IIS 6 en MS SQL

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
situatie:

windows 2003 server met IIS 6 en PHP 5 ISAPI extension geactiveerd (werkend, gisteren nieuwste versie :9)

hiervoor heb ik een aantal tutorials gevolgd en is goed verlopen. (weet niet zoveel van IIS)

Nu wil ik graag met php en connectie leggen naar mijn w2000 SQL Server (andere locatie), maar dit werkt niet... ik gebruik PhpMyFaq om te testen of de SQL extension enabled is, en die zegt van niet :+

Volgens mij zit er toch een .dll bij php5 die het mogelijk maakt om te babbelen met SQL zonder deze extension te hoeven enablen in IIS Manager?

Ik heb een aantal dingen gedaan om de boel aan het draaien te krijgen:

php geinstalleerd natuurlijk (c:\php) - daar in de php.ini de extensions goed gezet:
extension_dir = "C:\PHP\ext"
dan als volgt naar kopje "dynamic extensions" (in php.ini) de volgende lines ge-uncomment:
extension=php_msql.dll
extension=php_mssql.dll

Ik heb IIS nog niet geherstart (er draaien een hoop sites op) en PHP ook niet (kan dat?) ik heb geen testomgeving om eens lekker te klussen.. :'(
zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nog vergeet/wat ik mis? of dat ik de denkbeeldige plank totaal mis sla?

UPDATE:

het is gelukt! reset van IIS deed het 'm

ik heb voor de zekerheid ook nog vanuit de sql server 'ntwdblib.dll' naar de php/IIS server gekopieerd.. dus weet niet zeker of het nou uit maakt

oew, en de php installed path (c:\php) staat ook in de %PATH% variabele.. voor het wat uit mocht maken :+

[ Voor 10% gewijzigd door sjongenelen op 08-05-2007 22:17 ]

you had me at EHLO

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

IMO moet je die extensie (de .dll) gewoon lekker in de WIndows dir gooien voordat hij het lekker doet. Maar goed, ik vind php op IIS zowiezo een ramp.

Helaas zal php wel opnieuw geinitialiseerd moeten worden dus dat houdt in dat je een iisreset moet doen.
let op: dat houd in dat IIS herstart wordt.
Dus, met een scheduled jobje vanavond een iireset.exe uitvoeren ;)

• sjongenelen
ja, die heb ik al klaar staan :+

maar ik heb niets in de windir staan - speciale tut gevolgd zodat ik lekker alles in c:\php kan laten staan

[ Voor 64% gewijzigd door sjongenelen op 08-05-2007 15:23 ]

you had me at EHLO

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je probleem is dus gewoon dat je PHP wilt laten communiceren met MSSQL. Dat je PHP ook op de webserver wilt laten gebruiken staat hier los van denk ik, omdat je ook PHP kan draaien zonder webserver (doe ik zelf ook). Dus je kan beter even op PHP + MSSQL Googlen.

Of gewoon naar http://nl3.php.net/mssql gaan

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerNummer op 08-05-2007 15:24 ]

• sjongenelen
lol, dat heb ik zeker al gedaan :/ ik weet alleen niet zeker of ik nou een extension op de IIS moet zetten, of op PHP.ini - uit jouw reactie blijkt dat het dus PHP moet zijn :)

you had me at EHLO

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-02 21:04
Dit is een erg goede guide vind ik :)
http://www.peterguy.com/php/install_IIS6.html

Inmiddels vind ik linux fijner werken, maargoed :+

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• sjongenelen
Extera schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:25:

php heb ik al geinstalleerd... :/ het gaat nu echt om de ms sql koppeling.

thx voor de reply's - ik heb al het probleem gevonden waarschijnlijk: ntwdblib.dll naar system32 op de php server..! na vanavond zal ik het weten :)

enneh, linux is leuk, maar ik draai natuurlijk ook ASP/ajax en een hoop app pools

[ Voor 7% gewijzigd door sjongenelen op 08-05-2007 15:40 ]

you had me at EHLO

• TweakerNummer
  • Niet online
TheNymf schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:30:
[...]

thx voor de reply's - ik heb al het probleem gevonden waarschijnlijk: ntwdblib.dll naar system32 op de php server..! na vanavond zal ik het weten :)

enneh, linux is leuk, maar ik draai natuurlijk ook ASP/ajax en een hoop app pools
ntwdblib.dll is een onderdeel van PHP, dus ik denk dat deze al op de PHP server staat. Wat wel zo kan zijn is dat je een ge-update ntwdblib.dll nodig hebt; je schijnt een nieuwe versie nodig te hebben als je MSSQL express draait.

