PC ongelofelijk traag [hard one]

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

Er staat hier een PC naast mij die ongelofelijk tergend traag is.
De opstarttijd is normaal, maar eenmaal het aanmeldingsvenster voorbij begint de ellende.
In veilige modus werkt de pc ook normaal.

Wat heb ik al allemaal geprobeerd:

spyware/virussen gecontroleerd: geen verschil
op andere HD gekloond: geen verschil
msconfig => alle overbodige dingen uitgezet: geen verschil
BIOS-update: geen verschil
BIOS-defaults/handmatig: geen verschil
zonder CD-RW/DVD-ROM: geen verschil
laatste ondersteunde chipsetdrivers: geen verschil
wat zou een mens denken: PIO ipv DMA: tabblad geavanceerd instellingen staat er niet???
defragmenteren: na 3 uur 21% => moet wel zeggen dat er ettelijke 1000-den zeer kleine bestandjes opstaan maar ik denk dat dit er niet mag voor zorgen dat het zo lang duurt tegen dat een actie ondernomen wordt.
er staan geen processen die meer dan 10% gebruiken
de swap staat aan

systeem:

intel P4 1.7
MB intel D850EMV2
2 x 128 MB RIMM PC800
XP Home SP2 + alle updates

5 min nadat de pc is opgestart staat de HD nog te reutelen

Iemand een idee wat ik nog kan chekken? De pc moet namelijk straks terug en weet niet waar het kan aan liggen hoor.
Voor dat tabblad "geavanceerde instellingen" zie ik niet bij de IDE-controllers en dat staat mij niet aan...
Kan ik nog ergens zien in welke mode de HD staat?
Heb trouwens ook al de IDE (secondary) verwijderd om te kijken of het tabblad dan er bij kwam maar no-go
Ik blijf verder zoeken en als er reacties komen lees ik ze wel :)

Simke

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Sowieso is 256mb geheugen erg weinig voor Windows XP. Hoe oud is je hdd, misschien is ie aan t sterben.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
ga eens naar je taskmgr en zet de I/O write lees mogelijkheden eens aan.. misschien staat er iets constant tegen je schijf te blaffen

you had me at EHLO

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Windows opnieuw installeren?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:51
265is veels te weinig voor XP SP2.

512 minimaal aanbevolen. en 1 gig aanbevolen.

Wat is je mem usage? Ik zit al ruim boven de 400 met alle opgestarte applicaties

[ Voor 33% gewijzigd door To_Tall op 08-05-2007 15:08 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Simke
volcurd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:04:
Sowieso is 256mb geheugen erg weinig voor Windows XP. Hoe oud is je hdd, misschien is ie aan t sterben.
Ik weet dat 256 aan de lage kant is maar het moet werken.
Het duurt gemiddeld een 20 a 25 sec tegen dat er reactie op een muisklik komt. Dat mag niet ook al zit er maar 256MB in.

De HD heb ik al gekloond op een nieuwe en ook hetzelfde probleem.

Heb nu net nog de videokaart vervangen zonder resultaat.
Sebiet geheugen nog eens vervangen en desnoods voeding alhoewel ik sterk twijfel dat het daar aan kan liggen :?

Nog iemand ideeën?

Edit: windows installeren: niet mogelijk => teveel werk voor klant om alles er terug op te zetten

min 512MB RAM => zie hierboven => ook al is het weinig, mag geen 30 sec duren tegen dat er reactie komt

[ Voor 13% gewijzigd door Simke op 08-05-2007 15:11 ]

Simke

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 15:11
Simke schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:07:
[...]
Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken dat het aan je Windows installatie ligt? :)

• Simke
adyta schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:09:
[...]

Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken dat het aan je Windows installatie ligt? :)
Waarom denk je dat?
Omdat de HD constant bezig is?

Simke

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 09:11
Simke schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:07:
[...]

Ik weet dat 256 aan de lage kant is maar het moet werken.
Het duurt gemiddeld een 20 a 25 sec tegen dat er reactie op een muisklik komt. Dat mag niet ook al zit er maar 256MB in.

Heb nu net nog de videokaart vervangen zonder resultaat.
Sebiet geheugen nog eens vervangen en desnoods voeding alhoewel ik sterk twijfel dat het daar aan kan liggen :?

Nog iemand ideeën?

