SCSI Controller & SCA schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sonic1986
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10-2025
Beste Tweakers,

Ik loop nu al een paar dagen te bekijken, te bedenken en te zoeken, maar ik kom er niet uit!

Ik heb hier een HP 72,8GB 10000RPM Wide Ultra320 SCSI schijf met SCA aansluiting (http://www.ultratec.co.uk...ults.asp?model=BD072863B2) en een HP LSI Logic Ultra320 SCSI Controller (http://cgi.ebay.com/LSI22...ViewItem#ebayphotohosting)

Het kan aan mij liggen, maar deze moet ik toch op elkaar aan kunnen sluiten? Ik loop nu al een paar dagen te zoeken of dat het uberhaupt wel mogelijk is (ik denk van wel) en welke kabels ik daar dan voor nodig zou moeten hebben?

Het zal vast en zeker een simpele oplossing zijn, maar ik zie ´m over het hoofd denk ik..

Bij voorbaat dank :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je hebt een convertor nodig van SCA naar 68-pins scsi, dan kun je met een 68-pins kabel de boel aan elkaar hangen. Waarchijnlijk heb je dan ook nog een terminator nodig aan het einde van de kabel, tenzij je een kabel hebt waar deze al op zit.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

-ET-

Phone Home

De interne connector is een SCSI aansluiting en daar moet zo'n connector tussen volgens mij

Afbeeldingslocatie: http://store.compute-aid.com/images/gold/full/1UCSCABP.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door -ET- op 08-05-2007 12:10 ]

• Sonic1986
u_nix_we_all schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:07:
Je hebt een convertor nodig van SCA naar 68-pins scsi, dan kun je met een 68-pins kabel de boel aan elkaar hangen. Waarchijnlijk heb je dan ook nog een terminator nodig aan het einde van de kabel, tenzij je een kabel hebt waar deze al op zit.
Een terminator nodig... :? Ik heb wel een 68 pins naar 68 pins SCSI kabel liggen, dat zou toch genoeg moeten zijn dan?

Edit: Kan ik die controller ook op een gewoon PCI slot gebruiken? Op de controller staat PCI-X133, maar ik heb alleen maar gewone PCI-sloten.. Is dat een probleem?

[ Voor 14% gewijzigd door Sonic1986 op 08-05-2007 12:16 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sonic1986 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:15:
[...]

Een terminator nodig... :? Ik heb wel een 68 pins naar 68 pins SCSI kabel liggen, dat zou toch genoeg moeten zijn dan?
Een SCSI kabel moet altijd aan beide kanten afgesloten worden met een terminator. Aan de controller-kant regelt de controller dat voor je, aan de andere kant van de kabel moet je zelf een terminator plaatsen, maar sommige kabels hebben dus al een terminator aan het einde.
Edit: Kan ik die controller ook op een gewoon PCI slot gebruiken? Op de controller staat PCI-X133, maar ik heb alleen maar gewone PCI-sloten.. Is dat een probleem?
Als het past, gewoon proberen, je ziet vanzelf of de controller bij opstarten gezien wordt.
Meer info over PCI etc staat in de PMG FAQ (maar die had je natuurlijk allang doorgenomen) >:)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sonic1986 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:15:
[...]

SCSI moet je terminaten, anders werkt het niet, een 68p naar 68p kabel is niet genoeg. een SCA disk heeft immers power en data over 1 connector.

Verder kun je PCI-X kaarten ook gebruiken in een PCI slot, houdt er alleen rekening mee dat het wat uit zal steken aan de achterkant.

• Sonic1986
Terw_Dan schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:23:
[...]

SCSI moet je terminaten, anders werkt het niet, een 68p naar 68p kabel is niet genoeg. een SCA disk heeft immers power en data over 1 connector.

Verder kun je PCI-X kaarten ook gebruiken in een PCI slot, houdt er alleen rekening mee dat het wat uit zal steken aan de achterkant.
Ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad! Ik was ook al zover dat SCSI schijven power en data over 1 kabel doen, maar ik snap het terminaten niet helemaal!

Heb je misschien een voorbeeldje van wat ik dan zou moeten hebben om te kunnen terminaten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Afbeeldingslocatie: http://www.rcsnet.com/www_site/pix/products/201971.jpg

Zo'n ding moet je op je kabel zetten. Sommige disks hebben ook selftermination overigens, dat kun je dan dmv jumpers aangeven.
Overigens is het zo dat alleen SCA disks power en data combineren, als je 68p SCSI hebt is dat dus niet zo.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Volgens mij hebben (bijna) alle interne 68 pins kabels die geschikt zijn voor LVD een terminator op de kabel. Op het plaatjes is het het zwarte rechthoekje, links.
Afbeeldingslocatie: http://myweb.hinet.net/home1/cableplus/SCSI%2068P%20LVD%20CABLE.jpg
De terminators uit de vorige post zijn voor externe SCSI devices.

