[Word 2003] regelnummers weghalen lukt niet, sectiegeklooi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik moet voor een opdrachtje meerdere documenten samenvoegen tot één document en nu ben ik tegen het volgende probleem aangelopen. In sommige delen van de tekst staan regelnummers in de sectie, maar als ik de documenten aan elkaar plak, maakt hij ineens van een gewone sectie-einde een sectie-einde die begint op de volgende pagina. Dat moet ik dus aanpassen door de sectiebreak weg te halen en te vervangen. Op dat moment neemt hij de instellingen van de laatste sectie voor de gehele nieuwe sectie, overal komen dus regelnummers te staan. As ik dan een nieuwe sectievreak invoeg en de regelnummers wil weghalen bij de eerdere sectie krijg ik de volgende foutmelding:
De gekozen instellingen voor linker- en rechtermarges, kolomafstand of alinea-inspringingen overschrijden de paginabreedte in sommige secties
Het hele document bestaat uit een A4 formaat, dus breedte van 21cm. Verder staan de marges als volgt ingesteld:

boven: 2,54 cm
onder: 2,54 cm
binnenkant: 3,17 cm
buitenkant: 3,17 cm
rugmarge: 0 cm

koptekst: 1,27 cm
voettekst: 1,27 cm

Ik maak geen gebruik van kolommen en kan ook geen gekke alineainspringen vinden. Dus ik vraag me echt af waar ik nog kan kijken om van die foutmelding af te komen, want zolang die er is kan ik de regelnummers niet weghalen...

De help van Word geeft het volgendë:
Deze fout kan optreden als u inhoud probeert af te drukken die niet binnen het afdrukbare gebied van de geselecteerd printer valt. Dit gebeurt meestal als u ervoor hebt gekozen om:

Afdrukken op een paginaformaat dat niet wordt ondersteund door de printer

U moet de marges van de pagina wijzigen omdat het huidige bereik niet wordt ondersteund door de printer of het stuurprogramma van de printer.

Druk af met de afdrukstand ingesteld op liggend en het printerstuurprogramma ingesteld op staand (of andersom)

Een ingesteld object met een aangepast formaat afdrukken dat niet binnen het afdrukbare bereik past

De toepassing is ingesteld op afdrukken met een standaardmarge die groter is dan het afdrukbare gebied van de pagina (dit kan soms voorkomen nadat de standaardprinter is vervangen door een andere printer).

De afdrukschaal (de procentuele grootte voor het afdrukken van de uiteindelijke inhoud) is ingesteld op een waarde kleiner dan 10%

Afdrukproblemen die te maken hebben met een netwerkprinter kunt u het beste kunt laten oplossen door de lokale netwerkbeheerder of het ondersteunend personeel.
Het zou dus iets met de printer moeten zijn, maar zelfs als ik de printer instel op MS Office Imagewriter dan nog zeurt ie, terwijl die al helemaal geen beperkingen zou mogen hebben lijkt mij.

[ Voor 35% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 08-05-2007 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205665

Heej, jah, dat had ik laatst ook. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

waarschijnlijk discordantie in het papierformaat. zorg dat zowel word, printer en printerdriver op A4 ingesteld staan. word gaat live de printermogelijkheden opvragen en waarschijnlijk door een verschil in papierformaat liggen de marges dus in werkelijkheid - alhoewel er voor A4 niets aan de hand is - ergens te ver.
ofwel eens papierformaat na samenvoegen opnieuw instellen op A4 voor het ganse document.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 113297 op 08-05-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Papierformaat kan ik niet aanpassen, want dan krijg ik zelfde foutmelding, ik kan niks aan de pagina-instellingen veranderen... Maar het vreemde is, als ik het document in zijn geheel selecteer en kijk naar de pagina-instellingen van het papierformaat dan is dat niet ingevuld, er zou dus een afwijkende pagina in moeten zitten, maar heb net handmatig alle 254 pagina's bekeken (kutwerk... geen sneltoets voor pagina-instelling..) en alles staat netjes op A4...