Edit: windows installeren: niet mogelijk => teveel werk voor klant om alles er terug op te zetten

min 512MB RAM => zie hierboven => ook al is het weinig, mag geen 30 sec duren tegen dat er reactie komt
Simke, hoe doe je dat een "harddisk klonen" ? Heb je dan gewoon de bestanden gekopieerd op een andere HDD? Is die van hetzelfde merk? Zelfde grootte ed?
Ik denk namelijk dan Windows behoorlijk in de war is hierdoor en volgens mij is een WIndows Herinstall de beste oplossing....

Verwijderd

Dit lijkt er sterk op dat je de windows installatie is verprutst, gewoon een clean install, zit niks anders op.

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Format doet wonderen waarschijnlijk, maar dat is denk ik nu net wat je probeert te verkomen?

• Simke
wmeester schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:12:
[...]

Simke, hoe doe je dat een "harddisk klonen" ? Heb je dan gewoon de bestanden gekopieerd op een andere HDD? Is die van hetzelfde merk? Zelfde grootte ed?
Ik denk namelijk dan Windows behoorlijk in de war is hierdoor en volgens mij is een WIndows Herinstall de beste oplossing....
Via ghost van HD naar HD
grootte speelt geen rol hierbij

Simke

• bluesparkle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 08:56
Hoe is het gedrag na herinstallatie van windows + applicaties?

• Simke
Nja, maar zoals gezegd: clean install is practisch onmogelijk.
Er kruipt minimum een dag tijd in om alles terug te zetten, al die kleine bestandjes van die speciale programma's...
*zucht*

straks is dat de enige oplossing

maar waarom zie ik die modes niet bij apparaatbeheer en IDE-controllers?

Simke

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:23
staan er geen meldingen in je event viewer?

BOE

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Simke schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:11:
[...]

Waarom denk je dat?
Omdat de HD constant bezig is?
Als de HD constant bezig is dan zijn er 3 opties:
1. Te weinig geheugen, dus windows staat alles op HD te schrijven ipv in geheugen.
2. HD Defect
3. Een of andere tool die druk is.

Opties 2 en 3 zeg je al te hebben uitgesloten, dan blijft 1 over. Kijk maar 's in de taskmanager hoeveel geheugen er gebruikt word en hoeveel er geswapped word. Ik zet in op minimaal het dubbele van 256MB. En dan mag het gerust XX seconden duren voordat er gereageerd word op muisklik. Lijkt me normaal...
Kennelijk werk je voor een klant, dus je hebt vast wel ergens wat reepjes geheugen liggen die er erin/erbij kunt prikken naar 512 MB of meer.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 08-05-2007 15:16 ]

Alles kan stuk.

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-02 07:11
Waarvoor gebruik je dit systeem? Wat is je mem usage? En welke aplicaties gebruiken deze het meest?

Ik kan je zowieso aanraden je geheugen uit te breiden, maar dat is niet per se noodzakelijk. (Heb een vergelijkbaar systeem draaien; P3 1ghz, 256mb, 20gb hdd, XP sp2 en dat werkt opzich prima voor wat eenvoudige office toepassingen).

Anders stap over op win2k, lijkt mij een prima OS voor jouw systeem.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:19
En in veilige modus werkt ie wel goed?
Hoe is je CPU gebruik als je 25 seconden moet wachten op een muisklik?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Simke
MrAngry schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:16:
En in veilige modus werkt ie wel goed?
Hoe is je CPU gebruik als je 25 seconden moet wachten op een muisklik?
veilige modus idd OK
bijna geen CPU-gebruik na muisklik...

soms crasht explorer.exe in de module msvcrt.dll dacht ik
al op gezocht maar zonder veel resultaat.
Is de laatste versie van het bestand msvcrt.dll

Edit: volgens de klant zou de PC nooit heel snel geweest zijn maar nu gaat hij voor geen meter vooruit

[ Voor 10% gewijzigd door Simke op 08-05-2007 15:19 ]

Simke

Verwijderd

Ik denk dat je een hardeschijf gebruikt met een rpm van 5400. Alle dingen wijzen erop.
Overigens is 256 beetje magertjes voor Windows XP, maar dat mag de snelheid niet zo erg drukken dan als jij bedoeld. Zoiezo gebruikt Windows XP een mooie pagefile, welke de snelheid ook weer afhankelijk is van je harde schijf.... ;)

Neem een kijkje naar de hardeschijf in de kast, misschien kunnen we het dan gelijk wegstrepen....

