Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:22:
[...]
algemene lees/schrijfsnelheid verhogen zal niet veel invloed hebben, waar je het meeste last van hebt is dat je een hoop kleinere files moet inladen. Daarop zijn raptors uiteraard iets sneller, en dat komt in die test duidelijk niet tot uiting. De vraag waarom vind ik niet zo heel moeilijk op te lossen, ze gebruiken een AMD Opteron 175, die draait op 2x2.2 gighz, dus ongeveer vergelijkbaar met een athlon 3500+ als het op gaming aankomt (games zijn nl niet dualcore-optimized).
Veel games zijn inmiddels al wel dualcore optimized. Daar komt bij dat de Quake 3 engine al SMP had. Maar dan hebben we het over in-game performance, en niet over het laden.
De Opteron 175 is veel sneller als een Athlon 3500+ zie ik in de schammele reviews die ik kan vinden.
Sommige games hebben niet veel kleine files die ze moeten pre-laden, maar gebruiken juist compressie en grote files. En dat betekent dat de files ook uitgepakt moet worden, wat de CPU dus voor zijn kiezen krijgt.
Sommige? Ja, want er zijn legio games en dus echt niet dat ik ga achterhalen wat de ratio van games die zo laden tov de games die niet zo laden is.
We hebben het hier over games dacht ik? Maar ja, er zijn een hoop operaties waarbij Raptor een stuk sneller is.
Je vergelijkt nu 2 ook verschillende configuraties met elkaar, waarbij de instellingen een drastische impact kunnen hebben op de performance (grootte in-game textures vs kleine in-game textures).
Er zijn er nog wel meer reviews die hetzelfde zegen over games + RAID, maar dus echt niet dat ik die ga zoeken.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:22:
Ik zal nl nooit hun review van de A8R-MVP vergeten, overklokmoederbord 1ste klasse volgens hun. Kijk hier op GoT in het overkloktopic en niemand heeft er een goed woord over. Meer zelfs, ik heb zelf 3 van die borden gehad en een vriend 1, geen enkel bord heeft mooi stabiel willen draaien.
Ze hadden een review sample kunnen hebben met een review-BIOS. Dat zal niet de eerste keer zijn. Helaas kan Anandtech daar weinig aan doen.
Goed genoeg geswets.
RAID-0 zorgt voor meer MB/sec, dus de files zijn sneller in het geheugen geladen. Ja, daar haal je performance winst op.
Een raptor zorgt voor hogere I/O, dus de files zijn sneller opgezocht. Ja, daar haal je performance winst op.
Ga je dit merken in spelletjes? Nou, volgens mij niet. Het verschil in seek-time tussen een goede non-raptor en raptor HD is te klein. Het verschil tussen een RAID-0 en non-RAID-0 setup is te klein. Dit alles is natuurlijk wel zwaar CPU afhankelijk. Ik beweer dus dat de E6600 ook nog te traag is om echt grote verschillen te merken bij laadtijd van nieuwe spelletjes tussen een single snelle non-raptor HD en een RAID-0 van 2 raptor's.
[
Voor 27% gewijzigd door
TweakerNummer op 08-05-2007 22:07
]