Verder staat de printer ook gewoon op A4 en de standaardinstellingen van Word zijn ook A4. Snap er echt helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Heb het nu ook even op een andere computer geprobeerd en daar krijg ik dezelfde foutmelding. Wat ik ook wil doen met een sectie op een bepaalde pagina (die op A4 staat met instellingen zoals in TS) ik kan niks veranderen, terwijl er geen rare tabs of objecten of iets op de pagina staan en er ook geen kolommen zijn. Alles wat Word noemt ben ik volgens mij nagegaan en het klopt..., maar wijzigen kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

probeer papierformaat eens in te stellen met volgende macro.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Public Sub PaginaGrootteInstellen()
  Dim Sectie  As Section

Application.ScreenUpdating = False
  For Each Sectie In ActiveDocument.Sections
    Sectie.PageSetup.PaperSize = wdPaperA4
  Next
  Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ok, thnx, hele document staat nu zeker te weten op A4 en dat geeft ie ook aan als ik hele document selecteer :)

Maar helaas kan ik nog steeds niet handmatig iets met de paginainstellingen doen. Is het ook mogelijk om een macro te schrijven dat bij één sectie, namelijk degene waar je instaat, de regelnummering weg te halen? Want kennelijk pikt hij het wel als een macro iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met de volgende opdracht wordt de regelnummering gewist; de nummers zelf blijven wel gewoon staan:
Visual Basic:
1
ActiveDocument.Sections(Selection.Information(wdActiveEndSectionNumber)).Range.ListFormat.ConvertNumbersToText

of bedoel je deze:
Visual Basic:
1
ActiveDocument.Sections(Selection.Information(wdActiveEndSectionNumber)).Range.Paragraphs.NoLineNumber = True

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Hulde! Die laatste bedoelde ik inderdaad :)

Het is natuurlijk niet de meest nette oplossing, omdat ik nog steeds niets handmatig meer kan veranderen aan de pagina-instellingen, maar dit voldoet voor nu zeker. Echt onwijs bedankt! :)

[ Voor 69% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 09-05-2007 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Nu wil ik regelnummers invoegen, dus dacht gebruik deze code:

code:
1
ActiveDocument.Sections(Selection.Information(wdActiveEndSectionNumber)).PageSetup.LineNumbering.Active = True

En dan krijg ik dus weer die bekende foutmelding over foute marges, maar nu in VB... Gek wordt ik er van! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 17:44
Dat betekent dan dat je marge aan de onderzijde (mn de marge van de voettekst) te krap is.

Je kunt de fout negeren (lukt hier vaak wel, print gewoon goed af). Maar een testpagina kan geen kwaad. Als de helft van je paginanummer er dan af valt, weet je waar het aan ligt. Dan moet je de marges toch nog aan gaan passen, of een PDF-printer gebruiken, en het document laten printen.

edit:
Actual moet leren lezen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Actual op 14-05-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Regelnummering he, dus geen paginanummering ;)

Maar probleem is dat ik ze niet kan toevoegen, die foutmelding is helaas niet te negeren, anders had ik het wel gedaan :). Daar waar de regelnummers wel staan, wordt het trouwens gewoon goed uitgeprint, dus die marges staan niet gek (zie mijn ts ook voor de instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 17:44
Actual gaat het nog een keer proberen (correct me if I'm wrong):
De afstand tussen de regelnummers en de tekst is te groot. Als de afstand groter is dan de breedte van de marge, kunnen de regelnummers niet worden weergegeven of afgedrukt. Klik op Pagina-instelling in het menu Bestand en klik vervolgens op het tabblad Indeling. Klik op Regelnummers en schakel het selectievakje Regelnummers toevoegen in. Voer in het vak Afstand tot tekst de gewenste afstand in.
http://office.microsoft.com/nl-nl/word/HP051883151043.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Die heb ik op "auto" staan, maar als ik die wijzig in de kleinst mogelijke afstand, dan kan het nog steeds niet.

Maar 'het' grote probleem dat ik dus heb met het document is dat ik niks bij de Pagina-instellingen kan veranderen. Wat ik ook wil doen, het geeft een foutmelding. Zelfs als ik de Pagina-instellingen open en gewoon alleen op 'ok' druk, is het niet goed. Dan heb ik dus niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

't is toch niet zo dat je hier en daar beveiligde secties hebt, of secties met alleen maar plaatjes in? als de cursor geen focus kan krijgen in een sectie, is het niet mogelijk pagina-instellingen op te roepen.
anderzijds lijken de aanhoudende problemen ook te wijzen op een corrupt document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ik zou haast denken aan een corrupt document, maar wat doe je daaraan? Ik kan het moeilijk gaan overtypen allemaal.
Pagina: 1