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
en als je kijkt hoeveel je pagefile gebruikt wordt? door weinig geheugen moet hij over op pagefile (hdd) heb je een geheugenreepje om er bij te prikken?

you had me at EHLO

• MrAngry
Je hebt je secondary IDE verwijderd om te kijken of het tabblad erbij kwam? Bedoel je om te kijken of het tabblad erbij kwam als je de sec. IDE opnieuw installeerde? Of dat ie er bij de primary IDE bij kwam.

Het ontbreken van dat tabblad geeft wel aan dat daar iets mis zit, zeker omdat ie het in veilige modus gewoon doet. Volgens mij benaderd windows in veilige modus de IDE apparaten anders, maar ik ben nog aan het googlen naar het verschil.

• Simke
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:18:
Ik denk dat je een hardeschijf gebruikt met een rpm van 5400. Alle dingen wijzen erop.
Overigens is 256 beetje magertjes voor Windows XP, maar dat mag de snelheid niet zo erg drukken dan als jij bedoeld. Zoiezo gebruikt Windows XP een mooie pagefile, welke de snelheid ook weer afhankelijk is van je harde schijf.... ;)

Neem een kijkje naar de hardeschijf in de kast, misschien kunnen we het dan gelijk wegstrepen....
Diamondmax plus 8 30GB ATA133 => staat geen toerental bij maar is normaal 7200

wisselbestand automatisc: 382MB aanbevolen + toegewezen.

fysiek geheugen:

totaal: 261408
beschikbaar: 12428
systeemcache: 117008

kernelgeheugen:

totaal: 33516
wisselbestand,: 22556
niet in wisselbestand: 11260

geheugen nu vervangen - moment

Simke

• Simke
MrAngry schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:25:
Je hebt je secondary IDE verwijderd om te kijken of het tabblad erbij kwam? Bedoel je om te kijken of het tabblad erbij kwam als je de sec. IDE opnieuw installeerde? Of dat ie er bij de primary IDE bij kwam.

Het ontbreken van dat tabblad geeft wel aan dat daar iets mis zit, zeker omdat ie het in veilige modus gewoon doet. Volgens mij benaderd windows in veilige modus de IDE apparaten anders, maar ik ben nog aan het googlen naar het verschil.
secondary verwijderd om te kijken of het tabblad daar terug bijkwam en indien dat lukte primaire ook verwijderen maar zonder resultaat

Simke

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Is de PC ook zo traag als je een nieuw profiel aanmaakt en daarmee inlogt ? 256 MB is voldoende om WinXP fatsoenlijk zonder vertraging te booten hoor. Geloof dat een standaard schone WinXP SP2 Prof installatie ~150MB gebruikt na opstarten.

Staat de swapfile mogelijk juist te groot ? Rotte virusscanner ? Startup items disabled ?
Is de bureablad achtergrond toevallig een vet groot plaatje (als in xx MB) ?

Die taskmanager tip met IOs is ook een goede, kijk eventueel met SysInternals ProcessExplorer ...

PS: Zichtbare CPU load tijdens die '25 seconden' ?

[ Voor 4% gewijzigd door SKiLLa op 08-05-2007 15:28 . Reden: de PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Kan je de IDE controller niet eens verwijderen/uninstallen, opnieuw opstarten en kijken of je, nadat windows ze weer automatisch geinstalleerd heeft, het tabblad met de PIO/UDMA weer terug hebt?

En wordt de HD in de bios wel gewoon herkent als UDMA(x)?

• rigermortis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 22:35
mmm komt bekend voor,

poosje terug ook een pc van een kennis onderhanden gehad, en had soortgelijke problemen.

probeer de harde schijf eens op een andere IDE controller te zetten, bijv. waar nu de cd/dvd op zit.

En kan je ook posten wat de prestaties zijn van de harde schijf. bijv door middel van HDtune

En raad in ieder geval de klant aan om op te waarderen naar 512MB.

Veel succes

• Simke
SKiLLa schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:26:
Is de PC ook zo traag als je een nieuw profiel aanmaakt en daarmee inlogt ? 256 MB is voldoende om WinXP fatsoenlijk zonder vertraging te booten hoor. Geloof dat een standaard schone WinXP SP2 Prof installatie ~150MB gebruikt na opstarten.

