Toon posts:

Windows XP op Laptop met Preinstalled Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een HP Pavillion DV9285EA met Vista Home Premium preinstalled. Ik zou daar graag terug een XP bij opzetten. Via de software van vistabootpro.org is dat mogelijk. Nu stond ik op het moment om XP te installeren via een XP SP2 CD. Hij start op via de CD en ik druk op enter om te installeren. Hij gaat dan vanalles inladen totdat er op een gegeven moment staat dat er geen vaste schijven te vinden zijn, terwijl er 2 Toshiba (MK1234GSX ATA) SATA schijven inzitten van 120GB elk.

Ik kan dus geen XP installeren. Is hier een oplossing voor of is het onmogelijk om XP er nog op te zetten?

Bedankt voor de hulp.

Verwijderd

SATA-drivers installeren?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet inderdaad eerst de sata driver installeren. Dat wordt gevraagd tijdens de installatie, volgens mij staat er dat je op F6 moet drukken

Verwijderd

Topicstarter
Ah, daar wist ik dus niets van, bedankt. Waar haal ik die dan van?
Op de site van HP zelf staat niets, is het dan bij Intel chipset dat ik ze moet halen (Mobile Intel Express 945 vermoed ik...). Die drivers kan je dan toch op CD branden ook om ze te installeren, maar moet ze eerst nog vinden.

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Kijk van welk merk je HD is, en ga op dat serienummer googelen

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:41
Misschien handiger (indien mogelijk): het is bij HP vaak mogelijk om sATA native uit te schakelen via de BIOS (bij mijn apparaat iig wel). De schijven worden dan gezien als PATA, kunnen gewoon geïnstalleerd worden, waarna je de drivers kunt installeren en weer terug kunt schakelen naar sATA.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Peeetr schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:57:
Kijk van welk merk je HD is, en ga op dat serienummer googelen
geef anders eens slechte raad ;)

TS moet op zoek naar welke controller hij heeft. De drivers hiervoor moeten dan op een floppy zetten en F6 duwen in het bgin van de installatie: dan laadt de windows setup die drivers en geeft zo ook toegang tot de schijven die er op zitten

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Sorrie hoor ;( , ik dacht dat de sATA drivers bij de hd werden geleverd :|

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41
Tenzij er waarschijnlijk geen floppy drive inzit. Wat ik dan meestal doe is ze integreren met Nlite.
Hoef je ook niet meer op F6 te drukken + je kan de install unattended uitvoeren. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb inderdaad via de BIOS de HD's van SATA naar PATA kunnen zetten en XP kunnen installeren. Nu alleen nog de drivers onder XP installeren. Dus ik moet ze niet bij Toshiba halen, maar bij Intel Chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Via de Intel Identity Chipset ben ik erachtergekomen dat mijn laptop volgende intel chipset heeft: Mobile Intel(R) 945PM Express Chipset

met deze I/O controller: Intel(R) 82801GBM I/O controller hub (ICH7M)

Nu heb ik de betreffende drivers gedownload van de Intel site: http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

Het betreft dus de RAID/AHCI Software. Ik heb versies 7.0 en 6.2 allemaal gedownload. Nu kan ik er geen enkel installeren. Zodra ik wil installeren krijg ik een foutmelding dat mijn systeem niet voldoet aan de minimumeisen. Vreemd, want onder Vista kan ik deze wèl installeren, en onder XP niet. Ik krijg dus maar geen SATA support onder XP. Weet iemand raad, want momenteel moet ik steeds bij de BIOS SATA op disabled zetten, anders start XP niet op.

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 20:49:
Hallo,

Via de Intel Identity Chipset ben ik erachtergekomen dat mijn laptop volgende intel chipset heeft: Mobile Intel(R) 945PM Express Chipset

met deze I/O controller: Intel(R) 82801GBM I/O controller hub (ICH7M)

Nu heb ik de betreffende drivers gedownload van de Intel site: http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

Het betreft dus de RAID/AHCI Software. Ik heb versies 7.0 en 6.2 allemaal gedownload. Nu kan ik er geen enkel installeren. Zodra ik wil installeren krijg ik een foutmelding dat mijn systeem niet voldoet aan de minimumeisen. Vreemd, want onder Vista kan ik deze wèl installeren, en onder XP niet. Ik krijg dus maar geen SATA support onder XP. Weet iemand raad, want momenteel moet ik steeds bij de BIOS SATA op disabled zetten, anders start XP niet op.
Vista heeft Native SATA (en RAID) support, XP niet. Daarom zul je eerst drivers moeten downloaden om deze op floppy te zetten, of ze zoals hierboven al aangegeven, via NLite te ïntergreren.

Beter nog is: Driverpacks.net van een GoT member, download eventueel alle drivers, en integreerd deze in je XP install. ICM NLite (Unattended) en RyanVM heb je dan direct ook een gehele uptodate Windows XP install... hoef je niet weer alle updates + drivers te ïnstalleren.

Meer info

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als je XP installeert met IDE-emultaie op je Sata poorten, wil het wel eens prutsen zijn om terug te schakelen naar native Sata.
Omdat dat omschakelen zo geod als niks oplevert, raad ik je eigenlijk aan het zo te laten: XP vindt het vaak niet zo tof dat de bootschijf van controller wijzigt (ook als je die drivers vooraf installeert).
De raad van hierboven is een goeie, maar zover ik begrijp is XP inmiddels al geïnstalleerd? Lekker zo laten dan!
Pagina: 1