[Excel 2003]Hard afronden van getallen

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Topicstarter
Op het moment probeer ik een tijdsberekening te maken in Excel van contracten en hun looptijd. Het is de bedoeling dat alle uitkomsten van de berekening (einddatum contract - huidige datum) die gelijk of hoger liggen dan x,5 uitkomen op x+1 en alle uitkomsten lager dan x,5 uitkomen op x.

Is dit mogelijk in Excel? En zo ja, hoe?
De mogelijke oplossing moet op meerderer regels achter elkaar toepasbaar zijn.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Gewoon afronden? Let wel even op hoe er door Excel wordt afgerond, misschien wil je iets van afronden(x+0,5) doen (of juist aftrekken) om op jouwe manier uit te komen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Het is volgens mij een standaard afronding (>= 0,5 wordt 1, < 0,5 wordt 0). Ik vraag me alleen af wat de uitkomst van de berekening is omdat er met data wordt gerekend en wat er dus afgerond moet worden.

• TheKeeper

TheKeeper

Topicstarter
Stel het is 30-4-2007 en de contracten gaan in op de volgende data:
13-3-2007 tot 12-3-2008
18-4-2007 tot 17-4-2008

De datum van nu moet handmatig aan te passen zijn (maandelijks).
Voor het eerste contract moet hij het dus afronden naar beneden, zodat op 30-4 al 2 maanden lopen
Voor het 2e contract moet hij naar boven afronden, zodat op 30-4 nog geen maand loopt.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Edit: het gaat dus niet om de zichtbare afronding, maar de waarde waarmee gerekend moet gaan worden. Deze moet een geheel getal worden.

[ Voor 14% gewijzigd door TheKeeper op 08-05-2007 11:16 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Edit: het gaat dus niet om de zichtbare afronding, maar de waarde waarmee gerekend moet gaan worden. Deze moet een geheel getal worden.
Maak dan een onzichtbare hulpkolom, of rond af in de formule zelf. Maar ik zie het probleem nog niet helemaal; waar loop je vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TheKeeper

TheKeeper

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:21:
[...]

Maak dan een onzichtbare hulpkolom, of rond af in de formule zelf. Maar ik zie het probleem nog niet helemaal; waar loop je vast?
De hulpkolom met de functie AFRONDEN is de oplossing... toch maar eens die cursus Excel volgen.
Pagina: 1