Staat de swapfile mogelijk juist te groot ? Rotte virusscanner ? Startup items disabled ?
Is de bureablad achtergrond toevallig een vet groot plaatje (als in xx MB) ?

Die taskmanager tip met IOs is ook een goede, kijk eventueel met SysInternals ProcessExplorer ...

PS: Zichtbare CPU load tijdens die '25 seconden' ?
eens proberen met nieuw profiel

Waar stel ik die I/O in in taskmgr? Net gekeken maar vind het niet...

Geen CPUload tijdens 25 sec

Net 2 x 256 MB RIMM PC1066 ingestoken maar pc boot niet :(

Simke

• Simke
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:27:
Kan je de IDE controller niet eens verwijderen/uninstallen, opnieuw opstarten en kijken of je, nadat windows ze weer automatisch geinstalleerd heeft, het tabblad met de PIO/UDMA weer terug hebt?

En wordt de HD in de bios wel gewoon herkent als UDMA(x)?
reeds gedaan (met secondary dan wel): geen resultaat
BIOS herkent PIO 4 en UDMA 5

Simke

• MrAngry
In Safe mode heb je geen DMA, dus het zou een DMA probleem kunnen zijn (tabblad weg duidt daar ook op). Er gebeurt echter wel meer niet in Safe mode, zoals het opstarten van bepaalde processen e.d.

Je zou het eens kunnen checken met een boot cd van ubuntu oid en dan de schijf benaderen, dma e.d. checken. Als de schijf dan ook zo traag werkt dan ligt het misschien niet aan je windows install, maar aan de controller op het mobo.

• Simke
MrAngry schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:34:
In Safe mode heb je geen DMA, dus het zou een DMA probleem kunnen zijn (tabblad weg duidt daar ook op). Er gebeurt echter wel meer niet in Safe mode, zoals het opstarten van bepaalde processen e.d.

Je zou het eens kunnen checken met een boot cd van ubuntu oid en dan de schijf benaderen, dma e.d. checken. Als de schijf dan ook zo traag werkt dan ligt het misschien niet aan je windows install, maar aan de controller op het mobo.
Nja, ik heb daar geen ervaring mee met ubuntu en de klant wil pc persé vandaag terug => draait boekhoudprogramma op

nu hd op andere ide controller testen en daarna hdtunes

Simke

Verwijderd

Ik zou even proberen om te kijken wat er gebeurd als je alles uitschakeld (via MSconfig, zowel services en programma's) Wanneer hij dan goed loopt kan je kijken welke service of programma er dwarszit.

Mocht het dan nog zo traag werken is het hoogstwaarschijnlijk een driver probleem.

• Simke
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:38:
Ik zou even proberen om te kijken wat er gebeurd als je alles uitschakeld (via MSconfig, zowel services en programma's) Wanneer hij dan goed loopt kan je kijken welke service of programma er dwarszit.

Mocht het dan nog zo traag werken is het hoogstwaarschijnlijk een driver probleem.
reeds alle overbodge dingen uitgeschakeld...
zal straks eens alles uitzetten en kijken of dat helpt :|

Simke

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Open TaskManager, kies tabblad 'Processes', dan de menu optie 'View' en dan 'Select Columns' ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• MrAngry
Simke schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:37:
[...]

Nja, ik heb daar geen ervaring mee met ubuntu en de klant wil pc persé vandaag terug => draait boekhoudprogramma op

nu hd op andere ide controller testen en daarna hdtunes
Het hoeft ook niet Ubuntu te zijn, maar een willekeurige versie van een ander OS waarmee je via DMA de hd kan benaderen, Ubuntu, Knoppix, Freebies weet ik veel. Je kan de hd wel in een andere pc hangen, maar daarmee sluit je problemen met het mobo niet uit.
Wat je nog wel kan doen is even een andere hd in de getroffen pc hangen, windows XP erop pleuren en kijken of het ook zo traag is. Of dat lukt ligt wel een beetje aan of je definitie van vandaag betekend "voor 17.00" :)

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 16:21

hilgo

Clear your mind of can't.

Simke schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:32:
[...]
Taskmanager >> knop 'VIEW' >> select columns en daar zou die tussen moeten staan.

