headless remote gentoo installatie

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08
Ik heb een headless debian servertje draaien waar ik root access op heb via ssh. Nu wil ik over gaan op gentoo, maar die installatie zal niet al te makkelijk worden, maar hier het plan:

huidige partitie info:

512mb swap
5gb / (debian root)
72gb /home (genoeg ruimte vrij)

Het plan:

data overzetten van /home naar /home/home
copy / naar /home
/home bootable maken met fdisk
fstab + grub boot info aanpassen zodat de oude /home de nieuwe / wordt
reboot
daarna de swap + begin van de hdisk opnieuw partitioneren voor gentoo met fdisk
chroot een mini gentoo iso + install in de nieuwe /
nieuwe / bootable maken met fdisk (of /boot moet even kijken of gentoo een apparte /boot verplicht)
netwerk settings goed zetten + ssh installeren op de gentoo install en reboot
debian eraf en de 72gb partitie weer gebruiken als /home

Ziet iemand hier problemen of kan dit gaan werken? Ik snap dat er wat risico is dat mijn gentoo kernel wel in 1 keer moet booten en verder alles van de gentoo installatie goed gegaan moet zijn. Maar los daarvan is dit mogelijk toch? of vergeet ik iets?
thnx

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
http://www.mjclement.com/31/

Ik heb ook eens een complete how-to van fedora naar gentoo gezien, maar die kan ik niet meer terugvinden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nieuwe / bootable maken met fdisk (of /boot moet even kijken of gentoo een apparte /boot verplicht)
Gentoo hoeft GEEN losse boot partitie.

Mag gewoon op je root-fs.

Methode klopt wel redelijk verder.
Je kunt evt de debian kernel nemen als je niet zeker van jezelf bent?

Anders is genkernel een vrij stabiel alternatief (of zelf doen, maar het lijkt me dat je daar juist huiverig voor bent).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

gentoo vereist geen apparte /boot. gewoon / kun je als bootable gebruiken.

verder staat ssh standaard niet aan tijdens de gentoo installatie (met de minimal live-cd). Ik weet niet of dat in dit verhaal van toepassing is.

• savale
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:41:
gentoo vereist geen apparte /boot. gewoon / kun je als bootable gebruiken.

verder staat ssh standaard niet aan tijdens de gentoo installatie (met de minimal live-cd). Ik weet niet of dat in dit verhaal van toepassing is.
Ik weet niet precies wat een chroot naar gentoo doet, maar ik hoop dat de ssh daemon van debian gewoon door blijft draaien?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:43

DataGhost

iPL dev

savale schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet precies wat een chroot naar gentoo doet, maar ik hoop dat de ssh daemon van debian gewoon door blijft draaien?
Ja. Wat je ook kan doen (vereist geen tussen-reboot, wel genoeg ruimte... ook heb ik het niet getest en werkt het alleen in theorie. Het zou kunnen dat je voor het terugmoven alsnog een extra reboot nodig hebt maar ik hoop van niet.)
• /home naar /home/home
• / naar /home
• de /-partitie (/dev/hdxy) dd-en naar een bestand op /home
• een nieuw FS maken in dat bestand
• dat bestand loop-mounten
• gentoo handbook volgen (handmatige installatie), kan gewoon vanuit debian, zonder reboot. Een livecd is niet nodig, die is enkel om ervoor te zorgen dat je de benodigde tools (werkomgeving + compiler) hebt. Ik neem aan dat je die nu ook al hebt :)
• meuk goed configureren, instellen, etc etc
• tricky: dat bestand naar /dev/hdxy terug dd-en, ik weet niet zeker of dat kan vanuit de live draaiende install maar het zou me niks verbazen. Zorg in ieder geval dat / ro gemount is omdat schrijfacties zeer veel roet in het eten kunnen gooien.
• reboot :) en misschien doe je dat liever dmv een powercycle maar dat moet je zelf maar even bekijken :)
SA007 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:13:
Wat ik zou doen, zet de swap uit, en install een minimal distro op die swapschijf, start daarvan op en volgen het stukje van degene boven mij ;)
Ja dat kan ook, zo staat het ook beschreven hier en daar :) Mijn methode is vooral gericht op minimale downtime, ik weet niet hoe belangrijk dat verder voor de TS is :)

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 08-05-2007 11:15 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Wat ik zou doen, zet de swap uit, en install een minimal distro op die swapschijf, start daarvan op en volgen het stukje van degene boven mij ;)

• savale
SA007 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:13:
downtime is geen issue, dus dan een minimale distro op de swap zetten het makkelijkst? Zodra ik iets heb gevonden post ik wel even hoe ik dat ga doen...

ik kan niet die minimal gentoo cd uitpakken op mn swap want die heeft standaard nog geen root password geset, network configured en sshd enables e.d, dus het moet iets anders zijn

edit: misschien gewoon mn huidige debian install strippen en die op mn swap zetten?

[ Voor 24% gewijzigd door savale op 08-05-2007 11:33 ]

• savale
Debian krijg ik niet klein genoeg (iets te vervuilde installatie). Ik heb inmiddels wel de swap partitie dissabled e.d. dus ik moet iets vinden van max 500mb met genoeg tools om de gentoo installatie te kunnen aanschoppen. Suggesties zijn welkom. Ik zoek intussen ook even verder

intussen toch debian op hda3 (de oude /home) werkend. was eerst nog even vergeten grub op hda3 te installeren :P
Eens kijken of het nu gaat lukken

[ Voor 21% gewijzigd door savale op 08-05-2007 14:04 ]

Pagina: 1