• sjongenelen
ik heb sql server 8 sp4 standard edition

website van TweakNummer (php.net) zegt:
The extension requires the MS SQL Client Tools to be installed on the system where PHP is installed. The Client Tools can be installed from the MS SQL Server CD or by copying ntwdblib.dll from \winnt\system32 on the server to \winnt\system32 on the PHP box. Copying ntwdblib.dll will only provide access. Configuration of the client will require installation of all the tools.

[ Voor 87% gewijzigd door sjongenelen op 08-05-2007 15:43 ]

you had me at EHLO

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Equator schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:20:
IMO moet je die extensie (de .dll) gewoon lekker in de Windows dir gooien voordat hij het lekker doet. Maar goed, ik vind php op IIS zowiezo een ramp.
offtopic:
Uit oogpunt van maintainability is dat niet echt slim, het wordt dan ook afgeraden in de installdocs van PHP.
* alt-92 gebruikt een PHP-specifieke system variable die naar de dir verwijst waar alle phpmeuk instaat.
Nieuwe versie? rename dir en verder draaien :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjongenelen
juist :) ik heb m wel in de %PATH% gegooid, maar het houdt het iig wel overzichtelijk

you had me at EHLO

• TweakerNummer
  • Niet online
TheNymf schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:41:
ik heb sql server 8 sp4 standard edition

website van TweakNummer (php.net) zegt:

[...]
Ah ja sorry, ik las je post verkeerd en dacht niet na. Ik dacht dat je ntwdblib.dll van de MSSQL server wilde kopieren naar de PHP root dir van de PHP server.

Je moet dus echt ntwdblib.dll in de \winnt\system32 dir van de MSSQL server kopieren naar de \winnt\system32 dir van de PHP server, zoals je al aangaf.

[offtopic] PHP gebruikt wel een hele gare constructie met al die DLL files overal :X

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerNummer op 08-05-2007 15:54 ]

• sjongenelen
TweakerNummer schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:53:
[...]

[offtopic] PHP gebruikt wel een hele gare constructie met al die DLL files overal :X
idd.. het is wel een combi van natuurlijk :) maar ik kan niet wachten met het resetten van IIS :( ik wil weten of het werkt..!

/me TheNymf droomt van een FAQ op de zaak - geen domme vragen meer :+

UPDATE:

het is gelukt, restart IIS deed het 'm

[ Voor 7% gewijzigd door sjongenelen op 08-05-2007 22:16 ]

you had me at EHLO

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

alt-92 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:43:
[...]

offtopic:
Uit oogpunt van maintainability is dat niet echt slim, het wordt dan ook afgeraden in de installdocs van PHP.
* alt-92 gebruikt een PHP-specifieke system variable die naar de dir verwijst waar alle phpmeuk instaat.
Nieuwe versie? rename dir en verder draaien :)
offtopic:
Dat is dan veranderd :) * Equator heeft deze combi al in geen jaren geprobeerd. apache \o/

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:52
Extera schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:25:

Ik ben bezig geweest met het installeren van PHP op een Server 2003 met IIS6 volgens die guide.
Maar ik krijg het niet aan de praat. Ik heb keurig alle stappen gedaan maar ik krijg toch steeds deze melding:

The page cannot be found
The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Please try the following:

* Make sure that the Web site address displayed in the address bar of your browser is spelled and formatted correctly.
* If you reached this page by clicking a link, contact the Web site administrator to alert them that the link is incorrectly formatted.
* Click the Back button to try another link.

HTTP Error 404 - File or directory not found.
Internet Information Services (IIS)

Technical Information (for support personnel)

* Go to Microsoft Product Support Services and perform a title search for the words HTTP and 404.
* Open IIS Help, which is accessible in IIS Manager (inetmgr), and search for topics titled Web Site Setup, Common Administrative Tasks, and About Custom Error Messages.

Wie heeft er suggesties ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je logs checken (event en IISlogs).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zie BackSlash ^^^ Dit is wel erg basic.. Een beetje troubleshooten moet je zelf kunnen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.