Edit: Skilla was rapper :$

[ Voor 5% gewijzigd door hilgo op 08-05-2007 15:43 ]

Discogs

• Simke
SKiLLa schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:41:

Open TaskManager, kies tabblad 'Processes', dan de menu optie 'View' en dan 'Select Columns' ...
panda antivirus neemt de meeste lees en schrijfdingskes in beslag.

panda is er al af geweest zonder resultaat echter...
geen verschil op andere IDEcontroller

edit

nu ALLES uitgezet bij msconfig en reboot => afwachten

[ Voor 6% gewijzigd door Simke op 08-05-2007 15:45 ]

Simke

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-02 13:59

MetalStef

gietijzer

Geheugen bijplaatsen is voor TS geen oplossing en wellicht ook geen optie. Deze pc heeft namelijk RDRAM, en dat is niet het type geheugen waarvan we allemaal nog wel een latje hebben liggen. 'Upgraden' is dus geen antwoord waar TS wat mee kan.
Los daarvan heb ik meer dan eens XP op een machine met 256MB gezet, en dit voldoet uitstekend voor licht werk. Natuurlijk voelt het allemaal vlotter met meer geheugen, maar met 256 kan XP prima uit de voeten.

Zoals ook al verteld lost het klonen naar een andere schijf niets op. Nu zal een andere schijf waarschijnlijk een 7200 rpm draaien, dus wellicht iets sneller, maar ook dit loste het niet op.

In safe mode gedraagt de pc zich wel netjes, dus het probleem zit niet in Windows, maar in een applicatie of extra service van Windows.

TS, kijk inderdaad eens in de event log. Kijk ook in je taskmanager welke processen er zo druk zijn met je schijf (Process-tab, dan View - Columns). Probeer de hoeveelheid draaiende services te beperken tot slechts het nodige. Encryptie-dingetjes kunnen vaak wel uit (maar niet altijd!), Wireless zero kan vaak wel uit, dat soort dingen.
Met msconfig kun je bepalen wat er zoal wordt opgestart. Probeer eens één voor één alles uit te zetten om te zien wat er nu het probleem veroorzaakt.

Mocht het inderdaad een DMA-probleem blijken wat niet op te lossen valt met nieuwe drivers, dan rest er waarschijnlijk inderdaad weinig anders dan een herinstall: Mijn ervaringen met dergelijke problemen zijn dat je je Secundary IDE controller moet verwijderen en dat je na een reboot het Advanced-tabje (meestal, maar soms ook niet) weer ziet. Wanneer je je Primary IDE controller wegmikt, kon je wel eens problemen krijgen met booten. Je kunt het hoe dan ook proberen, per slot van rekening heb je een kloon.

En in geval van een nieuwe installatie: Laat je klant zelf bepalen of hij verder wil met een onwerkbaar traag systeem, of dat hij inderdaad een dag met kleine bestandjes aan het jongleren is.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Simke
MetalStef schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:46:
Geheugen bijplaatsen is voor TS geen oplossing en wellicht ook geen optie. Deze pc heeft namelijk RDRAM, en dat is niet het type geheugen waarvan we allemaal nog wel een latje hebben liggen. 'Upgraden' is dus geen antwoord waar TS wat mee kan.
Los daarvan heb ik meer dan eens XP op een machine met 256MB gezet, en dit voldoet uitstekend voor licht werk. Natuurlijk voelt het allemaal vlotter met meer geheugen, maar met 256 kan XP prima uit de voeten.

Zoals ook al verteld lost het klonen naar een andere schijf niets op. Nu zal een andere schijf waarschijnlijk een 7200 rpm draaien, dus wellicht iets sneller, maar ook dit loste het niet op.

In safe mode gedraagt de pc zich wel netjes, dus het probleem zit niet in Windows, maar in een applicatie of extra service van Windows.

TS, kijk inderdaad eens in de event log. Kijk ook in je taskmanager welke processen er zo druk zijn met je schijf (Process-tab, dan View - Columns). Probeer de hoeveelheid draaiende services te beperken tot slechts het nodige. Encryptie-dingetjes kunnen vaak wel uit (maar niet altijd!), Wireless zero kan vaak wel uit, dat soort dingen.
Met msconfig kun je bepalen wat er zoal wordt opgestart. Probeer eens één voor één alles uit te zetten om te zien wat er nu het probleem veroorzaakt.

