je geheugen te maken heeft oid, maar aangezien ik maar vluchtig je topic heb doorgekeken kan ik daar niet goed uitsluitsel over geven. Lees de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door en open dan een duidelijk topic, dus zonder die enorme lappen quotes en screenshots, waar we wel wat mee kunnen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.