• Sonic1986
Heel erg toevallig loopt er hier net een collega langs mij met een wagentje en wat zie ik daar... Een SCSI terminator!

Nu moet ik dus een kabel hebben die van de SCSI controller naar zo´n terminator loopt en daarna naar de schijf?

Ik probeer het anders eerst zonder, dan kom ik er vanzelf achter!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:25
Terw_Dan schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:51:
[afbeelding]

Zo'n ding moet je op je kabel zetten. Sommige disks hebben ook selftermination overigens, dat kun je dan dmv jumpers aangeven.
Overigens is het zo dat alleen SCA disks power en data combineren, als je 68p SCSI hebt is dat dus niet zo.
Op de HDD termineren zou op nagenoeg alle SCA schijven niet moeten kunnen. Is alleen voor 68pins disken voor intern gebruik.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Sonic1986
ph0t0nix schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:05:
Volgens mij hebben (bijna) alle interne 68 pins kabels die geschikt zijn voor LVD een terminator op de kabel. Op het plaatjes is het het zwarte rechthoekje, links.
[afbeelding]
De terminators uit de vorige post zijn voor externe SCSI devices.
Ik heb zo´n kabel als op het plaatje is weergegeven (met terminator), nu moet ik nog een converter hebben van SCA naar 68-pins SCSI. Eventueel heb ik ook nog een losse terminator, maar dat is een mannelijke. Is die dan voor externe SCSI devices?

Hoe weet ik of mijn kabel LVD geschikt is? Of is dat met SCSI-kabels altijd?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sonic1986 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:54:
[...]

Ik heb zo´n kabel als op het plaatje is weergegeven (met terminator), nu moet ik nog een converter hebben van SCA naar 68-pins SCSI. Eventueel heb ik ook nog een losse terminator, maar dat is een mannelijke. Is die dan voor externe SCSI devices?

Hoe weet ik of mijn kabel LVD geschikt is? Of is dat met SCSI-kabels altijd?
Als je al een kabel hebt met terminator is het dus niet nodig er nog een losse aan te hangen. Als dat een 68p kabel is moet je idd nog een converter naar SCA hebben.

• Sonic1986
Terw_Dan schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:15:
[...]

Als je al een kabel hebt met terminator is het dus niet nodig er nog een losse aan te hangen. Als dat een 68p kabel is moet je idd nog een converter naar SCA hebben.
Mooi, dan ben ik eruit! Allen harststikke bedankt, ik kan weer vooruit!

• Sonic1986
Zojuist een converter besteld [SCSI Converter SCA 80 pins naar 68 Pins U2/U3/LVD/U160/U320], ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 50% gewijzigd door Sonic1986 op 08-05-2007 16:54 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
Dat printje heb ik ook gehad om SCa op U160 aan te sluiten, werkt perfect...

Wel even de jumper goedzetten ophet printje (id en delayed spinup), en het werkt als het goed is

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sonic1986 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:27:
Nu moet ik dus een kabel hebben die van de SCSI controller naar zo´n terminator loopt en daarna naar de schijf?
controller (terminator) === device == device == device === terminator

De terminator verzwakt de signalen zodat deze niet echo-en in de kabel en dus bandbreedte verspillen. Als je de terminator voor een device hebt zitten dan heb je dus geen signaal meer.

• Sonic1986
arnob schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 13:14:
[...]

controller (terminator) === device == device == device === terminator

De terminator verzwakt de signalen zodat deze niet echo-en in de kabel en dus bandbreedte verspillen. Als je de terminator voor een device hebt zitten dan heb je dus geen signaal meer.
Oke, dan weet ik dat! Op de converter zit een terminator en aan de kabel die ik al heb zit aan het einde ook een terminator, dus dan moet het zo goed komen als het goed is!

Hij moet nog binnenkomen, dus ben benieuwd...

[ Voor 14% gewijzigd door Sonic1986 op 09-05-2007 16:01 ]

• Sonic1986
Converter is vandaag binnen gekomen en ben meteen aan de slag gegaan!

Ik wil VMware installeren het systeem waar deze controller en schijf indraaien en dat gaat op zich nog goed. Maar na de installatie gaat het systeem booten en dan gaat het fout. Ik stel in de BIOS in dat de SCSI controller als first boot device moet worden gestart.

Zo gezegd zo gedaan, de server start niet meer door. Het systeem geeft aan dat ik de boot priority anders moet instellen omdat het anders niet kan starten.

Waar gaat het deze keer fout?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 18:36

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Sonic1986 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:41:

Ik wil VMware installeren het systeem waar deze controller en schijf indraaien en dat gaat op zich nog goed. Maar na de installatie gaat het systeem booten en dan gaat het fout. Ik stel in de BIOS in dat de SCSI controller als first boot device moet worden gestart.
DIt snap ik niet helemaal...... ik begrijp niet precies wat je nu wilt doen.