Mocht het inderdaad een DMA-probleem blijken wat niet op te lossen valt met nieuwe drivers, dan rest er waarschijnlijk inderdaad weinig anders dan een herinstall: Mijn ervaringen met dergelijke problemen zijn dat je je Secundary IDE controller moet verwijderen en dat je na een reboot het Advanced-tabje (meestal, maar soms ook niet) weer ziet. Wanneer je je Primary IDE controller wegmikt, kon je wel eens problemen krijgen met booten. Je kunt het hoe dan ook proberen, per slot van rekening heb je een kloon.

En in geval van een nieuwe installatie: Laat je klant zelf bepalen of hij verder wil met een onwerkbaar traag systeem, of dat hij inderdaad een dag met kleine bestandjes aan het jongleren is.
Dat geheugen bijsteken werkt idd niet: pc start niet op

in de logboeken staat niets dat op een probleem duidt

heb nu toch nog eens panda verwijderd voor de zekerheid en op het eerste zicht lijkt het erop dat het veel beter is.
Had ook alles uitgezet in msconfig dus nu kijken en een voor een terugzetten

laat ons hopen dat het probleem hier ergens zit...

Ik wil iedereen zeker al bedanken voor het meedenken :)

Simke

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53
Je hebt het probleem eigenlijk al aangegeven in je starttopic. Na 3 uur defraggen staat het ding op 21%. Dat houdt in dat na het opstarten de PC eindeloos bezig is met inladen van al die kleine bestandjes. Ik heb zo een collega wiens laptop na het enteren bij het login scherm gerust een half uur koffie kon gaan halen.

De oorzaak : 25.000 cookies!

Ik kan aanraden om eens een tool als crap cleaner te gebruiken, en daarna een fatsoenlijk defrag tooltje.Laat het ding maar gewoon een nacht defraggen. :z

De reden dat GHOST hetzelfde resutaat geeft : die doet waarschijnlijk een block voor block kopie waardoor je je probleem kopieert naar een andere schijf.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Simke
asing schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:02:
Je hebt het probleem eigenlijk al aangegeven in je starttopic. Na 3 uur defraggen staat het ding op 21%. Dat houdt in dat na het opstarten de PC eindeloos bezig is met inladen van al die kleine bestandjes. Ik heb zo een collega wiens laptop na het enteren bij het login scherm gerust een half uur koffie kon gaan halen.

De oorzaak : 25.000 cookies!

Ik kan aanraden om eens een tool als crap cleaner te gebruiken, en daarna een fatsoenlijk defrag tooltje.Laat het ding maar gewoon een nacht defraggen. :z

De reden dat GHOST hetzelfde resutaat geeft : die doet waarschijnlijk een block voor block kopie waardoor je je probleem kopieert naar een andere schijf.
ccleaner reeds uitgevoerd dus normaal is alles dan ook weg...
die kleine bestandjes zijn van cd's met manuals en zo, allemaal heel kleine files

Simke

Verwijderd

Probeer de UDMA eens aan te zetten in het register.

Dit kan volgens deze site als volgt:
http://winhlp.com/WxDMA.htm

Run REGEDIT. Go to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

It has subkeys like 0000, 0001, 0002, etc. Normally 0001 is the primary IDE channel, 0002 the secondary, but other numbers can occur under certain circumstances. You have to go through these subkeys and check the DriverDesc value until you find the proper IDE channel.

Delete MasterIdDataChecksum or SlaveIdDataChecksum, depending on whether the device in question is attached as master or slave, but it can't actually hurt to delete both. Reboot. The drive DMA capabilities will be redetected.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53
Simke schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:05:
[...]

Ccleaner reeds uitgevoerd dus normaal is alles dan ook weg...
die kleine bestandjes zijn van cd's met manuals en zo, allemaal heel kleine files
Als men heeft besloten om een complete CD naar de HD te kopieren voor naslag, is het dan niet handiger om een CD image te maken en dat met Deamon Tools te mounten?

Ook een mogelijkheid : je swapfile is zo fragged als de neten. Er zit toch al 0.0 geheugen in dus deze zou best wel eens heel erg vervuild kunnen zijn. Boot dan met een CD waarbij je op de HD kan komen en verwijder pagefile.sys. Bij het booten wordt deze vanzelf opnieuw gemaakt. Met een goed defrag tooltje kan je ook een boot-time defrag doen. Dan ben je er ook af.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:36
Ik zou inderdaad eens kijken naar een schijfopruiming. Controleer dan ook meteen of encryptie en/of comprimeren aan staat voor je schijf. Ik zou je aanraden om dat uit te zetten, kan in ieder geval een hoop load schelen. De defragmentatie afmaken kan ook eea schelen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk, dat als een herinstallatie niet mogelijk is voor je, dat je dit niet zo kunt oplossen. Ik denk dat de WinXP install dusdanig vervuild is dat het pissen tegen de wind in is.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je toch een 2e hdd hebt, installeer eens ff XP op een schone schijf. Na een uurtje weet je dan iig of het soft- of hardware is.
Enne, klanten kunnen wel vanalles willen, maar soms is het niet anders. Wat willen ze dan ? PC hele dag weg en als ie terugkomt is het probleem er nog ?

[ Voor 37% gewijzigd door KillerAce_NL op 08-05-2007 18:38 ]

• Simke
Ik kon niet herinstalleren want die PC moest om 17 uur terug zijn.

Het was in ieder geval veel beter op het einde.

Toch is het probleem van die DMA niet opgelost geraakt.
Wel was de PC een heel stuk vlugger dan toen hij toekwam.

Heb uiteindelijk die panda verwijderd (was nochtans nieuwe versie nieuw geïnstalleerd) en AVG op geïnstalleerd.
Blijkbaar nam die Panda 71000 lees- en 21000 schrijfacties in taskmanager en ook veel geheugen.

Ook veel uitgeschakeld in msconfig en het werkte terug redelijk normaal.

Iedereen bedankt om te helpen meezoeken!

Simke

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Schone install op een andere hardeschijf geprobeerd? Dan sluit je namelijk uit dat het of aan je Windows ligt, of aan je hardeschijf.

En 256 is inderdaad wel erg weinig. Kijk eens op marktplaats naar meer RAM. Hoeft voor zo'n PC echt niet meer dan 2 tientjes te kosten.

• Simke
ThinkPadd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 20:14:
Schone install op een andere hardeschijf geprobeerd? Dan sluit je namelijk uit dat het of aan je Windows ligt, of aan je hardeschijf.

En 256 is inderdaad wel erg weinig. Kijk eens op marktplaats naar meer RAM. Hoeft voor zo'n PC echt niet meer dan 2 tientjes te kosten.
Neen, dat heb ik niet meer kunnen proberen...

Ik weet dat 256 erg weinig is maar is niet de oorzaak van de ellende.
Raar dat die 2 keer 256MB RDRAM 1066 niet werkte.
De ventilatoren gingen effe aan en dan weer uit en kreeg de pc niet meer aan.
Is dat niet backwards compatibel? 1066 met 800?

Enfin, het belangrijkste is dat het opgelost is zeker.

Simke

Verwijderd

Staat je hardeschijf aangesloten op dezelfde IDE kabel waar je je DVD-ROM/CD-ROM drive etc aan heb hangen?

Verwijderd

Je kunt ook eens proberen de prefetch map leeg te maken. aangezien je zelf zegt dat er veel kleine bestanden op staan kan dat heel veel tijd kosten als windows dat allemaal gaat prefetchen.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Of (zoals ook al eerder gezegt) kun je in de tijd dat je al deze dingen gaat uitproberen ook gewoon xp er opnieuw opzetten, en gewoon de bestanden kopieerd die je weer nodig gaat hebben.
Is uiteindelijk de kortste klap, en een verse xp install is nooit verkeerd. :)

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem; jaren gewerkt op een pc die maar voller en voller (en dus heel erg langzaam en instabiel) werd en nooit XP geherinstalleerd. Waarom? Omdat veel programma's of data onvervangbaar lijken, en ik ook op dat moment geen dvd brander of andere HD had. Uiteindelijk hitman pro gedraaid en die heeft een giga-berg meuk eraf gehaald + daarna de pagefile veranderd en de hibernation diabeled en eraf gegooid.. Toen ging alles beter. En ja, uiteindelijk maar eens een fatsoenlijke computer gekocht. :)

• Simke
Zijn inderdaad alle goeie tips nog...
In ieder geval: gisteren terug telefoon gekregen dat de pc soms niet meer reageert indien die 5 min niets te doen heeft
=> jammer voor de klant maar wordt een full format en een dag werk voor de klant om alle specifieke software/files terug te installeren

Simke

Pagina: 1